Meld je gratis aan
Verwacht het onverwachte als reisfotograaf © Edo Jan Meijer

31 januari 2015, 10:00

Je hebt een prachtige reis geboekt en je bent goed voorbereid om de mooiste reisfoto's te maken. Maar dan ben je daar en dan regent het! Of je ziet geen hand voor ogen door de dichte mist! Hoe ga je daar mee om? Edo Jan Meijer helpt je op weg met het onverwachte van reisfotografie.

Je hebt je goed ingelezen, alle foto-apparatuur schoongemaakt en je weet blindelings hoe je camera werkt. Na een lange vlucht of autoreis kom je aan op de plaats van bestemming! Wat heb je er zin in, je kan niet wachten op de dag van morgen. De dag dat de grote reis dan echt gaat beginnen. Nog een nachtje in een hotel en dan....

Dan wordt je 's morgens wakker en is het pokkeweer! Niet te filmen. Het spoelt. Je wist niet dat het zo hard kon regenen. Daar sta je dan beteuterd. Al die moeite voor niks. Afwachten wat morgen gaat brengen want deze dag kan je weg gooien. Grrrrr...

Rocky Mountains Sneeuwstorm

Sneu

Maar moeten we echt zo treuren? Ok, het spoelt. En je wilde mooie foto's maken van het prachtige landschap, zoals je had gezien in de fotografiebladen. Maar dat gaat niet lukken vandaag, zoveel is wel zeker. Maar dan? Ga je echt terug naar je hotelkamer en de hele dag sneu naar een televisie kijken in je hotelkamer?
Nee, natuurlijk niet! Want dit is de ideale mogelijkheid om die unieke foto's te maken. Die foto's die niemand heeft omdat het zo zeldzaam is. In zulke omstandigheden moet je juist bruizen van geluk!

Deze blog gaat over hoe je in onverwachte omstandigheden de mooiste foto's kan maken. Er gaat een wereld open als je je niet irriteert maar verwonderd.

zwarte beer Ucleuet

Neerslag

Nu ben je ons kikkerlandje juist ontvlucht om die regen te vermijden en dan begint het te hozen. Het heeft het natuurlijk niet zoveel zin om net te doen alsof het niet regent. Als je iets wilt ondernemen, dan zal je je camera toch moeten beschermen. In mijn vorige blog legde ik al uit hoe je je camera en toebehoren kan beschermen en dat je flink moest oefenen.
Regen prikkelt de zintuigen. Meestal ruikt het zo bijzonder. Helemaal tijdens een lenteregenbui. Maar wist je dat regen de kleurintensiteit enorm verhoogt? Een bos voor een plensbui is vaak dof, door alle stof die op de bladeren liggen. Maar na een flinke regenbui is alles schoon, en dat dunne laagje water werkt als een vergrootlas voor de kleur daaronder. Mooiere kleuren zijn bijna niet denkbaar. Vooral de groentinten zijn dan prachtig.

Cathedral Grove

Vergeet niet om een statief mee te nemen want tijdens regen, hagel, sneeuw heb je langere sluitertijden nodig. Niemand houdt trouwens van slecht weer. Dieren ook niet. Ook zij gaan schuilen. In die omstandigheden krijgen de dieren menselijke trekjes. Kijk er maar eens goed naar. Wil je mensen of wildlife fotograferen tijdens neerslag, probeer dat een korte sluitertijd en een open diafragma. Neem een hogere iso voor lief. De ruis krijg je er later wel uit, bewegingsonscherpte krijg je nooit meer goed.

En tot slot: Na regen komt zonneschijn. Als het heeft geplenst en de bewolking trekt langzaam weg dan komt de zon er bij. Dan heb je een grote kans dat een van de mooiste natuurverschijnselen zich voordoen. Een regenboog. Wees er op voorbereid dat je onder de juiste omstandigheden ineens een prachtig exemplaar ziet. Dan moet je op je allerscherpst zijn, want de omstandigheden kunnen zomaar veranderen. Zo snel als hij is gekomen, zo snel zal hij ook weer verdampen. Zorg er voor dat je standaard een polarisatiefilter bij je hebt om de kleuren van de regenboog zo goed mogelijk op de foto te kunnen krijgen. En ja: ook dat je kan je thuis heel goed oefenen.

Bewolking

Het is mij al zo vaak overkomen. Bewolking die de mooie zonsondergang helemaal verpest. Je ziet maar een klein beetje van de zon. Verder niks. Je ziet tergend langzaam je droom de zee in zakken. Dag mooie foto, weg illusie...

Het overkwam me zo vaak dat, terwijl ik juist mijn spullen gereed maakte, mijn statief alvast klaar zetten, de meeste toeristen om me heen teleurgesteld afdropen. In stilte terug naar de auto. Mooi voor mij, want ik heb dan alle ruimte, maar jammer voor hen want meestal begint dan de betovering. Als je perse een foto van de zonsondergang wil maken (is mij meestal een raadsel waarom mensen dat nou zo graag willen) dan heb je pech, maar wil je de magie van onze planeet op de plaat zetten. Blijf dan nog een kwartiertje en kijk naar het noorden of het zuiden. Met een beetje geluk zie je dan de mooiste kleurschakeringen. En juist met die verfoeide bewolking heb je zo veel verschillende nuances in de kleuren.
Wees geduldig en kijk bij een zonsondergang èn zonsopkomst precies negentig graden links of rechts. Met wat geluk vertoont onze planeet zijn mooiste schatten, onthult moeder aarde de mooiste kleuren die er zijn.

Poon Hill, Nepal

Neem in deze situatie altijd een statief mee. Lange sluitertijden zijn veelal noodzakelijk. Zoom nooit veel in, al is dat vaak wel erg verleidelijk. Kies in plaats van de 'regel van de derde' een compositie waarbij de horizon op 1/4 of 1/5 staat. Haal alles weg wat niet ter zake doet. Laat de natuurlijke ritmiek zijn werk doen en isoleer je onderwerp. Wedden dat je je meest sfeervolle landschapfoto maakt! En soms heb je gewoon pech. Soms is de bewoling gewoon te dik. Treur niet te lang. Je bent reisfotograaf. Je hebt niet alles in eigen hand. Laat je reis niet verpesten. Er komen nog tal van mogelijkheden.

Mist

Ook vervelend, mist. Je kan geen hand voor ogen zien. Daar sta je dan bij die prachtige brug. Zo'n mooie industriële brug, een uit die mooie oude tijd. Je wist precies hoe je die brug op de foto's moest zetten, maar op het moment supreme schopt de mist alles in de war. En je moet weer verder straks. Dus je moet het hiermee doen. Kijk in zo'n geval hoe de mist jou kan helpen. Hoe die mist iets kan toevoegen aan je foto. Het mooie van mist is dat het iets verhult. Je kan niet alles zien, er blijven zaken verborgen. Als kijker wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld. Zoals mijn voorbeeld van de brug in de mist. Waar leidt de brug naar toe? Hoe lang is de brug, hoeveel andere mensen lopen daar? Hoeveel auto's zijn nog verborgen?
Het moois van mist is ook dat het de kleuren tempert, alleen het essentiële blijft over. De details vervagen en juist dat zorgt voor een enorme sfeer.

Deception Bridge, Washington, USA

Al is de mist nog zo dicht en al zie je geen hand voor ogen, er komt een moment dat de mist even weg trekt. Dat openingetje kan net dat moment zijn waarbij je de mooiste en meest unieke foto's kan maken.
Ooit was ik bij de Grand Canyon (aan de noordkant). Het was daar zo mistig dat de bezoekers die het wel aandurfden op letterlijk 1 hand te tellen waren. Ik zag daar werkelijk geen hand voor ogen. Bij alle mooie uitzichtpunten zag je niks. 5 meter om me heen, dat was alles. En dan moet je geduld hebben, hoe moeilijk en frustrerend dat ook kan zijn. Wachten, wachten, wachten en hopen met de wetenschap dat je wel heel erg veel pech moet hebben om een volle dag mist te hebben. En ook in deze situatie werd mijn geduld beloond. Er waren een paar zeldzame momenten waarbij de mist even wegtrok en je bewolking door de Grand Canyon zag voortbewegen. Ik voorspel je, zulke foto's hebben weinig mensen. Ze hebben het geduld niet of zijn teveel gefocust op dat ene plaatje die ze hadden gezien en wilden kopiëren.

Grand Canyon, Arizona, USA

Toeristen

Zeg nou zelf, wat is er nou vervelender dan dat je op een mooie plek bent aangekomen en je wordt geconfronteerd met allemaal toeristen om je heen. Hoe vaker je reist, hoe meer je zult zien dat er nog maar weinig plekken zijn waar je zonder andere toeristen bent.

Wanneer je niet in een groep reist is het eigenlijk redelijk makkelijk. En het werkt altijd. Je vraagt in elk hotel, elke B&B, elke camping: ""Waar is de plek waar jij naar toe gaat als je even geen mensen om je heen wilt" of "Welke plek hier in de buurt kan je me aanraden, ik wil graag foto's van wildlife maken". Het is mij nog nooit gebeurd dat ze me geen advies gaven. Iedereen is trots op hun eigen omgeving. De meest unieke plekken zijn nooit de plekken die in de boekjes staan. Op die manier heb ik bijvoorbeeld in alle rust foto's kunnen maken van zwarte beren die zalm vingen in Canada, en een wilde orang oetan gefotografeerd die muurverf op haar lippen had gesmeerd in Borneo. Dat zijn unieke momenten en dat zie je terug in de foto's

orang oetan Jacky met witte lippen

En reis je in een groep, ook dan is niet alle hoop verloren. Concentreer je dan op details en maak een serie. Die foto's bij elkaar vertellen ook een verhaal. En soms nog sterker dan een overzichtsfoto. Kies een 150 of 200 mm om uit de hand foto's te kunnen maken van objecten of onderdelen die het verhaal van die plek vertellen. Liever zoek je zelfs naar een plek die precies vertelt wat de locatie is op een plek waar geen toeristen kùnnen komen. Kijk bijvoorbeeld omhoog, naar de daken van de gebouwen om je heen. Ook daar speelt zich van alles af en ook daar valt een verhaal te vertellen.

Tempel Nepal met makaak

En mocht ook dat niet lukken en staan de toeristen gewoon allemaal in de weg, maak ze dan onderdeel van je foto. Laat zien hoe druk het is, hoe toeristen zich gedragen. Observeer ze en leg ze vast. Op die manier kijken naar toeristen is al een feest op zich. Je kan andere mensen trouwens ook heel erg goed gebruiken door een schaal aan te geven. De menselijke maat zoals dat heet.
Dat hoeven de mensen natuurlijk helemaal niet te weten. Op die manier maak je gebruik van wat in eerste instantie vervelend bleek.

toeristen bij geizer in IJsland

In alle bovenstaande voorbeelden geldt dat je gebruik moet maken van de omstandigheden. Laat los wat je in je gedachten had. Veel ervan kan je van te voren al incalculeren. Zoek naar de weerberichten in de lokale media of via internet. Dat scheelt al enorm.
Eén ding weet je zeker. Het gaat nóóit zoals je verwacht, hoopt of aanneemt. Ga er altijd van uit dat het anders gaat lopen dan je in je hoofd hebt. Wees daarvoor op voorbereid. Als je voelt dat je gefrustreerd raakt, probeer je dan te verwonderen. Kijk om je heen. Onder elke omstandigheid en op elke willekeurige omgeving kan je hele mooie foto's maken.

Tips voor elke situatie

1) Ken je camera, weet hoe je je camera onder elk denkbaar scenario moet bedienen.
2) Wees nieuwsgierig, altijd en overal. En durf die nieuwsgierigheid te uiten. Ga op onderzoek uit, analyseer de plek waar je bent beland.
3) Probeer niet een foto die je hebt gezien in een blaadje te kopiëren. Daar zijn er namelijk al heel veel van. Probeer iets unieks toe te voegen. Dwing je zelf tot creativiteit.
4) Houd rekening met de omgeving waarin je bevindt. Foto's van onweer en bliksem zijn prachtig maar weet wat je doet in zulke gevallen. Het heeft geen enkele zin om zoveel risico te nemen dat je jezelf en anderen in gevaar brengt.
5) Lukt het echt niet om een foto te maken, weet je het even niet of heb je de juiste apparatuur niet bij je? Dat is ook geen probleem. Pak je cameratas in. Ga zitten. Kijk om je heen. Wees dankbaar en geniet van de plek waar je op de moment bent.

Volgende keer gaan we naar Lapland. Het noorden van Noorwegen of Finland. We gaan een husky tocht doen, we gaan het noorderlicht fotograferen en rijden rond door het besneeuwde landschap.

You can not depend on your eyes when your imagination is out of focus - Marc Twain


avatar

Edo-Jan Meijer is reisfotograaf en natuurliefhebber in hart en nieren. Hij is van nature creatief en erg nieuwsgierig. Al jarenlang reist hij de aarde rond en zoekt naar onbekende plekken, culturen en activiteiten om deze op zijn eigen wijze vast te leggen. Gebaande paden schuwt hij hierin niet. Ook deze plekken prikkelen de zintuigen. Zijn werk kenmerkt zich door eenvoudige composities, heldere kleuren, beweging en ritmiek. Het Wereld Natuur Fonds gebruikt met enige regelmaat zijn fotografie in haar communicatie. Meer informatie lees je op: www.edojan.nl of www.facebook.nl/expositiefree

Reacties (6)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
mech op 3 februari 2015 om 21:49

Hoi Edo-Jan,
Heel toevallig kom ik op deze pagina terecht en heb met veel plezier je verhaal met alle goede tips gelezen. Ik ben niet bang van een beetje regen en mist in de vakantie, maar ga toch eens proberen het fotografisch meer uit te buiten.
Mooie foto's heb je bij het artikel geplaatst, vooral de foto van de Grand Canyon in de mist.
Leuk om je hier op deze manier weer tegen te komen.
Groet, Elly

edojan op 8 februari 2015 om 12:09

He Elly!
Wat leuk om je weer te ontmoeten! En gaaf dat je mijn verhaal leuk vind, daar doe ik het uiteindelijk voor toch? Ik ga snel even bij jou foto's rondsnuffelen, kijken wat ik gemist heb de afgelopen maanden
groetjes!
Edo-Jan

RoosZ op 3 februari 2015 om 09:34

Een boeiend en enthousiast verhaal.
Ik ben geen wereldreiziger, maar alle adviezen zijn ook toepasbaar in de eigen woonomgeving. Iedere fotograaf heeft er dus iets aan.
Groet, Roos

PtR op 31 januari 2015 om 15:31

Een prachtig geschreven en enthousiasme opwekkend artikel, begeleid door hele mooie foto's. De titel is natuurlijk van toepassing op alle soorten fotografie. Wees altijd flexibel en pak je momenten.

edojan op 31 januari 2015 om 18:47

Hoi PtR, heel erg bedankt voor je leuke reactie! Inderdaad, pak je momenten en wees altijd voorbereid dat het mooiste moment ooit een vingerknip verder ligt in de tijd.

PtR op 31 januari 2015 om 21:16

Even heel wat anders, ik heb Zoom hier al eens op gewezen maar foto's bij een blog zoals die van jou en die ik ooit plaatste, zijn simpel met de rechtermuisknop te copieëren. Ik heb van Zoom hier geen reactie op gehad en zie dat het nu nog steeds makkelijk kan. Heb jij tijd en zin om hier ook eens een mailtje aan te wagen bij Zoom?

Groet
Peter