Meld je gratis aan
Social media voor fotografen © social, media, rechtenvrij

30 september 2017, 09:00

Tegenwoordig zijn de meeste fotografen ook actief op de sociale mediakanalen, om daar klanten en collega's te kunnen bereiken. Hoe pak je dat aan en waar moet je op letten? We helpen je op weg!

De juiste content creëren

Waar kan je als fotograaf je social media kanalen precies voor gebruiken? Allereerst is het natuurlijk de perfecte manier om te laten zien waar je allemaal mee bezig bent en hoe je jezelf aan het ontwikkelen bent. Post dus vooral veel recent werk en laat zien dat je niet stilzit. Ook al ben je gespecialiseerd in één type fotografie, probeer er wel voor te zorgen dat er toch een bepaalde diversiteit zit in het werk dat je uploadt. Wees selectief en post geen overdaad aan fotoseries. Social media gebruikers raken namelijk snel verveeld door teveel van hetzelfde.

Als je wilt dat andere mensen ook van je kunnen leren, dan is het heel nuttig om ze inzicht te geven in je werkwijze. Dit kan je doen door regelmatig 'behind the scenes' informatie met ze te delen. Dit kan ofwel in uitgebreide blog posts, een fotoserie of door middel van een video of vlog. Laat bijvoorbeeld eens zien hoe je je nabewerking aanpakt, hoe je met een model omgaat of hoe je studio is opgebouwd. De meeste social media kanalen bieden je ontzettend veel mogelijkheden om je content divers te houden. Tekstberichten, links, losse foto's, albums, video's en livestreams, er is vanalles mogelijk, dus maak daar ook zeker gebruik van!

Als je soms niet goed weet wat je het beste kan posten, vraag je volgers dan eens wat ze het liefst van je zouden willen weten. Wellicht zijn ze heel geïnteresseerd in de technische kant van jouw fotografiestijl, of willen ze juist nóg meer werk van je zien.

Meer volgers opbouwen

Er zijn verschillende redenen waarom mensen een bepaalde fotograaf volgen. Als men weet dat ze van jou iets kunnen leren, dan is het interessant om daarvan op de hoogte te blijven. Als je regelmatig verrassende posts plaatst, of echt unieke beelden of informatie deelt, dan is dat interessant voor je doelgroep. Het opbouwen van een succesvol social media account kost dus aardig wat tijd, omdat je garant moet staan voor een bepaalde kwaliteit. De start is dan ook het meest ingewikkeld, maar als je eenmaal een vaste groep volgers hebt, zal je ook zien dat je sneller nóg meer volgers aantrekt.

Door regelmatig te posten en de inhoud van je posts afwisselend te houden, bouw je dus vanzelf meer volgers op. Ook het tijdstip van je posts is hierbij van belang. Verschillende social media platformen bieden je inzicht om te zien wanneer je volgers online zijn. Als je daar op inspeelt, zal je het bereik van je posts vergroten. Dat is vooral handig, als je eens in de zoveel tijd iets hebt om aan te prijzen, zoals een workshop of lezing. Op social media zullen meer mensen dit voorbij zien komen, dan wanneer het alleen op je website vermeld staat.

simoncallaerts

Samenwerken met anderen

Stel je bent een beginnende fotograaf en hebt zelf nog niet genoeg sterke content om je volledige social media account te vullen. Dan kan je ervoor kiezen om artikelen, beelden en video's van anderen te delen. Kies voor posts die zowel jou als je volgers inspireren en daadwerkelijk aansluiten bij jouw eigen werk als fotograaf. Bijvoorbeeld: een leuk plaatje van een kat met een verjaardagstaart is misschien heel erg grappig, maar heeft niks te maken met de oorspronkelijke reden waarom jouw volgers ooit op 'volgen' hebben geklikt. Als het je lukt om jouw content ook door anderen gedeeld te laten worden, zal je ook zien dat het aantal volgers opeens een stuk sneller zal groeien!

angelotus

Klanten werven via social media

Een succesvol account werkt als magneet voor extra klanten voor je bedrijf. Naast extra publiciteit voor je werk en de dingen die je organiseert, zorg je er namelijk ook voor dat je jezelf benaderbaar opstelt. Als men ziet dat je actief bent op social media dan is het een kleine stap om je een berichtje te sturen.

Daarnaast is er bij de bedrijfspagina's vaak een mogelijkheid om een review achter te laten. Als deze voornamelijk positief zijn, is dat sowieso een goede reden voor een klant om voor jou te kiezen. Zitten er ook wat (onterecht) negatieve reviews tussen? Dan kan je juist je professionaliteit aantonen door daar op een respectvolle manier mee om te gaan. Is het een grote puinhoop aan negatieve reacties? Dan is het misschien beter om eerst je relatie met je huidige klanten te verbeteren, voordat je een poging doet om nieuwe klanten aan te trekken.

Als fotograaf kan Instagram natuurlijk niet ontbreken tussen je sociale media kanalen. Leer in dit artikel hoe je daar alles uit kan halen!

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn