Meld je gratis aan
Architectuurfotografie voor beginners

25 maart 2016, 11:00

Een goede architectuurfoto heeft een sterke compositie, een doordacht perspectief en een weloverwogen belichting. Zo'n foto maak je vrijwel nooit op de bonnefooi. In deze basiscursus vertellen we waar en hoe je begint.

Voorbereiding

Architectuurfotografie heeft veel overeenkomsten met portret- en landschapsfotografie. Je portretteert in feite de gebouwen en legt hun karakter bloot of je toont het gebouw in z'n bredere context. Een sterke compositie, een doordacht perspectief en een weloverwogen belichting zijn belangrijk om je foto's goed uit de verf te laten komen. Dit vereist vooronderzoek, kennis en inzet. Bereid je daarom altijd goed voor en weet vooraf welke gebouwen je wilt vastleggen. Lees de blog van Ed over zijn zoektocht naar architectuur in het buitenland.

Architectuur hoeven niet altijd huizen te zijn. Bruggen, bedrijfspanden en fabrieken zijn soms ook prachtige onderwerp voor architectuurfotografie. foto Spykerman

Beste tijd

De beste fotomomenten zijn aan het begin en einde van de dag. De oranjerode kleur van het vroege en late zonlicht geven zelfs het meest koude en strakke gebouw een warme uitstraling. Vroeg en laat op de dag is het licht bovendien zacht. Oftewel: het contrast tussen door de zon beschenen gedeelten van het gebouw en de schaduwen is veel kleiner dan midden op de dag. En dat levert minder uitgebeten hooglichten of schaduwen zonder tekening op. Ook ná zonsondergang kun je nog aansprekende foto's maken. Tot een uur na zonsondergang zit er opvallend veel kleur in de lucht. Van geel, oranje en rood verandert de lucht langzaam in een prachtig kobaltblauw voor het zwart wordt. Het blauw van het schemerlicht is fantastisch te combineren met het geel van straatverlichting en de spetterende kleuren van neonreclames.

Net na zonsondergang heb je het zogeheten Blauwe Kwartier. Hierin kleurt de hemel blauw, met voor het echt donker wordt. Dit is een prachtig tijdstip om architectuurfoto's te maken. foto: mdwaard

Apparatuur

Welke spullen neem je mee op je shoot? Uiteraard een camera. Stel de fotokwaliteit van je camera in op maximaal. Hoe groter je foto's, des te meer detail ze kunnen bevatten. Bovendien kun je uit grote foto's vaak nog stukken wegsnijden of details croppen. Foto's wissen tijdens je shoot is af te raden, omdat het lcd-schermpje op je camera te klein is om de foto's goed te beoordelen. Neem ten slotte altijd een driepootstatief mee. Waarom? Een statief dwingt je om langzamer te werken en minder snapshots te maken. Je moet je statief met camera zorgvuldig opstellen en daardoor neem je gas terug en ga je beter kijken. Uiteraard kun je vanaf statief met veel langere sluitertijden werken en dat geeft je meer creatieve mogelijkheden en scherpere foto's. Een statief is dus net zo belangrijk als een camera. Naast je camera en statief zit er een groothoekobjectief in je tas. Een objectief dat het beeld 'breed trekt', hoort bij je standaarduitrusting. Denk aan een brandpuntsafstand van 15 tot 24 mm op de meeste digitale camera's. Met een groothoek kun je hoge gebouwen volledig op de foto zetten en in krappe ruimtes werken. Wissel je overzichtsfoto's af met detailfoto's die je met je een teleobjectief maakt (70 tot 200 mm). Teleobjectieven zijn uitermate geschikt om patronen, lijnen en vormen te accentueren.

Durf ook eens flink in te zoomen op een gebouw en ga op zoek naar lijnen en patronen. foto: niezen

Perspectief en compositie

Perspectief is een manier om de diepte (die je in de werkelijkheid ziet) weer te geven in een plat vlak. Dat doe je met lijnen, patronen en vormen. Het best zie je dit effect door onder een hoge flat of toren te gaan staan en naar boven te kijken. Het gebouw lijkt ineens te verdwijnen in de hemel. Door gebouwen vanuit diverse hoeken te fotograferen kun je spelen met het perspectief en letterlijk telkens een andere kijk op het gebouw geven. Van onderen gefotografeerd met een groothoek lijkt de Dom van Utrecht nog hoger, imposanter en dreigender. Van bovenaf naar beneden gefotografeerd suggereer je ook hoogte, maar dan in omgekeerde richting (alles wordt namelijk klein). Door details van de Dom vast te leggen, laat je zien dat het gebouw bestaat uit een complexe serie lijnen, patronen en vlakken. Doorkijkjes geven een gevoel van diepte en intimiteit.
Door met perspectief te spelen kom je al snel uit bij compositie: het ordenen van de beeldelementen in je foto, zodat er boeiende beelden ontstaan. Tijdens je shoot ben je feitelijk constant aan het zoeken naar de beste compositie. Loop rond het gebouw, zoek naar interessante beelden en zoek de beste hoek. Je zult zien dat 'recht van voren' vaak niet werkt. Het levert fantasieloze beelden zonder impact op. Door vanuit een hoek te fotograferen suggereer je diepte en een sterker perspectief. Wissel dus vaak van standpunt en beeldhoek en bekijk welk effect dit heeft op je foto's. Gebouwen staan meestal niet geïsoleerd, maar maken deel uit van een architectonisch geheel. Een plein, een straat of een wijk. Fotografeer het gebouw daarom niet alleen vrijstaand, maar betrek ook de omgeving in je foto's. Hierdoor laat je zien wat de functie is van het gebouw, wie er werken, wonen of gebruik van maken en wat de bedoeling van de architect met het gebouw is.

De lijnen van het gebouw onderdeel van je foto te laten zijn, creëer je diepte in de foto. foto: mafleur

Vertekening

Een vervelende bijkomstigheid van het werken met een groothoek is dat rechte lijnen krom worden weergeven. Je krijgt die hoge flat dus wel helemaal in beeld, maar de verticale muren lopen rond. Dat is uiteraard lelijk en onrealistisch. Probeer te zoeken naar de beeldhoek waarbij de lijnen zo recht mogelijk blijven. Lukt dat niet of onvoldoende? Kader je onderwerp dan ruim in, zodat je de kromme lijnen in de nabewerking kunt aanpassen. Vervorming is redelijk simpel te verhelpen in Photoshop of Lightroom. Wil je nog meer mogelijkheden? Gebruik dan een gespecialiseerd pakket als PTLens, DXO Optics Pro of DXO Viewpoint. Een alternatief is een tilt-shiftobjectief. Daarmee corrigeer je het perspectief en de vertekening zodat het gebouw op wonderbaarlijke wijze toch recht op je foto komt. De objectieven zijn echter erg duur en erg specialistisch. Als je net begint, is vertekening corrigeren in Photoshop een stuk goedkoper.

Als je werkt met een groothoek, heb je kans dat de gebouwen lijken te 'vallen' in de foto. Dit zet je netjes recht in de nabewerking. foto: benjamin-van-der-spek

Conclusie

Ten slotte: laat je niet afschrikken door alle regeltjes, tips en informatie. Ga gewoon aan de slag! Oefen én experimenteer zoveel als je kunt en wees kritisch op je resultaten. Probeer de volgende keer altijd je vorige resultaten te overtreffen. Veel succes!

Meer leerzame fotografie-artikelen lezen?

Abonneer je dan nu op de Zoom.nl Nieuwsbrief.
Je ontvangt dan iedere week een nieuwsbrief vol met leerzame cursussen, tips en inspiratie gratis in je mailbox.
Ga snel naar:
www.zoom.nl/nieuwsbrief

De belangrijkste fotografie tips voor beginners

Wil je meer handige tips voor beginners? Bekijk dan dit overzichtsartikel

Reacties (3)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Jaap054 op 29 maart 2016 om 19:36

Even een vraagje: Je hebt het over een groothoek objectief van 15 tot 24 mm. Ik heb een objectief van 15 - 85 mm, geeft deze 15 tot 24 mm in deze lens hetzelfde effect als een standaard groothoek objectief?

cholpon op 27 maart 2016 om 22:41

oh wat leuk om onze brug in Sneek hier te zien. Ik woon er niet ver vandaan en ik heb zelf ook een paar nachtfoto's van die brug gemaakt.

mafleur op 25 maart 2016 om 13:50

Leuk dat mijn foto van Valencia bij dit artikel is gebruikt.