Review: Canon Powershot SX60 HS  © Canon, superzoom, Powershot, SX60 HS

6 november 2014, 17:00

Op zoek naar een complete camera met een enorm zoombereik? Marc Roos heeft één van de mogelijke camera's voor je getest: de Canon SX60 HS. Het is de nieuwste digitale compactcamera van Canon in het zogenaamde superzoom-segment.

Als je de camera uit de doos haalt, dan voel je direct de robuuste bouw van dit toestel. De degelijke en ook draaibare display voelt stevig aan. Er zit ook een zoekvenster op de camera. Dit in tegenstelling tot het kleinere broertje, de Canon SX520 HS, deze camera is overigens recentelijk getest en het verslag daarvan vind je hier. Dat een zoekvenster (weliswaar digitaal) soms bijna noodzakelijk is, zal ik later toelichten.

De camera weegt 650 gram en heeft een draaibaar display met 920.000 pixels. Dit is vergelijkbaar met de concurrentie en bijna 2x zoveel als z'n voorganger de SX50 HS. Met 16 megapixels heb je meer dan voldoende pixels om de gemaakte foto's op groot formaat af te drukken. Een mooie bijkomstigheid is dat deze camera over wifi-functies beschikt. Zo kun je foto's direct vanaf de camera naar je smartphone sturen en kun je kun je camera vanaf je smartphone bedienen. Je moet daar wel eerst een app voor installeren. Uiteraard, in dit segment, kun je er full HD mee filmen.

Zoom

Direct maar met de belangrijkste eigenschap beginnen van deze camera: de zoommogelijkheden. Als je bijvoorbeeld gaat reizen en je wilt geen keuze maken of je groothoek- of ingezoomde foto's gaat maken, dan is een dergelijke camera dé oplossing. Je hoeft dan ook niet te slepen met losse objectieven, wat wel het geval is bij een spiegelreflexcamera.

Bovenop het objectief van de camera staat het zoombereik, in vergelijking met een 35 mm-camera, 21 - 1.365 mm is. Dat is een extreme zoom. Daarvan is over het algemeen alleen de zogenaamde optische zoom bruikbaar, omdat bij de digitale zoom veel beeldkwaliteit verloren gaat. Welke zoomfunctie je gebruikt, optisch of digitaal, wordt overigens goed aangegeven op het scherm door kleurgebruik. Hieronder vind je vier foto's die het bereik van deze camera en de bijbehorende kwaliteit.

21 mm85 mm
1.365mm (65 x optische zoom)130 x digitale zoom

In de bovenstaande foto's zie je de kwaliteit van deze camera: tot en met 65x optische zoom zijn de foto's heel scherp. Ook als je de foto op 100% bekijkt. De digitale zoom zou ik om twee redenen niet gebruiken. De eerste reden is de meest praktische reden. Bij 65x optische zoom is een compositie bepalen al lastig en het bijna onmogelijk om de camera stil te houden om uit de hand een foto te maken. Het beeld vliegt alle kanten op. Gebruik je de digitale zoeker (je kunt je armen dan tegen je lichaam aanhouden), dan kun je het beeld nog een klein beetje in de hand houden. Er zit een speciale knop op de camera die je bij de stabilisatie moet helpen, maar ik vond het niet handig werken. De tweede reden is de kwaliteit van de foto. In het klein lijkt de foto misschien nog redelijk scherp, maar als je op een groter scherm inzoomt blijkt de kwaliteit niet goed te zijn.

Als je naar bovenstaande 100% uitsnede kijkt, dan zie je dat er veel ruis en chromatische aberratie (paarse en groene kleurafwijking) ontstaat. Dit maakt de foto in mijn ogen niet bruikbaar. Als je in automatische stand fotografeert kiest de camera, om een snelle sluitertijd te behouden, al snel een hoge iso-waarde van bijvoorbeeld 800. Deze hoge iso-waarde veroorzaakt vaak ruis.

Ik heb de camera een ochtendje mee op pad genomen en heb het één en ander uitgeprobeerd. De algemene kwaliteit is zoals eerder gezegd erg goed voor een compactcamera. De beeldkwaliteit kun je in onderstaande foto's zien.

De foto's zijn scherp en de kleuren zijn erg natuurlijkOver het algemeen gaat de camera goed om met contrast in de foto
De camera maakt ook een mooie plaat met tegenlichtDe camera leent zich prima om portretten te maken. Het model is zacht in het gezicht, maar wel scherp.
Met name als er is ingezoomd, dan is de camera niet altijd snel genoeg. Het is dan soms lastiger om bewegende objecten goed scherp te krijgen. Onderstaande uitsnede laat dit zien.Ook als er minder licht is, wordt de foto goed scherp al neemt de ruis in dat geval wel iets toe. De groothoek van 21mm is erg prettig

Bovenstaande foto's zijn in mijn ogen niet verschillend, terwijl de foto links in de Macro-stand is genomen, maar rechts niet. Beide keren staat de lens bijna tegen het onderwerp aan. Dit laatste is wel erg makkelijk en het resultaat is ook op 100% haarscherp.

Gebruiksgemak

De camera ligt prima in de hand en voelt als een kleine spiegelreflex-camera. In de automatische stand, die waarschijnlijk veel gebruikt zal worden, vond ik het soms lastig om het scherpstelkader in het juiste deel van de foto te plaatsen vanwege de beperkte controle. Wel kun je al heel veel andere zaken instellen om het fotograferen makkelijker te maken: zo kun je met één knop zelf aangeven als je een specifiek bewegend onderwerp wilt volgen (Servo AF) en zit er een uitgebreide gezichtsherkenningsfunctie op die je eenvoudig aan en uit kunt zetten.

Het menu is duidelijk, hoewel je sommige standen, zoals de Macro-stand, even moet zoeken. Dit is een kwestie van de camera veel gebruiken, dan raak je er snel vertrouwd mee.

Eindoordeel

Met een beetje oefenen, kun je heel veel halen uit deze compactcamera met een enorm zoombereik. Je kunt werken in de automatische stand, maar ook alles handmatig instellen. Deze camera is een geduchte concurrent in het superzoom-segment.

Zowel bij 21 mm als 1.365mm! scherpe foto's
Mooie kleuren
Wifi-mogelijkheden
Veel instelmogelijkheden
Digitale zoom is moeilijk te gebruiken
De automatische stand schroeft de iso-waarde snel op bij ingezoomde foto's, waardoor ruis ontstaat
Een bewegend object fotograferen bij ingezoomde foto's levert niet altijd scherpe foto's op

Score: 7,4

ModelCanon PowerShot SX60 HS
    Prijs€ 489,00
    Leverancierwww.canon.nl, tel. 020-7219103,
    Sensor1/2,3-inch CMOS sensor, 16 megapixel
    Resolutie4608 x 3456, 3264 x 2448, 2048 x 1536, 640 x 480
    Videoresolutie1920 x 1080, 1280 x 720, 640 x 480
    Lichtgevoeligheidiso 100 - 3200
    Burstrate6,4 bps
    Opnameformaatjpeg, raw, jpg+raw, mp4
    Objectief3,8 – 247,0 mm (35 mm-equivalent: 21 - 1365 mm)
    ZoombereikOptische zoom 65x, ZoomPlus 130x, Digitale zoom 4x
    ScherpstellenContrastdetectie-AF
    ZoekerElektronische zoeker, 922.000 pixels
    LCD-monitor7,5 cm (3,0 inch),TFT, ca. 922.000 dots
    Gewicht/ Afmetingen body650 gram / 127,6 x 92,6 x 114,3 mm

Mijn naam is Marc Roos. Ik fotografeerde eigenlijk alleen tijdens vakanties, maar had een enorme interesse in fotografie. Inmiddels heb ik in 2012 de tweejarige opleiding tot vakfotograaf afgerond aan de Fotovakschool in Rotterdam. Natuurlijk fotografeer ik nog steeds tijdens vakanties, maar mijn interesse verschuift steeds meer naar portretfotografie in de breedste zin van het woord. Wil je meer van mijn werk zien, kijk dan op mijn website.