Meld je gratis aan
De meest gemaakte compositiefouten en hoe je deze kan voorkomen © model, daglicht, zonsopkomst

2 oktober 2017, 10:00

Een sterke compositie is natuurlijk smaak gebonden, maar er zijn wel degelijk algemene richtlijnen die je kan volgen zodat je onderwerp meer uit je foto knalt. Welke fouten worden er vaak gemaakt? We zetten ze voor je op een rij!

Wil je je eerst eens goed inlezen in de compositieleer? Lees dan eerst deze beginnerscursus!

Teveel hoofdonderwerpen

Sterke foto's hebben vaak één duidelijk hoofdonderwerp, waar alle andere elementen in het beeld de aandacht van versterken. Bij foto's met een minder sterke compositie is het niet direct duidelijk waar de nadruk op ligt en is het oog onbewust zoekende naar een hoofdonderwerp. Dat is ook de reden waarom we foto's met een onscherpe achtergrond al snel heel mooi vinden; omdat de aandacht dan meer op het onderwerp op de voorgrond komt te liggen. Ook minimalistische foto's en foto's met sterke silhouetten werken goed, omdat er een stuk minder details de aandacht afleiden.
hmeeuwes

Overlappende elementen

Bij overlapping, is er geen ruimte tussen de voor- en achtergrondelementen. Denk aan een portret, waarbij een lantaarnpaal 'uit het hoofd groeit', of een spelende hond voor een lelijk hekwerk. Overlappende elementen zorgen al snel voor een onoverzichtelijk en druk beeld. Zeker wanneer er met een gesloten diafragma wordt gefotografeerd. Er ontstaat dan namelijk een grote scherptediepte, waardoor zowel het onderwerp als de overlapping scherp zijn.

Toch zijn overlappingen heel eenvoudig te voorkomen! Vaak kan je door een klein beetje het perspectief te veranderen al ervoor zorgen dat je hoofdonderwerp vrij komt te staan. Dat houdt in dat je een klein beetje door je knieën moet veren, of dat je iets meer naar links of moet plaatsnemen. Ook het verder openen van je diafragma is een goede optie. Hoe minder scherp het storende element is, des te minder deze de aandacht afleidt.


Het model staat hier vrij van de hangende palmbladeren en de bladeren op de achtergrond zijn mooi onscherp. Foto: tim

Verkeerde kijkrichting

Wanneer je met een model werkt, of het nu een dier of persoon is, dan is de kijkrichting van groot effect op je foto. Het meest prettige effect krijg je als het onderwerp het beeld in kijkt. Dat houdt in dat de kant waar het model opkijkt, ook daadwerkelijk de meeste ruimte heeft in de foto. Stel het model kijkt naar rechts en direct naast het gezicht houdt de foto op, dan voelt het alsof de blik wordt afgesneden. Als de blik door de foto loopt, dan voelt het beeld natuurlijker aan.


Foto: daniellehagens
De onderste foto voelt veel prettiger aan vanwege de kijkruimte.

Te krappe kaders

Behalve de kijkrichting, moet je het onderwerp altijd de ruimte geven in je foto. Een persoon heeft naast kijkruimte, dus ook hoofdruimte nodig in het beeld. Als het hoofd tegen de kaderrand zit geplakt, dan voelt dat onnatuurlijk. Als je gebruik maakt van natuurlijke kaders, dan moet ook daarbinnen voldoende ruimte zijn. Een doorkijkje bij een bomenlaantje is mooier als het onderwerp ook hier vrijstaat van de rest van de bomen.

edwindejongh

Meer leren over vlakverdeling, invoerende lijnen en compositieregels? Lees dan dit artikel over compositieleer!

Reacties (3)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Tim op 19 oktober 2017 om 08:46

Ik denk over het algemeen goed na over de compositie en vind het dan ook erg leuk om juist bij dit artikel een foto van mij aan te treffen

Het artikel kan ik me goed in vinden, rust in foto's vind ik een van de belangrijkste dingen, iets wat het bovenstaande goed beschrijft!

hmeeuwes op 4 oktober 2017 om 16:19

Ik ben gek op onscherpe voor- en achtergronden
Maak zelf heel veel gebruik van de regel van derden en de gulden snede, ideaal als uitgangspunt maar natuurlijk moet je ook eens af en toe van de regeltjes afwijken.
Leuk hier een voorbeeld foto van mij aan te treffen.
Goed artikel en foto's maken het goed beeldend.
Groetjes Henk

Esmeralda-Holman op 4 oktober 2017 om 17:00

Een prachtige foto Henk!