Panasonic Lumix G9 getest:  review van Mirjam Boerhoop-Oudenaarden © Mirjam Boerhoop-Oudenaarden

16 juli 2018, 17:58

Tijdens een workshop landschapsfotografie kregen vijf Zoomers de mogelijkheid om de Panasonic Lumix G9 te testen op het strand van Katwijk. We begonnen met een korte introductie van de camera. Daarna kregen we een interessante introductie door Toine Westen met goede tips voor landschapsfotografie waarna het praktijkgedeelte van de dag startte. Hieronder deelt Mirjam haar ervaringen van de dag en vertelt zij hoe de camera en de verschillende lenzen haar bevallen zijn.

Ietsje na 10 uur kom ik aan in Katwijk aan Zee. Ik vind Strandhuys Katwijk en loop naar binnen om iedereen te ontmoeten. We beginnen met een introductie over de Panasonic Lumix G9 systeemcamera. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me van te voren niet in de camera had verdiept. Er zitten heel veel interessante opties op, maar ik weet eigenlijk al dat ik de meerderheid daarvan niet zal gebruiken.

Vervolgens krijgen we van Toine een introductie in de landschapsfotografie. Zij vertelt ons aan de hand van voorbeelden over lijnen, lagen en compositie. Wat fijn dat ze voorbeelden gebruikt! Dit maakt meteen een hoop duidelijk. Als Toine klaar is gaan we naar de camera's. Het is even wennen maar al snel vind ik de instellingen die ik wil gebruiken.

ISO 200 12 mm F/11 1/160 sec. Lijnen. De lijnen van de voetstappen, maar ook die van het opwaaiende zand

We beginnen op het strand en oefenen met het gebruik van de lijnen uit het landschap in de compositie. Lijnen genoeg, maar maak er maar eens een zinnig verhaal van! Na de lunch moeten we een stukje over het strand lopen om bij de volgende locatie te komen, meer tegen de duinen aan. Hier combineren we het lijnenspel met de lagen in het landschap om diepte te geven aan je foto. Ik denk zelf dat dit wel aardig gelukt is, mede dankzij de fantastische wolkenlucht die ineens ontstaan is.

De camera

Het eerste wat me opvalt aan de camera is het uiterlijk. Voor mij had het net zo goed een spiegelreflex kunnen zijn. Groot voordeel is het gewicht. In combinatie met een lens weegt het een stuk minder dan mijn spiegelreflex. Ik moet wel even goed zoeken naar de instellingen die ik graag gebruik en hoe ik die instel. Er zijn twee instelwieltjes, een bovenop voor het diafragma en de ISO-waarde en een om de sluitertijd in te stellen. Vervolgens zet ik de beeldkwaliteit op RAW + JPG en als dat gelukt is kijk ik door de zoeker en druk de ontspanknop in om scherp te stellen. Voor ik het weet heb ik een foto gemaakt. De ontspanknop blijkt erg gevoelig te zijn, en dat is even wennen.

ISO 200 31 mm F/11 1/160 sec. Detail opname van een schelp en de lijnen die ze zee achterlaat.

Tijd om naar buiten te gaan en echt te fotograferen. We beginnen op het strand op zoek naar lijnen. Toine laat me zien dat ik in de camera één focuspunt kan gebruiken en die dan met de 'joystick' kan verplaatsen. Hiermee ga ik aan de slag en hoewel ik het wel prettig vind werken, kan ik achteraf zeggen dat ik liever meerdere focuspunten gebruik.

De camera ligt lekker in de hand, je hebt eigenlijk geen twee handen nodig om hem te bedienen. Ook het kantelbare scherm is erg makkelijk, voor als je bijvoorbeeld dicht bij de grond wilt fotograferen.

Tijdens de lunch speel ik wat met de instellingen van de camera. Er zit een stand bij die meerdere voorinstellingen heeft, zoals zwart-wit, lekker soft en ster filter. Leuk om eens een keer uit te proberen, maar binnen levert dat niet de plaatjes op waarvoor we gekomen zijn.

ISO 200 9 mm F/11 1/400 sec. Lagen; het gras, het zand en de lucht.

Het gewicht is toch echt wel een groot voordeel van deze camera. Ik snap ineens waarom zoveel mensen overstappen. Ook qua kwaliteit is het een goede optie. Nadeel is toch wel het scherpstellen. De ontspanknop is voor mij iets te 'triggerhappy'. Ik vind mijn foto's ook niet super scherp, maar dat komt denk ik doordat ik een enkel focuspunt heb gebruikt. Dat is toch net een andere manier van werken.

Lumix G X Vario 12-35 mm F2.8 II ASPH. Power O.I.S. lens

Deze lens wilde ik graag testen omdat deze een filtermaat van 58 mm heeft en ik filters daarvoor heb. Het is een mooie lens, lekker licht ook qua gewicht. Groot voordel van een systeemcamera is dat ook de lenzen minder groot en zwaar zijn dan de lenzen voor een spiegelreflexcamera. Bart van Panasonic heeft veel lenzen mee, die allemaal in een relatief kleine rugtas passen. Doordat ik zo bezig was met zoeken naar goede lijnen, composities en het instellen van de camera, is het erbij ingeschoten de lens aan een echt goed onderzoek te onderwerpen. Eén ding is zeker, daar waar ik scherpgesteld heb is het scherp, dus dat werkt naar behoren.

ISO 200 8 mm F/11 1/250 sec. Foto met een onderwerp in de voorgrond, lekkere vrolijke bloemetjes.

Leica DG Vario-Elmarit 8-18 mm F2.8-4.0 ASPH lens

Na de lunch ga ik met bovenstaande lens aan de slag. Het is een fijne lens, die ik wel op zijn maximale (18 mm F4.0) diafragma test. Deze foto heeft een mooi verloop van scherp naar onscherp, zoals je het verwacht. Het weer is ondertussen wat verbeterd, dus wat dat betreft vind ik het beter fotograferen dan voor de lunch.

ISO 200 18 mm F/11 1/400 sec. De wandelaar. Deze meneer was aan het trainen om de Mount Everest te beklimmen. Ongelofelijk knap en ik hoop dat hij het haalt.

De Panasonic Lumix G9 is een mooie, lichte systeemcamera waarmee ik zeker mooie foto's heb gemaakt. Met deze camera zouden de foto's nog beter geworden zijn als ik meer tijd had om er het beste uit te halen. De lenzen die ik getest heb zijn ook heel prima. Vol nieuwe ervaringen ga ik naar huis, nog nagenietend van een leuke en leerzame dag!

Sinds Mirjam voor haar 9e verjaardag een camera kreeg is haar interesse voor de fotografie ontstaan. Het duurde echter tot 2015 voordat zij besloot er wat meer mee te gaan doen. Tijdens een workshop in Italië heeft zij veel geleerd over de instellingen en compositie. Hierna is zij er vaker met de camera op uit gegaan en heeft zij nog een aantal workshops gevolgd. Haar voorkeur ligt bij de landschapsfotografie, maar zij vindt het ook leuk om een stad te fotograferen. Zij werkt graag met filters, zoals grijs- en grijsverloopfilters en polarisatiefilters.

Wil je meer foto's zien van Mirjam? Neem dan een kijkje op haar Zoom.nl profiel