Meld je gratis aan
Verslag workshop Fotobewerking en Kleurbeheer © asus, partner, workshop

12 juli 2018, 10:52

Alle ins en outs leren over het bewerken van foto's in Lightroom en Photoshop én ook nog een introductie in kleurbeheer. Dat was het doel van de workshop Fotobewerking en Kleurbeheer die we samen met onze partner ASUS organiseerden op donderdag 21 juni. Dat doel is ruimschoots gehaald, want de deelnemers gingen met veel nieuwe kennis en een grote lach op hun gezicht naar huis.

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

'De kleur die je ziet, is niet altijd de kleur die je ziet', begint Sander Rijnders, workshopgever en eigenaar van Focasa Studio. Op de gezichten van de drie uitgenodigde Zoomers staat een groot vraagteken. 'En nog een leuke: de kleur rood in het logo van Zoom.nl is eigenlijk alles behalve rood.' De toon is gezet. In een mum van tijd hebben de deelnemers al veel nieuwe dingen geleerd. Het gedeelte kleurbeheer is theoretisch, maar erg interessant. 'Als je bezig bent met fotografie zijn er twee dingen heel belangrijk: de foto zelf en de nabewerking. Als je genoeg weet van kleurbeheer, weet je ook hoe je een foto goed moet bewerken.'



Afbeelding 1: Het bruine vlakje op de rand heeft dezelfde kleur als het schijnbaar geel/oranje vlakje in het midden van het donkere deel.

Aan de hand van een aantal voorbeelden laat Sander zien dat onze hersenen ons aardig voor de gek houden (zie afbeelding 1). Maar niet alleen onze hersenen houden ons voor de gek, ook onze beeldschermen doen dat. Zo worden kleuren op een goedkoop scherm minder goed weergegeven dan op een professioneel scherm. Als je een foto bewerkt op een goedkopere consumentenmonitor komt je foto er op print heel anders uit te zien.
Bewerk je een foto op een professionele monitor, zoals de ASUS ProArt, dan heb je hier weinig tot geen last van. De kleuren worden bij deze monitoren namelijk kleurechter weergegeven, waardoor je meer vat hebt op het uiteindelijke resultaat. Maar let op: ongeacht op welke monitor je werkt, kleurkalibratie is en blijft belangrijk.

Deelnemers Anja en Sophie zijn druk bezig met Lightroom.

Aan de slag

Na een uitgebreide introductie in kleurbeheer kunnen de cursisten eindelijk aan de slag met de grote schermen die al een tijdje voor hen klaarstaan. Sander heeft een aantal foto's meegenomen die ze samen live gaan bewerken. Om het verschil te laten zien tussen een standaard ASUS-scherm en een ProArt-scherm hebben we ze naast elkaar gezet. De cursisten reageren enthousiast. 'Wat een verschil. Het ProArt-scherm is veel kleurrijker en geeft meer details. Als fotograaf moet je eigenlijk bezig zijn met je foto en je geen zorgen hoeven maken over het scherm waarop je werkt. Geeft hij de kleuren wel goed weer? Komt de foto er wel uit zoals ik wil? Als ik dit verschil zo zie, dan is dat dus niet altijd het geval', zegt Mariëtte. Sophie haakt daar op in: 'Als ik dit verschil zo zie, weet ik ook waarom mijn scherm thuis altijd zo flets is. Het ProArt-scherm is perfect in kleur en scherpte.'

De aanwezige Zoomers leren onder meer hoe ze een hekje op een foto verwijderen, een reflectie in water toevoegen en hoe ze een extreem overbelichte foto nog kunnen herstellen. Alle tips en toetsencombinaties worden genoteerd en er worden veel vragen gesteld. Het niveau van de deelnemers is niet allemaal hetzelfde, de een is iets verder dan de ander. Toch gaat iedereen naar huis met een bak aan nieuwe informatie én de ervaring met het werken op een professioneel scherm. 'Ik ga dit scherm serieus overwegen', zegt Mariëtte. Ook Anja is geïnteresseerd in een monitor: 'Ik ga even goed nadenken en mijn spaarcentjes tellen.' Genoeg stof om mee naar huis te gaan dus.

Hoe hebben de deelnemers de ProArt-monitoren ervaren? Bekijk hieronder de video!

ASUS monitoren

De ASUS ProArt-serie is gericht op professionals, maar ze zijn ook geschikt voor fotografieliefhebbers die het net wat beter aanwillen pakken. De cursisten hebben met de volgende schermen gewerkt:

De ASUS ProArt PA27AC is wereldwijd de nummer 1 27" HDR400 met Thunderbolt 3 professionele monitor. Hij beschikt over een WQHD IPS-paneel met een aan 4 zijden randloos ontwerp en een breed 100% sRGB-kleurengamma. Tot 400 nits helderheid en HDR-10 zorgen voor een levensechte ervaring.

De ASUS ProArt PA328Q biedt ondersteuning voor 100% sRGB-kleurruimte, evenals Rec. 709-kleurruimte voor videoproductie. Zwelg in pure, expressieve tinten dankzij nauwkeurige, levensechte kleurweergave.

De ASUS ProArt PA329Q is ideaal voor hoogwaardige videobewerking, dankzij een breed kleurengamma van 100% Rec.709 en 99,5% Adobe RGB voor uitzonderlijke kleurgetrouwheid, en heeft de mogelijkheid om meerdere 4K UHD video-ingangen op maximaal 60Hz weer te geven.

De ASUS ProArt PA32UC-K tilt on-screen realisme naar een compleet nieuw niveau. Het Ultra HD Premium-gecertificeerde 4K IPS-paneel produceert tot 1.000 nits helderheid en levert 99,5% Adobe RGB en 100% sRGB-kleurruimte, wat een levensechte HDR-ervaring biedt die ideaal is voor geavanceerde videobewerking.

Gebruikte systemen
Een monitor zonder een systeem werkt natuurlijk niet. Tijdens de workshop hebben de deelnemers gewerkt op de ASUS Mini PC PB60. Dit systeem is klein genoeg om aan de achterkant van een beeldscherm te bevestigingen en toch krachtig genoeg om zware programma's, zoals Photoshop en Lightroom, mee uit te kunnen voeren. Dit komt doordat deze Mini PC uitgerust is met een Intel Core i3, i5 of i7 processor van de 8e generatie, gecombineerd met tot 32 GB werkgeheugen en als opslag gebruikmaakt van een combinatie van een M.2 SSD en een harde schijf. Daarnaast beschikt deze Mini PC over alle aansluitmogelijkheden die je ook ziet op veel grotere pc's: 8 USBpoorten, waarvan 4x USB3.1 vande 2e generatie (1x USB-C), 2x USB 3.1 en 2x USB 2.0. Sander Rijnders werkte op de ASUS ZenBook Pro UX550 met Quad-core i7-7700HQ, gecombineerd met de ASUS XG Station Pro en een full sized ROG Strix videokaart voor de hoogst mogelijke grafische power.