Review: Canon EOS 700D © Canon, EOS, 700D, spiegelreflex, review

29 juli 2013, 13:55

Canon vervangt haar meest uitgebreide instapbody, de Canon EOS 650D, door de Canon EOS 700D. Het is een upgrade geworden, met een paar minimale veranderingen.

Subtiele upgrade

De voorganger van de Canon ESO 700D was minder dan een jaar op de markt. Niet zo gek dus dat er alleen aan de body een paar subtiele wijzigingen zijn. Maar we hadden eigenlijk wel op iets meer dan dat gehoopt.Het hybride liveview autofocus­ systeem is uitgebreid. Het deel van je compositie waarop je tijdens het filmen automatisch kunt scherpstel­len, is flink groter geworden. Waardoor je de camera als je dat wilt dwars door het beeld heen continu kunt laten scherpstellen. Als je daarbij één van de nieuwe STM­objectieven gebruikt, zul je zien dat Canon het filmgebeuren erg serieus neemt. Dat nieuwe glaswerk zorgt ervoor dat de autofocus véél stiller is en dat het beeld tijdens het scherpstellen veel mooier en gelijkmatiger in elkaar overloopt. Helaas blijft de snelheid van de autofocus wat achter bij de systeemcamera-concurrentie. Dat is jammer als je onderwerpen in je video­clips snel bewegen en je niet zelf de hele tijd wilt scherpstellen.

Autofocus

Als je de camera niet in de live view mode, maar traditioneel met behulp van de optische zoeker gebruikt, laten de negen autofocuspunten ­ alle ne­gen van het kruistype ­ weinig steken vallen. Snel bewegende onderwerpen worden in de AI servo mode goed en snel gevolgd. De beeldsensor laat goede en scherpe resultaten zien. Toch zien we iets meer kleurruis en minder dynamisch bereik in de testop­ namen dan bij concurrerende camera's. De Canon EOS 700D is een bijzonder complete camera. De draaibare touchscreen onderstreept dat nog eens. Het naar alle kanten draaibare scherm geeft je alle mogelijkheden om hoog boven je hoofd of erg laag bij de grond com­fortabel je standpunten te bepalen. Ook zelfportretten zijn dankzij het draaibare scherm een fluitje van een cent. En wie eenmaal een smartphone in zijn handen heeft gehad, snapt dat een camera instellen via de mooie tou­chscreen zoveel makkelijker gaat dan die talloze knoppen achterop de body. Bij de Canon EOS 700D heb je zelf de keus op welke manier je dat doet.

naar alle kanten draaibare hoge resolutie-touchscreen
negenpunts autofocus met negen kruissensoren
langzame autofocus in liveview mode