Meld je gratis aan
7 handige tips voor website fotografie

14 mei 2018, 11:10

In praktisch alle fotoshoots die ik voor bedrijven en reclamecampagnes doe, is het belangrijk dat de foto's op de website geplaatst kunnen worden. Voor veel bedrijven is een nieuwe website ook vaak een aanleiding om nieuwe foto's te laten maken. Toch komt er bij het maken van foto's voor websites vaak meer kijken dan je denkt. Daarover lees je in dit artikel meer.

Hoe bereid ik me voor?

Als ik een opdracht aanneem voor het maken van visuele website content, ga ik eerst met de ondernemer of (marketing) medewerker het gesprek aan. Wat doet het bedrijf, wie is de persoon achter de ondernemer, wie is de doelgroep en hoe gaan we die aanspreken? Tevens gebruik ik dit gesprek om de ondernemer te leren kennen en te peilen wat zijn of haar wensen zijn. Tijdens het gesprek maken we ook meteen concreet om hoeveel beelden het gaat en op welke locaties we gaan fotograferen.

Daarna gaan we aan de slag met een moodboard. Hierbij bekijk ik per foto wat de boodschap gaat worden, op welke pagina het moet komen en in welke vorm. Wordt het een header voor de homepagina, een header voor een detailpagina of een andere vorm van content? Elke vorm heeft namelijk een ander formaat en daar moet ik in mijn fotografie rekening mee houden. Zeker als er nog tekst of knop in de foto verwerkt wordt. Het zou zonde zijn als de tekst dan net over de gezichten staat en de rest van de foto niets toevoegt. De foto moet de boodschap altijd versterken en vaak leuker maken.




In het moodboard hou ik rekening met het uiteindelijke doel, maar vooral met de sfeer. Ik weet vooraf vaak nog niet wat ik in een ruimte kan, dus kan ik dit lastig voorbereiden. Ik vraag wel wat voor een ruimtes ik kan verwachten, hoeveel licht er is en of ik dingen mag verplaatsen om iets te kunnen creëren.

Wat zijn de meest voorkomende uitsnede?

Foto: MUPH Branding Photography voor Olaf Eyewear

Content wordt vaak gecreëerd voor meerdere doeleinden. In de foto hierboven zie je hoe ik een beeld maak met het idee dat deze voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Voor de home header en detailpagina header hou ik er rekening mee dat het gezicht er aan de onderkant niet af valt. Voor social moet hij vierkant kunnen en daarbij wil ik de hand zichtbaar hebben en voor de TV in de winkel moet hij ook hoog uitgesneden kunnen worden. Dat zijn de meest (on)mogelijke uitdagingen die er zijn wat betreft de verschillende uitsneden.

Om te kijken of het gaat lukken maak ik met mijn handen op het scherm een uitsneden en kijk dan wat er binnen een kader valt. Als het een grote productie is waarbij alle beelden in een verhouding gemaakt moeten worden, dan maak ik een malletje die ik op het scherm plak.

Waar hou je rekening mee tijdens het fotograferen voor websites?

Tijdens de fotografie hou ik dus rekening met waar de foto komt op de website. Als er tekst overheen moet komen, is dat meestal in het midden van het beeld. Daarom breng ik het onderwerp in dat geval links of rechts in beeld. In het geval van mensen vaker rechts dan links en daarbij laat ik de persoon vaak naar de tekst kijken. Dit vanwege twee redenen. Ten eerste is de lezer dan sneller geneigd om de tekst te gaan lezen en als tweede ben je dan als bezoeker minder geneigd om snel weg te klikken. Kijkt de persoon rechts in beeld ook nog naar rechts dan ben je net als bij een tijdschrift snel geneigd om de pagina om te slaan.

Het kan ook zijn dat er nog iets grafisch over de foto heen moet komen om de huisstijl beter door te voeren, zoals bij deze foto voor Linda van Egmond.


Foto: MUPH Branding Photography voor Linda van Egmond

In het geval dat ik een foto moet maken die in 5 verhoudingen gebruikt moet kunnen worden, ga ik kijken hoe ik op verschillende manieren het beeld interessant kan maken. Vaak betekent dit dat ik het beeld ruimer maak dan ik in eerste instantie mooi vind. Zo kan ik later heel veel uitsneden maken.

Bij lange smalle header op de homepage (vaak 2000px breed) hou ik rekening met styling in de breedte. Bijvoorbeeld een bos bloemen of boeken aan de zijkant van het beeld. Home headers zijn zelfs vaak nog redelijk hoog in verhouding met een detailpagina.

Bij een hele smalle detailpagina header let ik vooral op gezicht en emotie. De rest valt er vaak af. Als de foto in een normale verhouding gebruikt gaat worden, zoom ik meer in waardoor de bos bloemen er misschien half of helemaal vanaf valt. Bij een vierkante foto valt een groot gedeelte van de styling weg en bij een hoge foto is dat zeker het geval. Daarom is het belangrijk dat de kern van de foto heel sterk is. En dat je goed kijkt naar wat van de styling belangrijk is om het beeld te versterken.

Als de foto vooral de homepagina vult, pak ik deze foto als basis. Dit betekent dat wanneer de foto ook nog op een detailpagina gebruikt gaat worden er dus een stuk boven en onder af valt. Daarbij is het belangrijk dat ik zorg dat het gezicht nog wel goed in beeld komt. Vooral op de grootste schermen. De foto gaat daardoor een ander verhaal vertellen, omdat je dan niet meer de eventuele handeling van de geportretteerde ziet.

De home header heeft hierbij voorrang op de detailpagina, simpelweg omdat die belangrijker is. Als je heel veel uitzoomt en meer in de groothoek gaat fotograferen, dan vervormt het beeld en mis je een bepaalde scherpte-diepte en daardoor een bepaalde sfeer. Het is dus altijd zoeken naar een verhouding van mooi én functioneel.

Hoe werk je met verschillende devices?

Foto: MUPH Branding Photography voor Bureau Vet

Je hebt dus verschillende uitsnede om een website te vullen, maar daarnaast heb je ook nog te maken met welk device je een website bekijkt. Denk daarbij aan een laptop, desktop, 27" iMac, smartphone of tablet. Elk device is anders en bij elk device schaalt hij daarom ook anders mee. Maak je het scherm groter of kleiner dan verschilt de uitsnede vaak weer, net als dat je een tablet kantelt van portrait naar landscape. Het is goed om te kijken hoe de foto in de website geschaald wordt. Zo kun je de foto bijvoorbeeld aan de bovenkant vast laten zetten en dat bij schalen alleen de onderkant eraf valt. Kies uiteindelijk voor wat in de meeste gevallen en bij het gemiddelde scherm het beste past.

Het is belangrijk dat je hiervoor goed overleg hebt met het bureau wat de website vormgeeft en ontwikkeld. Zowel vooraf en na de fotoshoot. Dit voorkomt dat de foto's straks niet optimaal in de website worden geplaatst.

Hoe zorg je dat de fotografie past bij de content?

Bij het maken van de foto's voor de website is het dus goed om vooraf in kaart te brengen hoe de website gevuld gaat worden. Waar komen de foto plekken en welke boodschap wil de klant overdragen? Als je weet waar je beeld voor moet maken, is het zaak dat je in de schoenen van de doelgroep gaat staan. Wat wil de klant op de website zien? Wat vindt hij belangrijk? Wat zet hem aan tot de gewenste actie?

Laten we als voorbeeld een schoonheidsspecialist pakken. Als ondernemer wil je graag je salon laten zien, je producten en de binnen- en buitenkant van je pand. Want dan kan de klant zien waar ze moet zijn, hoe de ruimte eruitziet en welke producten je bij haar kan kopen. Maar als klant wil je veel meer weten. Wie is deze ondernemer, hoe behandelt zij en wat maakt haar uniek ten opzichte van alle andere? Het is daarom heel belangrijk dat de doelgroep ook een gezicht gaat zien.

Laat dus naast de ruimte ook zien hoe de schoonheidsspecialist een behandeling uitvoert, met haar eigen producten. Liefst een behandeling die deze schoonheidsspecialist ook nog uniek maakt. Zo zorg je ervoor dat een klant weet of ze bij de schoonheidssalon past, krijgt ze al een idee van de persoonlijkheid van de ondernemer en haar behandelingen.

Foto: MUPH Branding Photography voor Peters Bouwadvies

Vergeet niet dat mensen nu eenmaal graag naar mensen kijken. Een gezicht trekt veel meer aandacht dan een product. Bovendien wil je als ondernemer toch dat je klant zich gaat identificeren met je merk? Natuurlijk kun je hiervoor een professioneel model inhuren en als het om een modemerk gaat is dat zeker een goede keuze. Voor een dienstverlenend bedrijf is het echter altijd beter om zelf plaats te nemen voor de camera.

Natuurlijk is het voor de ondernemer altijd even wennen om jezelf groot op je eigen website te zien staan, maar vertrouw me: De klant waardeert het zeker!

Als de klant de beleving vindt kloppen dan gaat hij praten met vrienden en familie. Mond-tot-mond reclame is nog steeds de beste manier van reclame. Laat een ondernemer daarom ook inzien dat een website met goede fotografie ook echt een goede marketinguiting is. Hun klant komt misschien niet altijd direct via hun website binnen, maar veel mensen checken de website toch altijd even voordat ze contact opnemen. Vooral als ze zeker willen weten of ze het verhaal van hun vriend goed onthouden hebben. Als de fotografie niet klopt met het verhaal kan het zo maar zijn dat ze denken dat ze verkeerd zitten en de website weg klikken.

Hoe trek je met een foto de aandacht?

We houden van oorspronkelijk en echte beelden. Als fotograaf is het dus belangrijk dat je kijkt naar de bedrijfsvoering en checkt of wat je in beeld brengt overeenkomt met hun werkwijze. Je kan een mooi plaatje creëren maar als het niet overeenkomt dan gaat dat vragen oproepen bij de doelgroep. Natuurlijk mag de foto best de mooiste versie van de werkelijkheid zijn. Zo staan bloemen altijd mooi op de foto, maar niemand klaagt als ze er in het echt niet staan.

Geef aandacht aan het beeld. Waar je aandacht als eerste naar toe gaat. Is dit niet het onderwerp waar je de aandacht op wilt leggen? Controleer dan wat de aandacht afleidt. Zet dit weg of geef het minder aandacht door het te verschuiven. Vergeet niet om rekening te houden met een knop, tekst of iets grafisch wat over het beeld heen moet komen.

Ook heeft kleur een grote invloed in een beeld. Zo is het niet lastig om voor te stellen dat iemand met een rode trui er veel meer uit knalt in een grijze omgeving, dan iemand met een donkergrijze trui. Maar elke kleur roept ook weer een emotie op. Als we even het voorbeeld van de schoonheidsspecialist aanhouden, dan is rood niet de beste kleur.

Foto: MUPH Branding Photography voor Wely Optiek

De klant wil rust en reinheid ervaren. Kleuren als, grijs, beige, pastel roze en paars en wit zullen beter aansluiten bij deze doelgroep dan rood, wat juist meer staat voor passie en zelfs agressie. Hier zou ik eerder kiezen om de omgeving licht en neutraal te houden en de dame in een warme maar lichte kleur kleding te laten dragen. Hierbij is houding en emotie wat ervoor moet gaan zorgen dat de foto de aandacht van de kijker gaat trekken. Een subtiel kleuraccent zal het een warm gevoel geven. Overleg wel altijd even met de ontwerper van de website, om te zorgen dat de kleur van de kleding niet conflicteerd met het design.

Hoe creëer je de juiste emotie?

Dan mijn allerbelangrijkste tip! Zorg dat je de juiste emotie bij de ondernemer op het gezicht krijgt. Praat met je 'model', vertel wat je in beeld wilt brengen, hoe ze moet staan/zitten, doe het voor en lach met je model mee. Creëer een sfeer waarin een model zich niet onzeker voelt. Maak ook complimentjes als het de goede kant op gaat. Stel ze gerust als het niet meteen lukt. Als je een goede sfeer creëert, dan creëer je ook meteen een beter beeld die van de website af spat.

Foto: MUPH Branding Photography voor Puritea

Foto's kunnen een webdesign echt maken of breken. Denk er dus niet te licht over en help jouw klant om via hun website klanten aan te trekken. Dan weet ik zeker dat je altijd weer terug mag komen!

avatar

Mijn naam is Leonie van der Locht - Huijbers van MUPH Make-up & Photography. Elke dag werk ik met passie om het beste in mensen, bedrijven en interieurs in beeld te brengen en te delen met de wereld. Ik geloof namelijk dat achter elk bedrijf en mens een uniek verhaal zit. Daarom halen we het mooiste in hen naar boven en geven we ze de aandacht die het verdient. Van stoere, jonge meid, trotse directeur, mooi interieur tot een hippe designer met zijn nieuwste collectie. Met mijn mobiele studio ga ik naar de klant toe en maak ik van een kantoor, kantine of magazijn een waren studio. Bekijk mijn portfolio op www.muph.nl. Wil je op de hoogte blijven van mijn werkzaamheden? Volg MUPH dan ook via Facebook, Linkedin en Google+.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn