Meld je gratis aan
Het maken van een teamfoto bij een sportvereniging is een kunst op zich © teamfoto, inter, rijswijk

16 oktober 2016, 10:00

Hoe maak je een teamfoto die ook nog representatief is? Hoe ga je om met het TL-licht in de zaal en wat doe je met iemand die geen juist shirtje bij zich heeft? Voor het maken van teamfoto's voor een sportvereniging komt nog heel wat kijken. Tino van Dam laat zien waar hij op let en waar hij het wel erg warm van krijgt tijdens een teamfotoshoot. Het is een kunst op zich.

Opstelling voor de portretfoto

Voor het volleybalseizoen moeten de teams van Heren 1 en Dames 1 van Inter Rijswijk op de foto. De heren spelen in de eredivisie en de foto's komen op de site en in de landelijke media. Het moeten dus uitstekende foto's zijn.

De shoot begint om 19:00 uur met het maken van de individuele portretten. Hiervoor neem ik een wit achtergronddoek mee, twee lichtgewicht statieven voor de losse flitsers die kruislings het achtergronddoek inflitsen en een zwaarder lampstatief voor de flitser met paraplu als hoofdlicht (zie schema).



De drie flitsers stuur ik radiografisch aan met een triggerset. Dit keer heb ik gekozen om te fotograferen met drie losse staafflitsers. Dat gaat prima, alleen je kan met zo'n reportageflitser niet snel achter elkaar schieten. De flitser staat op vol vermogen en kan zich niet zo snel herladen als een portable flitslamp met een flinke accu. Waarom heb ik die dan niet meegenomen? Luiigheid!

De portretfoto's maak ik met een 80mm 1.8 lens van Nikkor. Verder stel ik mijn toestel in op ISO 200, F 6,3 en een sluitertijd van 1/80. Vooraf is iedereen geïnstrueerd. Toch is iemand het shirt vergeten. Jammer, dan leen je dat van een teamgenoot.

Voor het maken van deze foto's is het belangrijk dat de merknamen van de sponsoren goed in beeld komen. Zij steken immers veel geld in de teams. Bij de dames moet je er dus op letten dat het haar niet al teveel over het logo valt.
De heren zijn heel lang. Je moet op ooghoogte fotograferen dus ik klim bij het herenteam regelmatig op een stoel om op gelijke ooghoogte te komen van de speler.

De teamfoto

De traditionele teamfoto wordt in de zaal gemaakt. Mijn toestel zet ik op statief. Zo kan ik makkelijker zaken bijstellen. Je kijkt door de zoeker en je loopt daarna naar de groep om zaken bij te stellen. Ook is het beter je toestel op een vast punt te zetten. Je hoeft dan maar 1 keer op je compositie te letten om de groep heen. Ik let bijvoorbeeld op de belijning, plaatsing van de reclameborden etc. . Ook was er een groep achter het team aan het trainen. Die moest ik even vragen of ze uit het beeld wilden blijven. Zo loop je heel wat keren heen en weer waar je het knap warm van krijgt.

Wil je weten hoe je dat hele team volledig scherp in beeld krijgt? In deze fotodokter leggen we dat aan je uit.


Belangrijk is het contact met je groep. Zij staan best lang te wachten. Ik blijf met ze praten. Zeker als je uiteindelijk de foto gaat maken. Ze moeten allemaal alert in de lens kijken dus tijdens het fotograferen kijk ik niet door mijn zoeker maar zwaai ik met mijn linkerarm, ik hou direct oogcontact met de groep en met mijn rechterhand druk ik een aantal malen af terwijl ik steeds met groep communiceer: "Mannen... ik maak één... twee.... drie.... vier.... vijf foto's van jullie!!!" Zo hou je de focus van de mannen op je camera en gaan ze niet om zich heen kijken of gaan ze lopen staren.

Instellingen traditionele teamfoto: Samyang 35 mm (vast brandpunt); ISO 1600, F8; 1/60

Creatieve teamfoto

Bij het maken van de teamfoto's is er het verzoek om ook een creatieve foto te maken. Hiervoor heb ik mijn Samyang 8mm lens meegenomen (fisheye). Ik wil de mannen fotograferen van boven met een bal in het midden. Mijn toestel zet ik op een interval van 5 foto's. Het toestel zelf bevestig ik aan een éénpootstatief. Zo 'hengel' ik boven de groep. Zelf sta ik op een scheidsrechtersstoel. Tijdens de vijf opnames varieer ik van hoogte met de camera. Hierdoor moet 1 van de gemaakte foto's zeker scherp zijn. Deze manier van fotograferen is zo bijzonder, dat de heren wel alert blijven en niet verslappen tijdens het maken van de foto's.


In de nabewerking moet ik her en der wat zaken wegstempelen met de fotosoftware. Verder heb ik de witbalans achteraf op TL licht gezet. Dat maakte de foto's een stuk frisser. Fotografeer dus altijd op de RAW, anders kun je zulke zaken nooit meer corrigeren.


Instellingen creatieve teamfoto: Samyang 8 mm (vast); ISO 1600, F??; 1/40

Wil je nog meer lezen over de voordelen van RAW-bestanden? Lees dan dit artikel over RAW voor beginners!

avatar

Tino van Dam (52) werkt vaak met meerdere flitsers (strobistfotografie). Favoriet bij hem zijn portretfoto’s op locatie. Niet alleen het model kun je mooi uitlichten, je kunt door iets extra te belichten een diepere dimensie aan de foto geven. Onlangs maakte hij voor een poster voor een festival gebruik van maar liefst vijf flitsers die vele tientallen meters uit elkaar stonden. Van de foto met het meisje met de bolhoed is ook een filmpje gemaakt. Dat filmpje kun je zien op YouTube: Fototip Tino (Strobist Magic) https://www.youtube.com/watch?v=gq_9hMz7RgA

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn