Meld je gratis aan
Voor een knaak en een bos wortels © IDG NL

9 juli 2015, 20:00

Ben jij wel eens gevraagd om een fotoshoot te doen? Vaak verwachten mensen dat je dit voor een vriendenprijsje afhandelt, zonder te bedenken welk werk er in gaat zitten. Reëel of niet? Robert van der Schoot deelt zijn ervaringen hiermee.

Zeg Robert.. wil jij niet eens een paar mooie foto's van ons maken?

Die vraag hoor ik zeer regelmatig, vaak voorafgegaan door een leuk stukje solo op de loftrompet over mijn 'prachtige foto's'. "Je hoeft het heus niet gratis te doen hoor", wordt er vaak ook nog aan toegevoegd. "Wel zo goed als gratis", denk ik daar dan tegenwoordig direct achteraan. Zodra ik met een bedrag op de proppen kom wat hoger is dan één avondje eten van een gezinnetje bij de plaatselijke snackbar, hoor ik er vaak nooit meer wat van. Achteraf blijkt dan vaak dat 'een goede vriend', 'ome Jan' of welke camerabezitter dan ook is opgetrommeld. Die heeft vervolgens kiekjes afgeleverd met idiote grimassen, scheve horizonnen, bulten ruis, witgeflitste gezichten, afgeknipte handen en voeten, messcherpe slagschaduwen, rode ogen, wel zeer kunstzinnige composities met veel plafond en muur en scheepsladingen optische fouten als onscherpte en chromatische aberraties. Men heeft dan soms ook nog het lef om mij achteraf de resultaten te tonen in de vergeefse hoop dat ik hun knagende gevoel van twijfel over de juiste keus zal weg nemen met een liefst welgemeende goedkeuring mijnerzijds. Tip: niet doen! Mijn eerste vraag luidt dan steevast: "wat wil je precies van me horen?"

De worsteling van het (nog) onbekende talent

Eerlijk is eerlijk; dit stuk komt voort uit een reeds lang sluimerende frustratie! Een frustratie waarvan ik vermoed dat die herkenbaar zal zijn voor veel andere fotografen die proberen om er een extraatje mee te verdienen of zelfs alleen maar om er hun dure passie deels mee te bekostigen. Oorzaak: het enorme tekort aan kennis en inzicht - en dus ook begrip - van de gemiddelde potentiële klant als het gaat om de investeringen in geld, energie en tijd die de fotograaf in zijn of haar werk moet steken om werkelijk iets moois te leveren. De potentiële klant die denkt dat fotograferen weinig meer is dan 'mikken en klikken' en daarom (vrijwel) gratis zou moeten zijn. Dit stuk gaat natuurlijk over (de worsteling van) het nog onbekende talent dat zeer gewetensvol en kritisch zijn of haar werk afwerkt; niet over kiekjesbakkers die jpg-bestanden rechtstreeks uit de camera over de heg smijten. Het bedoelde tekortschietende inzicht wil ik met dit stuk graag een klein beetje proberen te verhogen.



Glamour portretje: meerdere dagen werk. Model: Natalja Makkink

Misvatting 1: Creativiteit en geld zijn strijdig en onverenigbaar

We leven mijns inziens in een maatschappij die zaken die we als 'verheffend' beschouwen, ver verwijderd denkt te moeten houden van geld. We vinden ze ethisch onverenigbaar! Geld wordt immers beschouwd als 'het slijk der aarde'.. en dat gaat gevoelsmatig niet samen met inspiratie (bezieling) en creativiteit. Hoe 'verhevener' het Godgegeven talent met bijbehorende nobele missie is van iemand, hoe meer moeite we er mee hebben als deze daar vervolgens zijn brood, laat staan grote bedragen mee verdient. Slechts enkelen is dat gegund. Het zit heel diep in onze cultuur geworteld via onze religie, welke 'soberheid' en 'afstand doen van aardse zaken' voorschrijft aan alle mensen die iets 'geïnspireerds' doen. Vandaar de armoedige kledij van monniken. Ik vind dit persoonlijk een systeem dat bezieling en creativiteit niet beloont, maar juist straft! Laten we dit schadelijke en achterhaalde dogma eens serieus ter discussie stellen! Laten we in plaats daarvan juist stoppen met destructief gedrag belonen.

Misvatting 2: De fotograaf maakt weinig kosten

Dit is wel waar voor de 'jpg-kiekjes-bakkers'. Die kunnen namelijk volstaan met een goedkope camera met dito glas en doen ook niet aan nabewerking die uitstijgt boven de standaard filters die je ook met je smartphone kunt toepassen. Voor een gewetensvol fotograaf die echt uit is op het voortbrengen van visuele schoonheid, komt er ineens veel meer om de hoek kijken. Die heeft namelijk een workflow die minimaal bestaat uit een deugdelijke camera met fatsoenlijk glas er voor, een betrouwbare en krachtige flitsinstallatie met paraplu's en softboxen, een goede lichtmeter, een achtergrondstellage met meerder kleuren achtergronden, lamp- en camerastatieven, een zeer stevige computer met heel veel geheugen en opslagruimte, een hoogwaardige en regelmatig gekalibreerde monitor, hoogwaardige RAW- en fotobewerkingssoftware en een hoogwaardige en regelmatig gekalibreerde kleurenprinter. Bij elkaar een verzameling die algauw enkele tientallen duizenden euro's kost en regelmatig moet worden vervangen of aangevuld. En dan heb ik het nog niet eens over de vele 'props' (rekwisieten) of duurder nog... de 'redundancy'.

Voor je het weet sta je tussen duizenden euro's aan spullen. Model: Daniek Bakker

Redundancy? Spares? plan B?

Zodra je uit het domein van de 'enthousiastelingen' stapt en je geld gaat vragen voor je diensten al fotograaf, zul je aanlopen tegen een paar bijzonder dure zaken. Één daarvan is 'redundancy'. Redun-wattes? Redundancy! letterlijk: Engels voor 'overbodigheid', maar in de fotografie staat het voor alle zaken die je minstens dubbel moet hebben om je continuïteit en bedrijfszekerheid verhogen. Die ene goede camera was al duur, maar je zult er meer dan één moeten hebben. Datzelfde geldt ook voor alle andere 'single points of failure', zoals je objectieven, accu's, laders, geheugenkaarten, lampen, statieven, flitsers, filters, instellichten, sofboxen en zelfs harde schijven. Stel je voor dat één van die dingen er opeens definitief mee uitscheidt tijdens of net na een dikke studioshoot of trouwreportage! Schouderophalend roepen dat jij daar ook niets aan kan doen, gaat weinig applaus opleveren. Dan is de klant ineens veel veeleisender dan toen ie akkoord ging met jouw extreem lage 'vriendenprijsje'. Geen van de genoemde dingen heeft het eeuwige leven mensen! Weet jij bijvoorbeeld hoeveel keer jouw sluiter het nog ongeveer volgens de fabriek gaat doen? Zoek maar eens uit.

Misvatting 3: De fotograaf maakt weinig uren

Ook dit is wel waar voor de 'jpg-kiekjes-bakker', maar zeker niet voor de echte fotograaf. Die laatstgenoemde besteedt een veelvoud van de uren die hij of zij besteedde aan het nemen van de foto's achter de computer. Natuurlijk verschilt dit per foto en soort fotografie enorm. Een mooie enkelvoudige plaat van een landschap die met hoogwaardig glas is geschoten, kan soms volstaan met enkel de zogenaamde 'RAW-optimalisering'; het toepassen van de juiste witbalans en mate van contrast, scherpte, helderheid, levendigheid, verzadiging, ruisonderdrukking enzovoorts. Dat kan soms al in enkele minuten per foto. Zodra je echter van enkelvoudige naar meervoudige opnamen gaat - zoals met HDR- en/of je gaat zaken toepassen als 'retouche' of zelfs 'montage', dan kan je soms uren en dagen bezig zijn met één enkele plaat. Vaak zijn zulke platen ook nog eens onverkoopbaar zonder 'property release formulier', zoals de hieronder afgebeelde 'High Dynamic Range opname' van de Sultan Ahmet Moskee in Istanboel. Ik mag 'm alleen gratis weggeven, zoals ik hier doe. Story of my life. Zie voor meer informatie over het vele nawerk van de fanatieke fotograaf ook mijn stuk 'op de grens van photoshop en fotografie'.

HDR plaat van 32 opnames; vele dagen werk en onverkoopbaar

Veel fotografieplezier!

avatar

Ik ben Robert van der Schoot. In 1986 kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera: de briljante Minolta X700. Door mijn verzameling merkspecifieke randapparatuur ben ik blijven 'hangen' aan Minolta (sinds 2006 Sony). Ik heb gewerkt als adviseur in een fotospeciaalzaak en als freelance schoolfotograaf, maar mijn kennis is voornamelijk autodidactisch. Nadat het fotograferen jaren op een laag pitje stond, heeft de opkomst van de digitale fotografie mijn enthousiasme weer hevig aangewakkerd. Ondertussen heb ik een aardig uitgebreide fotostudio opgebouwd, geef ik soms trainingen, ben ik 'contributor' (leverancier) voor zowel Istock, Shutterstock, Fotolia, 123RF, Dreamstime en Depositphoto en heeft Zoom.nl al diverse keren foto's van mijn hand geplaatst. Voor meer informatie over mijn werk en achterliggende visie: www.atmo-sphere.nl.

Reacties (59)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Nicootje op 12 augustus 2015 om 09:41

heel herkenbaar! Mooi geschreven, met een glimlach op mijn gezicht gelezen en je HDR foto is prachtig!! ... jpgkiekjesbakkers haha

frednoomen op 15 juli 2015 om 23:46

Wat een walgelijke arrogantie van jou Robert. Meer woorden wil ik er niet aan besteden. Zonde van mijn tijd.

PtR op 16 juli 2015 om 16:07

Je hebt recht op je mening, uiteraard, maar een beetje argumentatie kan toch geen kwaad?

wies61 op 15 juli 2015 om 21:55

Vond de diversiteit aan reacties op je verhaal bijzonder interessant. Zal zelf nooit een poging wagen. A. Ik houd niet van portretfotografie en omdat ik er dan achter sta zal het mij ook nooit lukken Vind beestjes leuker om te doen. Ben een beginner en ken er diverse die een prachtige huisstudio gemaakt hebben d.m.v. het opzij leggen van het beetje wat ze kregen en de mond tot mond reclame heeft hun ook geholpen. Maar misschien hebben die mazzel gehad. Je frustratie kan ik wel begrijpen. Het Jpeg verhaal niet. Ik fotografeer in RAW en Jpeg. Is de Jpeg goed gooi ik de RAW weg. Heb een paar maal betaalde foto shoot gedaan, maar dat ging om Paardenportretten en ik vroeg niets, omdat ik het als oefening zag, maar kreeg dan toch altijd wel redelijk bedrag omdat ze blij waren. Dus ik ben ook een mazzelaar denk ik. Foto's bewerken vind ik wel leuk, maar dan bedoel ik een OOB of iets dergelijks
gr wies

MarcoVoet op 15 juli 2015 om 12:52

Das nu net de reden waarom ik het heb opgegeven.
Alles MOET maar gratis :/ en nu is mijn meteriaal versleten en zie ik geen mogelijkheid om nieuw aan te kopen.
Thx tfp/tfcd

mvdaa1977 op 15 juli 2015 om 12:34

Ik ben zelf nog een absolute beginner en zou er op dit moment niet eens aan denken om een betaalde opdracht aan te nemen. Wel ben ik onlangs zelf bezig geweest met het vinden van een profesionele fotograaf voor mijn huwelijksdag en als ik dan dit artikel lees vraag ik mij af welke criteria men hanteerd voor het woord profesioneel.
In mijn zoektocht heb ik eerst geprobeerd met mijn onervaren oog het kaf van het koren te scheiden en vervolgens heb ik contact gezocht met 10 fotografen die me qua werk bevielen. Na een week had ik pas van 4 personen bericht terug ontvangen en na een maand of 1,5 kwam er daar nog 1 bij. Van de 4 die reageerde kon ik er 1 afstrepen omdat deze simpel weg buiten mijn budget viel en met de 3 ander heb ik een afspraak gemaakt.
Van deze drie heb ik van 1 fotografe een degelijke en mooie presentatie/verkoop pitch gehad gevolgd door een nette volledige offerte. De overige 2 kwamen aanzetten met 5 jaar oude voorbeeldboeken die nodig aan vervanging toe waren. De salespitch uiterst belabberd en de offerte was beperkt tot de datum en het bedrag. Dan kun je nog zo'n goede fotograaf zijn, maar als je jezelf niet kunt verkopen dan ben je mijns inziens niet profesioneel bezig.
Daarnaast vind ik hetv argument dat amateurs de markt vervuilen niet passend. Dit gebeurt op alle fronten en alle vakgebieden. Iedereen heeft wel eens een tuintje aan laten leggen door de kenis met groene vingers of een muurtje laten stuccen door de zwartwerkende "amateur". Ook hier kom je soms bedrogen uit, maar vaak ook niet. Als profesional moet je trots zijn op je vakmanschap en dit weten te verkopen aan de juiste doelgroep. De salespitch en een degelijk verkoopgesprek zal duidelijk maken wat de verwachtingen zijn en daarop zul je ook je aanbod moeten aanpassen.

3Spics op 25 juli 2015 om 21:25

Erg goed verhaal.
Zo denk ik er ook over, ze moeten in ieder geval nog passie voor hun vak hebben, die mis ik nog wel es bij een ander categorie fotografen die voor een krant werken.
Groet, Bert

PtR op 15 juli 2015 om 19:34

Een pluim voor je verhaal! Helemaal mee eens.

mvdaa1977 op 15 juli 2015 om 23:15

Ik werk zelf als kwaliteitmanager en in deze tijd van bezuinigingen wordt hier vaak tegenaan gekeken als een geldverkwistende materie. Om dit te verkopen moet ik vooraf bewijzen dat kwaliteit op korte termijn wellicht geld kost, maar op de lange termijn een goede organistatie van werkzaamheden giga besparingen kan opleveren. Het is een verhaal dat ik met veel enthousiasme kan en moet brengen om opdrachtgevers mee te slepen in het besef dat ik mijn geld waard ben.
Ik ben er van overtuigd dat dit voor iedereen geldt. Iedere opdracht is een solicitatie en jij moet er voor zorgen dat de klant denkt dat hij jou nodig heeft!
Wil je echter liever mooie plaatjes maken van een moskee die niet te verkopen zijn moet je misschien van je werk je hobby maken!

jan1947 op 15 juli 2015 om 11:15

Inderdaad hoe gefrustreerd.
Waarom bij zoveel hobbyisten op de tenen gaan staan.
Heel stigmatiserend. Vond het geen leuk artikel en vind me absoluut niet aangesproken.
Misschien vind ik jouw foto helemaal niet mooi, moet dat dan....

Stokedphoto op 15 juli 2015 om 09:06

Leuk om te lezen en heel herkenbaar.
Ik denk dat het grote probleem ook is dat er inderdaad bedrijven zijn die een fotoschoot voor een paar tientjes aanbieden. Het idee ontstaat daarmee: het hoeft toch niet duur te zijn.
Wat ik zou willen: gratis omdat ik het graag gratis wil doen, bv fotograferen voor Stop ALS! En anders naar wat het waard is (en dat is niet voor een paar tientjes). Dus of gratis of goed geld verdienen, maar niet voor een vriendenprijsje.

SterkLicht op 14 juli 2015 om 21:52

Ontzettend herkenbaar (inderdaad Robert!) Prachtig geschreven ook, complimenten man! Ik heb even een linkje naar je artikel op m'n facebook gedropt, wie weet dat iemand het leest en een beetje meer begrip voor de professioneel fotograaf en zijn werk krijgt.

artografia op 14 juli 2015 om 21:32

als je met fotografie geld wilt verdienen, moet jeje apparatuur verkopen......ik verdiep me in de fotografie, ik was niet meer gelukkig met hoe ik maar steeds weer de mooie plaatjes maakte.
De mooie plaatjes , hebben me wel ertoe gezet om technisch goed onderlegd te zijn , en wetend wat een goeie foto is. En na jaren, heb ik dat gevonden wat me goed doet, en opnieuw leergierig.....

escaping op 14 juli 2015 om 20:06

Een goede fotograaf zal altijd een behoorlijke tot goede boterham blijven verdienen. Met alleen apparatuur en alle snufjes van nu ben je er gewoon niet. Tuurlijk kun je zeggen het is mikken en schieten. daarmee ga je je niet onderscheiden. Fotografie is veel en veel meer. Ik ben zelf voornamelijk bruidsfotograaf met ca 50 bruidsparen op jaarbasis. Die krijg ik niet door klik en mik. Nee die krijg je als je buiten de fotografie om ook nog eens weet met goede ideëen te komen, origineel te zijn en wat in mijn fotografie heel erg bepalend is kunnen communiceren met je klant zodat die zich op zijn gemak voelt en zichzelf laten zijn, dan krijg je beelden die jouw klant wil hebben en niet het opgeschrikte konijntje wat naar het toestel kijkt.

Panzer op 13 juli 2015 om 01:17

Ik wil de nadruk anders leggen. Je hebt twee soorten fotografen, amateurs en broodschieters. Beiden kunnen pro zijn. Pro zijn is een houding, hoe je je presenteert, wat voor werk je aflevert, hoe je met je "klant" om gaat. Als je er op die manier naar kijkt, dan zijn er amateurs die gehakt maken van broodschieters en broodschieters die er niks van bakken.
Het voordeel van amateur zijn dan, is dat die amateur er niet van hoeft te leven. En als die broodschieter geen geld binnenkrijgt, hij heel snel out of business is. Daar waar hij geschreven wordt mag ook zij gelezen worden trouwens.
En amateurs, die goed zijn, die komen er steeds meer en steeds sneller. De reden is natuurlijk ook niet zo lastig, er is steeds minder technische kennis nodig om tot een goed resultaat te komen. Je hoeft je eigen rolletjes niet meer te ontwikkelen, die kennis heb je niet meer nodig. Als die kennis al noodzakelijk was, ook in de tijd dat analoog de koning was, waren er genoeg pro's die hun rolletje gewoon wegbrachten. Net zoals 99% van de andere fotografen. Daarnaast zorgen bladen zoals Zoom en de vele YouTube video's ervoor dat iedere fotograaf die maar iets meer wil weten van zijn camera het ook makkelijk kan vinden.
Die verspreiding van kennis maakt dat het voor broodschieters steeds moeilijker wordt om zich te onderscheiden. Want iedereen kent de regel van derden en al die andere regeltjes. Want ook alle materialen zijn beschikbaar voor amateurs. Sterker nog, ik ben werkzaam in de ICT en op basis van mijn uurloon zou ik elke maand een nieuwe camera kunnen kopen met alles wat erbij hoort.

Men zal dus op een andere manier aan zijn geld moeten komen, het zij zo, het is niet anders. Wil je geld verdienen, dan moet je achter een sniper aansluipen die een Daesh strijder en extra ooggat wil geven. Of dagenlang in verschillende HEMA's of andere winkels gaan staan om fabriekswerk te doen door honderden kinderen op de plaat te zetten. Want dat betaald echt nog wel en daar heb je niet zoveel gear voor nodig. Sterker nog, bij de HEMA in Alkmaar was een dame bezig foto's te maken van mijn kinderen met een oncourante Olympus E-500 met een doorsnee lens, maar wel met studio belichting. De resultaten die ik terugkreeg waren zeer zeer goed, origineel en gewoon leuk.

Dan nog mijn eigen irritatie aan het einde. Zo'n discussie heb ik ook gehad met een bevriend, zeer goede, fotograaf die toevallig jarig was. Had het moeilijk, zelfde verhaal over amateurs, het mocht niks meer kosten etc etc etc. En onze kinderen zaten voor de televisie Disney films te kijken. Toen zei ik; "goed he zo'n streamingdienst als Netflix, altijd leuke films en voor een leuke prijs", waarop hij antwoordde. "Wat? Netflix? Je denkt toch niet dat ik ga betalen voor die kinderfilms, ik download al mijn films, ik heb de laatste Terminator al een tijdje liggen". Toen ging bij mij het licht uit. Het enige wat ik toen nog kon denken was iets met boter en hoofden. Helemaal toen in de avond de muziek aan ging en hij daarvoor gebruik maakte van duizenden gedownloade mp3tjes.

3Spics op 25 juli 2015 om 21:35

Prachtig verhaal. Zo is het maar net.
Bert

p9 op 13 juli 2015 om 12:39

Goede Aanzet...

Vermeertje op 13 juli 2015 om 12:07

Goed verwoord, sluit me er volledig bij aan.
De fotograaf die zijn er zijn kost mee moet verdienen en zijn klanten voorziet van kwalitatief goed werk heeft niets te dulden van de "amateur" . Waar de markt veranderd, ontstaan ook nieuwe kansen. Waarom zijn er anders pro's actief of Zoom? Niet om te horen wat jij van hun werk vind , maar netwerken en zo klanten te krijgen voor hun workshop .

Groet Chris

Ropper op 12 juli 2015 om 20:58

Leuke discussie over dit onderwerp, vooral de toon of voice en het respect in deze discussie treft mij.
De schrijver van dit stuk, Robert van der Schoot, heeft helemaal gelijk en het onderwerp is herkenbaar. Ook als men vraagt of men een poster mag hebben van een foto is men nog verbaasd dat deze poster duurder wordt dan de poster knaller.
Fotografie is een vak en er zijn mensen die daar heel goed in zijn en zij hebben het recht om daar een boterham in te verdienen. Zelf ben ik een amateur die veel plezier in zijn hobby heeft maar ook ik wil wel eens dekking voor alle tijd en geld die ik er aan uitgeef. Kan ik weer sparen voor een volgend onderdeel.

p9 op 12 juli 2015 om 20:25

5 jaar op Zoom...en nog steeds een Jpeg Knaller ...moet er om lachen ..die Jpeg opzij zetten..
In die 5 jaar dat ik hier de boel bekijk zie ik nog niet een Raw ,die me overhaalt...
Soms , zie ik een foto ,die me raakt ....scherpte , kleuren ,compositie , mooi licht,en niet verneukt ,door bewerking.
Wat een feest
Oja foto,s plaatsen .....geef me even een vergroot glas ...dan kan ik het zien...hoe die is .
Grappige reacties levert het wel op...
Nou genieten...
Groet ,Piet.

wim181261 op 12 juli 2015 om 20:36

....Ben blij een JPEG-knaller te zijn....wat je zegt piet levert leuke reacties op...
Groet willem

p9 op 12 juli 2015 om 20:44

Ja Willem...in de loop der tijd ...met vele momenten ga je het licht voelen ...en de sluiter ...en als je dat onder de knie heb ...hoef je geen Raw bewerker te worden ..

PtR op 13 juli 2015 om 20:52

Ik moest wel even lachen om je opmerking dat je hier nog geen RAW hebt gezien de je overhaalt. Dat klopt ook wel want bij Zoom kan je alleen JPEG uploaden. Ik ben een fervent RAW schieter maar iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt.

Groet
Peter

p9 op 13 juli 2015 om 21:24

Hoi Peter...Ja ik las ook dit stuk ..en die opmerking van Jpeg Kiekjes Bakkers..en ja ..dan ga je is kijken ...en lezen...en nog eens kijken naar de kwaliteit en scherpte..van een Prof of meer Proffen...Nou ja ..je begrijpt het wel.

Vermeertje op 12 juli 2015 om 19:32

Wat een frustratie om niks .

De pro's moeten maar eens gaan nadenken waarom dat ze opdrachten verliezen, misschien omdat ze andere zaken fout doen???
Met grote regelmaat gehoord dat de pro's niet voldoen aan de wensen van de klant.
De meest gehoorde klacht is wel dat klant niet als "zichzelf" op de foto staat.

Ik ben zelf geen pro, maar sta voor dag en douw op om een landschapfoto te klikken.
Soms uren wachten voordat je het juiste licht hebt om je plaatje te klikken, op dat moment loopt de JPEG-knaller voorbij met zijn smartphone. Gaat naast me staan, PANG!!!! Hebbes die plaat .
Ach, ik kan er alleen om lachen .
Om zulke dingen maak ik me niet druk, verspilde moeite.

Nee, de pro's weten alles beter!!!!
Die plaatsen de klassenfoto van je dochter in een resolutie van 72 dpi en 500 pixel's breed op hun site. Net of je dan kan beoordelen op welke foto je dochter er goed op staat.
vraag je netjes als klant of de foto's met een iets grotere resolutie geplaatst kunnen worden.....krijg je als antwoord NEE!

Dan kan je beter als pro gaan klagen bij het beste fotovakblad van Nederland , waarbij foto's van lezers ( dus ook de jpeg-bakkers ) zonder enige vorm van vergoeding geplaatst worden.


FranckVrolijk op 12 juli 2015 om 19:13

Er is al het nodige gezegd maar mijn visie.
1. De digitale revolutie heeft veel gebracht voor de branche, maar ook veel werk afgenomen of verplaatst. Denk aan het afdrukken van foto's. Dit gaat alleen nog maar door. De kwaliteit van fototoestellen neemt per jaar toe, dus ook de foto's die daar mee worden gemaakt.
2. De gemiddelde consument kan helemaal geen foto op waarde beoordelen. Een foto is al snel mooi, neem de Likes op de social media. Het is een beetje hetzelfde als je kleren kopen bij de Primark of bij de Bijenkorf. Voor allebei is er een publiek, maar het publiek voor de Bijenkorf (lees vakfotograaf) is kleiner geworden.
3. De Grouponacties en via de Veilingsites halen ook veel potentiele klanten weg bij de vakfotograaf. Je betaalt een paar Euro voor een shoot, maar als je buitenstaat ben je veel geld kwijt om de foto's ook op kwalitatief formaat thuis te krijgen. Terwijl de kwaliteit dan ook nog tegenvalt. Hier kun je als vakafotograaf, misschien via een branche initiatief, mee concurreren. Wees opener, transparanter dan dit soort bedrijven. Wat krijg je bij jou voor je geld!
Ik snap termen als "Redundancy", maar de consument niet. Dus wees daar voorzichtig mee.
4. Er zijn meer branches waar niet meer (of nauwelijks) voor diensten betaald wordt. Toch zijn er creatievelingen die in de nieuwe wereld weer goed geld verdienen. Misschien moet er een platform komen bij Zoom waar consumenten fotografen kunnen beoordelen. Niet alleen op de foto, maar de hele dienstverlening er om heen.

mvdaa1977 op 15 juli 2015 om 23:31

"De Grouponacties en via de Veilingsites halen ook veel potentiele klanten weg bij de vakfotograaf. Je betaalt een paar Euro voor een shoot, maar als je buitenstaat ben je veel geld kwijt om de foto's ook op kwalitatief formaat thuis te krijgen."

Wellicht betreft het hier een vakfotograaf die met zijn tijd is mee gegaan. Ik ken veel mensen die de dag beschouwen als een leuk uitje en dit dan vaak met vriend(innen) doen en dan de fotos er uiteindelijk als leuke herinnering bij nemen. Als een dagje efteling met de foto van jezelf en je vrienden in de achtbaan. Geen briliante kwaliteit, maar een snel afgedrukt fototje tegen een hoge vergoeding. Een slimme manier om openingen in je agenda te vullen en extra omzet te genereren.

wimfrank op 12 juli 2015 om 15:33

Oei. Lijkt mij niet fijn om gefrustreerd te raken omdat de gemiddelde burger geen inzicht heeft in de tijd en geld die het maken van een goede foto met zich mee brengt. Voor iemand die zo goed is snap ik niet dat je gefrustreerd raakt door verzoeken om voor een schijntje een foto te maken. Doe het gewoon niet en ga over tot de orde van de dag. Als je heel goed bent werk je vast voor magazines, bedrijven, etc etc. die je werk wel waarderen en waarmee je je geld verdient. Zeker in deze wereld is een goed netwerk van groot belang. Waarom je dan nog druk maken om zaken die je toch niet kunt beïnvloeden? En daarnaast vind ik het bijzonder om te beweren dat iedereen die in JPG fotografeert kennelijk rotzooi maakt. En die foto's van "Ome Jan" zijn kennelijk zo slecht dat jij daar dan last van hebt? Kom op! De een kan een Jaguar aanschaffen en de ander rijdt nu eenmaal in een fiat Panda.
Zorg als professional gewoon dat je goed genoeg bent en de juiste klantenkring opbouwt in relatie tot de kwaliteit van je werk. Dan heb je geen last meer van "Ome Jan" de Panda rijder die zich nooit jouw Jaguar kan permitteren.

PtR op 11 juli 2015 om 21:08

Helemaal met bovenstaand artikel eens. Het moet me echter van het hart dat de pro's wel een verheven positie lijken te hebben, hier op Zoom. Ik, als amateur, heb bij heel wat pro's fanatiek en met inhoud een reactie geplaatst op hun beelden. Ik zie echter heel zelden een pro een reactie bij een amateur plaatsen. Dat vind ik jammer want als amateur kan je een hoop opsteken van deze reacties.
Dus pro's, reageer, stimuleer, brand ons af, bouw ons op maar doe iets, hier op Zoom in plaats van alleen maar plaatsen en complimenten incasseren.

Close-Up op 12 juli 2015 om 11:51

Ik ben het helemaal met u eens, ik zou ook graag feedback willen krijgen op mijn foto's! Verder vind ik het lastig, wanneer je prijzen kunt verhogen (prijs/kwaliteit verhouding).

perez op 11 juli 2015 om 18:23

De fotograaf zal gaan uitsterven. Camera's worden slimmer en slimmer. Wen er maar alvast aan.

marco1205 op 11 juli 2015 om 18:06

En dan die opmerkingen er tussen, die zgn alles weten over het runnen van een business, en dat je dan ander werk moet gaan zoeken mocht het je niet lukken, terwijl het juist dat soort types zijn die het hele vak naar beneden halen door een veels te laag bedrag door te berekenen. Als je een taxi neemt ben je ook een bedrag per kilometer kwijt, moet je eens kijken wat er gebeurd als je een taxibedrijf gaat beginnen en onder de prijs zou gaan rijden!!!!!!!
Laat niet veel meer te raden over denk ik.

jan-kruize op 11 juli 2015 om 15:08

Helaas is het ook zo dat mensen die zich professioneel fotograaf noemen niks anders kunnen als klagen over anderen die hun camera zgn niet van de p-stand af kunnen zetten en met allerlei andere argumenten komen waarom zij juist degene zijn die het geld moeten verdienen. Als ik dan kijk is het zeker niet slecht maar ik ken menig amateur die het stukken beter doet.

jpvdfotografie op 14 juli 2015 om 19:06

Dat is op zijn zachts gezegd, een schot in de roos.
Vriendelijke groet, JP.

udoos op 12 juli 2015 om 23:16

Amen!

p9 op 11 juli 2015 om 16:20

Hoi Jan....nou ik ben geen Prof...maar kan goed zien hier ..en naar andermans werk..en ook prof foto,s ....het artikel hier ...jpeg kiekjes ...moest er om lachen...en ook een beetje ,van wat is daar mis mee ?..maak al mijn foto,s in jpeg...maar wel een gegeven ..leer je licht...dan komt ook mooi de scherpte mee ,en daar zie ik toch vele ...net niet scherp!..of dicht geplaveid door de bewerking,s programma,s
Je weet als je een foto goed maakt ..is hij ook goed ..en dan kan je het hele ritueel er wel over heen gaan gooien ..maar zonde...van je tijd
Dus maak hem in een keer goed.
En geld verdienen ..tja ...de wereld zit vol met camera,s ...het echte werk....iemand overtuigen...van jou werk.
Voor mij is het Passie ...
Groet Piet.

Tjeerd66 op 11 juli 2015 om 14:24

Een stukje naar mijn hart, Robert! Ik moet ook telkens uitleggen welk werk er nog ná een fotoshoot moet gebeuren.

dimitri63 op 11 juli 2015 om 13:19

veel mensen begrijpen niet hoe veel tijd je in fotografie steekt soms krijg je de reactie is toch maar op dit knopje drukken en ik krijg vaak de vraag wat moet dit kosten zeg mijn prijs en ze bekijken me als of ik iets raar heb gezegd en wat je nu ook hebt is dat iedereen zich nu fotograaf noemt

Gilles147 op 11 juli 2015 om 12:31

Facebook staat er inderdaad vol mee, totaal mislukte fotoshoots van trouwerijen, newborn, doop etcetc, op de automaat geschoten, de eeuwige kitlens erop, midden op de dag als het 30'graden is of totaal bewolkt. Het begint al bij de watermerken. Men heeft 1 dag een dlsr en er staat een kek logo op. Ik ben geen fotograaf maar kan me voorstellen hoe het voelt als men van een vak een hobby maakt. Als ict'er kom je ook idem types tegen die het op de verjaardag wel even fixen en de mensen totaal computerloos achterlaten.

saskiacloo op 11 juli 2015 om 12:22

Heel herkenbaar...Maar het is ook logisch dat mensen eigenlijk niet zien hoeveel tijd en werk er eigenlijk in een goede plaat gaan zitten, ze hebben gewoon geen benul van wat echte fotografie is

En staat het internet zoals facebook niet vol met "professionele" fotografen die hun werk voor een schijntje aanbieden...beetje jammer natuurlijk

EvoX op 11 juli 2015 om 11:57

Facebook;

"Wij zoeken voor onze trouwdag een goede goedkope fotograaf"

jan-kruize op 11 juli 2015 om 11:50

Een opdrachtgever hoeft geen boodschap te hebben aan de investeringen die je als fotograaf doet. Die wil alleen mooi werk zien. Dus moet je er voor zorgen dat je werk goed genoeg is om je er voor te laten betalen. Lukt niet? Ander vak zoeken.

sabinemetz op 11 juli 2015 om 12:43

Helemaal met Jan eens!

rolandzweers op 11 juli 2015 om 20:53

Inderdaad, ben je niet goed genoeg om er je boterham mee te verdienen, heel vervelend maar er zijn meer voetballers in Nederland die er ook geen cent voor krijgen dan die er van rond kunnen komen. Ben je wel goed genoeg om je boterham er mee te verdienen, dan kan je toch prima "nee" zeggen?

(oh ja, en ik vraag aan mijn kennissen ook geen investering in de afschrijving van mijn auto als ik ze naar het station rijd)

EvoX op 11 juli 2015 om 12:00

Volgens mij heb je niet het hele artikel gelezen.

jan-kruize op 11 juli 2015 om 12:03

jawel hoor..... ik weet ook wel dat je een hoop moet investeren. En mensen die dingen voor niks willen? Die laat je gewoon lekker links liggen.

EvoX op 11 juli 2015 om 13:22

Hallo Jan,

Het komt er eigenlijk in het kort op neer dat gewone sterveling geen onderscheid kan maken/zien tussen een foto gemaakt met een aardappel (mobiel) of een (semi) professionele camera.

Men kan vaak het daaraan gekoppelde (hoge) bedrag niet rijmen en gaat dan in zee met iemand die het dan gratis doet met een camera van de LIDL want ook die heeft 18 megapukkels.

ejfotografie op 11 juli 2015 om 14:19

Als men de kwaliteit van een foto gaat afmeten aan het aantal pixels waar die mee gemaakt is zijn ze mijn foto's sowieso niet waard. Ik kan in principe met elke camera dezelfde foto maken. De camera maakt die foto namelijk niet. Dat doe ik.

En als een klant het verschil dus niet ziet tussen "goed" en "slecht" en daarom maar naar de goedkoopste gaat zegt dat genoeg over dit "soort" klanten. Zijn dan gewoon mijn klanten niet.

Het maakt mij verder ook niet uit of mensen mij wel of niet willen betalen. Degene die willen betalen zijn mijn potentiele klanten en de rest dus niet. Even goede vrienden.



3Spics op 25 juli 2015 om 22:00

Goede reactie
Bert

EvoX op 11 juli 2015 om 16:28

Gelezen hoor en ik gaf maar een voorbeeld, want begin maar eens over fotografie tegen over een collega of een kennis. Ze kijken je aan of ze water zien branden...

johnnyvanbergen op 10 juli 2015 om 13:44

Amen!

awduijts op 10 juli 2015 om 12:35

Ben het helemaal met je eens, mensen hebben geen benul wat het allemaal kost en hoelang je er mee bezig bent.

leeuwerik0803 op 10 juli 2015 om 10:25

Geweldig stuk Robert!! Zo is't precies!

Henk Siteur op 10 juli 2015 om 08:53

Nog een aanvulling: Men speurt Zoom af naar goedwillende amateurs in de hoop dat die voor een prikkie of voor niks erin trappen. Dit heb ik ervaren en op die manier ben ik vaak benaderd.

Foto60 op 10 juli 2015 om 06:03

Door de grote vlucht die digitale fotografie heeft genomen is iedereen een beetje fotograaf. Mede ook door de smartphone leggen we elke seconde van ons leven vast en een foto is niets exclusiefs meer. Er wordt flink raak geschoten en die vaak zeer bedroevende kwaliteit is men algemeen gaan accepteren door de hoeveelheid en de snelheid van het leven. Men staat niet lang meer stil bij een moment en dat is in mijn ogen ook een beetje de oorzaak van de teruggang van de professionele fotografie. Een foto maken? Daar is toch niks aan?

exhi op 11 juli 2015 om 12:12

Helaas een waar iets,
Op mijn (ex) vakgebied ( offsetdrukker) precies hetzelfde verhaal,kwaliteit wat is dat? Een printer doet toch hetzelfde?

junimax op 9 juli 2015 om 23:00

Januari 2015 kreeg ik de vraag of ik een trouwerij zou willen vastleggen. Vol enthousiasme heb ik ja gezegd. Dit was een hele opgave, vrije dag nemen, lokatie zoeken, proef dag draaien etc. Ik heb het voor niks gedaan omdat ik als beginner ook moet leren en dat had ik duidelijk verteld. De dag was een groot succes, zo ook de foto's.
Ik heb er van genoten en van geleerd.

Henk Siteur op 9 juli 2015 om 21:49

Dit alles herken ik. Ervaring: De NTR, diverse technische adviesburo's, makelaars e.d. denken vaak dat dit amateurtje dit voor heel weinig geld of liefst gratis doet. Daar trap ik niet in. Ik vraag een prijs en dan hoor ik er niks meer van. Voorbeeld: Een technisch adviesburo wilde een foto van het stadhuis in Alphen aan de Rijn. Ging niet door. Wilde dat liefst gratis of voor weinig geld. Ik kreeg de mededeling dat ze een medewerker op pad hadden gestuurd. Ik schreef toen terug: Dat kost toch ook geld?!



Groeten, Henk.

gulpen1974 op 29 juli 2015 om 08:37

Juist Henk,
Helemaal gelijk heb je.

Ik zit zelf momenteel veel in de Darts Sport. en heb ook al meerdere malen aanvragen gekregen of ze enkele foto`s mochten plaatsen op hun website blad, of wat ook.

Maar zodra je een vergoeding vraagt hoor je niets meer. Maar je ziet wel dat ze het van iemand anders hebben gekregen. en als ik dan ga vergelijken tja dan denk ik waar doe ik de moeite nog voor. Als men voor bagger gaat ipv kwaliteit.