Meld je gratis aan
Workflow van een fotograaf © software, workflow, blog, Katja de Bruijn, nabewerken

9 december 2013, 13:00

Een workflow is totaal van een aantal acties die je standaard verricht tussen het maken van de foto en de uiteindelijke foto. Katja de Bruijn neemt je mee in haar workflow.

Ik krijg vaker e-mails over een workflow probleem. Een goede portretfotograaf is niet tevreden over hoe zijn uiteindelijke foto's er uit zien. Ik kan me voorstellen dat dit een probleem voor iedere fotograaf is, want je bent per slot van rekening zo goed als dat je uiteindelijke foto er uit ziet. Hier word je op beoordeeld. Dit betekent ook dat elke stap op wel naar je uiteindelijke foto een betekenis en een plaats heeft.

Workflow verbeteren

Een andere reden waarom ik dit artikel schrijf is omdat ik constant bezig ben mijn workflow te verbeteren. Een goede workflow geeft mij meer zelfvertrouwen als een fotograaf. Nu ben ik in staat om op tijd foto's af te hebben voor mijn klanten, modellen en stockbureau en het kost mij geen lange nachten meer om dat te doen. Ik kan nu meer doen in minder tijd. Zoals met alle studies, kostte het mij wel tijd om zover te komen. In de zomer van 2012 uploadde ik ruim 500 foto's naar iStock in minder dan 2 maanden tijd. Dat is een enorm aantal voor mij, omdat ik alleen werk, moeder ben van 2 kinderen en geen team van retouchers heb. Foto's retoucheren in "semi‐bulk" mode, ik kon niet geloven dat ik zo productief kon zijn. Opeens was ik een snelle uploader. Hoe deed ik dat?

Mijn workflow

De workflow van een fotograaf... Een heel persoonlijk proces wat inhoudt: het pad naar het uiteindelijke resultaat. Iedereen heeft een specifieke workflow. Bij sommige mensen is het heel eenvoudig: schieten in jpg, kopiëren naar harde schijf en klaar. Is dit verkeerd? Misschien wel en misschien niet. Dat hangt af van je fotografische kwaliteiten en het doel dat je wilt bereiken. Andere mensen hebben een veel gecompliceerdere workflow: schieten in raw, sorteren, selecteren, bewerken in een raw-convertor, retoucheren, voorbereiden voor afdrukken etc. En tenslotte zijn er nog mensen die zich puur richten op de fotografie en klantenservice en de postproductie aan anderen uitbesteden. In dit artikel wil ik je meenemen door mijn typische "workflow dag". Of het nu een portretshoot is voor een klant, of voor een stockbureau, mijn workflow is meestal niet veel anders. Hier volgt een algemene beschrijving er van.

Fotograferen

Ik schiet uitsluitend in raw. Waarom niet in jpg? In tegenstelling tot raw, worden bij jpg foto's de instellingen van kleurbalans en belichting er vast ingezet. Met jpg heb je niet de mogelijkheid om deze later in post productie aan te passen zonder de kwaliteit van de foto aan te tasten. Net zoals er op film werd geschoten. Neem ook de tijd om goede belichting op te zetten. Niet alleen voor het model, maar ook voor de achtergrond. Helemaal wanneer deze puur wit moet zijn. Een puur witte achtergrond moet er op je camera uitzien als net iets overbelicht. Tenslotte, zorg voor voldoende licht zodat je geen gebruik hoeft te maken van lange sluitertijden. Dit levert meestal scherpere foto's op. Als je toch geen lange sluitertijden kunt vermijden en je geen vaste hand hebt? Gebruik een statief.

Sorteren en selecteren

Ik sorteer foto's in series in verschillende folders. Deel de sessie op in verschillende thema's. Meestal is een thema geschoten met dezelfde instellingen. Dat kan je later tijd besparen wanneer je handelingen doet op meerdere foto's tegelijk. Selecteren van foto's gebeurt in Capture One met behulp van Stars en Ratings. Selecteren is een verhaal op zich, waar ik hier niet diep op in zal gaan. Het hangt er helemaal vanaf hoeveel foto's je moet selecteren en voor welk doel.

Met Capture One selecteer ik mijn foto's.

Raw bewerken

Bewerken in raw is heel belangrijk voor mij. Het stelt mij in staat om veel bewerkingen verliesvrij uit te voeren. Kleur correctie, verscherping (pas op met verscherping vóór retouchering!) huid verzachten, noem het maar op en de raw convertor heeft het. In Capture One maak ik alle instellingen in een referentie foto en dan kopieer ik ze naar de overige foto's uit dezelfde serie. Het is hierbij wel belangrijk dat de foto's genomen zijn in M-stand (zowel witbalans als belichting). Anders moet je elke foto afzonderlijk behandelen. Weest je daar dus van bewust tijdens het schieten. Je kunt uiteindelijk je raw-bestanden er bijna zo goed uit laten zien, alsof ze zijn gephotoshopt. Ik exporteer de foto's altijd als Tiff, 16 bit, sRGB, 300dpi.

Retouchering

Even voor de duidelijkheid, wat ik bedoel met retoucheren is alles wat ik niet kan doen in raw: huid, haar, kleding, achtergrond etc. Het is heel gemakkelijk om tijdens retouchering de foto te degraderen. Wat bedoel ik hiermee? Denk aan ruis, artefacten, strepen op een kleurverloop, onnatuurlijke patronen etc. Je mantra is "16 bit Tiff". Ik retoucheer uitsluitend in 16 bit, met subtiele functies en operaties on te verbeteren zonder te vernietigen. Let op, 16 bits bewerking kost veel rekenkracht en geheugen. Gebruik daarom een computer die dat aan kan.

Een van de stappen is het nalopen van de belichting.

Verscherpen

Verscherpen in post productie kan geen wazige foto's compenseren. Een verscherpingstool maakt eigenlijk niets scherper. Het verandert alleen je perceptie van scherpte. Neem altijd de foto's zo scherp mogelijk tijdens je shoot (zie kopje Fotograferen). Omdat verscherping van het type "destructief, geen weg terug" operaties is (een eigen laag is aan te raden), doe ik het meestal als een laatste stap. Soms doe ik het echter ook wel eens als een eerste stap, bijvoorbeeld wanneer een foto genomen is met een mindere kwaliteit lens en dus eigenlijk alles niet helemaal scherp is. Ik verscherp dan eerst, omdat ik daarna beter kan zien wat ik bijvoorbeeld met de huid moet doen. Het is belangrijk om niet te veel te verscherpen want er zijn snel artefacten zichtbaar. Wees voorzichtig.

Ook met de kleurcorrecties moet je bij de menselijke huid uitkijken.

Verkleinen

In veel gevallen moet je het formaat van de foto aanpassen voor de verschillende publicatie doeleinden: kleine web foto's, grotere voor setcards, en de grootste voor hoge kwaliteit afdrukken. Met actions en speciale plugins kan je de geretoucheerde foto's in een keer verkleinen in de verschillende formaten en opdelen in de bijbehorende folders. Nu is je shoot klaar. Bewaar altijd je master Tiff's voor mogelijke additionele bewerkings verzoeken. Dit is dus mijn workflow met als resultaat, gesorteerde en geselecteerde bewerkte foto's met een gezonde pixel structuur.

Tips

1 Fotografeer met de workflow in gedachten (manual mode)
2 Gebruik goede lenzen, belichting en statieven, zodat je minder werk heb in post‐productie
3 Leer om in bulk te werken. Het is een gouden vaardigheid voor portret, stock en model shoots.
4 Bewaar de pixel structuur. Retoucheer op de juiste manier met de juiste tools.
5 Ga niet upsampelen (meer pixels dan er in je camera zitten).
6 Ga niet wijzigen, bewaren en weer wijzigen in een jpg, nooit. Dat doe je alleen met Tiff / Psd.
7 Retoucheer in 16 bit Tiff (of PSD)


Wie is deze auteur?
Katja de Bruijn is een Nederlandse beauty-fotografe en beeldbewerkster sinds 2004. Ze vindt fotografie en photoshoppen even leuk, en heeft daarom op beide gebieden even succesvol. Haar foto's worden heel vaak wereldwijd gepubliceerd en zijn geliefd door reklame-bureaus en designers, terwijl haar beeldbewerking talent regelmatig gebruikt wordt door bladen zoals Playboy (is haar goede klant) en modefotografen wereldwijd. Je vindt meer van haar werk onder andere hier: www.iconogenic.com, www.amazingactions.com, theretouchingtheater.com, iconogenic.blogspot.nl en op Facebook

Reacties (7)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
goosveenendaal op 23 augustus 2014 om 14:11

Heel verhelderend.

lumafoto op 12 februari 2014 om 12:18

zeer goed uitgelegd!

rvangaal op 17 december 2013 om 21:30

Qua verscherpen, ik laat dat meestal afhangen van het output type: voor web gebruik ik andere settings dan voor print, omdat het om een andere fysieke grootte gaat. Dus voor print meestal iets meer sharpening, zodat je het nog ziet.

jeinmahl op 17 december 2013 om 20:35

Handig tips, en fijn dat je ze wilde delen. Waarvoor mijn dank.
Groet Jos

plonie op 17 december 2013 om 09:26

Top uitleg mankeert niets aan

ROF op 17 december 2013 om 08:36

Prachtige en duidelijke uitleg Katja. Dankjewel voor je info te delen met ons.

Mvg,
René