Meld je gratis aan
Linda fotografeert met de GH5 © panasonic lumix gh5 - linda van der toorn -  GH5 - focusstacking 3

1 september 2015, 10:08

De eerste indruk die ik krijg bij het uitpakken van de camera is dat hij erg licht aanvoelt. Na het bevestigen van de kitlens is het gewicht met een kleine 1100 gram een prettige combinatie. Mijn eerste reactie is dat het daardoor wat goedkoper aanvoelt, maar die gedachte verdwijnt direct na het werken met de camera. Het is een camera die door de iets diepere greep prettig in de hand ligt en zich op die manier goed laat hanteren.

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

First impressions....

Uiteraard kijk ik eerst hoe ver ik kom zonder de handleiding te raadplegen voor de verschillende functies. Voor een groot deel werkt de camera erg intuïtief. Wel merk ik dat de knopjes bovenop de camera (met name de Fn1 en Opname knop) wat lastiger in te drukken zijn op het moment dat je de viewfinder gebruikt om de foto te maken.
Een handigheidje is dat de ISO knop twee kleine puntjes heeft waardoor je altijd weet waar je met je vinger zit ten opzichte van de andere knoppen bovenop de camera.

Ook heeft de camera de mogelijkheid om het gekozen programma op de programmaknop vast te zetten door een keer op het knopje in het midden van de programmaknop te drukken. Dit voorkomt dat je tijdens het gebruik van de camera ineens ongewenst van programma wisselt.

De camera is uitgerust met een dubbel SD slot. Indien je beide slots tegelijk gebruikt, kun je in de camera aangeven hoe je wilt dat de foto's weggeschreven worden. Eerst op de ene en dan op de andere kaart, of allebei te gelijk. In het laatste geval heb je gelijk een back-up van je foto's mocht er iets mis gaan met een van de kaartjes.

De camera is voorzien van een 3.2 inch touchscreen welke volledig kantelbaar is. Het scherm komt helder en duidelijk over. Je kunt zelf instellen of je alleen het touchscreen wilt zien, alleen de viewfinder wilt gebruiken of dat de sensor op de viewfinder detecteert wanneer je door de viewfinder kijkt en daarmee automatisch schakelt tussen het touchscreen en de viewfinder.
Bij het bekijken van de gemaakte foto's kan dit onhandig werken omdat je bij het bedienen van het touchscreen gebruik maakt van je handen en hierbij soms voor de sensor langs gaat. Het beeld schiet dan heen en weer waardoor je even niets ziet op het touchscreen.

Functies GH5

De camera biedt de mogelijkheid om een aantal gebruiker specifieke functies vast te leggen en als custom functie op te slaan. Erg handig als je voor een bepaalde setting (bijv. binnen, buiten of macro) altijd dezelfde instellingen gebruikt. Daarnaast beschikt de camera over een aantal functietoetsen waarvoor je zelf de functie kunt bepalen.

Diverse functies van de camera zijn direct in te regelen via het touchscreen. De overige opties van de camera zijn terug te vinden in een zeer uitgebreid menu. Mocht je nu net als ik af en toe verzanden in de enorme hoeveelheid aan afkortingen, dan is hulp nabij. Door op de display knop te drukken wordt er een korte beschrijving getoond bij elk menu item. Dit scheelt enorm veel tijd in het proberen uit te vinden waar elk item voor staat. Als je eenmaal een item selecteert en een keuze moet maken uit de opties die worden geboden bij dit menu-item, dan verdwijnt de korte beschrijving en ben je aangewezen op jezelf en Google (Google is your friend!).

Het fotograferen

Na het instellen van wat basis settings, begin ik met fotograferen. Wat direct opvalt is dat ik duidelijk niet gewend ben om met behulp van de joystick het scherpstelpunt te selecteren. Voor mijn gevoel gaat het te langzaam of hij schiet ineens te snel door. Scherpstellen op de touchscreen is voor mij geen optie omdat ik dan telkens op het scherm moet kijken en tikken en hierdoor afgeleid wordt van mijn onderwerp. Wellicht een kwestie van wennen?

Bij het kijken door de zoeker valt mij een ding op. Het beeld dat ik zie is weliswaar duidelijk, maar ik kan niet wennen aan het geprojecteerde beeld. Ik zie regelmatig een trilling of een beeld waarin een wazigheid beweegt (alsof je door de walm van een warmtebron heen kijkt). Ik heb niet kunnen achterhalen waar dit door veroorzaakt wordt. Wel is dit voor mij een minpunt aan de camera omdat ik bij het kijken door de zoeker een stabiel en helder beeld wil zien en niet afgeleid wil worden door trillingen.

De camera beschikt over Wi-Fi zodat ik eenvoudig mijn gemaakte foto's kan delen of een back-up kan maken (direct vanaf de camera). Ook kan ik verbinding maken met mijn tablet of smartphone en kan ik ook via het aangesloten device de camera bedienen. Hiervoor dien ik wel gebruik te maken van de bijbehorende app.
Verder biedt de camera de optie om 6K en 4K Photo's te maken met een burst modus van 30 tot 60 beelden per seconde. Achteraf kunnen hieruit dan de beste foto's worden geselecteerd en bewaard. De post focus en focus stacking bieden de mogelijkheid om creatief om te gaan met de scherpstelling in de foto.

Elke foto uit de reeks foto's voor focus stacking is als aparte foto op te slaan. Dit was de eerste foto uit de reeks.


Dit was de laatste foto uit de focus stacking reeks. Door beide scherpstelpunten te selecteren en de camera de opdracht te geven deze samen te voegen, maakt de camera de volgende foto.


Foto na focus stacking (1/80, f/4.0, op 60 mm, 3200 ISO) Foto's gemaakt met de 12-60mm kitlens.

Filmen met de GH5

De camera biedt de mogelijkheid om in veel verschillende resoluties en frame rates te filmen, zelfs in 4K tot 30fps. Mijn PC leent zich echter niet tot het verwerken van 4K opnames waardoor ik dit niet heb kunnen testen. Wel heb ik de mogelijkheden om te filmen uitgeprobeerd. De camera biedt veel opties die in te stellen zijn om creatief te kunnen filmen. Door het aanpassen van bijvoorbeeld de framerate kun je slow motion of juist versnelde beelden creëren. Nice!

Filmen: Automatisch en handmatig scherpstellen

De automatische scherpstelling werkt heel goed en is vrij snel. Bij gebruik van een groot diafragma (2.8) is de scherpstelling echter niet snel genoeg om bewegende objecten goed te kunnen volgen. Zodra ik een klein diafragma (16) gebruik, is de camera in staat om een bewegend object in focus te houden.

Het handmatig scherpstellen tijdens het filmen leverde met mijn eigen camera nog wel problemen op. Op het scherm van de camera is vaak moeilijk te zien welk deel van het beeld er precies scherp is. Panasonic biedt hiervoor een oplossing. De camera geeft, door middel van highlights in het display, aan wat er in focus is. Op deze manier kun je tijdens het filmen makkelijk handmatig scherpstellen. Dit vind ik een groot pluspunt van de LUMIX GH5.

Een ander handigheidje is dat je vooraf drie scherpstelpunten kunt definiëren. Zo kun je door het aantikken van het gewenste scherpstelpunt snel en eenvoudig van scherpstelling wisselen.

Ook heeft de camera geen limiet van 30 minuten bij het filmen. Dit is erg prettig.

De lenzen

De Panasonic wordt geleverd met een leuke kitlens die vanaf het begin van de test mijn favoriet is geworden doordat hij met zijn 12-60mm bereik (f/2,8-f/4,0) erg veelzijdig is voor dagelijks gebruik. Doordat de camera een crop factor heeft van 2 komt het bereik van de lens op de Panasonic overeen met een 24-120mm lens op een full frame camera.

Naast de 12-60mm heb ik ook gekeken naar de 8-18mm (f/2.8-f/4.0) en 35-100mm (f/2.8). De 8-18mm heb ik echt nodig op het moment dat ik wat meer groothoek wil hebben met de GH5. Op 8mm geeft de LUMIX GH5 een beeld waar weinig vertekening in zit. De lens is makkelijk in het gebruik en qua afmeting wijkt deze niet veel af van de 12-60mm.

De 35-100mm is een makkelijk te hanteren lens met goede focus. Het extra bereik van 60-100mm dat deze lens biedt t.o.v. de kitlens is een must voor de echte "zoom-a-holics". Vanwege de overlap met de 12-60mm ben ik echter eerder geneigd om deze laatste lens te gebruiken in plaats van de 35-100mm. Waarom? Omdat ik erg gecharmeerd ben van de kwaliteit van de kitlens.

Conclusie

Ben ik enthousiast over de camera en alle mogelijkheden van de camera? Ja! Is het een set die ik zelf zou aanschaffen? Voor het filmen zou ik hem zeker overwegen omdat de camera veel creatieve mogelijkheden en handigheidjes biedt. Met name het handmatig scherpstellen is een stuk eenvoudiger met de highlights. Voor het fotograferen zou het voor mij geen optie zijn. Hoewel het 'geringe' gewicht zeker een voordeel is, ligt de camera mij niet helemaal lekker in de hand als het aankomt op de bediening van de knoppen. De digitale viewfinder is ook niet mijn ding.

Ik weet zeker dat er een groep mensen is die erg blij gaat worden van deze camera. Voor een creatieve filmmaker of vlogger biedt deze camera legio aan opties om je creatieve ideeën op los te laten. De 6K optie voor foto's, post focus en focus stacking bieden veel creatieve opties wanneer je als fotograaf effecten wilt creëren die je normaal gesproken alleen in een fotobewerkingsprogramma voor elkaar krijgt. Het prijskaartje wat er tegenover staat (2000 Euro voor de body en 2600 voor de body met kitlens) vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant maar je krijgt er dan wel een camera voor die 6K/4K kan fotograferen en filmen

Ik zie de camera dan ook landen in een semiprofessionele / prosumer markt

Voor de lenzen zou ik een keuze maken tussen het gebruik van de 12-60mm kitlens of het gebruik van de 8-18mm in combinatie met de 35-100mm. Heb je de 100mm niet direct nodig, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de combinatie met de kitlens. Ik ben erg gecharmeerd van de kwaliteit van de foto's die deze lens levert in combinatie met de Panasonic Lumix GH5.

Minpuntje is dat het RW2 formaat Raw files die de Panasonic produceert, niet werkt met oudere versies van Lightroom (minimaal Lightroom 6 nodig). Ook de op internet geboden oplossing, Adobe DNG converter, werkte bij mij niet op mijn Windows 10 laptop.



(1/80, f/4.0, op 60mm, 3200 ISO) Foto gemaakt met de 12-60mm kitlens met de standaard instellingen van de camera (M-stand)




(1/100, f/4.0, op 60mm, 3200 ISO) Foto gemaakt met de 12-60mm kitlens op de Ai stand. Blauwe tinten zijn hier iets meer onderdrukt en de kleuren zijn meer verzadigd.




(1/200, f/3.5, op 100mm, 3200 ISO) De 35-100mm lens heeft een mooie scherpte en levert door zijn f/2.8 (ondanks de afstand van het onderwerp) een mooi scherpte diepte in de foto.




(1/125, f/4.0, op 60mm, 3200 ISO) Foto gemaakt met de 12-60mm kitlens.




(1/125, f/3.7, op 29mm, 3200 ISO) Foto gemaakt met de 12-60mm kitlens. De camera heeft een heldere kleurweergave.


(1/400. F4.0, op 60mm, 3200 ISO) Foto gemaakt met de 12-60mm kitlens. De lens geeft een goede scherpte wat goed te zien is op de uitsnede hieronder.


Uitsnede om scherpte van de lens te laten zien.


(1/80, f/3.8, op 34mm, 1600 ISO) Foto gemaakt met de 12-60mm kitlens (Ai stand). Hierbij merk ik dat de camera voorkeur geeft aan onderwerpen die dichterbij de camera zijn.


(1/125, f/3.8, op 34mm, 3200 ISO) Foto gemaakt met de 12-60mm kitlens (M stand)



Over Linda van der Toorn
Mijn naam is Linda van der Toorn. Vanaf het eerste moment dat ik als kind de camera van mijn vader heb ontdekt, heeft fotografie mij geboeid. Deze jeugdliefde is inmiddels uitgegroeid tot werk waar ik graag mijn tijd en enthousiasme in steek. Ik ben geïnteresseerd in allerlei takken van fotografie, maar richt mij met name op het vastleggen van emotie en expressie in fotoshoots, concertfotografie en trouwreportages. Bekijk hier het portfolio van Linda