Meld je gratis aan
Zachte huid in Photoshop  © Melissa Houben

5 januari 2015, 15:33

Iedereen wil het maar weinige hebben het van nature. Een perfect gladde huid. Melissa Houben laat verschillende manieren zien hoe zij haar modellen voorziet van een zacht perzikhuidje in - jawel - Photoshop.

Slechts weinigen zijn er mee gezegend: een perfect gladde huid. Vandaar dat er voor fotografen een taak ligt weggelegd om hun modellen te voorzien van een perzikhuidje in - jawel - Photoshop!

Laat ik voorop stellen dat het niet bij iedere vorm van fotografie een meerwaarde is om je model van een glad huidje te voorzien. Bij karakterportretten bijvoorbeeld, vormt het getekend gezicht een wezenlijk onderdeel van de foto. Maar in de beauty-, fashion- en glamourfotografie is dat gladde velletje vaak een zeer gewenste beeldaanpassing. Let wel op dat je in een nieuwe laag werkt. Door op deze nieuwe laag te werken, bewerk je destructief. Dat betekent dat je je originele foto niet aantast. Belangrijk als je wat wil experimenteren.

Voorkomen

Voorkomen is natuurlijk slimmer dan genezen. Voor een beautyshoot selecteer je daarom een model met een goede huid en zet je je lichtopstelling zo dat oneffenheden minimaal opvallen. Ook kan goede visagie een hele hoop doen. Maar daarnaast is het vaak noodzakelijk om in photoshop enkele aanpassingen te doen om optimaal resultaat te behalen en daar zal ik in deze blog verder op in gaan. Want huidbewerking is helemaal niet moeilijk!

Handige linkjes:
*De blog van Bianca Toeps
*Fijne actions voor een natuurlijk glad huidresultaat. Zelf gebruik ik de pack AB004 in mijn Photoshop-routine.

Niet doen

Een veelgemaakte 'fout' is het gebruiken van de Vervagen (Blur)-tool of een Vervagen (blur)-filter. 'Fout' staat daarbij tussen aanhalingstekens, want binnen de fotografie worden smaakgefundeerde keuzes gemaakt en misschien kies je wel heel bewust voor dat onscherpe blurry effect. Maar wanneer je ernaar streeft om je model wél dat gladde velletje te geven, maar op een natuurlijk mogelijke manier dan is het gebruik van Vervagen een no-no. Vervagen zorgt ervoor dat de meest opvallende oneffenheden verzacht worden, maar geeft vaak een vlekkerig en onscherp effect. Wat dan wel te doen?

Retoucheerpenseel - Healing Brush

Ik maak gebruik van Photoshop cs6. In mijn Photoshop-routine start ik altijd met het gebruik van de Retoucheerpenseel (healing brush). De Modus (effect mode) zet je daarbij op Normaal (normal) en de Bron (source) op Patroon (sampled). De grootte van het penseel zet je zo dat het de oneffenheid die je wil maskeren ruim overlapt. Vervolgens kies je met de Alt je bron, oftewel je source. Als bron kies je een stuk huid vlak bij de oneffenheid of rimpel in de buurt die wél de juiste huidstructuur heeft. Vervolgens leg je dat bronmateriaal over je oneffenheid heen, klik en voilà: niets meer te zien van dat pukkeltje! Het mooie van de Retoucheerpenseel is dat huidstructuren bewaard blijven en dat je niet te maken hebt met randen (zoals bij de Kloonstempel (clone tool) wel het geval is, maar daarover later meer). Let wel op, zodra je met de Retoucheerpenseel te dicht in de buurt komt van bijvoorbeeld een donkere haargrens, een donkere wenkbrauw of donkere kleding, dan zal het resultaat een lelijke vlek zijn. Dit kun je voorkomen door je Retoucheerpenseel te verkleinen en in kleinere stapjes te werk te gaan.

Kloonstempel - Clone Tool

De volgende stap is het gebruik van de eerdergenoemde Kloonstempel (clone tool). Zoals ik al aangaf heeft de Kloonstempel sterker gedefinieerde randen, waardoor je in de huidbewerking ook gemakkelijker herhalingspatronen gaat zien. En dat willen we nou juist niet! Waar je de Kloonstempel wel heel fijn voor kunt gebruiken is op randen omdat het een strakker resultaat geeft dan de Retoucheerpenseel. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een puistje op de kaaklijn, of vlakbij de haargrens. De Modus van mijn Kloonstempel staat bij huidbewerking standaard op Normaal. De Hardheid (hardness) heb ik - afhankelijk van het effect wat ik wil bereiken - tussen de 15% en 50% staan. Kijk voor je eigen beeld wat het mooiste resultaat geeft. Vervolgens ga je hetzelfde te werk als bij Retoucheerpenseel: je selecteert met de alt-klik je bron, neemt een grootte die de oneffenheid die je wil maskeren ruim overlapt en klikken maar!

Penseel - Brush

Alle oneffenheden zijn inmiddels verdwenen, maar dan is er ook nog zoiets als een vlekkerige huid. Daarbij kan de Retoucheerpenseel wederom van pas komen, zo kun je hele stukken huid over de vlek leggen en soms is dat al voldoende. Zeker de moeite waard om mee te experimenteren, maar helaas werkt het niet voor ieder beeld. De laatste quick-'n-dirty methode die ik hiervoor aan kan rijken is er eentje die ik leerde via de blog van Bianca Toeps, ideaal voor een vlekkerige huid of een huid met opvallende poriën. Je neemt je Penseel (brush), zet de Dekking (opacity) zo tussen de 15% en 25% en eigenlijk ga je hetzelfde te werk als je eerder bij de Retoucheerpenseel en de Kloonstempel deed. Met Alt kies je de kleur van je Penseel in het stuk huid wat je egaler wil maken. Daarbij kies je natuurlijk niet de kleur uit de vlek zelf uit, maar een mooie huidtint daaromheen. Vervolgens kwast je heel voorzichtig over het vlekkerige gedeelte heen. Je zult zien dat de huidstructuur iets verloren gaat, maar we zijn bij deze methode aanbeland omdat voorgaande alternatieven geen resultaat naar tevredenheid gaven dus dat is niet erg. Je kunt deze methode toepassen op allerlei huidkwaaltjes; wallen, vlekken, rimpels die je niet wil weghalen maar wel iets wil verzachten, schaduwen enzovoorts. Let wel op, huidstructuur gaat, zoals ik al aangaf, snel verloren. Ga dus niet te enthousiast aan het kwasten! Mocht je dat toch gedaan hebben dan is de beste optie om een paar stappen terug te gaan en het nog eens te proberen. Wil je dat niet, dan kun je er altijd - en veel fotografen gaan me hierop terechtwijzen - een ruis overheen leggen. Eigenlijk een no-no, maar soms ontkom je er niet aan. Als je het werk van beautyfotografen gaat bekijken zul je zien dat veel fotografen deze manier stiekem toch toepassen! Maar geloof me: dat wil je alleen als laatste redmiddel.



Ik hoop dat ik hiermee een stukje duidelijkheid heb kunnen verschaffen in mijn Photoshoproutine omtrent huidbewerking! Ga er lekker zelf mee aan de slag. heb je vragen, laat een reactie achter onder dit artikel en ik zal hem beantwoorden!

avatar

Mijn naam is Melissa Houben en na jaren als freelance model te hebben gewerkt maakte ik drie jaar geleden de overstap naar een plek áchter de camera. Mijn focus ligt op conceptfashion en mijn stijl laat zich het best omschrijven als gelikt met een vintage randje. Ik werk altijd vanuit een concept, of het nu een studioshoot of locatieshoot betreft. Daarnaast ben ik er niet vies van om in Photoshop de puntjes op de spreekwoordelijke 'i' te zetten. Nieuwsgierig naar mijn werk? Neem dan een kijkje op www.melissahouben.nl.

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
angelotus op 5 januari 2015 om 21:32

In een nieuwe laag werken heet dan NON-destructief, dat terzijde.

Het retourcheerpenseel, de kloonstempel en de normale brush kun je al een hoop mee doen. Maar met vervagen kun je wel degelijk een heel goed retoucheren. Mits je werkt volgens het frequency separation principe. Daarmee kun je de vlekkerige huid zachter maken.

Je maakt een van de foto 2 aparte lagen in een groep, 1 laag voor de kleuren (low frequency) en 1 laag voor de details (high frequency). Daarmee kun je professionele resultaten bereiken door de kleuren zachter te maken door te vervagen en de structuur van de huid te behouden (high frequency laag). Uiteraard nadat je eerst de puistjes en oneffenheden weggewerkt heb met je penselen.

Daarna kun je nog kiezen voor dodge en burn om de belichting te perfectioneren en diepte te creëren.

Al met al aardig arbeidsintensief, al kun je veel oplossen door acties aan te maken in photoshop, maar het resultaat liegt er niet om zodra je het in de vingers hebt.

Prachtige foto's overigens