Meld je gratis aan
SIGMA lenzen getest: review van Leo Tijdeman © Leo Tijdeman

15 augustus 2018, 10:30

Deze zomer gingen vijf Zoomers op pad voor een workshop straatfotografie in Amsterdam. Zij werden begeleid door straatfotograaf Bas Losekoot en ondertussen testten zij verschillende SIGMA lenzen. Leo deelt zijn ervaringen van deze dag en vertelt ons hoe deze SIGMA lenzen hem bevallen zijn.

Dit is een partnerbijdrage. Lees hier wat dit betekent.

Voor mij heeft deelname aan deze workshop twee kanten. Het is vooral leuk, zeker omdat het in de stad plaatsvindt waar ik de eerste tien jaar van m'n leven heb doorgebracht. Daarnaast is het ook wel spannend omdat we met relatief korte brandpuntsafstanden gaan werken, waarmee je toch wel heel dichtbij je onderwerp moet komen. In het analoge tijdperk was mijn meest gebruikte lens een 50 mm F1.4 objectief. Tegenwoordig gebruik ik hoofdzakelijk een 18-140 mm zoomlens. Dat is wel gemakkelijk, maar de lichtsterkte van deze lens blijft een minpuntje. Ik ben nu vooral nieuwsgierig hoe het bevalt om weer met een vaste brandpuntsafstand te werken en uiteraard verwacht ik heel veel van de lichtsterkte.

De uitdrukking op het gezicht van de vrouw met de hoed en de kleurcombinatie van hun kleding spraken mij wel aan.

Wie hebben er voorrang, voetgangers of fietsers. Dan maar om en om over het zebrapad.

De workshop

We beginnen de workshop onder het genot van een kop koffie met een kennismakingsrondje. Na de kennismaking geeft Bas ons een introductie over het werk dat hij maakt en een aantal tips met betrekking tot zijn manier van werken en straatfotografie in het algemeen. Rond 11:30 uur is het dan zover en gaan we in groepjes op pad. We worden wisselend begeleid door één van de organisatoren. De reacties van het publiek zijn wisselend, maar over het algemeen wel positief. De meesten zijn heel neutraal, anderen weer heel enthousiast en komen naar je toe om de foto te bekijken die je van ze gemaakt hebt. Een enkeling die je in de gaten krijgt gaat staan poseren, waardoor het effect van een spontane straatfoto weg is. Er was alleen een motoragent die het niet zo op prijs stelde dat ik hem, zonder het hem eerst te vragen, in het beeld opnam dus die foto's heb ik voor zijn geruststelling maar gewist. Tijdens de lunch laten we enkele van onze foto's aan elkaar zien en krijgen we van Bas Losekoot persoonlijk commentaar op sommige van de door ons gemaakte beelden. Na de lunch wisselen we van objectief en gaan weer op pad voor het tweede deel van de workshop. Het was een goed georganiseerde en inspirerende dag!

De wereld op z'n kop.

Even rust in de hectiek van de stad. Of de bak sla op de voorgrond ook deel uitmaakt van hun menu, dat weet ik niet.

De SIGMA objectieven

We testen tijdens de workshop een 24, 35 en 50 mm SIGMA DG HSM ART objectief, allen met F1.4 lichtsterkte. Voor al deze objectieven geldt dat ze prettig zijn om mee te werken. Ze voelen degelijk aan en zelfs de lensdoppen hebben een professionele uitstraling. Vergeleken met de 35 en 50 mm objectieven die ik zelf gebruik zijn ze vrij zwaar. Door het hogere gewicht ligt de camera echter veel steviger in de hand en dat voordeel weegt voor mij veel zwaarder dan het voordeel van de minder zware lenzen. Als je deze objectieven zelf bezit zal het geen probleem zijn, maar voor mij was het wel even zoeken waar de aanduiding van de brandpuntsafstand op de buitenzijde te vinden was. De scherpstelling van deze compacte en degelijk gebouwde objectieven werkt zeer snel en geruisloos. Door de enorme lichtsterkte kun je leuk spelen met de scherptediepte en zeer korte sluitertijden verwezenlijken. Daarbij komt dat de beeldkwaliteit werkelijk fantastisch is. Voor straatfotografie zijn dit uitstekende objectieven en ik denk dat deze objectieven voor veel meer vormen van fotografie inzetbaar zijn. Verder valt er weinig over te zeggen, tenslotte: goede wijn behoeft geen krans.

Ik kon het niet laten om het mooie licht op het haar en deze vriendelijke glimlach te negeren.

Een vrolijk tafereel.

Over de fotograaf

Leo Tijdeman heeft tijdens zijn werkzame leven in diverse disciplines in de grafische industrie gewerkt, tot hij in 2013 de kans kreeg om met pré-pensioen te gaan. In 1977 kwam hij te werken bij een fotolitho bedrijf in Utrecht, waar zijn eerste project was om mee te werken aan het boek 'Eye Love You' van Ed van der Elsken. Dit is een straatfotograaf die Amsterdam in de tweede helft van de vorige eeuw op een unieke manier in beeld gebracht heeft. Daardoor is zijn belangstelling voor straatfotografie gewekt, maar nog niet in die mate dat hij er zelf speciaal voor de straat op gaat met zijn camera. Het was daarom een uitdaging voor hem om dit nu eens zelf actief te gaan beoefenen. Leo fotografeert hoofdzakelijk tijdens reizen, waarvan hij voor zichzelf een aantal fotoboeken heeft samengesteld. Daar zitten soms ook leuke straatfoto's tussen.

Wil je meer foto's zien van Leo? Neem dan een kijkje op zijn Zoom.nl profiel.

Reacties

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn