Meld je gratis aan
Beginnen als professionele fotograaf - Vier essentiële marketingvragen © bedrijfsfotografie, blog, leonie

2 september 2017, 13:00

Wat is er nou mooier dan van je passie je werk te kunnen maken? Echter, zoals veel professionele fotografen weten is het niet vanzelfsprekend dat als je mooie foto's maakt, je ook jezelf als fotograaf kunt verkopen. Daarom hieronder een aantal marketingtips die voor mij essentieel waren tijdens mijn eerste jaren als beginnend fotogaaf.

1. Wat is jouw plek in de fotografie markt?

Als je wil beginnen als professionele fotograaf moet je anders zijn dan de rest. Om je te onderscheiden van je concurrenten moet je eerst weten wie je zelf bent en waar je 's ochtends voor opstaat. Vanzelfsprekend hoort daar weer een doelgroep bij die dit bij jou zou willen kopen. Om ervoor te zorgen dat er markt voor je werk is, is het belangrijk dat je weet wat je concurrenten doen en nog belangrijker: hoe jij het anders gaat doen. Dit is namelijk jouw positionering in de markt.

Je kunt je anders positioneren door bijvoorbeeld een specifiekere doelgroep aan te spreken of door een andere combinatie van producten te maken. Zo heb ik bijvoorbeeld bij de start de combinatie gezocht tussen fotografie, make-up en styling. Uiteraard moet deze combinatie een probleem oplossen bij de klant en niet zorgen voor onduidelijkheid.


©Guy de Nooij


Toen ik 7 jaar geleden begon, ben ik gewoon in het diepe gesprongen zonder al teveel te kijken naar wat mijn concurrenten deden. Eigenlijk doe ik dat nog steeds niet echt, omdat ik meer geloof in eigen kracht. In plaats daarvan heb ik erg goed geluisterd naar mijn klanten en naar mezelf. In de tussentijd merkte ik namelijk dat ik bedrijfs- en reclamefotografie het allerleukste vond. Met name visuele branding vind ik heel tof. Ik stel bedrijven de vragen die nu aan mij gesteld worden om vanuit daar hun verhaal te vertalen naar beeld. Door juist hier de nadruk op te leggen bepaal ik mijn positionering in de markt.

2. Hoe ga je om met andere fotografen en concurrentie?

Natuurlijk zie je om je heen veel andere fotografen. Sommige daarvan zijn in bepaalde opzichten veel beter, of misschien juist weer minder in andere punten. Dan heb je nog fotografen die een hoog bedrag vragen of juist voor bijna niks werken. Zoals eerder besproken moet je daarin je eigen, unieke plek ontdekken. Mijn tip hierin is om vooral te vragen voor je foto's wat ze waard zijn. Dus niet direct beginnen met de hoofdprijs, maar ook zeker niet voor een te lage prijs gaan werken. Op die manier trek je namelijk vooral klanten aan die kiezen op basis van prijs. Zij zullen nooit de waarde van je foto's goed in kunnen schatten. Het is bovendien erg moeilijk om binnen een paar jaar een goed tarief te vragen, als je te laag begint. Laat zien dat je serieus bent en plaats jezelf niet te goedkoop in de markt.

Het maken van een jaarlijks en/of 5 jaarlijks plan is een goede oplossing om je niet uit het veld te laten slaan, zeker in het begin. Als starter moet je nou eenmaal meer moeite doen om aan opdrachten te komen. Doordat je in het begin meer tijd tijd hebt ga je al snel kijken wat je concurrenten doen. Laat je hierdoor echter niet beïnvloeden. Zorg in plaats daarvan dat je je tijd goed besteed en dat je snel een netwerk opbouwt. Dat is in het begin moeilijk en levert niet direct werk op. Niet iedereen heeft namelijk nu op dit moment foto's nodig. Echter, hoe meer mensen je naam kennen, hoe groter de kans is dat zij bij jou uitkomen als ze foto's nodig hebben en dus niet bij die concurrenten.

3. Hoe benader je potentiële klanten?

Bij fotografie geloof ik niet zo in koude acquisitie. Ik geloof dus wel in netwerken en jezelf laten zien op social media. Als je met mensen werkt tijdens je fotografie is je voorkomen en de manier waarop je mensen op hun gemak stelt van groot belang. Het is niet alleen je werk waar je voor gekozen wordt, maar ook hoe prettig men zich bij je voelt. Mond-tot-mond reclame is ook in deze moderne tijd nog steeds de belangrijkste vorm van marketing. Vraag je klanten of zij een referentie voor je willen schrijven die je kunt delen op social media, zoals LinkedIn.

Als je meer enthousiaste klanten hebt en al even bezig bent, dan komen de opdrachten steeds meer vanzelf. Dat komt omdat je klanten je fans worden. Zij vertellen jouw verhaal verder en promoten je bij een mogelijke nieuwe klant.



Zelf heb ik een magazine gemaakt dat ik verspreid heb en dat ik naar potentiele klanten stuur als zij een offerte bij mij aanvragen. Op deze manier wil ik mijn (nieuwe) klanten verrassen en tegelijkertijd kennis laten maken met mijn manier van werken. Als je wilt zien hoe ik dat gedaan heb, kun je het magazine bestellen op mijn website.

Ook heb ik geïnvesteerd in een bedrijfsfilmpje, zodat mensen kunnen zien wie ik ben, hoe ik praat en bezig ben met mijn vak. Dat klinkt misschien raar, maar je klant vindt een fotoshoot vaak spannend. Zeker zakelijk! Ze willen zich goed zakelijk presenteren, maar ook niet te stijf en niet te vrouwelijk of mannelijk overkomen etc. Doordat ik mezelf al laat zien op een filmpje wat ze anoniem kunnen bekijken, doe ik hetzelfde als zij moeten gaan doen, voor een camera staan. Ik vind dat zelf ook niet de fijnste plek maar vond het wel belangrijk om dit te doen.

4. Hoe creëer je een uniek imago?

Doordat ik een plan heb voor de langere termijn, heb ik ook een idee van welke kant ik op wil. Dat maakt het (iets) gemakkelijker om keuzes te maken. Als creatief persoon hou ik van alle stijlen. Dat is ook meteen mijn valkuil. Door een plan te hebben, kan ik dingen wegstrepen en een keuze maken die ik vind passen bij mij en mijn imago als bedrijf. Hierbij denk ik vooral aan mijn klanten. Wie is mijn ideale klant, waar houdt die van, wat is belangrijk voor hem, etc. Door de jaren krijg je een heel goed beeld van je klanten en een idee van hoe je ze kunt bedienen. Het is goed dit uit te stralen in alle uitingen, zoals je website, social media berichten en nieuwsbrief. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar daardoor bouw je wel aan jouw imago bij je (mogelijke) klanten.



Wat ook heel fijn is, is om eens aan een klant of collega te vragen wat zij denken dat jij doet aan de hand van je verhaal op je website of social media. Zelf word je namelijk blind voor je eigen verhaal. Daardoor kan het zijn dat je dingen te weinig of onduidelijk uitlegt. Hou het simpel, dat werkt vaak beter.

Zorg wel dat het imago dat je creëert past bij jou als persoon. Als je iemand gaat maken die je niet bent, dan word je daar op termijn niet vrolijk van. In de marketing betekent dit dat je imago overeen moet komen met je identiteit. Natuurlijk kan jij als persoon door de jaren heen ook veranderen, zolang je bedrijf daarin meegaat is dat niet erg. Mits het natuurlijk beter bij je (nieuwe) doelgroep aansluit.

Zelf heb ik dit drie jaar geleden ook gedaan. Voor mij was het al heel lang duidelijk dat ik bedrijfs- en reclamefotografie het leukste vond, maar toch kon ik nooit helemaal de knoop door hakken. Waarschijnlijk omdat ik bang was dat ik mijn andere opdrachten mis zou gaan lopen. Echter gebeurde door de keuze iets veel mooiers. Ik kreeg veel meer opdrachten in het bedrijfs- en reclame fotografie wereldje én de andere opdrachten bleven ook gewoon komen. Door meer in een niche te gaan werken, kreeg ik dus alleen maar meer werk.


Tegelijkertijd zorgde dat ervoor dat er op een andere manier gecommuniceerd moest worden, een nieuwe huisstijl, nieuwe pay-off, nieuwe werkwijze etc. Daardoor heb ik nu wel een imago wat bij mij als persoon past, waar ik in geloof en waardoor ik mijn doelgroep aantrek.

Beginnen als professionele fotograaf is vooral... beginnen!

Voor iedereen die twijfelt om te starten als fotograaf, kan ik alleen maar zeggen: Doen! Natuurlijk heb ik in het begin ook maanden gehad dat ik wat minder opdrachten had en dan is het soms wat moeilijker om erop uit te gaan om ze binnen te slepen. Door mijn antwoorden op deze vier marketingvragen hoop ik dat ik je alvast op de goede weg heb kunnen zetten.

avatar

Mijn naam is Leonie van der Locht - Huijbers van MUPH Make-up & Photography. Elke dag werk ik met passie om het beste in mensen, bedrijven en interieurs in beeld te brengen en te delen met de wereld. Ik geloof namelijk dat achter elk bedrijf en mens een uniek verhaal zit. Daarom halen we het mooiste in hen naar boven en geven we ze de aandacht die het verdient. Van stoere, jonge meid, trotse directeur, mooi interieur tot een hippe designer met zijn nieuwste collectie. Met mijn mobiele studio ga ik naar de klant toe en maak ik van een kantoor, kantine of magazijn een waren studio. Bekijk mijn portfolio op www.muph.nl. Wil je op de hoogte blijven van mijn werkzaamheden? Volg MUPH dan ook via Facebook, Linkedin en Google+.

Reacties (5)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
jaapfoto op 4 september 2017 om 11:15

Mooi tekst, goede informatie Leonie!

irre op 2 september 2017 om 20:36

wat een gezemel zeg , over foutjes in tekst !! pfff

snarie op 2 september 2017 om 18:10

Daar heb je ze weer hoor...de taalkundigen onder ons, die het hele internet afstruinen naar een stukje waarin een taalfoutje valt te ontdekken, en dat moeten ze dan natuurlijk ook even kenbaar maken.
buitenom dat vind ik je stukje leuk om te lezen, en zeker bruikbare tips om te gebruiken voor mensen die professioneel willen gaan

harmor op 23 augustus 2016 om 22:23

Leuk stukje,goed leesbaar en een n teveel maakt ook niets uit.
Groetjes Harry

fototiel op 23 augustus 2016 om 20:37

Op de vierde regel van onderaf staat een N te veel.
Je maakt er een ware studio van. En niet een waren.