Casio introduceert de EX-ZR800 © Casio EX-ZR800, casio, High Speed Exilim-serie

5 oktober 2013, 11:12

Casio introduceert de EX-ZR800, een nieuw model in de populaire High Speed Exilim-serie. De EX-ZR800 heeft 18x optische zoom en een vijf-assige beeldstabilisatie die maar liefst vijf stops corrigeert. En met name die stabiliser maakt de Casio Exilim EX-ZR800 interessant want Casio gebruikt hem niet alleen om trillingen op te vangen maar ook om betere foto's te produceren qua belichting en ruis.

Anti Shake-modus

De 25-450mm F 3.5- F 5.9 groothoekzoom (fullframe equivalent) maakt een optische stabiliser geen overbodige luxe. Uit de hand werken met dergelijke telebereiken kan haast niet zonder onbewust te trillen, maar bij opnames in HS Anti Shake-modus corrigeert de camera bewegingen langs vijf assen: rollen, trillen, afwijkingen van de camerarichting, horizontale en verticale bewegingen. Bovendien dient de optische beeldstabilisatie om high-speed serieopnamen (tot negen foto's) te combineren tot praktisch ruisvrije multishot beelden. Dit kan tot sluitertijdtijden die vijf stops langzamer zijn dan eigenlijk nodig is. Daarmee maak je dus verrassend scherpe foto's zonder statief, zelfs midden in de nacht.

creatieve scèneprogramma's

Uiteraard is de camera uitgerust met allerhande praktische en creatieve scèneprogramma's, zoals HDR en panorama, maar ook de klassieke P, S, A en M-instellingen zijn aanwezig. De snelste sluitertijd is 1/2000 sec. en de 16,1 megapixel beeldsensor staat garant voor gedetailleerde opnames van hoge kwaliteit. De beeldprocessor staat ISO-waarden toe van 80 tot maximaal 25.600 ISO, waarmee je dus in combinatie met de genoemde multishot functie eigenlijk nooit meer een fotokans hoeft te missen. Gewoon leuke gadgets zijn er ook aan boord, zoals een time lapse-functie en een 'sparkling shot'-filtereffect. Dat je er ook HD mee kunt filmen spreekt voor zich.

Meer informatie

De Casio EX-ZR800 kost € 369,-.