Meld je gratis aan
Camera's en lenzen voor concertfotografie © drummer, concertfotografie, blog

19 juni 2016, 10:00

Over concertfotografie wordt vaak gezegd dat je dure camera's en lenzen nodig hebt. De vraag of deze echt nodig zijn, beantwoordt concertfotograaf Roland Wichser in deze blog.

Camera's en lenzen worden veelvuldig besproken op het internet en iedereen heeft er wel een mening over. Maar wat voor apparatuur je wilt gebruiken of kopen hangt vooral af van je beschikbare budget. Niet iedereen heeft geld voor een professionele fullframe camera met top lenzen van duizenden euro's. In de foto pit bij de concertpodia zijn de 70-200mm F2.8 lenzen en fullframe DSLR's echter veelvuldig aanwezig. Maar heb je dat ook echt nodig om een goede concertfoto te maken in moeilijke lichtomstandigheden?

Lenzen voor concertfotografie

Concertfotografie is een bijzondere tak van fotografie die het uiterste van een camera vraagt. Tenminste dat zou je zo denken. Niets is minder waar. Heb je geen groot budget, dan kun je toch mooie concertfoto's maken. Het belangrijkste onderdeel die de concertfotograaf in zijn fototas heeft is niet de camera maar de lens, omdat de huidige DSLR's inmiddels allemaal boven het gemiddelde presteren als het om hogere ISO waarden gaat. Een lichtsterke lens is wel een must als het gaat om fotograferen van concerten in slechte lichtomstandigheden. Maar de lenskeuze is ook sterk afhankelijk van het soort concert. Er is een groot verschil tussen het fotograferen van concerten in een klein poppodium of een groot concert in Ahoy of de Ziggo dome. Bij kleine podia heb je vaker te maken met beperkte lichtmogelijkheden en lichtwisselingen waardoor een lichtsterke lens een uitkomst kan bieden. Bij grote concerten is de verlichting meestal dik in orde en maakt het niet uit welke lens je wilt gebruiken. De artiest staat bij de grote concerten vaak in het witte licht van een volgspot. Dit zijn dan ook de concerten waar de resultaten vaak subliem zijn. De uitdaging ligt echter in het fotograferen van artiesten op een klein of middelgroot podium bij sterke wisselingen van licht. Het soort licht bepaald welke lens te gebruiken. In 9 van de tien gevallen is dit een lichtsterke lens.

Vier belangrijke tips

- Een instapcamera (DSLR) met een 50mm of 35mm F1.8 is heel goed in staat om prachtige resultaten te leveren, tenminste als de fotograaf weet wat hij doet.

- Zet de camera in manual stand en experimenteer.

- In het begin denk je misschien waar begin ik aan, maar de aanhouder wint.

- Belangrijker dan je camera en lenzen zijn je oren, dus vergeet je oordoppen niet!


Tegenwoordig zijn er bij alle vooraanstaande merken zoals bijvoorbeeld Nikon en Canon kwalitatief goede lenzen te verkrijgen die betaalbaar zijn. Dan heb ik het in het bijzonder over de standaard lenzen, de "prime lens". Ze zijn er in vele soorten en prijzen. Zoals de 50mm 1.8, 35mm 1.8 enz. Voor rond de 200 euro heb je zo'n lens nieuw. Je kunt ook kiezen voor een tweedehands versie. Dan zijn ze goedkoper. Schaf ze wel aan bij een gerenommeerde fotozaak die ook garantie geeft. Advies; koop wel een autofocus lens. Manual focus tijdens een rockconcert is niet aan te bevelen. Manualfocus lenzen kun je wel gebruiken bij een singer/songwriter die rustig op een kruk achter de microfoon zit.

De belangrijkste eisen van een "concertlens" zijn de focussnelheid en de mogelijkheid om een snellere sluitertijd te gebruiken doordat de lens een grotere diafragmaopening heeft van F1,8 of F2.8. Artiesten zoals bijvoorbeeld Jett Rebel staan bijna geen moment stil, een snelle scherpstelling en een hogere sluitertijd is dan wel nodig. Professionele lenzen als de de 70-200mm F2.8 lenzen hebben over het algemeen een razendsnelle focus. De kleinere prime lenzen hebben niet allemaal zo'n snelle focus. Het verschilt per merk en het is ook sterk afhankelijk van de soort lens. Een lens met een ingebouwde focusmotor is minder snel dan een lens zonder motor die gebruik maakt van de motor die in de camerabody zit.
Verder kun je er altijd voor kiezen om een standaard zoom zoals een 55-200mm F4-5.6 te gebruiken wanneer de lichtomstandigheden dat toelaten en de artiesten zich in wit licht bevinden.

Camera's voor concertfotografie

Smaken verschillen als het om camera's gaat. Maar bij concertfotografie zie je voornamelijk één soort camera, de digitale spiegelreflex. De reden daarvoor is dat vooral de scherpstelling van deze camera's zeer goed is. De mirrorless camera's hebben daar een inhaalslag te maken. Daarbij heeft de DSLR een optische zoeker wat een groot voordeel is boven de digitale zoeker van mirrorless camera's bij slecht en wisselend kunstlicht. In het lagere segment camera's met een elektronische zoeker is de pixel dichtheid namelijk onvoldoende om er fatsoenlijk mee te kunnen werken. Tevens kunnen deze zoekers problemen hebben met snelle bewegingen.

Moet het een pro-camera zijn? Nee, met een digitale instap camera met een APS-C sensor en cropfactor van 1.5 (Nikon) of (1.6) Canon kun je prachtige resultaten bereiken. Een instapreflex als de D3300 van Nikon is een perfecte camera voor concertfotografie. Zet op deze camera een 50mm F1.8 en je zult versteld staan van de resultaten. Daarbij is de cropfactor ook in je voordeel. De cropfactor zorgt er bij Nikon voor dat de beeldhoek zal veranderen in een 75mm tele (1.5 x 50mm). Een 85mm heeft een beeldhoek van 127.5mm.

avatar

Roland Wichser (57) is al ruim 40 jaar actief als fotograaf. Tijdens die 40 jaar heeft hij zich voornamelijk bezig gehouden met portretfotografie. De laatste 3 jaar staan wekelijks volledig in het teken van muziek en portretfotografie van artiesten en bands. Daarnaast maakt hij ook foto's d.m.v strobist technieken. Hij fotografeert voor o.a. 3voor12 (VPRO), Zinesters.nl en zoetermeernieuws.nl. Tevens is huisfotograaf voor JJ Music House. Bekijk zijn portfolio op zijn website.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn