Meld je gratis aan
Hoe begin je een eigen fotografiebedrijf? © behind, the, scenes, werkwijze

31 mei 2017, 10:00

Je hebt besloten dat je de stap gaat maken van fanatiek fotograaf naar professional, maar hoe maak je die stap nu precies? We geven je een aantal tips die het je een stuk makkelijker zullen maken om je eigen fotobedrijf op te starten!

Twijfel je nog of jij het wel aankan om professioneel fotograaf te worden? Doorloop dan deze stappen en je zult vanzelf zien of jij het in je hebt!

Doe een goed marktonderzoek

Bij een marktonderzoek breng je in kaart welke concurrenten er in 'jouw regio' actief zijn en wat de wensen zijn van jouw doelgroep. Vanzelfsprekend is dit ook heel erg afhankelijk van het type fotografie waarin je gespecialiseerd bent. Zeker de portretfotografen zullen merken dat ze voornamelijk concurreren met fotografen uit hun eigen regio. Fotografen die zich qua stijl erg onderscheidend opstellen, hebben hier minder last van.

Je kan je marktonderzoek heel eenvoudig beginnen met online research. Welke fotografen kom je bijvoorbeeld het eerst tegen als je 'woonplaats+fotograaf' intypt? Dat zijn fotografen die zich goed hebben verdiept in de marketing en vindbaarheid van hun bedrijf. Wat zijn de reviews over deze fotografen? Zijn ze ook op social media te vinden? Hoe reageren de klanten? Stel een lijstje samen met fotografen die zowel qua stijl, prijs en bereikbaarheid vergelijkbaar zijn met jouw bedrijf. Als deze fotografen moeite hebben met het vinden van klanten, dan weet je dat jij je wellicht op een andere regio zal moeten focussen óf dat je jezelf op minstens één van deze drie punten sterk zal moeten onderscheiden.

marley

Reken op voorhand je minimale omzet uit

Het is heel erg belangrijk om een reële inschatting te maken van de minimale omzet die je moet behalen om uit de kosten te komen en jezelf van een degelijk inkomen te voorzien. Daaruit kan je namelijk afleiden hoeveel klanten je maandelijks moet hebben en wat voor prijs je kan vragen voor je werk. Breng allereerst alle kosten die je maakt in kaart. Denk hierbij aan: apparatuurskosten, software, studiohuur, verzekeringen, reiskosten, afschrijvingen, uitbestedingsuitgaven, belastingen, elektra en alle overige bedrijfskosten. Tel daarbij het minimale salaris dat je nodig hebt om in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Dit alles moet je uiteindelijke maandomzet minstens gaan dekken. Daarnaast bouw je natuurlijk ook nog een extra buffer op, om toekomstige onverwachte kosten te kunnen dekken én om verdere groei van je bedrijf te stimuleren.

tijmen25

Bepaal jouw eigen werkwijze

Naast je kosten is het vanzelfsprekend ook essentieel om te weten hoeveel tijd je bezig bent per klus. Dat inzicht krijg je eigenlijk alleen maar door eerst flink wat vlieguren te maken en goed bij te houden hoeveel tijd je kwijt bent aan de verschillende aspecten van je bedrijf. Als je een volledige dag op locatie fotografeert, hoeveel tijd spendeer je dan nog aan je nabewerking? Is dat meer of minder dan bij je studioshoots? Ben je lang bezig met het klaarmaken van je studio voor een nieuwe shoot? Hoe veel tijd plan je in voor een eerste kennismaking? Het zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen om meer inzicht te krijgen in je uren. Als je voor jezelf een duidelijke werkwijze hanteert, kan je dit ook heel eenvoudig communiceren naar je klant, wat voor duidelijkheid en efficiëntie zorgt.

ronaldkoster

Zorg voor een sterk portfolio

Het allerbelangrijkste aan het beginnen van een eigen fotografie-start-up is dat je over voldoende praktijkervaring bezit. Ook al ben je daar zelf sterk van overtuigd, je zal het ook moeten bewijzen naar je klanten toe. Dat kan alleen maar met een sterk portfolio.

Als je je portfolio gaat samenstellen, zorg er dan voor dat je echt met het kritische oog van een klant naar je eigen beelden kijkt. Oud werk dat niet meer relevant is voor je huidige stijl en kwaliteit heeft niks te zoeken in je portfolio, zelfs al zijn het 'leuke foto's'. Leg je selectie voor aan mensen waarvan je weet dat ze kritisch zijn en eerlijke feedback durven geven. Door bij het opzetten van je bedrijf al harde eisen te stellen aan je eigen kwaliteit, zal je zien dat je uiteindelijk ook op een hoger niveau gaat presteren.


Als je alles als professional goed op een rijtje hebt, dan zal je zeker geen problemen ondervinden met deze drie lastige klanten!

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn