Meld je gratis aan
Review: Canon EF 24-70mm F 2,8L II USM © Canon, Standaardzoom, 24-70mm

27 november 2012, 10:15

Maar liefst tien jaar wachten was het op versie II van de Canon 24-70 mm. Het objectief kreeg geen optische beeldstabilisatie. Wel mag je qua optische resultaten spreken van een volwaardige upgrade.

Lang verwacht

Een 24-70 mm F2,8 zoom is standaardgereedschap. Bijna iedere fotojournalist heeft deze in z'n cameratas. Je bent immers dankzij het zoombereik erg flexibel en je foto's zijn loeischerp. Bovendien kun je door de hoge lichtsterkte ook met slecht licht fotograferen. De populaire voorganger van het Canon-objectief stamt nog deels uit het analoge tijdperk en draait al een jaar of tien mee. Iedereen hoopte op een optisch gestabiliseerde vervanger, zodat fotojournalisten ook bij héél erg weinig licht zonder hoge isowaarden nog scherpe opnamen konden maken. Die optische beeldstabilisatie haalde de tekentafel niet. Het objectief kreeg wel een heel andere opbouw dan de voorganger waardoor de optische resultaten geen update, maar een volwaardige upgrade kregen. De scherpte was in het midden van het beeld al goed, maar de randen van je opnamen zijn bij de nieuwe versie ook bij volle opening een stuk gedetailleerder. Wat bij twee stoppen diafragmeren zoals verwacht nog beter wordt. De vignettering krijgt door de nieuwe constructie minder kans dan bij de oude 24-70 mm. Ook de chromatische abberatie is wat minder aanwezig bij deze versie, zowel in de 24- als de 70 mm-stand. De tonvormige vertekening in de groothoekstand is wel aanwezig, wat het objectief minder geschikt maakt voor architectuurfotografie. De autofocus is erg snel en doeltreffend.

Kleiner

Deze versie II van de Canon 24-70 mm is lichter en kleiner dan de voorganger. De filtermaat groeide van 77 naar 82 mm. Dat maakt het misschien noodzakelijk om een nieuwe set filters aan te schaffen, wat vanwege het grote formaat best prijzig kan zijn. Opvallend was Canons keuze om vanwege de nieuwe zoomconstructie een korte zonnekap mee te leveren. Eigenlijk geeft die nieuwe korte zonnekap alleen in de groothoekstand effectieve bescherming tegen ongewenst binnenvallend zonlicht. Er is één heel belangrijk minpunt aan dit objectief: de nieuwe prijs. De oude versie was te koop voor € 1.450,-. De nieuwe versie gaat in eerste instantie voor maar liefst € 1.100,- méér over de toonbank! Al zal die prijs met de tijd absoluut gaan dalen.

Plus- en minpunten
lichtsterk zoomobjectief
beeldkwaliteit
snelle AF
opbergtas
korte zonnekap
vertekening in 24 mm bij fullframe body
grote filtermaat
heel stevige introductieprijs

Beoordeling

Ergonomie
Functie
Snelheid
Beeldkwaliteit
Prijs/kwaliteit

Score: 8,4

Specificaties

    ModelCanon EF 24-70 mm F2,8L II USM
    Prijs€ 2.579,-
    LeverancierCanon, tel. 0900-2022915, www.canon.nl
    Brandspuntafstand24-70 mm
    LichtsterkteF2,8 – F22
    Aantal diafragmalamellen9
    Objectiefconstructie18 elementen in 13 groepen, 1 super ud en 2 ud-lenselementen
    Maximale reproductiemaatstaf0,21
    Optische beeldstabilisatienee
    Scherpstellenhandmatig en autofocus, 38 cm tot oneindig
    Filtermaat82 mm
    Gemaakt voor sensorformaatfullframe en aps-c
    BeschikbarevattingenCanon
    Gewicht/ Afmetingen objectief805 gram/8,8x11,3 cm

Reacties (6)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
designloos op 4 augustus 2014 om 09:57

Heb deze lens inmiddels ook in mijn bezit en heb er een vraag over. Wanneer ik automatisch 3 foto maak met -1 / 0 / +1 dan zit er soms een hele verkleurde foto tussen (bijvoorbeeld een hele groene waas eroverheen).

En onlangs geprobeerd product foto's te maken (met 2 lampen), waarbij de achtergrond op mijn camera display fel wit was kwamen ze er op de computer met een roze achtergrond uit.

Daarna buiten foto's gemaakt met natuurlijk licht, display was wit (achtergrond) maar toen waren de foto's met een licht blauwe achtergrond.

En heb het witbalans in de studio op tl licht gezet en buiten op automatisch. Nou ben ik een beginner en heb ik geen idee hoe dit zou kunnen, maar het is sinds ik deze lens heb.

Iemand hier ervaring mee? Of ligt het ergens anders aan?

koban op 23 augustus 2013 om 11:30

Vraag me af of men voor deze review het objectief daadwerkelijk in de hand heeft gehad ?
De tonvorming waar men het over heeft valt reuze mee. Zeker als je deze vergelijkt met de 24-70 v1 en 24-105

Filtermaat een minpunt ? Voor mij was dit juist een pluspunt, aangezien de 16-35 II ook 82mm heeft en hierdoor ik geen extra Lee adapter ring mee hoef te slepen.

Gebruik het objectief vanaf de eerste dag dat deze beschikbaar was en geen spijt van de aankoop. Helaas voor de dslr heeft de Fuji er voor gezorgd dat de dslr spulletjes wat vaker stof mogen vangen in de kast

christiaan44 op 1 december 2012 om 17:02

Is de 24-70 mm f 2,8 van Tamron of Sigma een gelijkwaardig alternatief of zit hier nog veel verschil in (behalve de prijs)?

roossinkf op 12 april 2013 om 18:23

Hoi Christiaan,

Ik heb zelf de 28-75mm F2.8 van Tamron (geen IS) en deze bevalt me heel erg goed. Op een mijn Canon 7D en 5DmkIII presteert hij erg goed, alleen wel wat vignet (niet hinderlijk wat mij betreft) met 5D bij groothoek (zoals 28mm). Ik vind hem erg goed presteren wat betreft scherpte (vooral in het midden) en is snel genoeg. Hij maakt wel (relatief) veel geluid bij scherpstellen, maar ook dat is binnen de perken. Ook zie ik weinig chromatische aberratie.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze lens en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Als je nog vragen hebt, moet je maar een berichtje sturen.

Frank

markedwin op 28 november 2012 om 12:22

Tja, leuk speelgoed is altijd duur. Persoonlijk vind ik hem te duur. Even wachten maar tot de prijs zakt.

Elja op 27 november 2012 om 23:30

Je kunt hem inmiddels al voor minder dan 2.000 euro krijgen, maar dat is natuurlijk nog steeds veel geld.