Review: Olympus OM-D E-M5 Mark II © IDG NL

11 maart 2015, 09:54

Met de Olympus OM-D E-5 Mark II kun je bij slecht licht en ook nog eens vrijwel onopgemerkt je straatfoto's kunt schieten. Met de slimme high res-functie kun je 16 megapixelbeelden omtoveren tot 40-megapixelopnames.

Deze Olympus OM-D E-5 Mark II is bedoeld voor de gevorderde fotograaf. Dat zie je meteen als je de body in je handen hebt. Naast de traditionele instelwielen die bijna iedere camera rijk is, vind je ook nog eens zes programmeerbare functietoetsen op de relatief kleine body. Dat maakt de camera bijzonder interessant voor de gevorderde fotograaf, maar in het begin wat lastig te doorgronden voor een beginner. Door het indrukken van de verkeerde knoppen loop je wat eerder de kans de camera toch niet zo in te stellen als je eigenlijk wilde. Je zult dus, in tegenstelling tot andere camera's wat meer in de camera moeten duiken voordat je opnames gaat maken die je nooit meer kunt overdoen. Lees hier meer over de meest gemaakte vragen over fotografie.

Elektronische ViewFinder (EVF)

Als je eenmaal gewend bent aan die wat afwijkende interface heb je een hele fijne camera in handen. Door de MFT-sensor is de body lekker compact gebleven. De elektronische zoeker is helder en gedetailleerd. Met de twee instelwielen aan de rechterkant kun je heel snel bijvoorbeeld je diafragma en de belichtingscompensatie aanpassen. Zonder je oog van je zoeker af te halen. Je kunt ook het 360 graden draaibare 3 inch grote aanraakscherm achterop gebruiken om je compositie tijdens het fotograferen of filmen te bepalen.

Sssst

Stil is de camera ook, wat vooral bij straatfotografie een dikke plus is. Naast de stille mechanische sluiter heeft de camera ook een elektronische sluiter, waardoor je de camera gewoon geluidloos kunt gebruiken. Combineer dat met de vijfassige sensorbeeldstabilisatie en je hebt een heerlijke camera waarmee je ook bij slecht licht vrijwel onopgemerkt je straatfoto's kunt schieten. Die beeldstabilisatie is overigens ook erg effectief bij video. De limiet ligt hier bij 1080p en 60 bps. Intern kan de camera tot 77 Mbps comprimeren, maar ongecomprimeerd opnemen via de hdmi-poort.

40 megapixel

De relatief kleine MFT-sensor heeft de beperking van de hoeveelheid pixels die je zonder kwaliteitsverlies op zo'n sensor kwijt kan. Met 16 megapixel kun je probleemloos een mooie 30x40 cm print afdrukken. Wil je meer, dan tovert de camera een bijzondere feature uit de hoge hoed. In een speciale high-res mode gebruikt de Olympus OM-D E-5 Mark II een techniek die Hasselblad op een iets andere manier in de professionele hoek gebruikt. In de high-res multi shot mode verschuift de sensor na elke opname een klein stukje en combineert de acht opnames daarna tot één jpg van 40 megapixel of een rawopname van 64 megapixel. Het elimineert daarmee de beperkingen van het Bayer kleurfilter en verhoogt de resolutie.

Detaillering

Omdat de opnames achter elkaar worden gemaakt, moet je de camera wel op een stevig statief zetten. Bij bewegende onderwerpen is deze feature niet erg handig. Maar dat is die weer wel als je statische landschappen, interieurs en architectuur schiet of als je in de studio werkt. De 40 megapixel high-res Olympus OM-D E-5 Mark II opnames hebben niet dezelfde scherpte als de opnames die een Nikon D810 (review Nikon D810) in één keer met 36 megapixel schiet. Maar ze hebben door het mengen van de kleurinformatie niet de kleurfouten die het Bayerfilter en moiré die een traditionele 36 megapixel opname bij uiterst fijne details wel soms laat zien

Kwaliteit

De body heeft geen ingebouwde flitser, maar gelukkig levert Olympus wel een kleine externe flitser mee. Die is zowel horizontaal als verticaal kantelbaar, zodat je heel handig tegen een muur of plafond kunt bouncen. De beeldkwaliteit van deze systeemcamera is gezien de relatief kleine sensor meer dan goed te noemen. Maar daar ligt niet z'n grote kracht. Die schuilt in de mogelijkheid om bij slechte lichtomstandigheden bijna geluidloos je opnames te maken. Een grote plus voor iedereen die straatfotografie of journalistiek werk doet.

mooie gedetailleerde evf
kantelbaar aanraakscherm
40 mp mogelijk