Review: Nikon D800

22 mei 2012, 10:00

De Nikon D800 perst er niet alleen 36 megapixels uit als je foto's maakt, ook het filmen is met deze reflex echt volwassen geworden.

Bij de studiomiddenformaat camera's was de 30-megapixelgrens allang een gepasseerd station. Bij de kleinbeeldspiegelreflexen gaat het met voorzichtige stapjes. Met hun kleinere sensoren is het gevaar voor onscherpte en ruis veel groter als je er heel veel pixels in stopt. De fotografiewereld was dus wel een klein beetje sceptisch toen Nikon aankondigde maar liefst 36 megapixel in de nieuwe D800 te stoppen. Maar Nikon bracht meer nieuws. Ze bracht naast de Nikon D800 ook de Nikon D800E uit. Die camera heeft dezelfde sensor als de D800 zonder het gebruikelijke anti-aliasing filter. Dat filter gaat moiré tegen, maar levert daardoor minder scherpe opnamen op. De scherpere en filterloze Nikon 800E is speciaal bedoeld voor omstandigheden waar de fotograaf zelf eventueel aanwezige moiré enigszins softwarematig kan verwijderen.

Filmen

De nieuwe fullframe mos-sensor perst er niet alleen 36 megapixel uit als je foto's maakt. De camera is ook in staat om full hd 1080p-opnamen te maken, met maximaal 30 beelden per seconde. Filmen met de D800 is niet zomaar een snelle toegevoegde functie. Filmen met een reflex is echt volwassen geworden. Met niet alleen een ongecomprimeerde video-uitgang voor een externe recorder, maar ook met aansluitingen voor hoofdtelefoon en microfoon. Er is nog meer op videogebied. Zoals een speciale functietoets om tijdens het filmen het diafragma in acht stappen te openen en te sluiten. Het 51-punts-autofocus-systeem werkt tijdens het opnemen van je scènes snel en accuraat, ook bij weinig licht. Voor wie alleen wil fotograferen: we waren onder de indruk van de resolutie en het ruisniveau van de testopnamen. Ook bij de hogere iso-waarden. De contrastomvang is groot, zodat je ook bij hoge contrasten nog doortekende schaduwen en hoge lichten hebt.De bestanden die je met de D800 maakt, zijn groot en zullen je misschien wel gaan dwingen om je hardware te upgraden. Plus misschien ook wel je lenzen. Je ervaart de scherpte die de sensor van de Nikon D800 biedt, namelijk pas bij de betere objectieven. Investeren in goed glaswerk is helaas prijzig, maar gelukkig gaan die lenzen erg lang mee.

fullframe 36-megapixelsensor
stof en spatwaterdicht
4 beelden per seconde burstmode in hoogste resolutie met autofocus