Meld je gratis aan
Een kwestie van AutoFocus: Sony's A77II vs A6500 vs A7Rii © blog, erik, foto, 24

14 juli 2017, 11:45

Mirrorless Camerasystemen worden steeds sneller. Nog niet zo lang geleden werden hun autofocusprestaties gezien als een reden om de camera niet te kopen. Maar hoe hebben deze camera's zich ontwikkelt en kunnen ze inmiddels de strijd aan? Blogger Erik Keulers testte drie Sony-camera's naast elkaar en deelt zijn beeld.

Toegegeven, ik heb wel eens betere momenten gekozen voor een vergelijkende test. Niet lang nadat de testapparatuur door de koerier is opgepikt om teruggebracht te worden naar Sony maakt datzelfde Sony de lancering van de Sony A9 bekend. Een camera met autofocus- en snelheidsspecificaties die ongekend zijn, ook in vergelijking met spiegelreflexcamera's. De ultieme spiegelloze sportcamera lijkt dus inmiddels geland te zijn.

Tegelijkertijd, met zijn prijskaartje van zo'n 5300 euro is dit snelheidsmonster voor de meesten van ons waarschijnlijk niet weggelegd. En dus heeft de vergelijkende test tussen de Sony A77II (Sony's equivalent van de spiegelreflex), de Sony A7rii en de nieuwe Sony A6500 nog steeds zin gehad. Zo'n 2 jaar geleden testte ik de Sony A77II en de Sony A6000 naast elkaar. Toen had ik nog een duidelijke voorkeur voor de A77II . Ik ben dus benieuwd of die voorkeur na 2 jaar nog steeds hetzelfde is, of dat de actualiteit een hele andere is geworden.

De drie camera's op een rijtje

De Sony A77II is sinds juni 2014 op de markt. Het is een van de drie SLT-camera's die Sony nog op de markt heeft, naast het instapmodel A68 en de fullframe A99II. De SLT-camera's kun je beschouwen als spiegelreflexcamera's, maar dan uitgerust met een vaste, semi-transparante spiegel. Dat verhoogt de snelheid van de camera's, maar gaat, in ieder geval bij de A77II en de A68 ook ten koste van een stukje ruisgevoeligheid. De A77II heeft 79 scherpstelpunten, waarvan 15 kruissensoren. De huidige marktprijs ligt rond de 1000 euro.

A77II (foto: Sony)

De Sony A7rii is nu zo'n 1,5 jaar op de markt en was tot de aankondiging van de A9 Sony's vlaggenschip. Fullframe, spiegelloos, 42 Megapixel. In eerste instantie een camera die primair voor studio, landschap en portretfotografie gebouwd lijkt. Maar kan deze camera toch een rol spelen in aktiefotografie met zijn 399 scherpstelpunten? Marktprijs: rond de 3000 euro.

A7Rii (foto: Sony)

De Sony A6500 is Sony's nieuwste spiegelloze APS-C camera, de eerste met in-body stabilisatie. 24 Megapixels en 425 scherpstelpunten, gecombineerd met een groter AF-bereik ook in donkere situaties zou deze camera de strijd aan moeten kunnen gaan met de A77II. De marktprijs van deze camera ligt rond de 1600 euro.

A6500 (foto: Sony)

Tijdens het testen gebruik ik twee lenzen. Op de A7rii en de A6500 gebruik ik de FE70-300 G-lens van Sony. Op alle drie de camera's de Sony 70-400 G-lens, in het geval van de A7rii en de A6500 met de LA-EA3-adapter.

Let the games begin

Waar laten de drie camera's zich beter vergelijken als het gaat om hun autofocussnelheid en hun autofocusvastheid als bij een sportwedstrijd. Na enig speurwerk wordt het Open Nederlands Kampioenschap Motocross in Mill de plaats waar het moet gebeurd. En zo sjouw ik op een prachtige voorjaarsochtend halverwege maart in Mill tussen de motoren door, in een kindermaat pershesje, met drie camera's het circuit op. Motoren komen op het fraaie circuit plots de bocht om, wat het nodig vraagt van de autofocus. Bovendien zorgen de bomen langs de baan voor plotselinge overgangen van schaduw naar zon. En de lange telelenzen, met hun beperkte beeldhoek zorgen ook nog eens dat het onderwerp maar kort binnen het bereik van de lens blijft, zonder mee te bewegen.


Het circuit in Mill is met zijn motocrossers een mooie plek om de camera's te vergelijken, te beginnen met de A7Rii. A7Rii met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 300 mm, ISO 1600, f 5.6, 1/3200 sec. (Foto: Erik Keulers)



De A7Rii staat bekend om zijn details. En ook hier zijn de ogen van de coureur mooi zichtbaar. A7Rii met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 300 mm, ISO 1600, f 5.6, 1/3200 sec. (Foto: Erik Keulers)

De twee systeemcamera's in duel

Ik begin met beide systeemcamera's in combinatie met de Sony FE 70-300 lens. Het is, op het moment van testen, de langste brandpuntafstand die Sony voor de systeemcamera's in haar assortiment heeft. De Sony A7Rii staat niet bekend als en snelheidsmonster als het aankomt op focussen. En toch, terwijl de motoren massaal langsdenderen valt mij op dat de camera behoorlijk snel focust met zijn bijna 400 scherpstelpunten, maar vooral dat de camera behoorlijk trefzeker zijn object volgt. Het volgen wordt pas lastiger als een motor recht op de camera af rijdt, dan wordt de trefzekerheid van de focus minder.


In volle vaart over het circuit. A7Rii met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 210 mm, ISO 1600, f 5.6, 1/1250 sec. (Foto: Erik Keulers)



De harde overgangen tussen licht en schaduw vormen een uitdaging voor de autofocus, maar niet op voor de A7Rii. A7Rii met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 300 mm, ISO 1600, f 5.6, 1/2500 sec. (Foto: Erik Keulers)

Wanneer ik de 70-300 lens verwissel voor de 70-400 lens in combinatie met de LA-EA3 adapter, dan valt de focussnelheid terug. Op het moment dat de camera weet te focussen weet hij dat ook trefzeker te doen, maar het komt nu vaker voor dat ik een motor kwijt ben voor de autofocus succesvol is geweest.

De twee concurrende motoren in beeld brengen de autofocus niet van zijn stuk. A7Rii met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 300 mm, ISO 1600, f 5.6, 1/1250 sec. (Foto: Erik Keulers)


De A7Rii werkt ook met de 70-400 lens voor A-mount, maar de focussnelheid gaat dan wel duidelijk omlaag vergeleken met de FE 70-300 lens. A7Rii met 70-400 lens met LA-EA3 adapter, brandpuntafstand 250 mm, ISO 800, f 8.0, 1/500 sec. (Foto: Erik Keulers)

Door naar de A6500, in dezelfde volgorde. De camera focust duidelijk sneller dan de A7Rii, en dat mocht ik ook verwachten, gezien de claim die Sony doet ten aanzien van het autofocus-systeem. Hij is niet alleen snel, hij vooral ook zeer betrouwbaar. En nog fraaier, er is nauwelijks verschil in focussnelheid tussen de 70-300 FE-lens en 70-400 A-lens met adapter.

Ook meerdere crossers in één beeld geven geen probleem voor de A6500; A6500 met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 260 mm, ISO 200, f 5.6, 1/500 sec. (Foto: Erik Keulers)


Ook een uitsnede van de motor geeft een goed resultaat, ondanks de snelheid van de motor; A6500 met 70-400 lens + LAEA3-adapter, brandpuntsafstand 110 mm, ISO 800, f 8.0, 1/320 sec. (Foto: Erik Keulers)


De A6500 kan net zo goed uit de voeten met een A-mountlens met adapter als met de E-mount lens en is daarmee sterker dan de A7Rii op dit punt. A6500 met 70-400 lens + LAEA3-adapter, brandpuntsafstand 110 mm, ISO 800, f 8.0, 1/400 sec. (Foto: Erik Keulers)

Sony weet zijn nieuwere camera's dus nog beter te laten focussen wanneer gebruik wordt gemaakt van een adapter. En dat is goed nieuws voor bijvoorbeeld wildlifefotografen die Canon glaswerk hebben, maar een compacte camera willen of die de voordelen van een systeemcamera willen. De hogere kwaliteit bij hogere ISO-waarden bijvoorbeeld. Of de elektronische zoeker, die zowel bij de A7Rii als de A6500 een prachtig beeld geeft, dat ook meteen de foto-uitkomst laat zien. Ik wet dat er voor en tegenstanders zijn van de elektronische zoeker, maar zelf zou ik niet meer anders willen.

Opspattend zand en modder zijn typisch voor de motocross. A6500 met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 210 mm, ISO 800, f 5.6, 1/800 sec. (Foto: Erik Keulers)


Concentratie bij de rijders om geen fouten te maken. A6500 met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 220 mm, ISO 800, f 5.6, 1/1000 sec. (Foto: Erik Keulers)


Door de groeven in de bochten op het circuit van Mill. A6500 met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 110 mm, ISO 800, f 5.0, 1/1600 sec. (Foto: Erik Keulers)

Bij een serieopname weet de A6500 de focus goed vast te houden. Het onderwerp blijft ondanks dat het beweegt mooi scherp.

Deze serie van vier opnames laat zien hoe de autofocus van de A6500 het bewegende object zonder problemen volgt. A6500 met FE 70-300 lens, brandpunt 135 mm, ISO 800, f. 5.0, 1/2000 sec. (Foto: Erik Keulers)

Gaat de A77II opnieuw met de winst lopen?

Wanneer de eerste trainingsessie is afgelopen is het tijd om nogmaals van camerabody te wisselen. Het is de beurt aan de A77II, die twee jaar geleden op de paardenrenbaan de A6000 wist te verslaan. Is deze camera in staat om dat kunstje te herhalen. Heeft het gebruik van een spiegel nog steeds de voorkeur bij sportfotografie?


De A77I legt coureur nummer 18 vast op een van de bulten in het parcours. A77II met 70-400 lens, brandpuntsafstand 180 mm, ISO 800, f. 8.0, 1/320 sec. (Foto: Erik Keulers)


Close-up van een springende motocrosser. A77II met 70-400 lens, brandpuntsafstand 180 mm, ISO 800, f. 8.0, 1/320 sec. (Foto: Erik Keulers)

Wanneer de volgende sessie begint en ik klaar zit, is de conclusie gauw getrokken. De Sony A77II redt het niet tegen zijn twee spiegelloze concurrenten. Ik weet niet of de reden direct zit in de autofocus alleen, die is sneller dan de A7Rii en zal niet veel onderdoen voor de A6500, maar het gevoel is duidelijk anders. De elektronische zoeker is duidelijk van een eerdere, mindere generatie, en het beschikbaar hebben van minder focuspunten lijkt vertragend te werken. De autofocus is in ieder geval minder nauwkeurig. Er is dus veel veranderd in twee jaar tijd. Het voordeel dat de A-mount had met in-body stabilisatie is immers bijgehaald door de E-mount camera's. Beiden beschikken ook over in-body stabilisatie en benen ook daar gemakkelijk bij.
De uitkomst van deze vergelijking sterkt mij in ieder geval in de gedachte om mijn overgang van A-mount naar E-mount door te zetten en niet langer meer met twee verschillende vattingen te werken.

Klaar voor de afzet. A77II met 70-400 lens, brandpuntsafstand 140 mm, ISO 800, f. 8.0, 1/640 sec. (Foto: Erik Keulers)


In volle vaart over het parcours. De A77II lijkt achter te blijven bij de prestaties van de twee andere camera's, maar dat kan ook liggen aan de verbeterde elektronische zoekers op de andere camera's én op het totaal andere autofocus-systeem. A77II met 70-400 lens, brandpuntsafstand 160 mm, ISO 800, f. 8.0, 1/500 sec. (Foto: Erik Keulers)

Van sport naar wildlife

Veel fotografen die op zoek zijn naar een snelle autofocus fotograferen niet zo zeer sport als wel wildlife. Daarom verplaats ik mij met de camera's van Mill naar ZOOM Erlebniswelt in Gelsenkirchen(D). Ik kom er tot weinig foto's.Dat heeft niet te maken met de camera's, maar op deze eerste lentedag ben ik niet de enige in de dierentuin, het ziet letterlijk zwart van de mensen en het kost meer dan een uur om een kop soep te bestellen...


Spelende bruine beren door een raam gefotografeerd. A7Rii met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 300 mm, ISO 800, f 8.0, 1/800 sec. (Foto: Erik Keulers)


Deze beweeglijke lemuur is een makkelijke prooi voor de A6500 als het gaat om haarscherpe foto's. A6500 met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 130 mm, ISO 800, f 5.0, 1/640 sec. (Foto: Erik Keulers)

Wanneer het eindelijk tijd is om hier de camera uit te proberen, met name op een enthousiaste lemuur, merk ik dat eigenlijk niet meer naar de A77II grijp, maar met beide systeemcamera's aan de slag ga. Beiden focussen prima voor dit doeleind, de A7Rii iets langzamer, maar dat stoort absoluut niet. De resultaten zijn prima!

De autofocus van de A6500 laat zich niet storen door de draad die zich tussen deze uil en camera bevindt. A6500 met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 300 mm, ISO 800, f 5.6, 1/320 sec. (Foto: Erik Keulers)

Wie is nu de winnaar?

Puur kijkend naar autofocussnelheid en autofocus-trefzekerheid is er maar een winnaar mogelijk in deze vergelijking en dat is de jongste telg in het gezelschap, de A6500. Met deze camera heeft Sony een camera gemaakt die ik zeker mee durf te nemen op safari, maar die ook bij andere evenementen waar snelheid een rol speelt serieus mee doet.


Opspattend zand in gevecht om de beste plek. De A6500 pakt in deze vergelijking wat mij betreft duidelijk de beste plek. A6500 met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 150 mm, ISO 800, f 5.0, 1/800 sec. (Foto: Erik Keulers)

De resultaten van de A7RII zijn ook niet verkeerd en wil je fullframe, 42-megapixel grote en haarscherpe portretten van dieren maken, dan zit je goed met deze camera. Je levert wat snelheid in, maar geen betrouwbaarheid, dus als je niet zo nodig een cheetah in volle sprint hoeft bij te houden, zit je ook hier goed.

De A7Rii staat niet bekend als een snelheidsduivel, en is dat ook niet, maar houdt zich toch heel goed staande. A7Rii met FE 70-300 lens, brandpuntafstand 300 mm, ISO 800, f 5.6, 1/1600 sec. (Foto: Erik Keulers)

Is de A77II nu opeens een slechte camera? Integendeel, maar de ontwikkelingen in cameraland gaan nog steeds snel en dat is te merken. Ben je geen systeemcamera gewend, dan zul je overigens niets merken van de minpunten, want dan ben je intuïtief niet anders gewend dan hoe deze camera reageert.

Is de systeemcamera de spiegelreflex aan het inhalen?

Wanneer je de A6500 gebruikt dan kun je in ieder geval concluderen dat er nauwelijks meer een verschil waarneembaar is wanneer het gaat om autofocus. Vooral de betrouwbaarheid door het grote aantal focuspunten is indrukwekkend. In meer donkere omstandigheden zal een spiegelreflex nog sneller focussen, maar ook dat gat wordt snel kleiner, en lijkt met de introductie van de A9 verdwenen.

Het is slechts een kwestie van tijd voor die nieuwste technologie naar de goedkopere camera's doorsijpelt en vanaf dat moment ligt het speelveld echt helemaal open. Goed voor ons als fotografen, want er is steeds meer te kiezen!

Met dank aan de organisatie van het ONK Motocross te Mill voor de mogelijkheid om te fotograferen en aan Zoom Erlebniswelt te Gelsenkirchen voor de toestemming voor het fotograferen. Alle foto's zijn onbewerkt, omwille van de vergelijking. Ze zijn wel verkleind tot 1000 pixels over de lange zijde ter publicatie op Zoom.nl.

avatar

Mijn naam is Erik Keulers. Sinds 2005 ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in de fotografie. In de modelfotografie intrigeert me vooral de interactie en communicatie die nodig is om dé foto te maken. Naast modelfotografie hou ik me met portret-, reis-, wildlife-, natuur en straatfotografie. Ik maak gebruik van de Sony FE-mount, de Sony A7rII is mijn belangrijkste werktuig. Het vastleggen van pure beelden spreekt mij steeds meer aan. Daarom zie ik mijn interesse steeds meer verschuiven naar portretfotografie en documentaire fotografie. Ik vind het leuk onbekende gebieden van de fotografie te ontdekken en te experimenteren. Mijn eigen website www.erikkeulers.nl wordt nu opgebouwd.Daarnaast kun je mijn fotografie nu ook vinden op facebook: https://www.facebook.com/erikkeulersfotografie.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
rob1951 op 15 juli 2017 om 22:03

Mijn complimenten voor deze duidelijke vergelijkende test en voor de mooie en relevante foto's.