Review: Casio Exilim EX-ZR300 © Casio, Exilim, compact, review, EX-ZR300

6 november 2012, 09:52

Casio kennen we van rekenmachines en horloges, niet zo van camera's. Misschien verandert dat met de EX-ZR300 die uitblinkt in snelheid en zoombereik in een uiterst compacte body.

Pocket powerzoom

Laten we met het zoombereik beginnen. Het objectief begint bij een - omgerekend naar kleinbeeld - 24 mm groothoek. Het zoomt snel en zonder haperingen door naar een voor een compact indrukwekkend telebereik van 300 mm. Daarnaast heeft de camera nog tal van elektronische snufjes om dat zoombereik digitaal te pimpen. Overigens met wisselend succes. De resultaten blijven, net als bij de concurrenten, toch achter bij de niet-digitaal vergrote plaatjes die je met de camera schiet. Het objectief tekent bij goede lichtomstandigheden scherp in het midden van het beeld. De randen van de foto's blijven, vooral in de groothoekstand, helaas achter wat scherpte betreft. Zodra je inzoomt, presteert de camera ook aan de randen van het beeld optisch beter. De camera levert prima resultaten bij de lagere iso-waarden. Dat wordt helaas snel minder boven de 800 iso. Dan begint de ruisonderdrukking de kwaliteit van de opnamen sterk te beïnvloeden.

Snel

De EX-ZR300 is snel! Voor een compact start de camera snel op met minimale ontspanvertraging. Als je op het gebied van snelheid echt het onderste uit de kan wilt halen, schakel je bij de EX-ZR300 de high-speed modus in. Daarna kun je tot wel 30 beelden per seconde schieten. De belichting en de autofocus worden vanaf de eerste opname bevroren, maar er belanden wel dertig opnamen in volle resolutie op je geheugenkaart. Zodat je daarna uit die lange reeks opnamen het ultieme moment kunt pakken. De bediening van de camera is voor de beginnende fotograaf wat overweldigend. De flinke hoeveelheid opties, die overigens niet héél veel van elkaar verschillen, maken de bediening iets minder gemakkelijk. Een uitgebreide ingebouwde helpfunctie zoals je die bij andere camera's wel ziet, zou onderweg handig kunnen zijn.

Vanaf 29 oktober vind je op je www.challenge.exilim.eu/nl de Casio Exilim EX-ZR300 in de meest extreme tests. Je kunt ook elke dag een camera winnen.

extreem snelle burstmode
groot zoombereik in erg compacte behuizing