Meld je gratis aan
SIGMA lenzen getest: review van Ahmed el Ainouni © Ahmed el Ainouni

8 augustus 2018, 17:08

Deze zomer gingen vijf Zoomers op pad voor een workshop straatfotografie in Amsterdam. Zij werden begeleid door straatfotograaf Bas Losekoot en ondertussen testten zij verschillende SIGMA lenzen. Ahmed deelt zijn ervaringen van deze dag en vertelt ons hoe deze SIGMA lenzen hem bevallen zijn.

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

De workshop begint lekker rustig met een kopje koffie en een introductie door straatfotograaf Bas Losekoot. Hij laat foto's zien ter inspiratie en geeft tips mee. Daarna gaan we lekker de straat op om de tips in praktijk te brengen. Tijdens het fotograferen zijn we vrij om te gaan en staan waar we willen.

Al gauw merk ik dat mijn aanpak niet goed werkt. Het schrikt mensen snel af als je met een camera voor hen gaat staan waardoor ik vooral hun reactie op mijzelf vastleg. Daarom probeer ik wat foto's vanuit de heup te schieten, dus zonder door de zoeker te kijken. Dit levert wel wat mooie kiekjes op maar het is nog niet echt wat ik zoek.



Tijdens de lunchpauze krijgen we alvast feedback op onze foto's, wat perfect werkt voor een workshop! Op deze manier kunnen we de ontvangen feedback gelijk toepassen in het tweede deel van de workshop. Ik besluit wat meer terug te gaan naar hoe ik normaal fotografeer. Als actiefotograaf fotografeer ik vaak vanuit een lager standpunt dan mijn onderwerp. Ik zoek daarom een plekje met mooi uitzicht waar veel mensen voorbijlopen. In dit geval ging ik in een drukke winkelstraat voor een etalage op de grond zitten en ging aan de slag. Op deze manier viel ik niet zo erg op waardoor ik al snel dichtbij het beeld kwam dat ik in mijn hoofd had: het isoleren van individuen in de menigte.

SIGMA Art lenzen met Sony E-mount

Vandaag test ik drie SIGMA prime-lenzen op een Sony A7 III. Het eerste dat mij opvalt is dat ze stevig gebouwd zijn. Dat geeft gelijk een gevoel van zekerheid en kwaliteit. Het scherpstellen gaat snel en accuraat. Doordat het HSM autofocussysteem zo snel en stil is, vergeet je al snel dat scherpstellen een onderdeel is van het proces. Voor een straatfotograaf is handig om zo min mogelijk op te vallen, dus is het handig dat de lens en camera stil werken. Ook de snelheid van de autofocus is natuurlijk van groot belangd. Zelfs op F1.4 was het focussen voor de lenzen helemaal geen probleem!

Het subtiele logo van de Art serie geeft de lenzen dat extraatje qua design en een gevoel van kwaliteit. Voor straatfotografie zouden de lenzen wel wat kleiner mogen zijn, omdat je als straatfotograaf met een kleinere lens minder intimiderend en opvallend bent. In combinatie met een kleine mirrorless camera val je dan bijna niet op. Maar je kunt natuurlijk niet alles hebben. Er zit namelijk best veel glas in de lens (de 35mm heeft 13 elementen) wat ervoor zorgt dat alles er lekker helder en scherp uit komt te zien. Dan kies ik toch voor kwaliteit!

Straatfotografie met de Art serie

In mijn ogen maakt het over het algemeen niet uit welke van deze drie lenzen je kiest. Op het gebied van kwaliteit zou je in dit geval geen verschil hebben. Je keuze zou meer gebaseerd zijn op je persoonlijke voorkeur voor een van de brandpuntsafstanden. Ben je iemand die lekker vanaf een hoekje iedereen vastlegt dan is de 50mm de beste keus. Mocht je iemand zijn die toch meer durft, dan kun je makkelijk met 24mm wijde close-ups schieten. Wil je iets daar tussenin en afwisselen tussen close-ups en wijde shots, dan is de 35mm een goede keus.

SIGMA 24MM F1.4 DG HSM | ART
Persoonlijk vind ik deze lens te veel groothoek voor straatfotografie. Voor mij genoeg reden om te beginnen met de lens die ik het minst prettig vind om mee te werken. Wat ik al snel merkte is dat je heel dichtbij je onderwerp moet komen als je de emotie vast wilt leggen. En dat is toch iets waar ik vaak naar opzoek ben. Deze lens is wel perfect om grote groepen te fotograferen en de omgeving daarbij te betrekken.



SIGMA 35MM F1.4 DG HSM | ART
Ondanks mijn voorliefde voor 50mm lenzen vond ik na het testen toch de 35mm lens het meest veelzijdig van het trio. In mijn ogen heeft deze voor straatfotografie de beste brandpuntsafstand, zeker omdat er niet veel tijd is om lenzen te wisselen zonder mooie momenten te missen. Daarnaast komt deze brandpuntsafstand volgens sommigen het dichts bij het beeld zoals wij dat waarnemen met onze ogen (dat wordt ook over de 50mm gezegd, maar is ook afhankelijk van de camerasensor).

SIGMA 50MM F1.4 DG HSM | ART
Met de stijl waarop ik fotografeer ligt mijn voorkeur bij de 50mm lens en zou ik die het meest op mijn camera hebben. Ik heb gemerkt dat ik niet graag mensen van dichtbij fotografeer. Ik observeer en leg mensen liever van een afstand vast in dit geval.


Conclusie

Na afloop van de workshop ben ik met de beelden aan de slag gegaan en wat mij opviel is dat ze allemaal van hoek tot hoek scherp zijn! Dat is iets wat je niet over veel lenzen kunt zeggen als je met het diafragma wijd open (in dit geval F1.4) fotografeert. Zelfs de hoeken bij de 24mm groothoeklens waren super scherp, wat een noemenswaardige prestatie is van SIGMA. Dit kun je niet zeggen van andere lenzen die in dezelfde prijscategorie vallen, en deze serie van SIGMA kan zelfs met de wat duurdere lezen concurreren.

Terugblik

Als beginnend fotograaf ben ik ooit begonnen met straatfotografie omdat ik nog niet zo goed met modellen durfde te werken. De straten waren mijn werkomgeving waar ik mijn camera uit kon testen en mijn eigen stijl kon ontwikkelen. Tegenwoordig doe ik nog steeds veel fotoshoots op straat en op andere buitenlocaties, maar het was leuk om deze dag weer eens de straat op te gaan zonder model en op zoek te gaan naar interessante situaties in plaats van deze te creëren. Deze dag heb ik gemerkt dat het isoleren van individuen in een drukke omgeving mij het meest aanspreekt. Dit is zeker iets waarin ik veel uitdaging heb gevonden en ga proberen te verbeteren.

Over de fotograaf

Ahmed el Ainouni, ook wel Louni genoemd, is een in Amsterdam gevestigde lifestyle- actie- portretfotograaf. Het begon met een voorliefde voor beeld in de vorm van tekenen en het analyseren van filmscenes. In 2013 besloot hij zelf een camera op te pakken en ook de fotografie zichzelf eigen te maken. Na 15 jaar ondergedompeld te zijn geweest in de vechtkunstcultuur heeft hij deze ervaring gecombineerd met zijn fotografie wat hem een eigen kenmerkende werkwijze en visie heeft opgeleverd. Zijn visie: blijf groeien, ga geen uitdagingen uit de weg en fouten zijn je beste leermeester. Zijn liefde voor subculturen en beweging heeft zijn beeldstijl gevormd. Je ziet dit terug in zijn dynamische beelden en het is ook een element dat hij toepast bij het vertellen van een verhaal.


Wil je meer foto's zien van Ahmed? Neem dan een kijkje op zijn Zoom.nl profiel.

Reacties (2)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
AnnekeW op 8 augustus 2018 om 21:39

Gevarieerd resultaat! Leuk om te zien. Vooral de dame met de roze tas en de dame met fiets voor de schildering zijn super gaaf geworden!

Louni op 9 augustus 2018 om 15:37

Dankje Anneke!