Review: Op rondreis door Argentinië met de DSLR cameratas van Thule © case logic - DSLR - nadine folkertsma - 10

6 januari 2018, 13:09

Nadine Folkertsma testte voor Zoom.nl de Thule Cover DSLR cameratas tijdens haar rondreis door Argentinië. Benieuwd naar haar ervaring? Lees dan verder!

Ieder jaar probeer ik een (rond)reis te maken naar een, voor mij, onontdekt land en dit jaar ga ik voor het eerst naar Zuid-Amerika. Ik vind reizen heerlijk, het ontdekken en ervaren van nieuwe natuur en cultuur zijn voor mij echte energiegevers. Bovendien kan ik het reizen perfect combineren met mijn andere hobby, fotograferen. Het blijft een uitdaging om de prachtige dingen die ik zie zo vast te leggen in één beeld dat het anderen net zo inspireert als mijzelf.

Cerro de los catorce Colores (Jujuy provincie)

De voorbereiding

Een week voor vertrek krijg ik de camera tas thuisgestuurd. Als ik de tas ontvang valt de grote omvang (33 x 16 x 33 cm) mij tegen. Omdat ik ga rondreizen reis ik met een backpack en met zo min mogelijk bagage. Dit is al een flinke uitdaging gezien de klimaatverschillen in de delen van Argentinië die ik ga bezoeken. Met een backpack, day pack en deze cameratas, die qua omvang niet veel onder doet van mijn daypack, kan ik me niet voorstellen hoe ik deze tas gemakkelijk mee ga nemen.

Mijn fotografie uitrusting in één tas

Ondanks dat ik verder zo min mogelijk bagage meeneem, doe ik geen concessies op mijn camera uitrusting. Ik zou erg balen als ik later toch iets mis wat ik nodig heb voor de perfecte foto! In mijn cameratas doe ik daarom mijn Lumix G80, 14-140mm lens en 100-300mm lens, extra SD kaart, SD adapter, statief, oplader en reinigingskit. Het voordeel van de omvang van de tas is dat alles er makkelijk in past. De statief bevestig ik gemakkelijk aan de buitenkant met 2 verstelbare banden. In mijn day pack kan ik mijn andere spullen zoals reisboek en tablet kwijt, maar die hadden zeker in de tas gepast indien ik geen andere tas mee had genomen.

Inhoud van de tas

De cameratas tijdens de reis: flexibel in gebruik en solide

Ik moet toegeven dat ik tijdens mijn reis de cameratas steeds meer ben gaan waarderen. Wat mij betreft zijn er drie grote pluspunten. Allereerst nam ik mijn camera in Argentinië altijd met een gerust gevoel mee omdat de tas solide en bovendien waterdicht is. Met de verplaatsbare schotten in de binnenkant van de tas kan je het hoofdvak zelf indelen. Daarmee zet ik mijn objectieven en body stevig in de tas. Voor de accessoires zijn aparte vakken (zoals aparte vakjes voor SD kaarten), dus ook deze zijn goed op te bergen. Het tweede pluspunt vind ik de mogelijkheid om de (kleinere) binnen tas uit te nemen. De schouderband draagt voor een aantal uur best comfortabel, maar bij inspannende activiteiten zoals hiken of berg beklimmen draag ik liever een rugtas. Gelukkig kan dit zonder problemen! De binnen tas met alle benodigde spullen zit binnen no-time in mijn day pack (18L). Voor sommigen klinkt dit wellicht wat dubbel, waarom niet meteen een rugtas en cameratas in één? Indien je altijd liever een rugtas draagt kan ik me voorstellen dat je hier de voorkeur aan geeft. Persoonlijk vind ik deze tas ideaal, omdat je de tas zowel als schoudertas kan dragen (perfect voor een stedentrip en bovendien vrouwelijker naar mijn mening) maar dus ook de (binnen) tas in een rugtas mee kan nemen. Tot slot biedt de tas meer dan voldoende ruimte voor mijn camera met twee objectieven, een statief en alle overige accessoires. Hierdoor heb ik altijd al mijn camera spullen bij elkaar op een plek. Het nadeel van deze omvang vind ik dat je de tas niet vaak in zijn geheel mee wil nemen, met name wanneer je inspannende activiteiten zoals hiken of bergbeklimmen gaat doen. Een ander (klein) nadeel vind ik dat de tas naar een onlogische kant open gaat. De tas opent vanaf de achterkant, wat prettig is wanneer je de tas draagt maar enigszins verwarrend wanneer dit niet zo is. Gelukkig wen je daar snel aan. Overall zou ik de cameratas zeker aanbevelen omdat het voldoet aan de, wat mij betreft, belangrijkste vereisten: de tas is solide en bovendien comfortabel en flexibel in gebruik.

Perito Moreno gletsjer (Patagonië)

Cerro Torre verborgen in de wolken (Patagonië)

Over Nadine Folkertsma

Nadine is een amateurfotograaf die in het dagelijks leven werkt als consultant. Haar vrije tijd besteedt ze het liefst buiten in de natuur en aan reizen, mét haar camera. In 2013 verraste haar vriend haar met een fotografie workshop en daarmee is de liefde voor fotografie aangewakkerd. Sindsdien is zij zich gaan verdiepen in fotografie en wil zij zich steeds verder ontwikkelen als fotografe. Momenteel heeft zij zich (nog) niet gespecialiseerd, juist omdat ze houdt van de afwisseling en wil fotograferen waar ze enthousiast van wordt.

Andere tassen van Case Logic en Thule zijn ook op reis geweest naar o.a. Ijsland, Barcelona, Oostenrijk en gaan binnenkort naar Canada en Lapland. Klik hier voor alle reviews!