Meld je gratis aan
De eerste stap naar een mooie trouwreportage © blog, bruidsfotografie, trouwen, trouwreportage, Christiaan de Groot

5 februari 2014, 11:17

Christiaan de Groot is bruidsfotograaf en geeft tips aan beginnende bruidsfotografen om een mooie trouwreportage te maken. Hij vertelt over de belichting en mooie fotomomenten zoals het aantrekken van de jurk en het werk van de visagist tijdens de make-up en haarstyling.

De dag van een bruidsfotograaf

Dit is de eerste blogpost in een serie van 7 delen over het maken van trouwreportages. Mijn doelstelling is om startende bruidsfotografen enig inzicht te geven in het werk als bruidsfotograaf. Ik probeer hierin zo volledig mogelijk te zijn en bespreek verschillende situaties die je tegen gaat komen, favoriete camera instellingen die je kunt gebruiken en wanneer je wel of juist niet in moet grijpen om de mooiste foto te maken.

Het begin van de Trouwdag

De dag van te voren heb je al je spullen al op orde gebracht, je tas ingepakt en de adressen waar je naar toe moet ingesteld. Omdat je absoluut niet te laat wil komen als er een omleiding is ingesteld of een ongeluk op de snelweg is gebeurd, vertrek je ruim om tijd. Liever een half uurtje wachten bij het bruidspaar voor de deur dan 5 minuten te laat komen!
Bij binnenkomst is het vanzelfsprekend dat je je even voorstelt aan iedereen die je nog niet kent voordat je aan het werk gaat. Het maken van een praatje kan het ijs direct breken. Realiseer je dat jij als enige onbekende aanwezig bent in een select gezelschap die een heel bijzondere dag gaan hebben. Zodra je begint met fotograferen zal je zien dat de mensen wat onwennig worden en zich bewust zijn van die grote camera die ook op hun gericht kan gaan worden! Vaak helpt het al heel veel als je in het gezelschap even laat weten dat ze niet op jou hoeven te letten en dat iedereen gewoon zijn gang kan gaan alsof je er niet bent. Als jij wilt dat mensen naar je kijken, dan zal je het ze vragen. Misschien dat je dit het eerste uur nog eens moet herhalen, maar daarna zullen ze volledig aan je gewend zijn.

Instellingen

Wat zit er in mijn tas?

  • • 2x Canon 5D mrkII
  • • 35mm f1.4 (favoriet)
  • • 85mm f1.2
  • • 24-105mm f4
  • • 70-200mm f2.8
  • • 50mm macro
  • • 2x Speedlight 580EX II
  • • pocketwizard wireless triggerset
  • • 4 x 16GB compact flash
  • • flesje water

De voorbereidingen van de bruid gebeuren vrijwel altijd ergens binnen. Op de slaapkamer, in een zijkamer of in de woonkamer is de visagist / haarstylist de bruid onder handen aan het nemen, wat mooie fotografie op kan leveren. Zelf ben ik groot voorstander van het fotograferen in natuurlijk licht en flits daarom zo min mogelijk. Dat zegt niet dat het soms gewoon noodzakelijk is of mooier om wel te flitsen, maar dat ligt aan de situatie. Bij binnenkomst van de ruimte controleer ik eerst de instellingen op mijn camera en stel de ISO waarde in op het aanwezige licht. In hele lichte ruimten heb je vaak aan ISO 400 genoeg, maar als het wat donkerder wordt kan je zomaar uitkomen op ISO 1600 of 3200. Wees niet bang om deze hoge ISO waarden te gebruiken, zeker niet als je een fullframe spiegelreflexcamera hebt. In combinatie met enige ruisreductie in je fotosoftware zal je dit vrijwel niet terug zien bij het afdrukken van de foto's in het album. Mijn camera staat het meest op de A stand (diafragmavoorkeuze). Zo heb ik controle over de scherptediepte in de foto's en houd ik mijn sluitertijd in de gaten of die niet te ver naar beneden zakt. Bij niet bewegende onderwerpen is een sluitertijd van 1/30 sec vaak mijn minimum (met lenzen tot 50mm zonder beeldstabilisatie). Meestal fotografeer ik in deze situaties met een vrijwel volledig open diafragma (F 2,8 of lager). Als de sluitertijd te laag wordt, dan stel ik mijn ISO verder omhoog in om de sluitertijd wat op te krikken. Ook in buitensituaties vind ik het vaak het mooist om te fotograferen met een open diafragma. De foto's zien er vaak namelijk net even professioneler uit door de mooie scherptediepte.

Het gebeurt regelmatig dat de bruid in de buurt van een raam wordt opgemaakt door de visagist. Die is namelijk net zo gek op daglicht als jij! Hierdoor gebeurt het wel vaak dat je in situaties terecht komt met heel veel tegenlicht. Dit kan juist de meest mooie foto's opleveren, dus wees creatief en gebruik dit licht. Vooral een donkere achtergrond waarbij je onderwerp met tegenlicht wordt belicht kan dramatische foto's opleveren. Als je een groot gedeelte van het raam opneemt in je compositie, dan zal je sluitertijd omhoog schieten en je onderwerp zwaar onderbelicht raken. Je kan dit met een aantal manieren oplossen:

  • • Richt je camera eerst naar een gedeelte van de kamer dat neutraal belicht is of zoom in op je onderwerp en zet je belichting vast met AE-Lock (automatisch exposure lock). Daarna kan je terug gaan naar je gewenste compositie en afdrukken.
  • • Gebruik je belichtingscompensatie en stel deze in op +1, +2 of +3 stops, afhankelijk van de hoeveelheid tegenlicht dat je wilt compenseren.
  • • Zet je camera op de M (handmatige) stand en zet hierin de voor jou gewenste instelling vast.


35mm F 1,4 : ISO800 - F 2,0 - 1/350 SEC


Je hoeft echter niet altijd het onderwerp goed te belichten voor een mooie foto. Je kan die hoeveelheid tegenlicht ook gebruiken om mooie silhouetten van je onderwerp te maken. In dit geval stel je de belichting in op het licht dat uit het raam komt en stel je scherp op je onderwerp. Experimenteer er maar lekker op los!

Voor een meer gelijkmatige belichting in een ruimte waar zich maar 1 raam bevindt is het gebruik van flitslicht een uitkomst. Er van uitgaande dat je een losse flitser hebt met verstelbare kop, is het vaak het mooist om deze naar boven te richten en zo via het plafond het licht te laten weerkaatsen (bouncen) op je onderwerp. Om iets meer licht naar voren te laten gaan kun je het reflectiekaartje nog omhoog zetten. Ook kun je de flitser in kleinere ruimtes schuin naar boven en achteren laten wijzen, zodat het licht via het plafond en de muren de ruimte vult. Je kunt in beide gevallen gewoon je camera op de A stand laten staan en je sluitertijd in de gaten houden alsof je geen flitser gebruikt. Zorg wel dat je sluitertijd niet boven de 1/200 sec uitkomt, want anders krijg je zwaar overbelichte foto's omdat de synchronisatietijd van je flitser (meestal) rond de 1/200 sec ligt. Om dit op te lossen kun je ook je flitser instellen op High Speed Sync, waardoor je geen maximale sluitertijd meer in de gaten hoeft te houden.

Als je er voor kiest om je camera op de S/T (sluitertijdvoorkeuze) of M stand te zetten, dan kan het zijn dat je op bijvoorbeeld 1/100 sec en een maximaal open diafragma zonder flits een onderbelichte foto zou krijgen. Als je flitser wel aan staat dan geeft hij precies de juiste hoeveelheid licht af om je onderwerp goed te belichten. Het resultaat in dit geval zal wel zijn dat er meer schaduwen in je foto ontstaan door gebruik van het flitslicht. Voor de meest natuurgetrouwe foto's met flitslicht zal je eerst een goede belichting moeten instellen en je flitser alleen gebruiken als invulflits, het liefst via het plafond of de muur.

Make-up en Haarstyling

Voordat je begint met het maken van allerlei foto's als het haar van bruid wordt gedaan of van de visagist die bezig is, is het verstandig om eerst de ruimte even goed in je op te nemen. Wat zijn je mogelijkheden? Hoe valt het licht naar binnen? Kunnen de gordijnen verder open of dicht? Is er kunstlicht aanwezig dat misschien niet nodig is en uitgezet kan worden? Creëer voor jezelf het meest ideale licht, maar vraag wel even aan de bruid of het goed is als je dat doet! Verder kun je bekijken welke standpunten je het beste kunt innemen om de mooiste achtergrond achter je onderwerp te krijgen. Staat er een lelijke kast in de kamer die je er liever niet op wilt hebben? Of misschien is het lijnenspel van die kast juist wel heel gaaf om als achtergrond te gebruiken. Over het algemeen zijn lijnen in je compositie mooi om te gebruiken, mits deze niet storend door je onderwerp heen lopen. Zo is een horizon of rand van een kast of raam vrijwel nooit mooi als die direct door het hoofd van je onderwerp langs loopt. Een klein beetje omhoog, zakken, naar links of rechts kan al een heleboel schelen om je compositie te verbeteren.

Wees creatief en geduldig als het gaat om een mooie overzichtsfoto van de ruimte waar de bruid wordt opgemaakt. Het kan juist erg leuk zijn om wat rommel op de voorgrond op te nemen in je foto of ga een stukje buiten de kamer staan om een gedeelte van de deur of de gang op te nemen in je beeld. Op deze manier creëer je context en een verhaal voor je foto. Het laat de kijker zien waar het zich afspeelt en hoe de situatie is. Heb je een goede plek gevonden? Dan is het wachten op het juiste moment. De vorm van de handen van de visagist, haar positie naast of achter de bruid, een lach of andere interessante gezichtsuitdrukking zullen je foto maken of breken. Als je niet 100% tevreden bent over het resultaat, dan kun je altijd nog een keer terugkomen naar deze plek.

Vaak komen er tijdens het opmaken wel wat mensen binnen om even te kijken hoe het er aan toe gaat. Dit is een garantie voor een lachende bruid, maar ook degene die de bruid komt aanschouwen is leuk om in het beeld op te nemen.

Als de ogen en de lippen van de bruid worden opgemaakt dan is het moment aangebroken om daar wat detailshots van te maken. Het punt waar je op scherp stelt is hierbij cruciaal. Zeker als je met grote open diafragma's werkt dan is het verschil tussen scherpstellen op het oog of op de wenkbrauw al van belang. De bewegingen van de hand met de mascara er in kunnen ook uitgelezen momenten zijn om je sluitertijd iets te verlagen en wat bewegingsonscherpte vast te leggen. Dergelijke foto's zullen goed zijn voor de afwisseling in je reportage. Zo is het ook vaak leuk om de kleine onopvallende details vast te leggen; de zenuwachtige handen op de schoot van de bruid, de sloffen die ze aan heeft met op de achtergrond haar bruidsschoenen, de spiegeling van het scenario in een oude foto aan de muur, etc. Niets is te gek!

85mm F 1,2 : ISO800 - F 1,4 - 1/125 SEC

Aantrekken van de jurk

De spanning stijgt, het langverwachte moment is daar. De bruid mag haar jurk aantrekken en dit moment kan geweldige foto's opleveren. Ondanks dat jullie het waarschijnlijk al besproken hebben is het wel goed om nog even te vragen of de bruid het goed vind als je er bij bent. De kans is namelijk groot dat de bruid ineens in haar lingerie voor je staat.

Het aantrekken van de jurk is vaak een intiem moment tussen moeder en dochter of samen met een aantal vriendinnen. Iedereen is in de ban van de jurk en doet zijn best om alles tot in de puntjes te verzorgen. Je zal echter weinig tijd hebben om de actie mooi vast te leggen, want binnen een paar seconden is ze de jurk ingestapt of gaat hij over haar hoofd. Je zult keuzes moeten maken of je het tafereel in zijn geheel wilt vastleggen met een groothoek of dat je details er uit pikt zoals de voeten die de jurk instappen of de handen en het hoofd die als eerste door de jurk tevoorschijn komen. Zorg dus dat je de instellingen op je camera op orde hebt, want je hebt geen tijd om tussendoor hier wijzigingen in aan te brengen.

9 van de 10 jurken worden aan de achterzijde aangesnoerd of dichtgeknoopt en dan heb je wel wat meer tijd. Want de goedbedoelde maar onervaren hulp gaat zich zeker nog eens afvragen hoe het ook alweer moest, als ze er tenminste bij waren tijdens de pasfase in de bruidsboetiek.

Vaak staat de bruid tijdens het aantrekken van de jurk al voor de spiegel en ziet zichzelf zo steeds mooier worden. De blik in haar ogen op het moment dat ze haar jurk aanziet is er eentje om niet te missen! De spiegel kun je ook gebruiken om verschillende "lagen" aan te brengen in je foto en extra diepte te creëren. Er ontstaan doorkijkjes tussen de armen door van de degene die de jurk helpen aantrekken of je kan andere toeschouwers in de spiegel zien die anders niet in je beeld terecht waren gekomen. Waar je alleen wel op moet letten is dat je jezelf niet per ongeluk gaat zien in de spiegel, want mits het bewust is, is dat echt een No Go!

35mm F 1,4 : ISO800 - F 2,0 - 1/400 SEC

Andere gasten in huis

Het is heel verleidelijk om je focus alleen op de bruid te leggen, maar het zal zeker gewaardeerd worden als je ook de andere gasten in huis in je reportage opneemt. Bijna iedereen die aanwezig is heeft ook een taak; versieringen aanbrengen, koffie of andere lekkere dingen klaarzetten. Als ze niet bezig zijn dan zijn ze wel gezellig aan het kletsen. Ook dit is onderdeel van de trouwdag en kan leuke spontane foto's opleveren die goed weergeven wat er zich allemaal heeft afgespeeld op deze dag.

24-105mm F4 : ISO1600 - F 4 - 1/25 SEC

Details

Het bruidspaar heeft vaak veel tijd en moeite gestoken in het aanbrengen van leuke details en versieringen. Ze zullen het dan ook erg op prijs stellen om daar foto's van terug te zien. Je kan er voor kiezen om in te zoomen op alle details en ze los te fotograferen, maar het is ook leuk om ze onscherp als voorgrond te gebruiken in je foto's. Indien je ze los wilt fotograferen, aarzel dan niet om ze te verplaatsen naar een plek waar het licht goed is of waar je een betere achtergrond hebt.

Het fotograferen van de trouwkaart en de ringen kan ook vaak goed op dit moment van de dag. Ook hiervoor geld dat het leuk is om wat context toe te voegen door ze bijvoorbeeld op een bijzondere of herkenbare plek neer te zetten. Zo kun je de ringen samen met de schoenen fotograferen of samen met het bruidsboeket. Vergeet ook zeker niet de sieraden en details in de kleding van de bruid en bruidegom. Als daar nu niet het goede moment voor is, dan kan dat ook altijd nog tijdens de fotoshoot later op de dag.

70-200mm F 2,8 : ISO800 - F 3,2 - 1/100 SEC

Nu de bruid is opgemaakt en aangekleed zal straks de ontmoeting plaatsvinden tussen bruid en bruidegom. Een prachtig moment met echte emoties!

In de volgende blogpost welke over twee weken verschijnt zullen alle mogelijke situaties rondom "De ontmoeting" besproken worden. Graag hoor ik van jullie of er nog aanvullende dingen zijn die je wilt weten over dit eerste deel van de trouwdag.

Laat hiervoor een bericht achter onder deze blogpost en ik zal proberen alle vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden.
Op mijn website heb ik deze blogpost ook geplaatst en staan er nog meer foto's in toegevoegd. Graag hoor ik van je wat de dingen zijn die jij nog meer wilt weten als het over bruidsfotografie gaat? Dan kan ik daar in de volgende blogposts rekening mee houden.

Tot over twee weken!

Wie is deze auteur?

Christiaan de Groot (mooibelicht.zoom.nl) fotografeert onder de naam Mooibelicht Trouwreportages sinds 2006 al bruiloften. De afgelopen 2 jaar heeft hij de andere vormen van fotografie vrijwel geheel losgelaten om zich volledig te specialiseren in het maken van journalistieke trouwreportages. Met inmiddels bijna 200 reportages op zijn harde schijven en meerdere nominaties voor landelijke bruidsfotografie prijzen wordt hij naar eigen zeggen momenteel vaak gekozen door bruidsparen vanwege de ongedwongen reportages in documentaire stijl. De beleving van het bruidspaar op hun grote dag, de emoties en het vastleggen van de sfeer zijn daarbij de meest belangrijke aspecten van de trouwreportage. Christiaan begeleidt ook startende trouwfotografen in zijn workshops of 1 op 1 trainingen. Meer daarover vind je op zijn website.

Alle blogs geschreven door Christiaan de Groot vind je hier.

Reacties (24)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
reineke41 op 6 april 2014 om 17:45

Dank je voor de leuke en goede informatie. Binnenkort mijn eerste trouwreportage dus de info komt erg goed van pas...

InseawithC op 14 februari 2014 om 00:36

Wauw wat een informatief en leuk artikel! Goed gedaan! Ik kijk uit naar de volgende artikelen en hoop dat ik ze niet mis.

Groeten Cleo

cgroot op 19 februari 2014 om 16:24

Dank je wel voor je reactie Cleo. Via mijn blog kan je je inschrijven om op de hoogte gehouden te worden als het volgende deel uit komt, en laat dat nu toevallig vandaag zijn
http://www.mooibelichttrouwreportages.nl/2014/02/de-dag-van-een-bruidsfotograaf-deel-2/

InseawithC op 20 februari 2014 om 09:43

Heb ik gedaan en ik heb het gelezen! Wederom top! Bedankt voor je tip!

eme-design op 11 februari 2014 om 09:03

Dank je wel voor deze info, je krijgt het ZOMAAR aangereikt en ik leer nog steeds,gelukkig maar. En @flitsend misschien kan jijzelf een interessant stukje info geven , ben benieuwd ernaar. Iedereen heeft zijn eigen manier van uitdragen van informatie en wat is nou het beste uiteindelijk????Fijne dag allemaal.

escaping op 11 februari 2014 om 08:23

Hehe, een van de eerste keren dat er een werkelijk goed stuk is geschreven met veel info voor de ( beginnend) bruidsfotograaf. Goed stukje werk Christiaan. Zal zeker gewaardeerd worden.

cgroot op 12 februari 2014 om 19:29

Dank je wel Wim! Goed om te horen!

Jan Vernes op 6 februari 2014 om 11:32

Verder nog bedankt voor dit blog. Ik sla dit op evenals de volgende blogs om hiervan te leren.
Dank hiervoor

cgroot op 6 februari 2014 om 12:14

via mijn blog kan je je inschrijven om de hoogte gehouden te worden als het volgende deel uit komt:
http://www.mooibelichttrouwreportages.nl/2014/01/dag-van-een-bruidsfotograaf-deel-1/

Jan Vernes op 6 februari 2014 om 11:30

Wat is diten welkome aanvulling op mijn voorbereiding Cristiaan. Ik ben gevraagd om de bruidsreportage te maken voor mijn schoonzusje en aankomende zwager in juni. Ik ben in het bezit van een canon 60D met een 50mm 1.4, een 100mm L 2.8, een 15-85mm 3,5-6.3 en verder een speedlite 430ex ii en een gitzo carbon statief met offcenterkop.
Zijn er nog aanvullingen waar ik rekening mee moet houden zou ik dat graag van je vernemen.

cgroot op 6 februari 2014 om 12:12

Dank je wel voor je comment Jan! Wat leuk dat je in juni aan de bak mag!
Houdt er rekening mee dat je met een diafragma van 3,5-6.3 tijdens het binnen fotograferen waarschijnlijk hele hoge iso-waarden nodig gaat hebben of veelvuldig je flits moet gebruiken. Je sluitertijd vstzetten op 1/60s of 1/80s, auto ISO en je flits via het plafond laten bouncen is een strategie die vaak wel werkt. Wees vooral ook niet bang om je 50mm te gebruiken zonder flits. Dit levert vaak nog de mooiste creatieve resultaten op. Succes!

Lieve63 op 5 februari 2014 om 17:32

Ga ik opslaan ! Interessant !

ruud-1996 op 5 februari 2014 om 17:23

Heel leuk en vooral leerzaam artikel!! Ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig met fotografie als hobby en ben nu gevraagt om in mei een bruiloft te kunnen fotograferen voor een kennis van mij. Ik ben me er nu in aan het verdiepen en mijn materiaal in orde aan het maken. Ik beschik momenteel over een Nikon d3100 met een sigma 18-250 mm lens. Verder heb ik een drie pot en monopod statief. Is dit voldoende om goed resultaat te krijgen? Heeft u verder nog tips hierover?

cgroot op 5 februari 2014 om 21:53

Beste Ruud, bedankt voor je reactie!
Helaas moet ik je teleurstellen….. een d3100 en een Sigma 18-250 is zeker niet voldoende voor een mooi resultaat.
Misschien als er een flinke doses kennis bij doet over hoe je met die camera om moet gaan, welke instellingen je in welke situatie gebruikt en de juiste standpunten inneemt, dan zou deze apparatuur wel voldoende kunnen zijn voor een goed resultaat . De 18-250 is een all round lens die niet erg lichtsterk is, hierdoor zul je binnen vrijwel altijd moeten flitsen. Een investering in een goede flitser en een lichtsterke lens (2.8 of lager) is zeker een aanrader. Het statief en de monopod zul je op een bruiloft niet gebruiken. Misschien aan het einde als het donker is en je van buitenaf nog een foto van de lokatie wilt maken, maar verder niet. Heel veel succes! (zie ook de workshops eens op mijn website)

flitsend op 5 februari 2014 om 15:13

Binnenkort in dit theater een schriftelijke cursus loodgieter? Wat is dat toch een beroepsgroep van mensen die veel geld en tijd in een opleiding en apparatuur hebben geinvesteerd van de markt worden gedrukt door een stel goedwillende amateurs die de goede kant van een camera hebben ontdekt! Als vakfotograaf nam ik ooit eens iemand mee om te helpen met slepen van apparaten en reflectieschermen. Iets meer dan een half jaar later had ik een 'collega' die naar zijn zeggen bij mij een opleiding had genoten en nu als 'bruidsfotograaf' de opgeleide vakfotograaf aan de kant zet! Het lijkt een tendens van: weg met de vakfotograaf laat ze iets anders gaan doen, fietsenmaker ofzo!
En ja ik ben een beetje boos en teleurgesteld dat de redactie van Zoom steeds meer van dit soort verhalen plaatst.

escaping op 11 februari 2014 om 18:22

tjonge jonge flitsend, wat een vreemd verhaal dit. je schrijft ik ben vakfotograaf en dan ga je op zoom anoniem door het leven? Laat je talent zien op dit podium. Voor een echte vakfotograaf ( wat die term overigens waard mag zijn) is er echt nog werk zat. Ik ben zelf ook full time fotograaf, leef er van en heb totaal geen last van mensen die ook eens iets uit willen proberen. Je zou toch moeten weten dat kwaliteit altijd blijft en gewaardeerd wordt. De klant die voor een duppie op de 1e rang wil zitten sla ik over. OOk dit jaar alweer 36 bruidsparen geboekt dus echt werk genoeg.

edvanl op 11 februari 2014 om 13:51

Kom kom Flitsend, vroeger had je kolenboeren maar die konden het aardgas ook niet tegenhouden. En besteed jij alles uit aan een opgeleide professional wat er in huis aan klusjes gedaan moet worden?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je nu juist getriggerd moet worden om uit te blinken als professioneel fotograaf door kwaliteit en creativiteit te tonen. Iedereen kan op een knop van een camera drukken maar dat maakt je nog geen fotograaf.

Ik ben blij met de tips van Zoom. En als Zoom het niet zou doen is er heel veel te vinden op het internet. Dat ga je echt niet tegen houden.

Dus als je goed bent in je vak hoef jij je geen zorgen te maken.

mvanhilten op 5 februari 2014 om 18:12

Vroeger verkocht een vakfotograaf analoge camera's. Nu koop je digitale bij BCC of zoiets en analoge camera's worden niet meer verkocht. Weg marktaandeel van vakfotograaf. Moet je om deze reden de digitale camera's verbieden. Verhaal een klein beetje zielig van "Flitsend".

kleinekeep op 5 februari 2014 om 14:08

Goed verhaal, mooi gedetailleerd beschreven.
Wat ik me ook nog eens afvraag, wanneer schiet je detail van bijv. schoenen, ringen etc. en zijn die altijd aanwezig of stem je dat van ter voren af?
Ik ben ik het vervolg stuk ook erg benieuwd, wanneer je naar buiten gaat als de bruidegom zijn bruid op komt halen, hoe is dat afgesproken?
wat is de bewegingsvrijheid tijdens de ceremonie en wanneer schiet je groeps-portretten?
hahah, thanks!

cgroot op 5 februari 2014 om 14:28

Dank je wel Kleinekeep!
De details van de schoenen, de kaart, de ringen schiet ik meestal als de bruid wordt opgemaakt. De ringen kan je ook nog wel doen tijdens de fotoshoot, maar dan staat het bruidspaar op je te wachten. Een andere optie is tijdens de receptie of het diner.
Over het ophalen word de volgende keer besproken , en de ceremonie daarna… Dus Stay Tuned!

marliesdekker op 5 februari 2014 om 13:55

Leuk artikel, misschien een keer een nep bruiloft in scene zetten om te oefenen

Ben vooral benieuwd welke lenzen nu t meest gebruikt worden op zo'n dag

cgroot op 5 februari 2014 om 14:29

Ja Marlies, die nep-bruiloft in scene is een goed middel om te oefenen. Tijdens de workshops die ik geef doen we dat ook. Erg leuk en leerzaam!

marliesdekker op 5 februari 2014 om 14:55

eens kijken of ik dat tijdens de opleiding ook krijg
anders wellicht daarna een leuk idee

basgrif1975 op 5 februari 2014 om 12:07

Leuk artikel! Ik ga mij er ook in verdiepen!