Meld je gratis aan
Full-frame of APS-C, welke sensor is geschikt voor jou? © concert, licht, fullframe

9 mei 2017, 10:00

Full-framecamera's waren vroegen alleen weggelegd voor de fulltime vakfotograaf. Tegenwoordig zijn ze echter een stuk betaalbaarder, waardoor ze nu voor een veel groter publiek beschikbaar zijn. Past de full-framecamera ook bij jou wensen? We helpen je met je keuze tussen een full-frame- of APS-C-sensor!

Naast aps-c en full-frame zijn er natuurlijk nog veel meer sensorformaten. Cees de Jonge praat je in dit artikel helemaal bij over alle verschillen!

Welke beeldhoek is voor jou belangrijk?

Het formaat van de sensor is van invloed op je beeldhoek. Als je een foto vergelijkt die gemaakt is met een APS-C-sensor met een 24mm objectief en een full-framesensor met een vergelijkbaar objectief, dan zie je duidelijk dat de beeldhoek bij de tweede foto groter is. Er is letterlijk meer te zien dan bij de APS-C-sensor, vandaar ook dat deze laatste vaak 'cropped-sensor' wordt genoemd.

Dat er meer te zien is bij een full-framesensor heeft soms zo zijn voordelen. Een landschap is weidser, een ruimte lijkt groter en je hoeft minder afstand te nemen als je een grote groep mensen wilt fotograferen. Toch zijn er ook fotografen gebaat bij het APS-C-formaat. Een wildlife-fotograaf kan bijvoorbeeld met hetzelfde aantal mm's, op een crop-body uiteindelijk meer dier in beeld krijgen. Het verschil tussen APS-C en full-frame kan je uitrekenen met een vergroting van 1,6 (zie bovenstaande afbeelding).

Met een tele-lens op een full-framesensor kan je het dier in zijn natuurlijke omgeving laten zien. Foto: ingridvekemans

Wil je een groter dynamisch bereik?

42 megapixels op een full-frame sensor of 42 megapixels op een APS-C-sensor, wat is precies het verschil? Met 42 megapixels leg je enorm veel details vast en dat is heel erg fijn als je achteraf je foto's op groot formaat gaat printen of in de nabewerking nog veel wilt croppen. Je gaat het verschil in full-frame en APS-C wat dat betreft niet merken.

Waar je het wel duidelijk aan gaat merken is de lichtgevoeligheid. Bij de full-framesensor zit hetzelfde aantal pixels verspreid over een veel groter oppervlakte. De pixels zijn dan ook groter, waardoor ze meer licht kunnen opvangen. Full-framesensoren hebben over het algemeen dus ook een veel groter dynamisch bereik en minder problemen met ruis. Dat is vooral handig wanneer je een hogere iso-waarde wilt gebruiken. Bij situaties met weinig licht, zoals avondfotografie en concertfotografie, wint de full-framesensor het dus van zijn kleine broertje.

robinlooy

Heb je behoefte aan een nog kleinere scherptediepte?

Vanwege de grotere sensor, heeft een full-framecamera een kleinere scherptediepte dan een APS-C-camera. Als je besluit om over te stappen naar een grotere sensor, naam dan vooral de tijd om aan dat verschil te wennen! Vooral in het begin zal het erg lastig zijn om onder de knie te krijgen. Waar je voorheen met F/2.8 een prima macrofoto maakte, zal je nu zien dat de scherptediepte veel kleiner is en dat minstens de helft van je insect of bloem onscherp is.

Als je het eenmaal beheerst, kan je met die kleine scherptediepte een prachtig effect creëren bij bijvoorbeeld je portretfoto's. De achtergrond vervaagt volledig en de geportretteerde steekt daar haarscherp bij af. Zorg er wel voor dat de ogen altijd scherp zijn!

ronaldkoster

Hoe belangrijk zijn prijs, gewicht en formaat?

De lichtgevoeligheid van een full-framecamera komt letterlijk met een prijs. Ook al zijn de sensoren steeds betaalbaarder geworden, nog altijd zijn full-framecamera's een stuk duurder dan een high-end APS-C-body. Dat is voor veel fotografen nog steeds reden genoeg om bij een APS-C-camera te blijven.

Bovendien zijn de full-framebody's ook nog eens een stuk groter en zwaarder. Voor veel reisfotografen die een APS-C-spiegelreflexcamera al groot vinden, kan een full-framecamera toch een stap te ver zijn. Een uitzondering is de Sony A7 en A9-serie. Dit zijn de enige series systeemcamera's met een full-framesensor. De body is in dit geval een heel stuk kleiner, maar de lenzen blijven helaas wel van hetzelfde formaat.

Zijn jouw objectieven geschikt voor de overstap van APS-C naar full-frame?

Bij een eventuele overstap zal je goed moeten kijken of je oude objectieven nog geschikt zijn voor je nieuwe camerabody. Ook als je binnen hetzelfde merk blijft, zullen lang niet alle objectieven voldoende licht doorlaten om de volledige full-framesensor te belichten. Objectieven die wel geschikt zijn voor full-framebody's hebben dan ook vaak een grotere diameter dan de objectieven voor crop-camera's.

Sluit je toch een APS-C-objectief aan op een full-framecamera? In de meeste gevallen cropt de camera dan uit zichzelf de beeldsensor. Zo niet, dan zal je dit handmatig in de nabewerking moeten doen om de sterke vignettering die er optreedt te corrigeren.

Canon heeft EF-S lenzen die enkel geschikt zijn voor APS-C-camera's. De EF-objectieven zijn geschikt voor zowel APS-C als full-frame.

Bij Nikon wordt het verschil aangeduid met DX in de naam van het objectief. DX-objectieven zijn enkel geschikt voor APS-C-sensoren. Indien er geen DX-aanduiding in de objectiefnaam staat, kan je deze dus voor je full-framecamera gebruiken.

Sony heeft zowel full-framecamera's met een A-mount als met een E-mount. Heb je een objectief met een A-mount waarbij tevens DT in de objectiefnaam staat? Dan is deze alleen voor APS-C-sensoren geschikt. De Full-frame-A-mount-sensoren hebben namelijk geen specifieke aanduiding. Bij de E-mount is het een stukje eenvoudiger. Lenzen met een EF-aanduiding zijn bedoeld voor Full-frame, terwijl lenzen met enkel een E-aanduiding bedoeld zijn voor APS-C.

Tamron heeft Di, Di II en Di III objectieven voor verschillende vattingen. De Di-objectieven zijn geschikt voor zowel APS-C als full-frame. De Di II-objectieven zijn enkel geschikt voor APS-C. De Di III-objectieven zijn bedoeld voor APS-C-formaat systeemcamera's.

Sigma heeft DC-objectieven voor APS-C en DG-objectieven voor full-framecamera's.

Conclusie

Na het beantwoorden van bovenstaande vragen kan je hopelijk bepalen welke sensor het beste bij je past. Als je investeert in full-frameobjectieven en een body, dan heb je een zeer professionele uitrusting waar je ontzettend veel mee kan doen. Hetzelfde geldt voor een APS-C-camera, alleen schiet deze wellicht sneller tekort bij lastige lichtomstandigheden. Onthoud bovendien dat je altijd beter kan investeren in lichtgevoelig glas, dan enkel in een lichtgevoelige body. Twijfel je nog steeds over de overstap? Wacht dan nog een tijdje. De markt ontwikkeld zich razendsnel, er worden continu nieuwe producten aangekondigd, de prijzen veranderen en de sensoren worden alleen maar beter!

nextgenphotography

Nog meer weten over full-frame- en cropsensoren? Jan Stougie legt het je uit!

Reacties (1)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Matt-H-Imaging op 9 mei 2017 om 11:03

Een cropfactor van 1,6 is specifiek voor Canon. Sony, Nikon, Fuji en Pentax hebben een cropfactor van 1.5. en zetten dus iets meer op de foto.

In principe kun je met een Full Frame en een APS-C camera een identieke foto maken. Het is puur een kwestie van lenzen: je moet op een APS-C camera een lens nemen met een kortere brandpuntsaftand en groter diafragma instellen.

Een voorbeeld waarbij je vrijwel dezelfde foto krijgt:

* Full frame met 50mm lens op F2.8
* APS-C met 35mm lens op F1.8