Meld je gratis aan
Waarom jij als fotograaf moet gaan netwerken © fotofair, netwerken, fotografen

21 september 2017, 10:00

Voor veel fotografen is netwerken, naast het bijhouden van de boekhouding, een van de meest vervelende onderdelen van het vak. Vandaar dat een grote groep er ook totaal niet mee bezig is. We geven je een aantal redenen om toch uit die fotostudio te kruipen en het gesprek aan te gaan met de community om je heen!

Ga je net beginnen als professioneel fotograaf? Of twijfel je nog? Kijk eerst eens of je deze vier essentiële marketingvragen kan beantwoorden!

Netwerken met collega's

Als je net komt kijken in de zakelijke wereld van fotografie, dan is netwerken de ideale manier om de kneepjes van het vak te leren. Door andere fotografen te spreken, leer je hoe zij zaken aanpakken en bepaalde problemen oplossen. Dat is vaak handiger dan zelf telkens het wiel te moeten uitvinden. Als je een klik hebt met een aantal fotografen dan kan je elkaar helpen, bijspringen wanneer iemand een keer handen tekort komt, een fotoklus overnemen als iemand die zelf niet kan doen en problemen en mogelijkheden aan elkaar voorleggen en bespreken. Je hoeft niet bang te zijn dat je meteen als een concurrent of bedreiging wordt gezien, als jij jezelf open en toegankelijk opstelt, zijn er altijd mensen die je willen helpen.

Een succesvol fotograaf werkt meestal in een bepaalde niche, waarin hij/zij zich zó sterk ontwikkeld heeft dat zijn stijl, kwaliteit en aanpak onderscheidend zijn van de rest. Als je al zo sterk gesetteld bent in de markt, dan is netwerken met andere fotografen nog steeds erg belangrijk. Je blijft hierdoor op de hoogte van de ontwikkelingen in het vak en creëert een netwerk van mensen die je kunnen helpen wanneer het nodig is. Als je stil blijft staan als fotograaf, alleen maar je eigen ding blijft doen en stopt met groeien, dan zal je zien dat je op een gegeven moment nog maar weinig aansluiting kan vinden bij de markt die zich razendsnel ontwikkelt.
hanskl

Zakelijke partners ontmoeten

Naast collega's zijn er natuurlijk ook ontzettend veel mogelijkheden voor samenwerkingen met zakelijke partners. Het is niet ongewoon dat apparatuur en accessoires van fotografen gesponsord worden door de grote merken en importeurs. Stel, je wilt bijvoorbeeld de stap maken om zelf je foto's op groot formaat te gaan printen. Dan kan je die printer natuurlijk via een webshop kopen voor de vaste prijs. Óf, je belt rechtstreeks naar die importeur die je al een paar keer eerder gesproken hebt en kijkt of je samen een mooie deal kan maken. Misschien is er wel een fysieke fotozaak, waar je regelmatig iets koopt en een praatje maakt over je werk. Dan heb je er dus baat bij als ze al een paar keer je gezicht hebben gezien en dat ze weten waar je mee bezig bent.
henri1952

Potentiële klanten aanspreken

Uiteindelijk draait het er natuurlijk allemaal om, dat je voldoende klanten binnenhaalt zodat je je geen zorgen hoeft te maken om je financiële situatie. Soms is het echter nogal lastig om klanten te werven, omdat je nog maar net begint en nog niet zo gesetteld bent als andere fotografen. Als je dan weet dat je kwaliteit goed is en dat je ook prijstechnisch goed in de markt staat, dan kan netwerken ook hier de uitkomst bieden. Stel je bent bruidsfotograaf en hebt een sterk portfolio. Huur dan een plek op een simpele bruidsbeurs. Je kan dan direct jouw portfolio aan potentiële klanten laten zien en direct wat opdrachten binnenslepen. Lukt dat laatste niet? Dan heb je direct de mogelijkheid om aan die potentiële klanten te vragen wat ze nog missen in jouw portfolio en wat de reden is dat ze toch liever voor een andere fotograaf kiezen. Die informatie is voor jou van grote waarde, want hierdoor kan je achterhalen wat jouw 'gebreken' nog zijn. Ook voor allerlei andere soorten fotografie zijn er ontzettend veel evenementen waar je de doelgroep rechtstreeks kan spreken.

karindevries57

Netwerken? Hoe doe je dat nu eigenlijk?

Hoe zet je die eerste stap in het vergroten van jouw netwerk? Begin simpel en ga online op zoek naar personen die interessant voor jou kunnen zijn. Er zijn online allerlei soorten (Facebook)groepen en fora met fotografen rond één bepaald thema; zoals groepen voor evenementfotografen, gebruikers van een specifiek cameramodel, fotografen uit een bepaalde regio, etc. Als je daar lid van wordt, af en toe een vraag stelt en actief meedenkt in discussies, dan zal je al snel heel veel interessante dingen bijleren.

Als je vervolgens een aantal personen tegenkomt die voor jouw netwerk een waardevolle aanvulling kunnen zijn, dan kan je ze eens benaderen om een keer koffie te drinken, of zelfs vragen of je een keer mee mag kijken als ze aan het werk gaan. Als je het niet fijn vindt om zo direct mensen te benaderen, dan kan je veel beter een fotografie-gerelateerd evenement bezoeken waar veel mensen komen met de intentie om te netwerken. Zorg er dan voor dat je altijd visitekaartjes hebt om af te geven en dat je direct wat van je eigen werk kan laten zien als mensen ernaar vragen. Het belangrijkste is misschien nog wel om vooral veel interesse te tonen in de ander en niet een soort geforceerd marketingpraatje over jezelf te beginnen. Een netwerk bouw je langzaam op en daar zal je dus wel wat tijd in moeten investeren.

betty-60

Word jij wel eens gevraagd om je RAW-bestanden door te sturen?
We geven je een aantal redenen om dat echt niet te doen!

Reacties (2)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
PtR op 22 september 2017 om 09:17

Voor het gros van de hobbyfotografen, zoals ik, moet er eigenlijk niet "genetwerkt" worden. Ik denk dat wij de professionele fotograaf niet in de weg moeten zitten. De professionele fotograaf zal inderdaad wel moeten netwerken om het hoofd boven water te houden.

Blackdog op 21 september 2017 om 23:13

Moet ? Er moet helemaal niets !