Meld je gratis aan
Je bent professioneel fotograaf als je deze klanten hebt overwonnen © foto's, bruiloft, kind

25 mei 2017, 10:00

Wanneer kan je jezelf nu echt fotograaf noemen? Is dat het moment dat je een 'goede camera' hebt gekocht? Het moment dat je je eerste betaalde opdracht hebt binnengehaald? Of misschien is het wel het moment dat iemand naar je refereert als 'de fotograaf'? Je mag jezelf sowieso fotograaf noemen als je deze drie lastige klanten hebt overwonnen!

Wil jij professioneel fotograaf worden? We geven je zes tips!

De 'ik-wil-geweldige-foto's-maar-heb-nauwelijks-budget'-klant

Een potentiële opdrachtgever heeft je benaderd om te praten over een mogelijke samenwerking. Onder het genot van een kopje koffie hebben jullie je portfolio doorgenomen, vastgesteld wat er van je verwacht wordt en een planning gemaakt voor de opdracht. Jij bent enthousiast over de klus en de opdrachtgever is enthousiast over jou, je stijl en werkwijze. Alles is koek en ei. Dan komt de vraag die je wist dat zou komen. "Hoeveel kost het om jou hiervoor in te huren?" Met dit bijltje heb je al vaker gehakt, dus als een echte professional beargumenteer je netjes je projectprijs, waarin je apparatuurkosten, je verzekeringen, alle reiskosten, je pensioen, de nabewerkingstijd en je daadwerkelijke salaris verwerkt zitten. Hij zal wel begrijpen dat je niet voor een appel en een ei, drie weken lang, door heel het land, zijn bedrijfslocaties kan fotograferen. Toch?

Het tegendeel blijkt waar... "Sorry dat ik het zeg, maar dat vind ik wel heel veel geld. Zoveel werk is het toch niet? Zelf zat ik te denken aan maximaal 1/5e van wat je nu vraagt. Mijn bedrijf is ontzettend groot, ik weet zeker dat deze klus je veel exposure zal opleveren! Wil je dat niet? Oh.. Dan denk ik dat ik maar iemand anders ga benaderen. Mijn neefje heeft namelijk ook een hele goede camera. Je weet wel, zo een waar je losse lenzen op kan zetten en dan kan je er heel ver mee inzoomen. Hij fotografeerde laatst bloemetjes in de achtertuin en die foto's waren ook heel erg mooi. Bedankt voor je tijd."

Opdrachtgevers zoals deze komt iedere fotograaf wel een keer tegen in zijn/haar carrière. In sommige gevallen zijn ze alsnog redelijk goed te overtuigen. Hopelijk zien ze in dat jouw beelden totaal niet te vergelijken zijn met de kiekjes van het neefje. Gebeurt dat niet direct? Dan zijn er twee mogelijke scenario's. Ofwel de opdrachtgever komt op een later tijdstip met hangende pootjes bij je terug, of je ziet een paar weken later een aantal zeer teleurstellende bedrijfsfoto's voorbijkomen op je Facebooktijdlijn.

antheadh92

De 'ik-betaal-dus-ik-bepaal'-klant

Een klant klopt bij je aan voor een fotoshoot. Over enkele weken zal ze bevallen en ze wil graag dat jij foto's gaat maken van haar newborn. Ze heeft je website bekeken en is erg onder de indruk van je portfolio. Jouw rustige, minimalistische stijl met zachte pasteltinten is precies wat ze zoekt. Met je tarieven gaat ze direct akkoord. Samen bepalen jullie een goede aanpak en plannen een datum voor na de bevalling.

Als je enkele weken later bij haar thuis binnenstapt zie je een trotse moeder met haar pasgeboren kind. Ze heeft nog eens goed nagedacht over het soort foto's dat ze graag wil hebben en heeft een paar 'kleine' aanpassingen op de eerder besproken aanpak. "Heb je toevallig ook een neon-geel achtergronddoek bij je? Ik wil echt knallende foto's namelijk!" Daarnaast heeft ze een enorme hoeveelheid aan felgekleurde accessoires gekocht, wil ze het kind het liefst ook nog gefotografeerd hebben in een teddybeer-pakje én het zou ook heel fijn zijn als je uiteindelijk de baby skydivend tussen de wolken kan Photoshoppen.

Je slaakt een diepe zucht. Dit is absoluut niet wat je hebt afgesproken en het past ook zeker niet bij jouw stijl. Wat doe je? Herinner de klant aan de reden waarom ze in eerste instantie bij jou heeft aangeklopt voor deze klus. Geef aan welke aanpassingen je wel en niet kan/wil doorvoeren. De klant is niet altijd koning. Jij staat voor een bepaalde stijl en kwaliteit.

ilsevst

Klantje nooitgenoeg

Je bent ruim op tijd onderweg naar een bruiloft waar je als fotograaf gaat werken. Als je in de auto zit gaat opeens de telefoon. Het is de weddingplanner. "Ik weet dat we 09:00uur hebben afgesproken, maar red je het wellicht om er eerder te zijn, zodat je ook de voorbereidingen van de bruidsmeisjes, de pastoor en de rest van de familie kan fotograferen?"

Gedurende de dag word je meerdere keren aan je jasje getrokken om op allerlei verschillende plekken foto's te maken. Je hebt nog nauwelijks tijd om tussendoor van accu te wisselen, of er wordt door de weddingplanner alweer gevraagd of er extra portretfoto's gemaakt kunnen worden van álle verschillende gezinnen die aanwezig zijn. Je geeft duidelijk aan dat dit niet de afspraak was, maar zegt uiteindelijk toch toe omdat het bruidspaar het zo graag wilt. Terwijl je daar mee bezig bent komt ze niet veel later alweer aangesneld. "Ben je nog steeds met die portretfoto's bezig? Er wordt ondertussen al gedanst op de dansvloer!".

Na de bruiloft spendeer je uren aan je nabewerking en het creëren van een mooie en diverse selectie van de foto's. Na het aanleveren gaat al snel de telefoon. "Je had toch ook een foto gemaakt van oom Frits en tante Jet? Had je niet toevallig ook een detailfoto van de aankleding van de stoeltjes? Zou je de volgende lijst met foto's ook in zwart-wit kunnen bewerken? Ik stuur je ook nog een aantal mailadressen mee, die personen willen graag alle foto's hebben waar ze zelf opstaan. Ik ben niet lastig nu toch? Ik bedoel, je hebt de foto's toch al gemaakt, dan kan je ze net zo goed even snel doorsturen. "

Er zijn vaak klanten die onderschatten hoeveel werk je als fotograaf tijdens en vooral achteraf steekt in je fotoselecties en nabewerking. Maak hier dan ook op voorhand heel duidelijke afspraken over. Bespreek alle mogelijkheden vooraf en bepaal hoeveel foto's de klant uiteindelijk zal ontvangen.


Hoe begin je als professioneel fotograaf? Stel jezelf deze vier marketingvragen.

Reacties (4)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
MarcoVoet op 29 mei 2017 om 19:24

Die prijssetting is en blijft een ooh zo moeilijk thema....en wanneer kan men zichzelf nu eigenlijk fotograaf noemen...voor ge überhaupt als proffesional aan de slag kunt....
Want men kan misschien wel eens mooie plaatjes schieten, in de smaak van vrienden en kennissen. Maar dan begint indd het ander luikje...ondernemen. En das andere koek, die krijg ik er maar ni in

henkkzoom op 29 mei 2017 om 18:41

Ik bepaal mijn prijs vooraf met het wel en niet. Te duur, dan mag men een ander zoeken.
Geeft men aan z.g. geen geld te hebben dan vraag ik wat ze bieden alvorens mijn bedrag te noemen. Vaak is dat zelfs meer dan ik zou vragen.
Mijn portfolio zie je hier: https://youtu.be/phD2RaDIcR0

Panzer op 29 mei 2017 om 18:38

Fotograaf zijn, is maar 50% van het werk, want je bent ook omdernemer. Ben je aan het fotograferen, dan ben je fotograaf. Gaat het om eisen, tijden en geld, dan ben je ondernemer. Als je dat onderscheid kunt maken, dan ben je al aardig onderweg.

Henk Siteur op 25 mei 2017 om 17:55

Dit alles spreekt voor zich! Heel duidelijk zo. Een heel informatief artikel.
Ik heb een keer wat meegemaakt met de NTR, van de t.v. dus. Die wilden voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ze hebben een aantal foto's op Zoom gezien van mij die ze wilden hebben en dachten (denk ik): Dat amateurtje doet dat wel. Dus dit amateurtje deed dat niet. Het komt uiteindelijk hier op neer dat ze de foto's kosteloos wilden hebben. Toen was het einde verhaal.
Met andere opdrachtgevers heb ik wel goede ervaringen, ook in het buitenland. En: zoals je al schreef moet de fotograaf ook duidelijk zijn wat wel en wat niet kan.


Groeten, Henk.