Meld je gratis aan
De ontmoeting tussen de bruid en bruidegom vastleggen © blog, trouwen, trouwreportage, bruidegom, bruid

19 februari 2014, 09:47

Christiaan de Groot is bruidsfotograaf en geeft tips aan beginnende bruidsfotografen om een mooie trouwreportage te maken. Hij bespreekt de camera-instellingen bij de ontmoeting van de bruid en bruidegom en vertelt wat mooie fotomomenten zijn om de familie te fotograferen.

Dit is de tweede blogpost in een serie van 7 delen over het maken van trouwreportages. Mijn doelstelling is om startende bruidsfotografen enig inzicht te geven in het werk als bruidsfotograaf. Ik probeer hierin zo volledig mogelijk te zijn en bespreek verschillende situaties die je tegen gaat komen, favoriete camera instellingen die je kunt gebruiken en wanneer je wel of juist niet in moet grijpen om de mooiste foto te maken. Lees hier nog eens het eerste deel terug.

Vastleggen van de ontmoeting tussen bruid en bruidegom

Het is een traditie dat de bruid bij haar ouders slaapt de nacht voor het huwelijk en de bruidegom bij zijn ouders. Tegenwoordig zie je echter alle mogelijke variaties hierop tot aan de situatie waarin het bruidspaar gewoon samen in hun eigen huis slaapt en zich aankleden in aparte kamers. Wat nog wel een moment is dat vrijwel altijd in stand wordt gehouden is een moment om elkaar voor het eerst te zien. Dat is eigenlijk altijd wel een van de hoogtepunten van de dag. Ook hier zijn vele variaties in te bedenken, dus wellicht wordt je nog eens verrast. Zorg in ieder geval dat je er helemaal klaar voor bent, want het moment is zo voorbij!

Aankomst bruidegom

De mooie trouwauto komt voor de deur rijden en de bruidegom stap uit om zijn bruid te gaan ontmoeten. Zorg dat je buiten staat om dit moment vast te leggen. Als je de auto in de foto opneemt is het verstandig om je flitser uit te laten, want anders zal je allerlei reflecties hiervan terug zien in de glimmende bolide. Het is leuk om wat overzichtsfoto's te maken waarbij je het huis of de straat waar het zich afspeelt ook in het beeld opneemt. Het fotograferen van een auto die op je af komt rijden heeft wel wat voorbereiding nodig. Om de scherpstelling accuraat te houden is het slim om je autofocus op Ai focus of Ai Servo te zetten. Hierdoor blijft de autofocus het onderwerp volgen. Ook moet je zorgen dat je sluitertijd hoog genoeg is om bewegende voorwerpen te bevriezen. Wat daarvoor de juiste sluitertijd is, hangt af van de snelheid van je voorwerp. Een lopend persoon kan je op 1/100 s al bevriezen, maar een rennend persoon misschien pas op 1/1000 s. Onderstaande foto is met een telelens gemaakt op 185mm. Om geen bewegingsonscherpte te krijgen zou de sluitertijd eigenlijk de brandpuntsafstand moeten benaderen, wat in dit geval dus 1/185 s zou moeten zijn. De foto is gemaakt met een sluitertijd van 1/160 s, wat dus op het randje is van wat nog net een scherpe foto op kan leveren.

70-200mm f2.8 @ ISO400, f / 3.5, 1/160s, 185mm

Als er afgesproken is dat de bruidegom aan gaat bellen en de bruid open doet, dan zullen de daggasten ook allemaal buiten staan om het schouwspel te kunnen ervaren. Dit is dan ook een mooi moment om de daggasten op een leuke en spontane manier vast te leggen, bijvoorbeeld als ze de bruidegom uit de auto zien stappen. Alle gezichten zullen een kant op staan en de meerderheid zal een brede, natuurlijke glimlach hebben. Het mooiste resultaat zal je krijgen als je beide onderwerpen (de bruidegom met de auto en de toeschouwers) in een beeld weet vast te leggen. Dit kun je bereiken door vanaf de overkant van de straat met een telelens een gedeelte van de auto in je compositie op te nemen en ook een gedeelte van het huis met de toeschouwers.

De wandeling van de bruidegom naar de voordeur en het aanbellen zijn momenten die in vrijwel elke trouwreportage terug te vinden zijn. Dit is dan ook je kans om je te onderscheiden en van deze momenten niet de standaard foto's, maar iets creatiefs te maken.

35mm f1.4 @ ISO400, f / 2.0, 1/250s

Als de deur eenmaal open gaat dan is daar de blik in de ogen van het bruidspaar die onbetaalbaar is. Vaak staat de bruidegom met zijn rug naar de straat, dus het kan lastig zijn om een goede positie in te nemen. Indien je niet op de M stand fotografeert, maar op A, let er dan goed op dat je sluitertijd genoeg marge heeft om nog iets te kunnen zakken. Op het moment dat de deur open is en er een donkere gang in de achtergrond verschijnt dan kan hierdoor je sluitertijd een flink stuk zakken. Dus als je buiten met 1/60s zou fotograferen en door de donkere gang op de achtergrond zou je sluitertijd zomaar kunnen zakken naar 1/10s, dan krijg je allemaal onscherpe foto's van dit mooie moment. Dit probleem heb je niet als je het bruidspaar van de zijkant fotografeert zoals op onderstaande foto. Bijkomend voordeel is nog dat je ook een deel van de familie in je beeld op kan nemen.

24-105mm f4 @ ISO800, f / 5, 1/80s

Trapscene

Een andere plek waar bruid en bruidegom elkaar vaak voor het eerst zien is als de bruid van de trap af komt lopen in hun eigen huis of in het ouderlijk huis. Dit is vaak een zeer lastige situatie om mooi vast te kunnen leggen. Ten eerste is de ruimte vaak beperkt, zeker als er ook nog allemaal daggasten in de gang of in de kamer staan om een glimp op te vangen van dit moment. Je zult dus van te voren het voor jou beste standpunt al moeten bepalen, want tijdens het moment nog even een andere plek innemen zit er vaak niet in.

Het leukst is om met je groothoeklens een indruk te geven van de situatie, waarbij de bruidegom en/of de gasten ook deels in het beeld worden opgenomen. Inzoomen op de bruid die de trap af loopt levert zelden spectaculaire beelden op omdat de bruid veelal naar beneden kijkt omdat ze niet wilt struikelen! Concentreer je daarom vooral ook op het moment dat het bruidspaar tegenover elkaar komt te staan, elkaar bewondert en in de armen vliegt. Ook bij dit moment is het leuk om wat van de omringende gasten in je beeld op te nemen. Je zult heel wat bewonderende gezichten vast kunnen leggen, maar ook ouders die een traantje wegpinken is geen uitzondering.

24-105mm f4 @ ISO1600, f / 5.6, 1/80s

De lichtsituatie onderaan de trap in een gang waar het bruidspaar elkaar ontmoet is vaak ronduit slecht. Een geel traplicht of harde spotjes in het plafond kunnen een flinke uitdaging zijn. In sommige situaties is het wegflitsen van dit licht gewoon de beste optie, maar dan krijg je wel vaak een slagschaduw in het trapgat achter de bruid. Ook is het met flitslicht vaak niet mooi om andere onderwerpen voorin je beeld op te nemen, omdat daar altijd meer flitslicht op valt dan op de bruid die de trap af komt. Als je wel flitst, dan is bouncen via de muur achter je vaak de beste optie, maar als het enigszins mogelijk is dan laat ik mijn flitser graag uit.

Ontmoeting op alternatieve locatie

Er zijn natuurlijk een heleboel andere leuke of bijzondere plekken te verzinnen waar het bruidspaar elkaar voor het eerst zou kunnen zien. In Amerika is het al bijna een gewoonte dat het bruidspaar elkaar ziet via een "first look" op een mooie buitenlocatie. Hierbij staat meestal de bruidegom met zijn rug naar de bruid en mag hij omdraaien als ze vlak bij is of op zijn schouder tikt. Wat er gebeurt als ze elkaar zien kan je denk ik wel bedenken! Het voordeel hiervan is dat je vooraf samen met het bruidspaar de meest geweldige locatie kan uitzoeken en je alle ruimte hebt van de wereld om vanuit elke hoek de foto's te maken die jij in gedachten hebt.

Als het bruidspaar geen mooie ruime woning heeft waar ze elkaar voor het eerst kunnen zien dan kan het zeker de moeite waard zijn om een "first look" ergens op een mooie locatie voor te stellen.

24-105mm f4 @ ISO3200, f / 4, 1/30s

Moment met de daggasten

Nadat het bruidspaar elkaar heeft mogen bewonderen gebeurt het regelmatig dat er een moment is ingepland om even met de daggasten samen te zijn. Zoek hier naar gezellige en intieme momenten die plaatsvinden tussen de gasten om de sfeer van de dag goed weer te geven.

Een telelens werkt in zulke situaties vaak erg goed zodat je een gepaste afstand kan bewaren, tussen personen door kan schieten en toch intieme beelden kan maken. Een groothoek zal meer overzicht geven, maar waarschijnlijk ook meer mensen die met hun rug naar je toe staan. Als dat het geval is zal je echt moeten wachten op een moment dat de foto interessant maakt. Dat geldt trouwens voor alle foto's die je maakt! Ze zullen veel interessanter zijn als er iets gebeurt, er een vorm van emotie plaatsvindt en de kijker hierdoor een gevoel krijgt bij de foto. Voor het bruidspaar is dat ook een van de belangrijkste dingen. Door middel van de fotografie willen ze ook 10 jaar na hun bruiloft nog het gevoel van die bijzondere dag terug krijgen. Als je dat weet te bereiken dan is je missie wat mij betreft geslaagd.

35mm f1.4 @ ISO1600, f / 2, 1/200s

Voor meer foto's van dit gedeelte van de trouwdag kun je kijken op deze pagina op mijn website.

Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande gedeelte, laat het mij dan even weten door te reageren op dit bericht.
Het volgende hoofdstuk zal gaan over de fotoshoot. Dit is het moment waarin je de meeste interactie met het bruidspaar hebt, het meeste inspraak over de locatie en dus ook de meeste controle over het eindresultaat. Als je specifieke vragen hebt over de fotoshoot, dan hoor ik het graag! Dan kan ik daar in de tekst wellicht nog rekening mee houden.

Dank je wel! En tot over twee weken!

Wie is deze auteur?

Christiaan de Groot (mooibelicht.zoom.nl) fotografeert onder de naam Mooibelicht Trouwreportages sinds 2006 al bruiloften. De afgelopen 2 jaar heeft hij de andere vormen van fotografie vrijwel geheel losgelaten om zich volledig te specialiseren in het maken van journalistieke trouwreportages. Met inmiddels bijna 200 reportages op zijn harde schijven en meerdere nominaties voor landelijke bruidsfotografie prijzen wordt hij naar eigen zeggen momenteel vaak gekozen door bruidsparen vanwege de ongedwongen reportages in documentaire stijl. De beleving van het bruidspaar op hun grote dag, de emoties en het vastleggen van de sfeer zijn daarbij de meest belangrijke aspecten van de trouwreportage. Christiaan begeleidt ook startende trouwfotografen in zijn workshops of 1 op 1 trainingen. Meer daarover vind je op zijn website.

Alle blogs geschreven door Christiaan de Groot vind je hier.

Reacties (7)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
kleinekeep op 3 maart 2014 om 13:34

Hoi Christiaan, mooi informatief stuk weer, ik ben even op vakantie geweest maar ben blij dat ik deze toch nog even terig kon lezen.

Nog even een vraagje: Het moment dat de bruidegom aan komt rijden, wordt er van ter voren afgesproken dat er wordt gebeld oid? zodat jij op tijd je positie kunt zoeken etc? Is het dan ook gebruikelijk om ook met je bruidspaar al af te spreken hoe de ontmoeting plaats gaat vinden?

ServanOtt op 27 februari 2014 om 15:09

Erg bedankt voor alle nuttige en mooie info die je geeft.

corotterspeer op 19 februari 2014 om 20:47

zeker leuke beelden maar ik vindt de belichtingen en uitsnede niet erg sterk.
gr. Cor

cgroot op 20 februari 2014 om 10:14

Dank voor je reactie Cor. Ik ben wel benieuwd op welke punten je het anders had willen zien. Kun je een aantal dingen noemen?

corotterspeer op 20 februari 2014 om 13:36

beste Christiaan,

Ik heb een 3tal bewerkingen naar je toen gemaild, waarin ik delen heb doorgedrukt en tegengehouden.

gr. Cor

nouska2008 op 19 februari 2014 om 20:41

Veel informatie waar iedereen zeker mee uit de voeten kan.
Ben zeker benieuwd naar de volgende uitgave. Je zegt dat je geen statief nodig hebt en de groep foto's van bijvoorbeeld de ouders ed die doe je uit de hand als ik je begrijp.
succes met de story van een bruidsfotograaf.
vrgr Bertus

cgroot op 20 februari 2014 om 10:18

Ja Bertus, ik gebruik tijdens de groepsfoto's ook geen statief. Ik wil graag snel kunnen handelen en snel kunnen wisselen van composities. Met een statief lukt dat niet en laat je de mensen naar mijn idee te lang wachten op het moment dat de foto gemaakt wordt. Het resultaat wordt dan meer geforceerde statieportretten. Hoewel er zeker fotografen zijn die hierbij zweren, is dat dat niet helemaal mijn ding. Je zult voor jezelf uit moeten zoeken wat het beste bij jou past.