Meld je gratis aan
Groepsfoto's maken op een bruiloft © bruiloft, trouwsfotografie, blog, fotoshoot, groepsfoto

17 april 2014, 11:30

Trouwfotograaf Christiaan de Groot geeft tips aan beginnende trouwfotografen om een mooie trouwreportage te maken. Deze keer bespreekt hij de groepsfoto's.

Dit is de vijfde blogpost in een serie van 7 delen over het maken van trouwreportages. Mijn doelstelling is om startende bruidsfotografen enig inzicht te geven in het werk als bruidsfotograaf. Ik probeer hierin zo volledig mogelijk te zijn en bespreek verschillende situaties die je tegen gaat komen, favoriete camera instellingen die je kunt gebruiken en wanneer je wel of juist niet in moet grijpen om de mooiste foto te maken.

De voorgaande delen kun je hier nog eens terug lezen:
- Deel 1 - Het begin van de trouwdag
- Deel 2 - De ontmoeting tussen bruid en bruidegom
- Deel 3 - De fotoshoot van de trouwdag
- Deel 4 - De ceremonie van de trouwdag

Exit uit de trouwlocatie

Voordat ik verder ga met het stuk over groepsfoto's wil ik eerst een trouwe lezer van mijn blogs bedanken voor de mail die ik van hem kreeg. Hij attendeerde mij er op dat als ik nu verder ga met de groepsfoto's dat ik de exit van het bruidspaar uit de trouwlocatie wellicht ga vergeten. Dat klopt! Die was er inderdaad bij ingeschoten! En dat terwijl dit moment vaak erg uitbundig is en heel leuk om te fotograferen. Bij deze dus eerst nog even de exit.

Na de ceremonie en de felicitaties gaan de gasten vaak eerst naar buiten om daarna het bruidspaar te ontvangen. Vroeger werd op dit moment altijd rijst gegooid over het bruidspaar als symbool van vruchtbaarheid. De reden dat dit nu vrijwel niet meer gebeurt is volgens mij niet omdat ze geen kinderen meer toegewenst worden, maar vooral omdat de trouwlocaties het niet meer waarderen dat na elke trouwdag de stoep bedekt is met de kleine korrels. Voor een extra regel op de factuur mag er best nog wat rijst gegooid worden, maar toch wordt er dan meestal voor bellenblaas gekozen. We blijven Hollanders! Je kan zeggen wat je wilt, maar al die belletjes in de lucht rondom het bruidspaar is best vrolijk.

70-200mm f2.8 @ ISO800, f / 3.5, 1/1000s

Om dit moment goed vast te leggen is het van groot belang dat je goed let op je scherpstelpunt. Het kan makkelijk gebeuren dat je autofocus een aantal bellen in de voorgrond oppikt en daar scherp op gaat stellen. Ik gebruik voor deze situatie altijd een enkel scherpstelpunt in het midden (welke op de ogen van het bruidspaar gericht wordt) en zet de autofocus op One Shot. De kans dat je nu scherp stelt op een belletje precies voor het autofocuspunt is veel kleiner dan wanneer je de camera zelf laat zoeken waar hij moet scherpstellen. Het is nu geen goed idee om AI Servo te gebruiken als autofocus stand, omdat alles wat dan tussen het bruidspaar en de lens verschijnt voor de camera een potentieel punt is om op scherp te stellen. Voor je het weet gaat je autofocus heen en weer tussen de belletjes en het bruidspaar zonder dat je er controle over hebt.

Omdat het bruidspaar van de trouwlocatie naar buiten komt lopen zal jij waarschijnlijk een plekje buiten opzoeken waar je het tafereel goed kan vastleggen. Ik gebruik voor deze situatie vaak mijn 70-200mm lens en ga iets verder weg staan totdat ik op 70mm nog een redelijk overzicht heb van de situatie. Als er leuke dingen gebeuren dan heb ik altijd nog de mogelijkheid om hierop in te zoomen. Het bruidspaar komt in deze situatie op mij af lopen, dus dat is meestal een moment om de autofocus op AI Servo te zetten. Maar zoals hierboven beschreven is dat in verband met het blazen van de bellen niet echt handig. Hoe kan je dan toch het bruidspaar scherp houden als ze op je af komen lopen, terwijl je autofocus op OneShot staat? Ten eerste lopen ze in deze situatie vaak niet erg snel omdat er genoten wordt van het moment. Daarnaast stel ik mijn diafragma vaak iets hoger in, naar f4 of f5.6 om net even meer marge te hebben dan op f2.8. En tot slot is het een kwestie van heel snel scherpstellen en doordrukken, scherpstellen en doordrukken, scherpstellen en doordrukken. Uiteraard heb je dan geen tijd meer om na het scherpstellen je compositie aan te passen, dus als je het focuspunt niet in het midden van je foto wilt hebben, dan zal je deze op je camera moeten verplaatsen.

Groepsfoto's

Vrijwel elke bruiloft heeft wel een moment waarin er groepsfoto's gemaakt worden. Sterker nog... ik heb nog nooit een bruiloft gefotografeerd waar er geen tijd gereserveerd werd voor het maken van een groepsfoto. Soms is het er maar 1 van het hele gezelschap, maar het komt ook voor dat het er 10 zijn van alle mogelijke combinaties van vrienden en familie. Het is aan jou als fotograaf om van dit moment iets leuks, bijzonders of creatiefs te maken. Het maken van dit soort geënsceneerde foto's met hele groepen mensen is niet mijn sterkste punt. Veel liever probeer ik tijdens de trouwdag groepjes mensen spontaan vast te leggen. Dit kan bijvoorbeeld als er gekeken wordt naar een speech, het aansnijden van de taart of tijdens een toast. Het risico is dan echter wel aanwezig dat niet iedereen aanwezig is op die foto, waardoor het bruidspaar vaak toch nog even die familiekiekjes wilt hebben.

24-105mm f4 @ ISO400, f / 5.6, 1/750s

Na de ceremonie is een veel gekozen moment om een groepsfoto te maken van het hele gezelschap. Een grote trap waar alle gasten op passen is ideaal om iedereen goed in beeld te krijgen. Als die er niet is, dan kan je misschien wel een plekje vinden waar jij een stuk hoger kan staan dan de rest, zodat je iedereen van boven af kan fotograferen.

Het liefst zoek ik voor alle groepsfoto's een plekje met tegenlicht of zijlicht, zodat niet iedereen de ogen dichtknijpt tegen de zon. Een lichte invulflits zal er voor zorgen dat de schaduwen in de gezichten iets opgelicht worden. Zorg dat je met grote groepen een diafragma gebruikt die hoog genoeg is om zowel het bruidspaar aan de voorkant als de mensen achterin scherp te krijgen. De keuze van je lens is hierin ook erg van belang. Schiet je de groep met een 24mm lens, dan is f4 of f5.6 vaak al voldoende om genoeg scherptediepte te krijgen. Maar als je hem op 70mm schiet, dan zal je snel al f8 of f11 nodig moeten hebben. Als de foto buiten maakt dan is het geen probleem om met deze diafragma waarden een mooie foto te kunnen maken. Maar als de groepsfoto ergens binnen wordt gemaakt dan kan het soms door het geringe aanwezige licht gewoon niet haalbaar zijn om zonder te flitslicht te werken. Als dat het geval is, dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Probeer ten eerste zoveel als mogelijk indirect te flitsen via plafonds of muren. Als dat niet mogelijk is dan is een off-camera flash echt de beste optie. Zet je flitser dan ergens rechts of links van je op een statiefje om het frontale flitslicht zo veel als mogelijk te voorkomen. Dit is meteen ook een ideale situatie om een flitsparaplu te gebruiken om het licht goed te verspreiden en de lichtbron zo groot mogelijk te maken.

35mm f1.4 @ ISO400, f / 6.7, 1/90s

Het positioneren van alle gasten kan je uitgebreid doen als je wilt. Soms is het juist wel leuk om de groep een beetje rommelig te laten zijn, dat hangt een beetje af van het bruidspaar en wat voor dag zij er van maken. Ik vind het in ieder geval altijd wel belangrijk dat iedereen er volledig met zijn hoofd en liefst ook schouders op staat. Als je iedereen de lens in wilt laten kijken dan ontkom je er niet aan om even de aandacht te vragen en het gezelschap te laten weten wanneer je de foto gaat maken, zodat er geen mensen meer met elkaar staan te kletsen of de andere kant op kijken. Mijn manier om dit voor elkaar te krijgen is om de groep eerst te vertellen dat ik straks ga aftellen van 3 naar 2 naar 1 en dat het dan het leukst is als iedereen mijn kant opkijkt met de mooiste glimlach die ze hebben. De camera instellingen en compositie is daarvoor allemaal al gemaakt. Als je dan begint met aftellen kan je op 3 en op 2 ook al een aantal foto's maken en wanneer je op 1 en 0 bent aangekomen kun je al een hele serie gemaakt hebben. Als er dan geen goeie bij zit waar iedereen de lens in lacht, dan is dat gewoon jammer! Tot slot kun je de hele groep nog een keer laten juichen, zwaaien of gek laten doen, maar dikke kans dat je dan de helft van de mensen niet meer ziet omdat er een arm of hand voor het gezicht is.

De laatste jaren zie je ook steeds vaker alternatieve groepsfoto's gemaakt worden waarbij niet altijd iedereen goed in beeld is. Denk hierbij aan mensen die met hun rug naar de camera staan, alleen schoenen en sokken in beeld of vreemde acties die uitgehaald worden waardoor er een leuke afwisseling kan ontstaan met de normale standaard groepsfoto's. Laat je eigen creativiteit maar eens flink de vrije loop gaan. Dit soort foto's zie ik echter meer als een aanvulling op de groepsfoto's dan een vervanging van de standaard groepsfoto's.

70-200mm f2.8 @ ISO800, f / 4, 1/250s

Als je graag wat meer zou oefenen met het fotograferen van een bruidspaar dan is de Workshop Bruidsfotografie op zaterdag 17 mei wellicht iets voor jou. Je zult gegarandeerd terugkomen met een grote berg kennis en een mooi gevuld portfolio van een bruidspaar dat de hele dag tot onze beschikking staat.

Voor meer foto's van "De groepsfoto's" kun je kijken op deze pagina op mijn website. Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande gedeelte, laat het mij dan even weten door een reactie achter te laten.

Het volgende hoofdstuk zal gaan over het fotograferen tijdens de receptie en het diner. De taart zal aangesneden worden, er wordt getoast, geborreld en gespeecht.

Tot over twee weken!

Wie is deze auteur?

Christiaan de Groot (mooibelicht.zoom.nl) fotografeert onder de naam Mooibelicht Trouwreportages sinds 2006 al bruiloften. De afgelopen 2 jaar heeft hij de andere vormen van fotografie vrijwel geheel losgelaten om zich volledig te specialiseren in het maken van journalistieke trouwreportages. Met inmiddels bijna 200 reportages op zijn harde schijven en meerdere nominaties voor landelijke bruidsfotografie prijzen wordt hij naar eigen zeggen momenteel vaak gekozen door bruidsparen vanwege de ongedwongen reportages in documentaire stijl. De beleving van het bruidspaar op hun grote dag, de emoties en het vastleggen van de sfeer zijn daarbij de meest belangrijke aspecten van de trouwreportage. Christiaan begeleidt ook startende trouwfotografen in zijn workshops of 1 op 1 trainingen. Meer daarover vind je op zijn website.

Alle blogs geschreven door Christiaan de Groot vind je hier.

Reacties (3)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
nobrandy op 16 juni 2014 om 22:01

Het valt mij op dat je ondanks buitenfotografie vaak met een hogere ISO waarde fotografeert. Toch gebruik je een laag diafragma getal. Zijn de weersomstandigheden toch beperkt in de voorbeelden en deze foto's zodanig gecorrigeerd dat ze zo 'zonnig' kijken?...of heb je met een andere reden een hogere ISO gebruikt?

reineke41 op 24 april 2014 om 17:20

Bedankt weer voor dit hoofdstuk ! Wel nog even een vraagje: hoe heb je het vervoer geregeld van de ene locatie naar de andere ? Wij gaan fotograferen in een stad waar auto's niet erg op prijs worden gesteld en er een parkeervergunning is voor een uurtje bij het stadhuis, daarna nog (lopend) naar de kerk.......

rubvds op 18 april 2014 om 07:21

Leuke, praktische serie.