Panasonic Lumix G9 getest: review van Eelke Brandsma © Eelke Brandsma

12 juli 2018, 08:55

Tijdens een workshop landschapsfotografie kregen vijf Zoomers de mogelijkheid om de Panasonic Lumix G9 te testen op het strand van Katwijk. We begonnen met een korte introductie van de camera. Daarna kregen we een interessante introductie door Toine Westen met goede tips voor landschapsfotografie waarna het praktijkgedeelte van de dag startte. Hieronder deelt Eelke zijn ervaringen met de camera.

De eerste indruk van de camera is goed, qua ergonomie zit de Panasonic Lumix G9 goed in elkaar. De Lumix G9 heeft een relatief grote grip voor een Micro Four Thirds camera. Dit maakt dat hij lekker in de hand ligt en geeft een goede balans aan de camera, wat zeker van pas komt bij het gebruik van telezoom-lenzen. Verder valt op dat de Lumix G9 ruim voorzien is van knoppen en draaiwieltjes. Hierdoor kunnen alle basisinstellingen zoals diafragma, sluitertijd, ISO-waarde en het autofocuspunt gemakkelijk aangepast worden zonder je oog van de zoeker te halen. Alle knoppen en draaiwieltjes zijn goed te bedienen met het oog op de zoeker, maar het is in het begin wel een beetje zoeken naar het 'joystickje' waarmee het scherpstelpunt bepaald kan worden.

Bij deze foto heb ik een laag perspectief gebruikt met behulp van het kantelbare lcd-scherm om deze mooie schelp op het strand vast te leggen.

Verder valt op dat de ontspanknop van de Lumix G9 erg gevoelig is en de eerste en tweede stop van de ontspanknop erg dicht bij elkaar liggen. Hierdoor is het lastig om eerst scherp te stellen, daarna te herkaderen en dan pas af te drukken. Dit maakt het gebruik van back button focus eigenlijk een must. Naast de benodigde knoppen is er een kantelbaar LCD-scherm met touchscreen om in liveview te fotograferen. Dit scherm kan in alle richtingen gedraaid worden en werkt erg prettig. Dit geeft de mogelijkheid om gemakkelijk foto's dicht bij de grond of ruim boven ooghoogte te maken en vergroot je mogelijkheden als fotograaf.

Bovenstaande foto is gemaakt door de camera met volledig gestrekte arm boven het hoofd te houden, waardoor het paadje dat hier glooit goed in beeld kan worden gebracht en als leidende lijn in de foto kan fungeren. Bij deze foto merkte ik ook het voordeel van het fotograferen met een Micro Four Thirds camera: doordat de body een stuk compacter en lichter is dan mijn eigen fullframe camera was het gemakkelijk om met de camera stabiel boven het hoofd te fotograferen.

Typische hekjes op het strand van Katwijk, door gebruik te maken van een laag perspectief en het hekje van de achterkant te fotograferen geeft dit diepte in de foto.

LEICA DG Vario-Elmarit 8-18 mm F2.8-4.0 ASPH

De Lumix G9 gecombineerd met de Leica 8-18mm lens is een mooi compact systeem. De lens oogt robuust en de zoomring heeft een goede weerstand. In de praktijk werkt de lens prettig en tijdens de nabewerking valt op dat er geen grote problemen lijken te zijn met vertekening. De lens heeft wel wat last van vignettering, met name op 8 mm, maar dit is gemakkelijk te corrigeren in de nabewerking. Zoals verwacht mag worden van een lens uit deze prijsklasse is hij erg scherp op F9.0.

Strand van Katwijk - Paal 50

LEICA DG Elmarit 200 mm F2.8 Power OIS

Normaal gesproken fotografeer ik graag met een groothoeklens voor landschappen, maar ik was erg nieuwsgierig naar het gebruik van een telelens op deze Micro Four Thirds camera met een cropfactor van x2. Het eerste wat opvalt bij het gebruik van de Leica 200 mm F2.8 in combinatie met de Lumix G9 is de bijzonder goede beeldstabilisatie en de compactheid. De camera combineert beeldstabilisatie in de body met stabilisatie in de lens wat resulteert in een winst van 6,5 stops. Deze stabilisatie merk je meteen op tijdens het fotograferen met de Leica 200 mm F2.8 (gelijk aan 400 mm op fullframe). Het beeld door de zoeker is heerlijk rustig en er zijn helemaal geen bewegingen waar te nemen. Enthousiast begin ik met fotograferen.

Deze bewegwijzering op het strand van Katwijk heb ik geïsoleerd met gebruik van de 200mm telelens.

Sensorkwaliteit

Normaal gesproken fotografeer ik met een camera met fullframe sensor en ik ben dan ook redelijk verwend wat betreft dynamisch bereik en ruisvrije foto's bij relatief hoge ISO-waarden. Bij de Lumix G9 met relatief kleine Micro Four Thirds sensor was ik dan ook erg benieuwd naar de prestaties op dit gebied. Wat allereerst opvalt bij de Lumix G9 is dat de laagste ISO-waarde ISO 200 is. De prestaties van de Lumix G9 zijn goed op ISO 200, maar het valt wel op dat de camera ook op ISO 200 wel een klein beetje last heeft van ruis als diepe schaduwen tijdens het nabewerken worden opengetrokken. Dit is echter niet storend. Foto's bij hogere ISO-waarden van ISO 400 en ISO 640 zijn nog steeds prima bruikbaar, maar in gedeeltes van de foto die in de schaduw liggen met fijne structuren zoals gras begint de ruis wel op te vallen.

Het prachtige weidse duinenlandschap vanuit een hoog perspectief, waarbij in de verte de paadjes door het landschap slingeren.

De Lumix G9 is een fijne compacte camera die qua ergonomie goed in elkaar steekt. Verder is het kantelbare LCD-scherm dat in tegenstelling tot de meeste camera's in alle richtingen gedraaid kan worden een groot pluspunt. Ook spreekt het voor de Lumix G9 dat het een mooi compact systeem is, wat in combinatie met een groothoek- en telelens nog steeds erg goed mee te nemen is. Wisselgeld voor de compactheid van dit systeem is wel dat de Lumix G9 toch wel wat problemen krijgt met ruis in diepe schaduwen, zeker als de ISO-waarden worden opgeschroefd. Het systeem is zeer geschikt voor de reisfotograaf die licht wil reizen maar wel graag de beschikking heeft over een groothoek- en telelens. Ik zou dan wel adviseren om ook een statief mee te nemen, zodat ook tijdens het gouden uurtje zorgeloos met een lage ISO-waarde gefotografeerd kan worden.

Eelke Brandsma is twee jaar geleden gegrepen door het fotografievirus en is sindsdien enthousiast amateurfotograaf. Normaal fotografeert hij met een fullframe camera en gebruikt daarbij vooral een 16-35mm groothoeklens. Hij houdt zich met name bezig met het fotograferen van landschappen en zo nu en dan stadsgezichten en wat portretwerk.

Wil je meer foto's zien van Eelke? Neem dan een kijkje op zijn Zoom.nl profiel