Meld je gratis aan
Een betere camera, een betere fotograaf? © blog, erwin, verweij

30 maart 2017, 10:00

Kleren maken de man. Ik denk dat die uitspraak wel klopt. Loop je in een vale spijkerbroek en t-shirt dan loop je niet zomaar een de boardroom binnen van een grote organisatie. Dan trek je een pak aan. Dat wil niet zeggen dat je dan ook op dat niveau kunt meepraten.

Lees hier de vorige blog van Erwin Verweij, over het fotograferen in de stijl van oude meesters.
Dat gaat denk ik ook op voor fotoapparatuur. Ik zie heel vaak fotografen met enorme dure lenzen en camera's maar het werk wat ze er mee maken is nog lang niet op het niveau dat je kunt spreken van topfotografie of kwalitatief hoogstaand werk. Maken de camera en lenzen de fotograaf? Nee. Wat iemand een goede fotograaf maakt is het in staat zijn om kwalitatief werk te maken met de middelen die je hebt. Ik geef toe dat een fijne camera wel een verschil kan maken. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat mijn eerste camera mij tegenhield om de echt mooie platen te maken en vooral om een stap te zetten in de professionele fotografie.

Mijn eerste

Ik begon ooit met een Fujifilm finepix. Ik weet het type niet eens meer. Leuk camera voor het beginners werk. Vakantie foto's. Kiekjes van mijn zoontje. Prima. Maar op een mooie dag op een strand was ik omringd door andere fotografen van een foto vereniging. Gezamenlijk mochten we een model vastleggen. Ik merkte om mij heen snel klikkende camera's. En terwijl ik nog bezig was met mijn eerste instelling was het model al bezig met de pose voor de volgende foto op aanwijzen van de andere fotografen. Kortom. Tempo, snelheid maar ook mijn gevoel van zelfverzekerdheid werden flink op de proef gesteld. Tijd dus voor een nieuwe camera. Nu had ik ook niet de loterij gewonnen dus was het kritisch kijken naar wat goed bij mij paste. Mijn keuze viel op een Canon 550D. Mooi begin model waar ik mijn eerste echte foto's mee maakte en waarmee ik ook de stap naar studio werk ging zetten. Waarom Canon? Mijn zus had een Nikon en ik vond de knopjes en de feeling wat te fijn. Ik heb grote handen en ik zocht een robuuste camera. Ik hou van een gewicht in mijn handen. Maar verder. Geen echte voorkeur. Beide merken maar ongetwijfeld ook andere merken werken prima. Maar Canon werd het voor mij.

Studio

De eerste lenzen waren dat wat er bij de set zat die ik kocht. Een standaard zoomlens 70mm tot 120mm en een 55mm. Mooi om te starten. Van mijn vriendin kreeg ik een degelijke Canon 100mm Macro lens. Dat werd echt mijn lens waar ik vrijwel alles mee deed en gek genoeg nog steeds mijn favoriete lens. Met die Canon 550D heb ik aardig wat werk gemaakt. Werk waar ik tevreden over ben. Maar op een dag mocht ik samenwerken met een bevriende fotograaf. Hij had echt professionele modellen geregeld. Hij werkte met pro flitsers en ik wist dat als ik een stap wilde zetten naar een hoger niveau ik ook met mijn camera wilde meegroeien. Ik kocht een Canon 60D. Prima voor mijn budget en perfect voor het werk wat we gingen doen. Met die camera heb ik een flinke tijd gewerkt. Nog altijd met mijn favorieten 100mm lens. Met die camera heb ik toch wel een flinke tijd gewerkt en is nog steeds mijn backup. Ook begon ik toen met mijn eigen studio. Ik bemerk dat veel fotografen heel erg opkijken naar fotografen met een eigen studio. Maar dat is geheel ongegrond. Natuurlijk kost het geld maar we spreken hier niet over kapitalen. Ik heb mijn studio in een oude school via een bedrijf die aan tijdelijke verhuur doet waardoor de kosten heel erg meevallen. Ook deel ik mijn ruimte met een collega fotograaf wat als voordeel heeft dat ik huur, papier en de koffie kosten kan delen. En het is een kwestie van goede afspraken maken over het gebruik van elkaars spullen.

Flitsers

Maar een studio heb je niet zonder flitsers. Ik begon ooit met een kleine startset van Falcon Eyes. Twee 150watt ss-150D flitsers. Prima voor thuiswerk of als locatieset. Nog steeds maak ik daar mooi werk mee. Dus logische voor mij dat ik in mijn studio ook voor dit merk ging. Ik heb nu twee TF400A flitsers en een TF600A flitser van Falcon Eyes. Een paar softboxen en een beautydish. Achtergrond papier tegen de muur en ook maak ik gebruik van doeken. Van jutte dat ik gekocht heb op de markt, tot professionele achtergrond doeken. Ik merk dat het vaak niet gaat om wat je hebt maar vooral om wat je er mee doet. Vergis je niet hoor. Ik vind het heel fijn om een eigen studio te hebben maar eigenlijk kun je iedere ruimte omtoveren tot een studio omgeving. Op marktplaats vind je wel een bankje voor een zitje. Een werkblad tegen de muur met een spiegel en je hebt een visagie plekje. Als je geen aparte ruimte hebt om te verkleden dan een kamerscherm.

Werk met wat je hebt

Nu ben ik een vrij pragmatisch fotograaf. Ik werk niet met een lichtmeter die ik eigenlijk niet nodig vindt als je digitaal werkt. Voordeel is wel dat ik direct kan zien wat ik maak via mijn iPad. Dus foto maken, licht bijstellen, weer een foto en zo langzaam werken naar het beeld wat ik wil neerzetten. Ik heb in een eerder blog geschreven dat je als fotograaf als eerste moet leren om te kijken en dan pas begint met fotograferen. Een talent wat je gaandeweg kunt ontwikkelen. Zien wat je licht doet. Weten wat je camera kan en zo je foto opbouwen. Techniek zie ik als ondergeschikt aan mijn wens. Het maakt ook dat je leert improviseren. Dan maar geen peperdure lens of flitser set. Werken met wat ik heb en daar het uiterste van eisen. Weet dat ik het leuk vind om hele sets te bouwen. Ik sleep soms de gekste dingen mijn studio in. Oude bomen, kunstsneeuw, aarde, bladeren, stukken oud hout en ga zo maar door. Hiermee probeer ik realistische settings te maken. Maar ook een eenvoudig kleurtje op de achtergrond en een enkele flitser kan mooie resultaten geven. Bedenk wel vooraf wat je wil neerzetten. Soms is een hoekje in de studio al voldoende voor die ene foto en gebruik ik de oude gordijnen die er nog hangen. De vieze kelder onderin het pand of gewoon de saaie gang als achtergrond.

Het gaat niet om het juiste gereedschap

Op dit moment werk ik met een Canon 6D. De 100mm lens gebruik ik nog steeds en is door het fullframe aspect van de 6D nu een 70mm lens geworden (ongeveer). Dat maakt het nog steeds een perfecte lens voor datgeen wat ik maak. Er staat niet veel op mijn verlanglijst. Een extra flitser misschien om wat meer flexibiliteit te hebben. Enkele statieven mogen vervangen worden, die dingen slijten nu eenmaal. En heel misschien nog wat softboxen en reflectoren. De grap is dat wat ik nu gebruik prima werkt. Natuurlijk komt er altijd weer nieuw en beter op de markt maar de vraag is of je het ook werkelijk nodig hebt. Ik zie veel fotografen helemaal losgaan op dure camera's, lenzen en flitsers maar die weinig investeren in de kennis om goed te fotograferen. Duur en uitgebreid wil niet altijd zeggen dat je dan ook kwalitatief goede foto's maakt. Ja ok, de pixels zullen mooi van kleur zijn en je foto scherp maar maakt dat nu echt de foto? Bedenk dat een foto nog altijd voor en achter de camera gemaakt wordt en niet in de camera. Ofwel de camera is slecht een stuk gereedschap en je kunt een hele dure hamer kopen en gouden spijkers, als je niet kunt timmeren dan komt er echt geen mooi huis.


Heb je geen fotostudio maar wil je wel een foto met een studio-look? Je leert het in deze blog!

avatar

Mijn naam is Erwin Verweij en ik ben een professioneel fotograaf. Mijn passie ligt bij model fotografie in zowel fashion als glamour, waarbij ik altijd probeer grenzen op te zoeken. Ik vertel graag kleine verhaaltjes met mijn fotografie en ik deel graag mijn kennis en ervaring. Ik werk in opdracht vanuit eigen studio of op locatie en mijn werk is te zien op http://www.ifacilitatephoto.eu

Reacties (15)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Fastatje op 30 april 2017 om 12:01

Leuk verhaal en mooie platen, bij mij echter spelen er twee zaken, in eerste plaats probeer ik het beste van het beste aan materiaal te bemachtigen, het kan dan nooit aan het materiaal liggen en je kunt je daarbij ontwikkelen in een omgeving van materiaal waarbij je zelf de uiteindelijke grens neerzet. Daarnaast is het voor mij ook een hobby om de handel in het nodige spul zo uit te voeren dat ik voor een de investering van een doorsnee uitrusting in het bezit ben van een top uitrusting, en laten we eerlijk zijn met bijvoorbeeld een 85mm 1.2 zijn fenomenale platen te schieten en daar hoef je geen professional voor te zijn. Tevens heb ik ook een complete studio inrichting echter nog geen studio, ik gebruik de nodige verlichting (Multiblitz) voor product fotografie. Kortom voor mij geen grenzen.

bentink op 7 april 2017 om 10:25

Ik vind het een goed verhaal, fotografie is vooral kijken.

gvbr op 5 april 2017 om 18:59

Je hebt wel makkelijk praten, je werkt veelal in de studio met flitslicht dus hoge iso waarden, heeft de camera niet nodig. Lichtgevoelige objectieven komen er ook niet aan te pas want f/5.6 zal de maximale opening wel zijn, en je maakt pas om de 2 à 3 seconden een foto want anders zijn de flitsen toch niet opgeladen dus snelheid van de camera is ook geen probleem. Ik ben akkoord met uw uitspraak als U zich beperkt tot studio fotografie. Je moet anders met uw spullen eens een (snelle) sport gaan fotograferen in een sporthal. Objectieven van f/2.8 zijn dan geen uitzondering, de ISO waarde van de camera naar 6400 of naar 8000 ISO en 8 tot 10 beelden per seconden maken. Je zal direct een ander idee hebben over uw "spullen".

Blunder op 5 april 2017 om 01:25

In grote lijnen ben ik het met je eens. Zoals een mentor van mij altijd zei: "Als je te veel met je materiaal bezig bent vergeet je het canvas". Techniek is lang niet alles, goede intuïtie wel. Wellicht is het een kleinigheid, maar zoals iemand terecht opmerkt; 100mm is 100mm op een full frame en niet 70mm. Dat is het enige foutje in je verhaal dat je zou kunnen corrigeren. Het doet een beetje af aan je verhaal. Verder zijn je foto's veelzeggend genoeg, puik werk. Ik heb wel eens in de Leica M groep op Flickr gekeken en zag geen ene foto die me iets zei. Jij doet duidelijk beter zaken.

everweij op 5 april 2017 om 07:17

Ik zal wel eens een foto maken met die 100mm op een 60D en een 6D. Je zal verschil zien. Misschien dat de hoek gelijk is maar mijn positie ten opzichte van het object niet. Hierdoor is er een verschil te zien in de foto. Het is lastig om zo even te beschrijven maar er is toch degelijk een verschil. Misschien niet goed omschreven maar zoals ik beschrijf ga ik altijd pragmatisch te werk. Ik val in slaap als het om techniek gaat.

Gerrito op 4 april 2017 om 21:07

Ik begrijp je punt en je bent zelf een uitstekend fotograaf met oog voor het artistieke. Toch zou ik niet graag bij een prima tandarts in de stoel zitten als hij alleen een Black&Decker heeft. En die huizenbouwer komt ook niet ver met een hamer en een sikkel. Het gereedschap beperkt zijn artistieke mogelijkheden. Bij het stijgen van het niveau van vakmanschap zie je toch wel degelijk het stijgen van de kwaliteit van het gereedschap. (Nee, ik verkoop geen harde waar).

PtR op 31 maart 2017 om 17:10

Mooi artikel waarbij je ook gelijk een goede blik in de fotokeuken van Erwin krijgt. En, tja, het hebben van een Ferrari wil ook niet zeggen dat je kan rijden.

Arnoldloorbachphotography op 30 maart 2017 om 14:38

Mooi verhaal. Daar kan ik wat mee. Een 100mm op fullframe word een 70mm?? Dat begrijp ik niet.

everweij op 30 maart 2017 om 20:29

Toen ik mijn 100mm gebruikte op mijn 60D had ik een andere hoek dan op mijn 6D. Om hetzelfde kader te hebben kan ik nu dichterbij staan. Het is alsof mijn 100mm een 70 mm geworden is.

Arnoldloorbachphotography op 30 maart 2017 om 20:35

Dat begrijp ik, volgens velen is een 100 mm op een cropcamera "160 "mm. Dat je 100 mm nu als een 70 mm aanvoelt begrijp ik ook. Op een Fullframe is een 100 mm gewoon 100 mm. Je kader is zoals je aangeeft inderdaad anders. Groter als een crop, meer beeldvullend.

everweij op 30 maart 2017 om 20:38

Als je goed gelezen hebt kun weten dat ik geen technische fotograaf ben Ik hou me nooit zo bezig met dit soort dingen.

Arnoldloorbachphotography op 30 maart 2017 om 20:41

Ja dat heb ik gelezen en ik heb je foto's bekeken op je website, mijn complimenten echt uitzonderlijk mooi.

JeJeEs61 op 30 maart 2017 om 14:03

Leuk en informatief artikel, wat iedereen die zich gek laat maken door "kenners" of verkopers zou moeten lezen.
Ergens op mijn profiel heb ik ook iets staan in de trend van: Het maakt niet uit hoe duur je camerabody of objectief ook mogen zijn; Als je "het" niet ziet, ben en blijf je kiekjesschieter

p9 op 31 maart 2017 om 13:22

..erg leuk dat laatste regeltje .....

JeJeEs61 op 31 maart 2017 om 17:38

Dank je... De definitie van "het" is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar je begrijpt wat er bedoeld wordt.