Meld je gratis aan
De fotoshoot van de trouwdag © trouwfotografie, christiaan de groot, bruiloft

5 maart 2014, 15:36

Christiaan de Groot is bruidsfotograaf en geeft tips aan beginnende bruidsfotografen om een mooie trouwreportage te maken. Deze keer bespreekt hij de de fotoshoot op de trouwdag.

Dit is de derde blogpost in een serie van 7 delen over het maken van trouwreportages. Mijn doelstelling is om startende bruidsfotografen enig inzicht te geven in het werk als bruidsfotograaf. Ik probeer hierin zo volledig mogelijk te zijn en bespreek verschillende situaties die je tegen gaat komen, favoriete camera instellingen die je kunt gebruiken en wanneer je wel of juist niet in moet grijpen om de mooiste foto te maken.

De voorgaande delen kun je hier nog eens terug lezen:

- Deel 1 - Het begin van de trouwdag
- Deel 2 - De ontmoeting tussen bruid en bruidegom

De fotoshoot

De fotoshoot is het moment op de trouwdag waarin je de meeste interactie met het bruidspaar zult hebben, het meeste inspraak over de locatie hebt en dus ook de meeste controle over het eindresultaat. Om het resultaat zo goed mogelijk te krijgen zijn er 3 dingen waar je continu bewust mee bezig moet zijn tijdens de fotoshoot;

- De locatie en compositie
- Het aanwezige licht
- Aansturing van het bruidspaar

Deze drie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De locatie zal namelijk verschillende elementen hebben die de compositie van de foto gaan bepalen. Daarnaast heeft de locatie verschillende soorten aanwezig licht (zon, schaduw, daglicht of kunstlicht). De aansturing van het bruidspaar is belangrijk om hun zo goed mogelijk te positioneren in jouw gewenste compositie, in het bestaande of gecreëerde licht en tot slot natuurlijk ook de manier waarop ze (wel of niet bewust) poseren voor je camera.

35mm f1.4 @ ISO100, f / 1.8, 1/8000s

Deze foto aan de Maas heeft 3 lagen; de auto op de voorgrond, het bruidspaar en de Rotterdamse skyline op de achtergrond. De lagen worden versterkt door het gebruik van weinig scherptediepte. Omdat de zon hier vanaf de linker kant op het bruidspaar valt ontstaat er een mooie schaduw op de rug en aan de rechter kant van de bruidegom. Het bruidspaar had weinig aansturing nodig om tot deze pose te komen.

Locatie

Tijdens de kennismaking met het bruidspaar komt de locatie voor de fotoshoot vaak al even ter sprake. Er zijn bruidsparen die heel veel nadruk willen leggen op de fotoshoot, verschillende locaties af willen rijden en hier uren de tijd voor willen nemen op hun trouwdag. Daarnaast zijn er bruidsparen die het poseren voor foto's helemaal niet zien zitten en daarom maximaal 15-30 minuten tijd willen reserveren voor de fotoshoot en het liefst gewoon ergens bij de trouwlocatie om de hoek. Als mij gevraagd gevraagd wordt of ik nog een mooie fotolocatie ken in de regio, dan zeg ik eigenlijk altijd dat overal mooie foto's gemaakt kunnen worden! Het is maar net wat het bruidspaar zelf wil. Romantische foto's, ruig of stoer, landelijk of stads. Welke sfeer willen zij graag terug zien in hun fotoboek? Ook is het erg leuk om het bruidspaar na te laten denken over plekken die voor hun een speciale waarde hebben. Op een plek waar ze elkaar ontmoet hebben of waar ze graag komen zal het bruidspaar zich direct op hun gemak voelen en geeft een extra dimensie aan de foto's als ze later nog eens terug gezien worden. Een willekeurig parkje met bomen heeft dan ineens veel minder waarde dan de kade aan de Maas waar ze elkaar voor het eerst gezoend hebben.

Via Google Streetview kun je vaak al een goede indruk krijgen van de plek waar je met het bruidspaar naar toe gaat, maar er zijn ook fotografen die altijd de fotolocatie van te voren gaan bekijken. Ik vind het zelf juist leuk om niet van tevoren al naar de locatie te gaan en te bedenken waar de foto's gemaakt moeten worden, maar gewoon op de dag zelf met bruidspaar rond te lopen en mijn creativiteit de vrije loop laten gaan.

Een mooie locatie is geen garantie voor mooie foto's! Het is de manier waarop je de locatie gebruikt, speelt met het (aanwezige) licht, de houding en de blik in de ogen van het bruidspaar. Als de compositie goed is, het licht spectaculair en de ogen van het bruidspaar fonkelen van blijdschap, dan kan je zelfs op een vuilnisbelt mooie foto's maken! Tegenwoordig worden er steeds vaker expres hele lelijke plaatsen gekozen zoals vervallen stadsdelen, oude fabrieken of slecht onderhouden ruige muren, welke het contrast tussen het bruidspaar en de omgeving heel erg groot maken.

Compositie

Hoe bepaal je nu de plek waar je het bruidspaar gaat vragen om te staan, zitten of liggen? Zelf kijk ik altijd eerst naar de aanwezig lijnen in de omgeving die het beeld gaan bepalen. Hoe kan ik die gebruiken en waar zou het bruidspaar dan moeten staan om de compositie kloppend te maken? Je kunt er vanuit gaan dat het over het algemeen niet mooi is als er verticale lijnen in beeld door of achter het bruidspaar langs lopen. Door zelf een stapje opzij te doen of dat te vragen aan het bruidspaar, komen ze "vrij" te staan in hun omgeving. Soms zijn er weinig tot geen verticale lijnen in de omgeving, zoals op een open vlakte, voor een kale muur of op het strand. Dan is er alleen een horizontale lijn; de horizon. Meestal zal je echter zowel met de horizontale als verticale lijnen rekening moeten houden. De positie van het bruidspaar ten opzichte van de horizontale lijnen kun je alleen zelf bepalen door je camera in het verticale vlak te bewegen (door je knieën te gaan, rechtop te staan of ergens op te klimmen). De horizon of andere horizontale lijnen zullen als je het bruidspaar van top tot teen in het beeld opneemt vrijwel altijd visueel door het bruidspaar heen lopen (of achter hun langs). Op welke hoogte de lijnen moeten lopen voor de mooiste compositie is naar mijn idee niet echt te zeggen, behalve dat ze meestal niet mooi zijn als ze door het hoofd van het bruidspaar heen lopen. Dat is dan ook waar ik grotendeels de compositie op bepaal; zorgen dat de positie van het bruidspaar, in het bijzonder de hoofden, niet worden doorkruist door horizontale en verticale lijnen.

Een ander belangrijk punt is het creëren van diepte in je foto's. Ook dit kan je bewerkstelligen op een aantal manieren:

- Door diagonalen in het beeld naar je onderwerp toe te laten lopen
- Meerdere lagen in de foto te gebruiken, zoals een voorgrond, je onderwerp en een achtergrond
- Weinig scherptediepte gebruiken waardoor er een onscherpe voor- of achtergrond ontstaat

85mm f1.2 @ ISO400, f / 1.4, 1/2000s

De boom in de achtergrond neemt hier de centrale plaats in binnen het beeld. Als het bruidspaar ook in het midden had gestaan of te dicht bij de verticale lijn van de boom, dan was de compositie niet kloppend geweest. Door wat bladeren op de voorgrond te nemen met een open diafragma ontstaat er nog meer diepte in de foto. In dit geval staat het bruidspaar onder de takken van een boom en is achter hun een kleine open plek waardoor het licht op deze bewolkte dag toch nog een mooi randje over het haar en de schouders geeft.

Bestaand licht en flitslicht

Voor de positionering van het bruidspaar zal je behalve voor het bepalen van de compositie, ook rekening moeten houden met het aanwezige licht. De richting en intensiteit van het licht heeft een grote invloed op het eindresultaat.

Als de zon schijnt en je gaat buiten foto's maken dan is het meestal het mooist om de zon vanaf de zijkant of van achter het bruidspaar te laten komen. Hierdoor schijnt de zon niet recht in het gezicht van het bruidspaar waardoor ze hun ogen het beste normaal open kunnen houden en een ontspannen gezicht zullen hebben. Als de zon recht in hun gezicht zou staan dan knijpen ze hun ogen dicht en krijg je grote schaduwen in de oogkassen en onder de neus. Nu kun je dit wel enigszins inflitsen, maar de knijpende ogen zullen blijven. Indien je het bruidspaar klein in beeld neemt en veel van de omgeving meeneemt dan kan het juist wel weer mooi zijn om de zon in je rug te hebben staan. De blauwe lucht en de wolken zullen er op deze manier het mooist uitkomen.

Het zoeken van een plekje in de schaduw kan een hoop lastige lichtsituaties oplossen en zorgt vaak voor een mooie neutrale belichting in het gezicht. Door een gedeelte van de omgeving waar de zon op schijnt in de achtergrond op te nemen kun je een tegenlicht effect creëren wat voor een mooi randje licht kan zorgen om het hoofd en de schouders het bruidspaar. Je belichting zal je met dit tegenlicht wel goed in moeten stellen op je onderwerp, anders krijg je een zwaar onderbelichte foto. Het gebruiken van de "spotmeting" in de camera of je lens een andere richting op wijzen om het licht te meten kan hier een oplossing voor zijn. Als je er in deze situatie voor kiest om niet te flitsen, dan zal de achtergrond overbelicht zijn, wat voor heel frisse en lichte foto's kan zorgen. Wat ook steeds vaker gedaan wordt is een silhouette maken van het bruidspaar door je belichting in te stellen op een hele lichte achtergrond. Het bruidspaar zal hierdoor heel donker worden. Als je in deze situatie je flitser wel aan zou zetten, dan kun je door flitslicht toe te voegen op je onderwerp de lichtintensiteit van je onderwerp en de achtergrond naar elkaar toe brengen, waardoor ze beide "goed" belicht zouden zijn.

85mm f1.2 @ ISO50, f /1.4, 1/800s

Het bruidspaar staat hier volledig in de schaduw met de zon op de achtergrond. Dit zorgt voor een mooi randje licht op het haar en in de gezichten. In de nabewerking is de rechter zijde van de foto iets donkerder gemaakt om wat meer balans in het beeld te brengen.

Zelf heb ik de voorkeur om buiten geen invulflits te gebruiken omdat ik het er onnatuurlijk uit vind zien. Vaak zie je ergens op de jurk van bruid en op andere glimmende voorwerpen door de flitser een glans ontstaan wat ik niet mooi vind. Ook als je onderdelen op de voorgrond (vaak onscherp) in de foto zet dan zal je flitser deze voorgrond meer gaan belichten dan het bruidspaar die daar iets achter staat.

Op het moment dat je de flitser van je camera af haalt (off-camera flash), ergens op een statief zet of vast laat houden door een assistent, dan wordt het een heel ander verhaal! Dan kun je het flitslicht echt creatief gaan inzetten en kan je heel bewust het licht vanuit een bepaalde richting laten komen. De mogelijkheden zijn dan eindeloos, maar het blijft altijd de balans tussen het aanwezige licht en het flitslicht die de foto zal maken of breken.



24-105mm f4 @ ISO50, f /4, 1/250s, 24mm

In deze foto bij de oude leerfabriek van Oisterwijk is een off-camera flash gebruikt met een flitsparaplu op een bewolkte dag. Door de achtergrond iets onder te belichten en een gedeelte van de lucht in de foto op te nemen wordt het beeld nog wat dramatischer. Met ISO 50 en een diafragma van f4 stond de 580EX flitser op vol vermogen om het bruidspaar goed uit te lichten.


Het meest zorgeloos is een echte Hollandse bewolkte dag waarin er geen harde zon en schaduwen ontstaan. Het licht is dan mooi zacht en prima geschikt om mooie portretten te maken. Wel kan het leuk zijn om dan met een off camera flash het bruidspaar te belichten waardoor de achtergrond en het wolkendek zo donkerder en dreigender kunnen worden. Om dit te bereiken stel je de belichting in op de lucht en eventueel iets onderbelichten om hem nog donkerder te maken. Je flitslicht kun je het beste handmatig instellen voor de meeste controle. Oefening baart kunst is ook hier weer een toepasselijk gezegde. Na veel uitproberen weet je dan precies hoeveel flitslicht je moet afgeven bij welke ISO waarde en diafragma instelling. Onderstaand tabelletje heb ik ooit eens gemaakt ter houvast. Hieruit kan je lezen dat bij camera instellingen van ISO100 en f 4, ik mijn 580EX flitser op ½ vermogen moet instellen om het onderwerp goed te belichten via een flitsparaplu op 2m afstand van het onderwerp. Als de afstand van de flitser tot het onderwerp vergroot wordt, dan moet ook het vermogen van de flitser verhoogd worden. Als de ISO waarde verhoogd wordt met bijvoorbeeld 2 stops naar ISO 400, dan verschuift de rechter kolom met diafragmawaarden ook 2 rijen naar beneden. Op die manier hoef je dus nog maar ¼ flitsvermogen af te geven voor een diafragmawaarde van f 5.6 op ISO400.



ISO 100, flitsparaplu op 2m afstand
Instelling 580exDiafragma
1/1f 5.6
1/2f 4
1/4f 2.8
1/8f 2.0
1/16f 1.4


Je sluitertijd heeft geen invloed op de intensiteit van het flitslicht, maar wel op het omgevingslicht. Als je flitslicht goed is ingesteld, maar je wilt de lucht nog iets donkerder hebben, dan verhoog je dus gewoon je sluitertijd nog een beetje. Het enige waar je dan nog op moet letten is of je niet boven de flitssynchronisatietijd van je camera uit komt, welke meestal rond de 1/250s ligt. Als dit wel het geval is, dan zal je HSS (High Speed Sync) op je flitser in moeten inschakelen en een flits-triggerset moeten hebben die ook HSS aankan.

Als je geen flits diffusser (zoals een flitsparaplu) gebruikt, dan zal je veel grotere afstanden af kunnen leggen met je flitser tot je onderwerp. Zeker als je de lichtbundel ook nog eens compacter maakt door de flitser te laten "zoomen" naar bijvoorbeeld 70mm of 105mm. Uiteraard zal het licht dan wel een stuk harder zijn met hardere schaduwen dan wanneer je een softbox of flitsparaplu gebruikt.

Indien het slecht weer is en jullie zijn genoodzaakt om binnen foto's te maken, geen paniek! Maak dan gebruik van de raampartijen, de gordijnen (als die er zijn) om het licht nog wat meer te sturen en zet het aanwezige kunstlicht lekker uit. Je foto's zullen voorzien zijn van dramatisch mooi zacht licht! En als je dit niks vind, dan heb je altijd je flitsers nog.

Aansturen van het bruidspaar

Naast de compositie en het licht in een foto, is het natuurlijk ook van groot belang hoe het bruidspaar op de foto staat. Hun lichaamshouding, gezichtsuitdrukkingen en oogopslag zullen afhankelijk van de mate waarin je inzoomt op het bruidspaar allemaal van belang zijn om de foto te laten slagen. Iedereen kent het fenomeen wel wat er gebeurt als je te lang naar een camera moet kijken, wachtend op de persoon die de camera bediend (expres geen fotograaf genoemd). Je lichaam verstijft, je lach verstijft en ogen doen alles behalve lachen. Voor een bruidspaar is het de mooiste dag van hun leven, dus dan zal het moment dat het niet meer leuk is om de foto te gaan ongetwijfeld veel later zijn dan op een gewone dag. Maar toch kijkt ook het bruidspaar heel anders naar jouw lens dan wanneer ze naar elkaar kijken.

Ik laat het bruidspaar zo veel als mogelijk lekker met elkaar bezig zijn. "Ik ben er niet! Doe wat jullie zouden doen als ik er niet bij was geweest", is een van de dingen die ik altijd wel eens roep met mijn camera in de aanslag. Het is van groot belang dat je supersnel kunt werken en die spontane lach direct vast kunt leggen. Je compositie en je instellingen heb je allemaal al van te voren bedacht zodat je nu je focus kan leggen op het bruidspaar. Laat hun maar lekker kletsen met elkaar terwijl jij af en toe kleine aanwijzingen of opdrachten geeft om de dynamiek er in te houden. Zelf ben ik geen voorstander van het continu vragen om elkaar te kussen. Als het bruidspaar dicht bij elkaar staat en zich op elkaar richten, dan gebeurt dat vanzelf wel. Daarnaast is het moment vlak voor een kus, als de gezichten heel dicht bij elkaar zijn vaak mooier en intiemer om vast te leggen dan de kus zelf.

Natuurlijk is het ook altijd wel gewenst om een aantal mooie foto's te maken waarbij het bruidspaar de camera in kijkt. Om dan toch een spontane lach vast te leggen kan je ze eerst naar elkaar laten kijken en dan vragen om heel even jouw kant op te kijken. Als je de foto dan binnen 2 seconden maakt, dan zullen ze nog geen verstijfde glimlach hebben.

Tot slot is het soms een beetje wennen, maar elk bruidspaar gaat extra stralen als je ze zegt hoe mooi ze zijn! En wie wil dat nu niet horen? Dus een gezonde dosis met complimentjes zullen je foto's ook ten goede komen!

Als je graag wat meer zou oefenen met het fotograferen van een bruidspaar dan is de Workshop Bruidsfotografie wellicht iets voor jou. Je zult gegarandeerd terugkomen met een grote berg kennis en een mooie gevuld portfolio van een bruidspaar dat de hele dag tot onze beschikking staat.

Voor meer foto's van "De fotoshoot" kun je kijken op deze pagina op mijn website. Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande gedeelte, laat het mij dan even weten door te reageren op dit bericht.

Het volgende hoofdstuk zal gaan over het fotograferen tijdens de ceremonie. Een moment waarin je als fotograaf zo onzichtbaar mogelijk wilt zijn.

Als je specifieke vragen hebt over de ceremonie, dan hoor ik het graag! Dan kan ik daar in de tekst wellicht nog rekening mee houden.

Dank je wel! En tot over twee weken!



Wie is deze auteur?

Christiaan de Groot (mooibelicht.zoom.nl) fotografeert onder de naam Mooibelicht Trouwreportages sinds 2006 al bruiloften. De afgelopen 2 jaar heeft hij de andere vormen van fotografie vrijwel geheel losgelaten om zich volledig te specialiseren in het maken van journalistieke trouwreportages. Met inmiddels bijna 200 reportages op zijn harde schijven en meerdere nominaties voor landelijke bruidsfotografie prijzen wordt hij naar eigen zeggen momenteel vaak gekozen door bruidsparen vanwege de ongedwongen reportages in documentaire stijl. De beleving van het bruidspaar op hun grote dag, de emoties en het vastleggen van de sfeer zijn daarbij de meest belangrijke aspecten van de trouwreportage. Christiaan begeleidt ook startende trouwfotografen in zijn workshops of 1 op 1 trainingen. Meer daarover vind je op zijn website.

Alle blogs geschreven door Christiaan de Groot vind je hier.

Reacties (4)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
corason2014 op 14 oktober 2014 om 10:33

Hi Christiaan,
je verhaal komt prachtig op tijd, ik moet binnenkort 'aan de bak' en jouw tips zijn daarom zeer welkom.

reverend op 7 maart 2014 om 11:43

Dag Christiaan,
Erg nuttige tips, en ook een mooie portfolio op je website.
Persoonlijk zou ik het erg op prijs stellen mocht je ook wat vertellen over de manier waarop jij je foto's bewerkt achteraf. Ik denk dat je daar andere Zoomers ook een plezier mee zou doen.

cgroot op 12 maart 2014 om 09:03

Dank je wel Reverend! Ik zal als de hele dag besproken is daar zeker nog wel wat aandacht aan besteden.

rastamamsjuh op 6 maart 2014 om 13:05

Nuttige en leuke tips!