Meld je gratis aan
Fotodokter: Overbelichting corrigeren in Photoshop © IDG NL

4 november 2015, 13:00

In de studio loop je bij het fotograferen van groepen wel eens tegen een probleem aan. De gezichten van mensen in de voorgrond raken overbelicht. De vraag aan de fotodokter komt dit keer van Henk de Reus en gaat over het compenseren van die overbelichting in Photoshop.

De vraag



Een probleempje waar je bij studiofotografie met groepen vaak tegenaan loopt, is dat de gezichten van personen op de voorgrond wel eens overbelicht zijn. Hierbij een voorbeeldfoto:


Links; voor de aanpassing. Rechts; na de aanpassing.

Op de eerste foto is het gezicht van het meisje overbelicht. Iemand heeft dit voor mij aangepast. Het resultaat zien we op de tweede foto, maar ik weet niet hoe dit is gedaan. Ik dacht dat hij zei met maskers en het gummetje te hebben gewerkt.
Zelf probeerde ik het gezicht te selecteren en het in een aparte laag iets donkerder te maken, maar dat ziet er niet fraai uit. Het selecteren van het gezicht is trouwens al moeilijk omdat er zich meer van dezelfde kleuren in de nabije omgeving bevinden. Ook heb ik het geprobeerd met doordrukken-tegenhouden. Dat zag er iets beter uit, maar ik had nog steeds niet het resultaat van de tweede foto.

Ik zou graag willen weten welke stappen ik in Photoshop moet volgen om het resultaat als op de theede foto te krijgen.
Wat betreft de opstelling van de lampen: Ik richtte twee lampen op de achtergrond. Verder een Rotalux ronde softbox op 45 graden rechts van mij. Bij gebrek aan een tweede softbox, een beautydish vanaf mijn linker zijde (ook op 45 graden).
Het punt is dat je kinderen op een groepsfoto meestal vooraan zet. Kinderen hebben over het algemeen een bleker gezicht dan volwassenen en slaan daarom witter uit. De lampen weten dit niet.

Zou Zoom.nl mij stap voor stap kunnen uitleggen hoe je dit in Photoshop kunt corrigeren?

De behandeling van de fotodokter

Henk heeft hier een prachtige compositie neergezet, die een hecht familieband laat zien. De lampen op de achtergrond zet die compositie kracht bij en de lampen op voor het uitlichten van de groep zijn onder een goede hoek geplaatst om harde schaduwen te elimineren. De fotodokter sluit zich aan bij de conclusie van Henk. De gezichten van kinderen op de voorgrond weerkaatsen meer licht dan de gezichten van volwassenen. Daarom zou de fotodokter dit ook in Photoshop oplossen. Hoe hij dit non-destructief verhelpt, legt hij stap voor stap uit met behulp van Photoshop Elements - een eenvoudigere versie van Photoshop. Tussen haakjes (B) worden ook sneltoetsen uitgelegd om in de toekomst sneller gereedschappen te kunnen selecteren.

Stap 1: Helderheid/Contrast

Alle hierna beschreven stappen zijn ook in Photoshop CS en CC te volgen. Henk geeft aan dat het selecteren lastig is. De fotodokter maakt voor deze aanpassingen niet eerst selecties, maar werkt met laagmaskers. Het advies:
Voeg eerst een Aanpassingslaag toe en maak daar vervolgens een Uitknipmasker van om alleen de laag aan te passen die er direct onder ligt.


Een Aanpassingslaag maak je eenvoudig door in Elements op het blauw-witte icoon in het Lagenpaneel te klikken.

In het volgende menu selecteer je: Helderheid/Contrast. Maak nu een nieuw Laagmasker op deze aanpassingslaag aan en vul deze met zwart (Menu > Bewerken > Opvulllaag > Gebruik > Zwart).


Zo maak je een nieuw Laagmasker aan.

Een zwart masker verbergt de laag. We schilderen straks met een zacht penseel waar we willen dat de aanpassingslaag effect heeft. Dat is nodig omdat je alleen het gezicht van het meisje wilt onderbelichten. Klik nu met de rechter muisknop op deze nieuwe laag en selecteer: Uitknipmasker maken om de bewerking alleen op de onderliggende laag toe te passen.



Selecteer nu het Penseel(B) en schilder met wit (D, X) over het gezicht van het meisje:

Hier is alleen een selectie geplaatst om aan te geven waar je schildert met het penseel. Laat de Helderheid op 0 staan en zet het Contrast op -10.

Stap 2: Niveaus

Met de krachtige aanpassingslaag Niveaus kunnen we de hooglichten dempen en tegelijkertijd de schaduwen minder hard maken. Probeer daarom nog even te volgen, want als je Aanpassingslagen eenmaal onder de knie hebt, ben wordt je zo een Photoshop goeroe! Maak opnieuw een Aanpassingslaag (zie stap 1) maar kies ditmaal Niveaus en vul een nieuw Laagmasker met zwart. Maak ook hier een Uitknipmasker van.

Borstel met een zacht Penseel (B) over het gezicht van het meisje en neem de instellingen over van het screenshot.

Stap 3: Kleur aanpassen

Het valt de fotodokter op dat de huidskleur van het meisje nogal rood is op de foto. Dat kun je compenseren met de volgende aanpassingen.

Maak op dezelfde manier als bij stap 1 en 2 een aanpassingslaag Kleurtoon/Verzadiging en voeg ook nu weer en Laagmasker aan deze laag toe en vul deze met zwart. En, je raadt het al: Maak ook hier een Uitknipmasker van. Met deze aanpassing halen we heel subtiel iets van de rood tint uit haar gezicht.

Borstel met een zacht Penseel (B) over het gezicht van het meisje en neem de instellingen over van het screenshot.

De laatste Aanpassingslaag die we toevoegen is een Volle kleur. De precieze kleur is niet belangrijk, zolang je maar een bronzen/gouden tint kiest. Zo simuleren we de toon van een gouden reflectiescherm en overstemmen we het rood in haar huid.

Borstel weer met een zacht Penseel (B) over het gezicht van het meisje en neem de instellingen over van het screenshot. Let op: zorg dat je het Laagmasker hebt geselecteerd en schilder met wit.

Zet vervolgens de Overvloeimodus op Zwak Licht en zet de Dekking rond de 60% voor een gereduceerd effect.


De Overvloeimodus stel je bovenin het lagenpalet in.


Ook de Dekking stel je bovenin het lagenpalet in.

Non-destructief en raw

Zoals je ziet hebben we een aantal handelingen herhaald. Dat doe je om de originele foto intact te houden. Door telkens weer een nieuwe aanpassingslaag toe te voegen behoudt je de mogelijkheid om te allen tijde terug te keren naar de originele foto. Ook krijg je overzicht in al je voorgaande acties.



Wat de fotodokter je nog mee geeft: Schiet je foto's in raw en werk daar zo lang mogelijk in. Als je Photoshop (Adobe Camera Raw) gebruikt voor het converteren van jouw raw-bestanden, blijf dan in Photoshop werken en sla je werk tussentijds op als PSD of TIF voor het behoud van kwaliteit en lagen. Zo kun je terug naar Photoshop op elk moment voor die ene laatste aanpassing.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn