Meld je gratis aan
Soorten licht in de natuurfotografie © natuurfotografie, blog, available light, bestaand licht, loulou beavers afb. 1

7 november 2013, 14:21

In de natuurfotografie ben je meestal aangewezen op bestaand licht. Hoe zet je dat naar je hand en hoe zorg je voor een indrukwekkende lichtval? Loulou Beavers legt het uit.

Fotografie is schrijven met licht. In natuurfotografie is dat doorgaans met bestaand licht. Camera's leggen het licht vast op een andere wijze dan onze ogen waarnemen, om te beginnen kan een camera een minder groot verschil tussen licht en donker overbruggen. In situaties met een te groot verschil tussen donker en licht zullen schaduwen dichtlopen, of zijn er uitgebeten witte vlekken in het beeld.


Maar ook een laagstaande zon als tegenlicht laat bijvoorbeeld de vacht van een dier goudomrand in beeld zijn, of wat te denken van dauwdruppel die verlicht zijn door de zon en zowel binnen het scherptegebied als ook in de onscherpte enorme sprankelende effecten kunnen geven. Dat zijn de momenten dat een fotografen hart sneller gaat kloppen.

Frontaal licht

Frontaal licht op het onderwerp (vanuit de rug) is makkelijker voor de camera. Wanneer een onderwerp bestaat uit bijvoorbeeld verschillende felle kleuren (macro) is deze vorm van licht en belichting zeer geschikt.


Het nadeel daarvan kan zijn dat dieptewerking ontbreekt omdat de schaduwen achter het onderwerp komen. Bij het maken van de compositie bij landschapsfotografie kunnen andere elementen uiteraard ook (bijvoorbeeld de voorgrond en/of wolken) dieptewerking creëren.

Zijlicht

Zijlicht benadrukt textuur en vormen en geeft dimensie aan foto's, er komt diepte in het platte beeld. Een onderwerp met een duidelijke textuur heeft zal er beter uitzien wanneer het is gefotografeerd in zijlicht . Nagenoeg iedere setting of onderwerp met een duidelijke structuur/textuur (bergen, zandduinen, een rotsachtige oever ) zal goed uit de verf komen indien met deze lichtval gefotografeerd wordt.

Tegenlicht

Tegenlicht benadrukt de vorm. De meest extreme vorm van een tegenlichtopname is een silhouet . Bij dieren is het dan mooi als ze zijdelings in beeld komen, het meest herkenbare profiel.. Objecten die doorzichtig zijn (bladeren, wolken, veren, bont, ijs ) komen door tegenlicht te gebruiken helder in beeld.


Indien de lichtbron niet te sterk is (verschil tussen licht en donker dus voor de camera overbrugbaar) kan tegenlicht krachtige beelden opleveren, ook bij landschapsfotografie en zeer sfeervol zijn.



Wie is deze auteur?
Mijn naam is Loulou Beavers en ik ben professioneel natuurfotograaf. Mijn foto's en artikelen worden regelmatig gepubliceerd in diverse tijdschriften en boeken. Ook zijn mijn foto's veelvuldig in internationale wedstrijden bekroond. Bekijk hier mijn website.



Alle blogs geschreven door Loulou Beavers vind je hier.

Reacties (3)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
raymondc op 11 november 2013 om 14:55

Dank je

ineke op 8 november 2013 om 21:55

Goed artikel en prachtige foto's erbij. Gr.Ineke

ilo op 8 november 2013 om 17:05

Een heel goed artikel wat prettig weg leest.
En de foto's hierbij zijn weer zoals al jouw beelden prachtig gevangen in het verschillende licht.

Groetjes, Irene