Meld je gratis aan
Acht dingen die we in 2018 niet meer willen horen van opdrachtgevers! © geld, val, dollar

4 januari 2018, 12:00

Ga jij in 2018 met jouw fotografie de zakelijke kant op? Of werk je al langer als professioneel fotograaf en hoop je dit jaar je bedrijf verder door te zetten? Dan zal je deze tenenkrommende opmerkingen van opdrachtgevers vast niet (meer) willen horen!

Wil je van je hobby je beroep maken? Wellicht dat deze zes tips je goed kunnen helpen!

"Deze opdracht is geweldig voor jouw portfolio!"

Maar dat is het waarschijnlijk niet voor je portemonnee... Veel potentiële opdrachtgevers proberen fotografen binnen te halen met mooie praatjes over hun eigen bedrijf. Vooral de opmerking dat het geweldig goed op je cv of in je portfolio zou staan, als je voor dat grote gerenommeerde bedrijf gefotografeerd hebt, klinkt veel fotografen bekend in de oren. Vervolgens proberen ze een flinke korting te bedingen, of je zelfs gratis te laten werken, omdat 'de merknaam' nu eenmaal ook zijn waarde heeft. Helaas betaalt een dat soort extra waarde niet de huis-tuin-en-keuken-rekeningen, dus laat je niet gek maken en blijf bij je eigen prijs.

"Als je toch aan het fotograferen bent, zou je dan ook nog even...

...zestig portretfoto's en tien groepsportretten extra kunnen maken? En oh, we zoeken ook nog iemand voor een aftermovie! Heeft jouw camera ook een videoknop?
Het gebeurt enorm vaak dat jouw werk als fotograaf wordt onderschat. Als je er toch bent en al die uren rekent; dan zou je best iets meer kunnen doen in die uren toch? Helaas. Veel mensen weten niet hoeveel extra tijd er achteraf nog gaat zitten in het sorteren en nabewerken van al die extra foto's. Bovendien; bij de bakker krijg je ook niet opeens gratis krentenbollen bij je brood, omdat hij toch al aanwezig is in de bakkerij toch?

"Ik wil graag achteraf ALLE foto's ontvangen, ook de beelden niet goed gelukt zijn."

Allereerst; iedere fotograaf maakt foto's waar hij/zij niet trots op is. Ook de echte topfotografen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je snel klikt, maar per ongeluk nog de instellingen van een totaal verkeerde belichting ingesteld hebt staan? Of je schat je sluitertijd verkeerd in, waardoor een deel van je foto bewogen is. Het gebeurt echt de allerbesten en met die foto's kan jouw klant niks. Toch kan het de klant wel de indruk geven dat je niet wist wat je aan het doen was. Ook de foto's die technisch gezien wel goed zijn, maar alsnog niet voldoen aan jouw kwaliteitseisen, lever je niet aan bij een klant. Stel dat hij deze vervolgens online zet, met jouw naam erbij als fotograaf? Dan doet deze behulpzame actie richting een klant vervolgens flink afbreuk aan jouw kwaliteit als fotograaf. Dat moet je echt zien te voorkomen.

"Waarom ben je zo duur? Van dat geld kan ik net zo goed zelf ook een goede camera kopen!"

Waarom een fotograaf zijn geld waard is? Reken maar eens uit wat het aantal manuren, de afschrijving van de apparatuur, het selecteren en nabewerken, de reiskosten én alle verzekeringen bij elkaar kosten. Dan is het pensioen nog niet eens inbegrepen en komt er ook nog BTW bovenop. Van dat geld kan je zeker een mooie camera kopen, maar de kwaliteit die je als opdrachtgever zonder ervaring uit een goede camera kan halen, komt echt niet in de buurt bij de kwaliteit van een professional.

3191

"Ik wil de foto's over 24 uur hebben, maar ik kan je wel pas over 24 maanden betalen"

Betalingstermijnen zijn standaard. 30 dagen is gebruikelijk en 60 dagen is het extreme maximum. Als een opdrachtgever bij voorbaat al aangeeft niet eerder te kunnen betalen, dan kan je aanvoelen dat het bedrijf niet financieel stabiel is.

"Als je mij alle RAW-bestanden stuurt, dan bewerk ik de foto's zelf wel"

Voorkom dit soort vragen en spreek op voorhand duidelijk het aantal foto's met volledige afwerking vast. De klant heeft bewust gekozen voor jouw stijl, dus jij garandeert dat deze look ook duidelijk naar voren komt in het eindresultaat. Laat de klant niet aanklooien met jouw beelden maar sta zelf garant voor je eigen kwaliteit. We weten allemaal hoeveel er mogelijk is in de nabewerking, de mogelijkheden om jouw foto's te verpesten zijn eindeloos. Ook al vindt de klant dat die bewerking het beste bij het bedrijf past, moet je alsnog altijd jouw eigen stijl en werkwijze als fotograaf bewaken.

schilling62001

"Als je heel erg vaak heel erg goed voor ons werkt, kunnen we je in de toekomst heel misschien een beetje betalen"

Het vooruitzicht op een mogelijke betaalde opdracht wordt ook vaak door opdrachtgevers gebruikt om je eerst lange tijd gratis te laten werken. Ze zien het als een soort proefperiode, maar ze vergeten dat ook jij gewoon je huur en brood moet betalen. In geen enkele winkel kan je gratis spullen afhalen met de belofte om later misschien voor nieuwe producten te betalen. Laat je dan ook niks wijsmaken, ook al is de opdrachtgever nog zo interessant, je verdient gewoon geld voor je werk.

borracho

"Waarom moet ik meer betalen als ik de foto's voor meerdere doeleinden wil gebruiken? Jij hoeft ze toch maar één keer te maken?"

De discussie over de rechten van de fotograaf blijft vaak een lastige. Opdrachtgevers denken vaak dat ze bestanden in hoge resolutie kunnen krijgen en vervolgens onbeperkt kunnen gebruiken, of zelfs ook door andere partijen kan laten gebruiken. Dit gebeurt helaas ook te vaak. Het gebruik van de foto bepaalt echter ook de waarde van de foto. Aan een foto voor een billboard zit een andere prijs dan een simpele social media post. Als verschillende partijen jouw foto's gaan gebruiken, dan dien je daar ook meer geld voor te krijgen. Zoals voor alles geldt; maak hier duidelijke afspraken over!

Ook heel herkenbaar: deze drie lastige klanten!

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn