Meld je gratis aan
Nikon portretworkshop - Zoektocht naar klassieke schoonheid © Nikon, Omar, portretworkshop

11 december 2017, 15:34

Om Nikons honderdjarig bestaan in stijl te vieren, gingen we samen met vier Zoomers op pad om een klassiek portret te maken in de bijpassende omgeving van Oud Amelisweerd in Utrecht - een uitgelezen kans om met de bijzondere objectieven van Nikon aan de slag te gaan.

Onder leiding van portretfotograaf Gemmy Woud-Binnendijk, visagiste Nadia Veenhof, model Isabel Blankenzee en Emile de Jong van Nikon School werden we ondergedompeld in de wereld van klassieke schoonheid en lichtval.
Terwijl Isabel in de make-up zit, verzamelen we in restaurant De Veldkeuken voor een kop koffie, waar deelnemers Loes Gorseling, Omar Brunt, Natanya Hartgers Stam en Julie Ann Janssen een korte uitleg krijgen over de objectieven die we gaan testen. Emile: "Voor een portret is het belangrijk om op de brandpuntafstand te letten. Met een groothoek (alles onder de 50mm) kun je veel vertekening in het gezicht krijgen als je te dichtbij staat. Een geliefde brandpuntafstand voor portretten is daarom 85mm of 105mm op een fullframe-camera. Op een camera met een APS C-sensor moet je de brandpuntafstand keer 1,5 nemen, waardoor ook de 50mm een uitstekend portretobjectief wordt." Gelukkig heeft Emile een grote koffer vol Nikon-objectieven met verschillende brandpuntafstanden bij zich, die de deelnemers vandaag naar hartenlust mogen testen. Gemmy voegt hieraan toe dat het tijdens het fotograferen ook op gevoel aankomt: "Wees niet bang om veel uit te proberen; ik ben erbij om jullie eventueel te helpen. Voor vandaag heb ik een bijzondere jurk voor het model meegenomen. Die past mooi bij deze entourage van het landgoed. Ook heb ik een flitser met softbox bij me, zodat we kunnen oefenen met een controleerbare lichtbron in jullie foto's. Dat is waar ik zelf namelijk veel mee werk voor mijn portretten."



Foto: Julie Ann Janssen


[h]Lichtsterk[/hS
Dan is het tijd voor actie. We beginnen in het museum, waar we al snel tegen enkele restricties aanlopen: er mag niet worden geflitst en de luiken gaan automatisch open en dicht om niet te veel daglicht door te laten. "Dit wordt wel een hele uitdaging", zegt Loes terwijl ze de AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G op haar camera zet. Emile raadt de groep aan om in deze situatie lichtsterke objectieven te testen. "Met bijvoorbeeld een Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G of f/1.4G kun je nog steeds mooie foto's zonder hulplicht maken. De grote diafragmaopening zorgt niet
alleen voor meer licht in de foto, maar ook voor een mooie onscherpe achtergrond bij portretten." Loes heeft zowel de 85mm f/1.8 als de f/1.4 getest en heeft haar favoriet gevonden: "Het licht dat in de 85mm f/1.4 valt is prachtig! Het is voor mij nog even sparen, maar dit is mijn ideale objectief."



Foto: Loes Gorseling


Dan is het de beurt aan Omar, die Isabel meeneemt naar het trappenhuis om iets meer daglicht door de grote ramen te vangen. "Helemaal goed", zegt Omar terwijl hij met de AF-S NIKKOR 24 70mm f/2.8E ED VR in de weer is. "Ik ben erg tevreden over deze lens. Hij is misschien iets minder lichtsterk dan een objectief met vast brandpunt, maar daar krijg je een groot bereik voor terug: van groothoek tot lichte tele."




Nieuwe perspectieven

Na de portretten binnen is het hoogtijd voor de lunch in De Veldkeuken. Onder het genot van een huisgemaakte soep met een uitgebreide broodplank bespreken we de middagplannen. "We gaan zo buiten onze shoot voortzetten", vertelt Gemmy. "Daar hebben we veel meer vrijheid om te experimenteren met verschillende shots en verlichtingen." Zowel Natanya als Julie gaan deze keer voor de AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED. Natanya had in eerste instantie niet aan de 105mm gedacht, maar wil hem wel graag uitproberen. "Het lijkt me een mooie afstand voor een echte close-up van het model. En hij is trouwens ontzettend scherp."





Ook Julie is er erg over te spreken: "Je moet er af en toe wat meer afstand tot het model voor nemen, maar wat een prachtige bokeh!" Gemmy heeft inmiddels de flitser opgesteld. "We gebruiken het flitslicht nu vooral als extra invullicht in combinatie met het natuurlijke licht. Dat geeft een mooi contrast tussen licht en donker, wat het portret kan versterken." We hebben geluk: het is een beetje bewolkt en het licht in de namiddag wordt aangenaam zacht. Er wordt nog snel een laatste ruil gedaan en dan is het alweer tijd om af te ronden. "Het was een buitenkans om met Gemmy te kunnen werken", vertelt Omar. Ook de rest heeft veel geleerd en kan niet wachten om de portretten op een groot scherm te bewerken. "Het is altijd even afwachten tot ik ze goed voor me zie, maar hier zit denk ik wel iets heel moois bij", sluit Loes af.


Met dank aan Museum Oud Amelisweerd en De Veldkeuken te Bunnik

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn