Meld je gratis aan
De revolutie van de systeemcamera  © systeemcamera, testpanel, Sony, Samsung, Nikon, Olympus, Panasonic,  Pentax, Sony

12 november 2014, 13:00

Fotografie leeft maar het aantal verkochte camera's daalt de laatste jaren fors. Gebrek aan innovatie wordt dikwijls door critici aangehaald als voornaamste reden. Is er dan helemaal geen positieve beweging meer in de cameramarkt? Jazeker wel! Tom Reuvers legt de wereld van de vernieuwende systeemcamera's uit.

Fotografie leeft! Het aantal foto's dat we met z'n allen maken stijgt ieder jaar explosief. We leggen ons hele leven vast met foto's en delen die op Zoom.nl, Facebook, Twitter, Flickr en Instagram. De technologische hoogstandjes in de huidige smartphones, gecombineerd met hun steeds betere camera's, stellen ons in staat om alles voor eeuwig vast te leggen, waar dan ook. De camera's in onze mobieltjes geven ons ongekende mogelijkheden. Het aantal verkochte camera's daalt de laatste jaren dan ook fors. Met name de compactcamera's, maar ook de digitale spiegelreflexcamera's hebben het moeilijk en kunnen de dalende trend maar niet doorbreken. Gebrek aan innovatie wordt dikwijls door critici aangehaald als voornaamste reden. Is er dan helemaal geen positieve beweging meer in de cameramarkt? Jazeker wel! De systeemcamera's veroorzaken inmiddels een ware revolutie. Sommige overtreffen zelfs in kwaliteit menig digitale spiegelreflex. Een interessante ontwikkeling. Hoe ziet de wereld van de systeemcamera er nu eigenlijk uit?

De eerste systeemcamera's

De eerste systeemcamera dook al op in 2004, de Epson R-D1 met Leica M-vatting, maar het wat grotere publiek werd pas gevonden in 2008, toen Panasonic en Olympus samen het Micro Four Thirds platform introduceerden. Ook andere merken volgden al snel. Het idee achter het ontwerp van de systeemcamera is het ontbreken van de opklapbare spiegel en haar spiegelhuis, waardoor dit soort camera's kleiner en lichter zijn dan de traditionele digitale spiegelreflexcamera's. Ook objectieven kunnen kleiner gemaakt worden doordat de afstand tot de sensor kleiner is. Alom voordeel! Toch ondanks het mooie principe van de systeemcamera, kwam het aanvankelijk maar moeizaam van de grond. Zo kon de consument nog niet wennen aan een elektronische zoeker of zelfs het volledig ontbreken van überhaupt een zoeker. Daarnaast bleken de eerste systeemcamera's traag te zijn in hun autofocus en liet de bediening nog veel te wensen over. Door nieuwe vattingen was ook het aanbod van objectieven nog zeer beperkt. Kortom, er was nog geen duidelijke reden om massaal afscheid te nemen van de alom geprezen spiegelreflex.

Epson R-D1

En opeens ging het snel

Toen in 2008 zowel Olympus als Panasonic met hun eerste systeemcamera's kwamen, werd een steeds groter publiek aangesproken. Ook andere merken volgden snel, waaronder Sony met hun succesvolle NEX-series en Nikon met de uiterst compacte Nikon J1 en V1. Ook Samsung, Fujifilm, Canon en Pentax traden toe tot de systeemcamera-wereld. Tegelijkertijd met de introductie van veel nieuwe modellen volgden innovaties elkaar in rap tempo op. De snelheid van de camera's werd hoger, met name de autofocus-snelheid nam absurde snelheden aan en overtrof al snel de snelheid van de traditionele D-SLR. Was daarnaast in de eerste modellen iso 800 wel ongeveer het maximum voordat hinderlijke ruis optrad, in opvolgende modellen werd de lat steeds hoger gelegd, met hedendaags bruikbare iso-waarden tot zelfs 6400. De ingezette ontwikkelingen gaan door.

De Fujifilm X-T1 maakt indruk met zijn grote en heldere viewfinder.

Waar het in spiegelreflex-land soms wat stil lijkt te staan, ontwikkelt de systeemcamera zich steeds verder met fantastische nieuwe features. Mogelijkheden als 20 frames per seconde (Nikon 1 V3), 5-assige beeldstabilisaties (Olympus OM-D E-M5/Olympus OM-D E-M1), zeer verfijnde elektronische viewfinders (Fujifilm X-T1) en verbluffende filmmogelijkheden (Panasonic GH-4) maken de systeemcamera's tot zeer gewilde producten. Zelfs de pro en semi-pro maken steeds vaker de overstap naar een spiegelloos systeem. Vooral nu er ook al full-frame varianten zijn, waaronder de Sony A7. Recente marktcijfers laten zien dat de verkochte aantallen van spiegelreflexcamera's drastisch zijn gekrompen, terwijl de systeemcamera-markt een explosieve groei doormaakt.

De 5-assige beeldstabilisatie van Olympus

De systeemcamera versus de digitale spiegelreflexcamera

Systeemcamera's verschillen in een groot aantal opzichten van de spiegelreflexcamera. Opvallend is natuurlijk het kleinere formaat en het lagere gewicht. Doordat de spiegel en het spiegelhuis ontbreken, is een systeemcamera niet voorzien van een optische viewfinder, maar van een elektronische. Ook deze elektronische viewfinders hebben een revolutie doorgemaakt. Van niet heldere, korrelige en trage exemplaren naar scherpe, razendsnelle en heldere oogzoekers. Groot voordeel is dat het zoekerbeeld altijd 100% beeldveld beslaat in tegenstelling tot sommige spiegelreflexcamera's. De elektronische viewfinder laat al je camera-instellingen realtime zien, evenals de consequenties van die instellingen. Je ziet dus vóórdat je je foto maakt, wat je instellingen doen. Dát is efficiënt fotograferen. Overigens niet alle systeemcamera's beschikken over een zoeker. Bij sommige fotografeer je via het ingebouwde scherm. Een tweede opvallend verschil met spiegelreflexcamera's is het autofocus systeem. Het contrast-detectiesysteem in de systeemcamera's heeft een groter bereik dan de traditionele fase-detectiesystemen, die centrum-georiënteerd zijn. Veel testen wijzen uit dat het autofocussysteem in systeemcamera's inmiddels sneller en accurater is dan de autofocussystemen binnen de D-SLR. Ook hebben systeemcamera's geen last van front- of backfocusproblemen. Veel moderne systeemcamera's beschikken tevens over 3D-tracking, die bewegende onderwerpen scherp in focus houden, zelfs als ze met hogere snelheid dichterbij komen. Een pré voor de spiegelreflexcamera is over het algemeen het grote aanbod van objectieven in alle soorten en maten. Echter is de inhaalrace qua aanbod voor systeemcamera's in volle gang. Een voorbeeld hiervan is Panasonic en Olympus, die voor hun Micro Four Thirds systeem gezamenlijk al meer dan 60 objectieven bieden, van simpele zooms tot voortreffelijke en lichtsterke primes.

Met de Sony A7 heb je zelfs een fullframe tot je beschikking.

Populair

De systeemcamera wint snel aan populariteit. Merken als Fujifilm, Olympus, Panasonic, Sony en Samsung lijken met de dag groter te worden. Fujifilm heeft bijvoorbeeld met de Fujifilm X-T1 een ware pro in huis, net als Olympus, dat met haar OM-D lijn hoge ogen gooit bij de serieuze amateurs en professionals. Ook Panasonic staat serieus in deze groeiende markt. De Panasonic GH-4 en zijn voorganger, de Panasonic Lumix DMC GH-3, doen met name filmliefhebbers het hart sneller kloppen. Beide camera's worden zelfs door pro's gebruikt om complete, professionele films en videoclips te maken. Ook de Sony alpha 7 vindt inmiddels zijn weg naar de professionals. De ontwikkeling gaat snel. Heel snel. Innovatie is het toverwoord. En kwaliteit. Steeds meer onafhankelijke testen laten zien dat de systeemcamera's de spiegelreflexcamera's overtreffen; steeds vaker in beeldkwaliteit, en zeker in snelheid in autofocus en het aantal frames per seconde.

Met de Panasonic Lumix DMC GH4 kun je in 4K filmen.

Het grote publiek begint massaal de systeemcamera te omarmen. Het meesjouwen van zware, logge spiegelreflexcamera's is men steeds vaker beu. En waarom zou je ook, nu er een gelijkwaardig alternatief is, die hetzelfde kan en kleiner is. De wereld van de camera's verandert. Systeemcamera's zijn hot. De digitale spiegelreflexcamera lijkt steeds meer op z'n retour.

Jouw mening

Wat denk jij? Zweer jij bij de grote spiegelreflex of denk je dat we binnenkort massaal inruilen voor de lichtere systeemcamera? Laat je mening achter in een reactie!

avatar

Tom Reuvers is fotograaf en creatief tekstschrijver. Op gebied van fotografie houdt hij zich voornamelijk bezig met concert- en portretfotografie. Voor concerten reist hij het hele land af en verzorgt naast de foto’s ook steeds vaker concertrecensies en interviews. Daarnaast schrijft hij columns, gedichten en korte verhalen. Meer informatie is te vinden op www.tomreuvers.nl Daar vind je ook een selectie van zijn beste foto’s.

Reacties (14)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
peterpicture op 23 juni 2016 om 14:13

De meeste reacties op dit artikel zijn al van even geleden en de markt heeft niet stil gezeten. Inmiddels zijn DSLR camera's gekrompen, lichter en betaalbaarder geworden. Ik heb de indruk dat systeemcamera's duurder zijn geworden. De ontwikkelkosten van de systeemcamera's drukken volgens mij zwaar op de kostprijs. Het voordeel van het grote aanbod van betaalbare DSLR lenzen is er nog steeds. Voorlopig lijkt mij dat de strijd nog niet is gestreden en op de lange termijn zal de systeemcamera nog meer terrein gaan winnen nu de giganten (Nikon en Canon) ook deze markt hebben betreden.

artografia op 6 maart 2016 om 09:04

Bijna 2 jr. geleden overgestapt op fuji xe1... ik had ff canon met 3 prime lenzen...alles verkocht, veel over gelezen over fujix, uitgetest en gekocht. Een verademing, allerbelangrijkste was toch z.n dynamisch bereik, dan gewicht, gewoon 1 camera 1 lens (zoom 18-55mm),. Bij de canon had ik al een paar jaar de zoom afgezworen. Wat voor mij zeker een ook een heel belangrijk voordeel is, en daar kom je na een tijd achter... door zn x-trans sensor, zn onregelmatige pixelopbouw, ziet de opname er weer eindelijk als vanouds uit. Ik stoorde me vaak aan de 'synthetische' uitstraling vd foto. Ooit nieuw een canon 50d getest... gruwelijk lelijke resultaten. De spiegelreflex kun je nu nog goed verkopen, over een jaar liggen ze erg laag in prijs 2e hands in de winkel. ik denk dat dslr alleen blijft bestaan voor sport, natuur en fotografen die graag gezien willen worden.

rillyluycks op 22 april 2015 om 16:42

Ik heb de Canon 5d en had daar een aantal gewéldige L objectieven bij. Gewéldig, ook in gewicht! Nam m'n spulletjes (rugzak vol) steed minder vaak mee. Om eens te 'proeven' aan de systeemcamera, 'n gebruikte fujifilm X-E1 met XF 18-55 1:2.8-4 aangeschaft. Wát een beeldkwaliteit zeg. Verbluffend gewoon. Maar.... traag vergeleken bij mijn 5d en de electronische EVF vond ik nét wat tekort komen in beleving en snelheid. Maar veelbelovend genoeg om de X-E1 body weer van de hand te doen en te vervangen door een nieuwe X-E2. Met de XF 18-55 en een XF 55-200 1:3.4-4.8 erbij is dat een heerlijke combinatie. Een genot om mee te werken en.... het weegt minder dan de helft van mijn full frame uitrusting en past in een gewone fototas die ik in de hand of om de schouder kan dragen, onder de snelbinders kan doen enz. De kwaliteit van de opnamen doet zeker niet onder voor de full frame 5d, maar het is natuurlijk wel aps-c. En de zoekerbeleving en snelheid ligt toch nog nèt iets onder m'n 5d. Maar..... ik fotografeer wel weer héél erg veel. Héérlijk om mee te werken met 'n verbluffende kwaliteit, ook door de optische Fujinon juweeltjes natuurlijk.
Maar m'n 5d met EF 100mm 1:2.8 L macro gaat nog zéker niet de deur uit. Die gebruik ik nog voor portretten en macrowerk. Onovertroffen DOF!

janbruijns op 18 november 2014 om 09:40

De verkopen van camera's kunnen ook dalen doordat de camera's langer meegaan en omdat de nieuwe camera's geen meerwaarde hebben.

MVG.

harmor op 16 november 2014 om 19:48

Ik ben in het bezit van beide,sony nex5r en een a580.Ik kan bij de nex de alpha lenzen gebruiken via
de sony adapter en ben echt onder de indruk van de kwaliteit.Blijf beide gebruiken,legt eraan waar je
bent en wat je gaat fotograferen.

Rolo72 op 13 november 2014 om 22:17

Grappig....

Twee jaar geleden kocht ik mijn Nikon J1 omdat ik wel iets meer wilde dan een compacte camera. Meer instel mogelijkheden zoals bij een DSLR, maar compact. Ideale combinatie!

Maar langzamerhand, met een cursus basisfotografie achter de rug, begon ik de beperkingen in te zien. Alle instellingen gingen via het scherm en het gevoel van "grip" was iets wat ik miste. Toen besloot ik om alvast uit te gaan kijken naar iets anders.

En toen, tot overmaat van ramp, mijn 10-30mm lens met een "objectief error" te maken kreeg was voor mij de maat vol. Momenteel ben ik voornamelijk in de weer met mijn Nikon D5100 en dat bevalt me prima. Niets ten nadeel van de J1. Was een prima toestel voor dat moment en ik bewaar hem nog altijd voor méér risicovolle omstandigheden, waar ik mijn D5100 voor wil behoeden.

Echter het gevoel van sneller spelen met je instellingen én de "feel" van dat je een camera in je handen hebt, vind ik veel meer terug in mijn DSLR.

De systeemcamera was een mooi opstapje hiervoor.

PeterE3 op 13 november 2014 om 21:41

Ik heb alletwee en zou niet willen kiezen, de systeemcamera Fujifilm X-T1 is zeer goed en de Nikon D800E is een geweldenaar, maar heeft dan weer meer vakkennis nodig om in te stellen. Mijn stelling is dan ook, dat de systeemcamera op de hielen zit van de spiegelreflex. Beide apparaten hebben hun voor- en nadelen, beide fabrikanten bieden wel fantastische lenzen aan, dat draagt natuurlijk ook veel bij aan het eindresultaat.

hans4791 op 13 november 2014 om 21:01

Niks dan de waarheid, nu moeten alleen veel fotografen het licht nog gaan zien, dat deze kleintjes tot grote prestaties in staat zijn!
Zelf reeds 2 jaar in het gelukkige bezit van de OM-D E-M5, tot volle tevredenheid!!!!

Keesvanburen op 13 november 2014 om 20:15

Met veel plezier fotografeer ik als amateur al jaren met mijn Nikon D5000. Kort geleden heb ik de Olympus OM D E 10 en E1 mogen fotograferen en ik ben om. Mijn volgende camera wordt de Olympus OM D E 1 met de nieuwe, nog uit te komen, 40-140 mm 2.8 lens. Wat een mogelijkheden en kwaliteit. Nog even sparen. Dat wel natuurijk.

afgvanwessel op 13 november 2014 om 09:56

Ik vindt de ontwikkeling van de systeemcamera's op locatiefotografie en straatfotografie geweldig en de Fujifilm X-S1 is voor mij hiervoor de nieuwe camera. Je kan van te voren in de zoeker meteen goed zien wat je opname wordt en tegenwoordig zijn ze sneller dan spiegelreflex. Ook niet meer zo groot en lomp en scheelt een hoop gewicht. Ook is er tegenwoordig een goede keus in lenzen.

PtR op 12 november 2014 om 21:52

Doe mij maar een spiegelreflex. Groot, robuust en zwaar. Dat laatste is een voordeel bij langere sluitertijden uit de hand. De snelheid is ook een plus en ik heb liever een echte zoeker dan zo'n mini tv-schermpje.
Voordeel van mijn spiegelreflex, Nikon D7100 met batterygrip, is dat men regelmatig denkt dat ik een echte fotograaf ben en keurig een stapje opzij doet. Bij straatfotografie is hij wat minder handig. Daar zou een systeemcamera wellicht handiger zijn omdat hij minder opvalt.

lagar op 12 november 2014 om 19:39

De eerste systeemcamera's dateren uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Ik ben alleen op het hoogte van Nikon en kan daarom niets over andere merken zeggen.
De huidige term 'systeemcamera' is een holle frase of marketing kreet. De toenmalige (professionele) systeemcamera's waren het middelpunt van een heel systeem waarmee men de apparatuur aan kon passen aan de opdracht. Zoekers, matglazen, achterwanden, registerachterwanden, lenzen, motordrives konden allemaal op die systeemcamera aangepast worden.
Het groot voordeel van de systeemcamera's was dat je ze uit elkaar kon halen. Handig als de camera nat was geworden.

p9 op 12 november 2014 om 16:00

Een mening.....
Ben begonnen met de D9O van Nikon...4 jaar geleden...de passie begon...
In die 4 jaar vele body,s ,en objectieven gevoeld..en geprobeerd...en nog steeds geen Fullframe
Soms wil je verder...en de Nikon 300s kwam er ...na veel testen ...merkte ik dat hij minder scherp was.. als de d90 ,dus in het hele kleine werk...dat was een domper vond ik...vele objectieven daarop geprobeerd....mijn passie is licht en scherpte.
Inmiddels zijn er twee OMD,S ..de E5 , en de E1, in de collectie ..met de nodige objectieven...
Ja lichter ...het schermpje ...snelheid ...en de verbazingwekkende scherpte.
Tja verleden week de Nikon 750 even getest ,ten opzichte van de OMD 1..op scherpte...en de Fullframe haalde het lang niet...het verbaasd me
Wat ik wel heb gemerkt over de OMD ..is een iets minder warme kleur in groothoek , landschappen..
Daar gebruik ik de Oude NIKON D90 voor ,met de Sigma 17-70..vind hem beter ,warmere kleuren ,scherp...gewoon een mooi zacht beeld.
Voor het echte tele werk...wacht ik op het nieuwe objectief...de 300 vast ,2.8..voor de Omd...of het beter word ? zoals de zware objectieven nu voor de spiegelreflex ...dat is altijd weer een ontdekking..
Voor mijn gevoel...een mooie dof ,of scherpte ..de kleintjes ...OMD
Voor warmte ,en kleur ....en afstand kunnen Pakken de spiegelreflex ..Het is maar net wat je passie is ...

hans4791 op 14 november 2014 om 15:50

Ik sluit mij aan, leve het kleine!