Meld je gratis aan
Een trouwreportage nabewerken © bruiloft, nabewerking, blog, trouwreportage, trouwsfotografie, feest

14 mei 2014, 11:21

Trouwfotograaf Christiaan de Groot geeft tips aan beginnende trouwfotografen om een mooie trouwreportage te maken. Deze keer bespreekt hij het feest en de nabewerking van de foto's.

Dit is de alweer het laatste deel van mijn 7 delige serie blogposts voor Zoom.nl over het maken van trouwreportages. Vandaag zullen we het hebben over het fotograferen van het feest, de nabewerking en aflevering van de foto's. Het bekijken en bewerken van het resultaat blijft toch wel een van de leukste dingen om te doen. Hier ga je namelijk het bruidspaar superblij mee maken en daar draait het tenslotte allemaal om!

De voorgaande delen kun je hier nog eens terug lezen:
- Deel 1 - Het begin van de trouwdag
- Deel 2 - De ontmoeting tussen bruid en bruidegom
- Deel 3 - De fotoshoot van de trouwdag
- Deel 4 - De ceremonie van de trouwdag
- Deel 5 - Groepsfoto's maken op een bruiloft
- Deel 6 - De receptie en het diner

Het Feest

Voordat de openingsdans plaatsvindt zal je de lichtsituatie goed in je moeten opnemen en je camera instellingen op orde brengen. Als er een DJ of band aanwezig is, dan heeft die vaak ook een lichtinstallatie meegenomen die de ruimte in meer of mindere mate van sfeerlicht zal voorzien. Als je van je flitser gebruik gaat maken dan is het van groot belang dat je niet al dit sfeerlicht wegflitst, maar het licht alleen toevoegt waar het nodig is. Dit vergt een goede kennis van je flitser en wat je resultaten zijn bij aanpassing van het diafragma en de sluitertijd. Omdat er te veel mogelijkheden zijn om allemaal te bespreken zal ik proberen aan de hand van een voorbeeld(foto) mijn werkwijze toe te lichten.

We bevinden ons in een vrijwel donkere zaal, het is buiten nog niet helemaal donker dus er komt nog iets licht naar binnen, mijn camera staat om M voor volledige controle. Achter de plek waar het bruidspaar straks gaat dansen staat een set groene lichten die de zaal van kleur voorzien, die wil ik behouden. Ik doe eerst een lichtmeting op de achtergrond waar het bruidspaar straks gaat staan. In dit geval gaf dat een resultaat van 1/25s op f4 en ISO 1600 voor een (volgens de camera) goede belichting. Als je nu de foto zonder flitser zou maken, dan zou de ruimte er zeer licht uitzien op de foto en het dansende bruidspaar zou volledig bewogen zijn vanwege de lage sluitertijd. Dat gaat dus niet werken. De achtergrond wil ik wat donkerder hebben, maar het groene licht moet nog wel zichtbaar zijn, dus onderbelicht ik met 1,5-2 stops. Dit kan je doen door je sluitertijd te verhogen, diafragma te verhogen of de ISO te verlagen. Ik kies ervoor om het diafragma te verhogen omdat ik straks met het dansende bruidspaar waarschijnlijk niet heel nauwkeurig scherp kan stellen, maar hun wel graag scherp wil hebben. Dat de sluitertijd nog steeds zo laag is, dat maakt niet uit als je straks je flitser aan gaat zetten. De korte duur van de flits zal er voor zorgen dat het dansende bruidspaar "bevroren" wordt. Je kunt zelfs je sluitertijd nog veel verder laten zakken. Met 1 seconde of meer gaan fotograferen en je camera bewust bewegen om strepen van het achtergrondlicht door je beeld te creëren. Zet in dat geval wel je flitser op "second curtain flash", zodat je flitslicht aan het eind van je sluitertijd afgaat. Als je dat niet doet dan gaan de lichtstrepen nog over je flitslicht heen en vaak ook door het bruidspaar heen. De flitser zet ik gewoon op ETTL en laat ik zijn werk doen om de voorgrond (het bruidspaar) goed te belichten. Het is wel raadzaam om van te voren even wat testfoto's te maken van andere mensen die zich daar toevallig op de dansvloer bevinden. Als het flitslicht dan te veel de overhand heeft, dan kun je die altijd nog iets aanpassen door -1 of -2EV "Flash exposure compensation" in te stellen. Als je meer omgevingslicht wil zien op de foto, dan kan je het beste je sluitertijd nog iets verlagen of je ISO nog wat opkrikken.

Dan komt het bruidspaar binnen en zal een show gaan opvoeren. Tenminste, dat is het leukst! Als het bruidspaar niet zo uitbundig is dan zullen ze er voor kiezen om een intieme rustige dans te doen, wat het voor jou een stuk gemakkelijker maakt. Met een vaste hand en een lichtsterke lens lukt het dan soms nog wel eens om mooie beelden te maken zonder flitser. Maar wat er ook gebeurt, fotograferen in dit soort donkere lichtsituaties vraagt altijd om een goede kennis van je apparatuur.

Het is ook leuk om een losse flitser op een statief te plaatsen en die naar de dansvloer te laten flitsen. Je kunt dan hele mooie effecten krijgen, zelf tegenlicht creëren of het bruidspaar van de zijkant belichten. Een grote speeltuin met flitslicht! Op deze manier kun je je onderscheiden van andere fotografen, dus wees niet bang om hierin lekker te experimenteren.

35mm f1.4 @ ISO1600, f1.8, 1/125s
Een rustige intieme dans vastgelegd zonder flits.

28-70mm f2.8 @ ISO1600, f7.1, 1/25s
Ingeflitst spektakel tijdens de openingsdans!

Selectie, Nabewerking en Aflevering

1500 foto's op een trouwdag is voor mij geen uitzondering. Er zijn een heleboel trouwfotografen die dit aantal zelfs weten te verdubbelen. Is het dan lukraak schieten en kijken of er wat moois bij zit? Nee, dat vind ik niet! Je compositie, licht en het moment waarop je schiet moeten goed zijn, maar de juiste expressie op het gezicht of een actiemoment is vaak moeilijk te timen. Vandaar dat je op sommige momenten het beste meerdere foto's kort achter elkaar kan maken om daarna de beste er uit te pikken. Ook voorkom je zo dat iemand net zijn ogen dicht heeft op het moment van afdrukken. Het resultaat is wel dat je dan met een bulk foto's thuis komt die je allemaal door moet spitten. Bijna iedere fotograaf werkt tegenwoordig wel met Lightroom of Aperture om grote hoeveelheden foto's te selecteren en te bewerken. Als je echter een berg foto's importeert in Lightroom dan duurt het best wel even voordat je daarmee aan de slag kan. Daarnaast moet je telkens even wachten als je door de foto's heen skipt voordat een foto op groot formaat helemaal scherp in beeld is. Daarom gebruik ik, net zoals een heleboel andere fotografen die grote hoeveelheden foto's door moeten werken (zoals sportfotografen), met het programma Photo Mechanic van Camera Bits. Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het is echt een werkpaard! Tijdens het importeren kun je direct aan de slag. Je kunt zelfs meerdere geheugenkaarten tegelijk laten importeren en elk RAW-bestand is direct volledig scherp op je beeldscherm. TOP! Met een vinkje kun je de beste foto's selecteren, sterren geven of kleuren, net als in Lightroom. Als je hier je selectie hebt gemaakt van foto's die je wil gebruiken, dan maak je een nieuw mapje aan, sleep je de foto's daar in en importeer je dat mapje gewoon in Lightroom. De sterren en kleuren die hebt aangegeven worden ook in Lightroom herkent.

Voorinstellingen
In Lightroom heb je nu nog een paar honderd foto's over die je allemaal aan het bruidspaar wil geven en dus allemaal ontwikkeld, geoptimaliseerd of bewerkt moeten worden. Ik heb (in mijn Engelse versie) een aantal presets aangemaakt voor standaard ontwikkeling van de foto's met wat extra contrast, minder highlights, oplichten van de shadows, iets meer whites, extra clarity, sharpening iets omhoog en lens profile correction standaard aan. Deze preset gooi ik direct over al mijn foto's uit uitgangspunt. Wat de precieze waarden moeten zijn, dat is jou eigen smaak. Elke fotograaf doet het weer anders wat er toe leidt dat je een eigen stijl qua nabewerking kan hanteren. Daarnaast heb ik presets aangemaakt voor alleen bepaalde effecten zoals de vignettering, maar ook voor verschillende zwart-wit conversies. Als je een foto tegenkomt die je zo wil bewerken dan hoef je alleen maar die preset aan te klikken in plaats van met schuifjes in de weer te gaan. Dat scheelt allemaal tijd! Terwijl ik door de foto's heen blader corrigeer ik de belichting met SHIFT+ of - zodat er 1/3 stop gecorrigeerd wordt. Als de foto dan naar wens is, dan is de volgende aan de beurt, maar meestal komt er nog wel een gradient filter of een lokale brush aan te pas voordat de foto helemaal af is. Dit kun je natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt en een half uur nabewerking per foto spenderen, maar dat ga je snel afleren als je meerdere reportages per week gaat maken. Binnen deze selectie van foto's die ik al heb gemaakt maak ik altijd nog een selectie van de beste foto's die ik op mijn blog ga plaatsen. Die foto's krijgen dan net even iets meer aandacht dan de rest, want die zijn mijn visitekaartje. Wees streng bij het maken van deze selectie en plaats alleen de echte toppers op je blog. Beter 10 knallers dan 50 mwhaaaa's.

Afleveren
Het afleveren van de foto's kan je doen op DVD, USB, WeTransfer of wat voor manier dan ook. Het belangrijkste hierbij is dat de verpakking net zo mooi moet zijn als de inhoud. De indruk die jij als fotograaf gaat achterlaten laten wordt niet alleen bepaald door je foto's, maar door de hele beleving die je hieromheen creëert. Als je met een chagrijnige kop rondloopt op het huwelijk, dan heb het het op voorhand al verpest, maakt niet uit hoe mooi je foto's zijn. Hetzelfde geld voor de manier waarom je met het bruidspaar communiceert voor en na het huwelijk en dus ook op wat voor manier je de foto's aan het bruidspaar overhandigt.

Natuurlijk stimuleer ik het maken van een mooi fotoalbum. Dit is verreweg de mooiste manier om de foto's te bekijken en de trouwdag her te beleven. Alleen over trouwalbums zou ik een boek kunnen schrijven, dus dat bewaren we maar tot een andere keer.

Laatste blog

Dit was voorlopig mijn laatste blogpost voor Zoom.nl. Volgende week barst het trouwseizoen voor mij los en heb ik tot september weinig gaatjes meer in de agenda. Hopelijk hebben jullie met net zo veel plezier mijn blogposts gelezen als dat ik ze geschreven heb!

Als je graag wat meer zou oefenen met het fotograferen van een bruidspaar dan is de Workshop Bruidsfotografie op zaterdag 18 oktober wellicht iets voor jou. Je zal gegarandeerd terugkomen met een grote berg kennis en een mooi gevuld portfolio van een bruidspaar dat de hele dag tot onze beschikking staat.

Voor meer foto's van "Het feest" kun je kijken op deze pagina op mijn website. Heb je vragen of opmerkingen over het bovenstaande gedeelte, laat het mij dan even weten door een reactie achter te laten.

Veel succes met fotograferen!

Wie is deze auteur?

Christiaan de Groot (mooibelicht.zoom.nl) fotografeert onder de naam Mooibelicht Trouwreportages sinds 2006 al bruiloften. De afgelopen 2 jaar heeft hij de andere vormen van fotografie vrijwel geheel losgelaten om zich volledig te specialiseren in het maken van journalistieke trouwreportages. Met inmiddels bijna 200 reportages op zijn harde schijven en meerdere nominaties voor landelijke bruidsfotografie prijzen wordt hij naar eigen zeggen momenteel vaak gekozen door bruidsparen vanwege de ongedwongen reportages in documentaire stijl. De beleving van het bruidspaar op hun grote dag, de emoties en het vastleggen van de sfeer zijn daarbij de meest belangrijke aspecten van de trouwreportage. Christiaan begeleidt ook startende trouwfotografen in zijn workshops of 1 op 1 trainingen. Meer daarover vind je op zijn website.

Alle blogs geschreven door Christiaan de Groot vind je hier.

Reacties (2)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
f39loupias op 5 oktober 2014 om 00:39

Hi Christiaan, ook ik heb met veel interesse jouw blogs gelezen over het maken van een trouwreportage door beginners en heb daar veel van opgestoken; waarvoor mijn dank.
Waar ik nog wel naar zoek, zijn enkele tips voor het fotograferen van een kerkelijke inzegening. Zijn er ook hier specifieke aandachtspunten en maak je onderscheid in een katholieke en een protestante inzegening?!

kleinekeep op 14 mei 2014 om 15:37

Hoi Christiaan, ik heb met veel plezier jouw post gelezen, jammer dat het hierbij voorlopig de laatste is. Zou bijvoorbeeld ook mooi zijn om een basis inleiding te geven hoe wordt een trouwalbum opgemaakt.
Als ik vragen mag hoeveel foto's lever jij zoal aan? Neem je daar ook allemaal foto's van de daggasten in mee? etc. thanks man!