Review: Nikon 1 J5  © IDG NL

2 juni 2015, 08:45

Nikon heeft een totaal andere kijk op systeemcamera's dan concurrerende merken. De meeste systeemcamerabody's hebben een grote sensor (MFT, aps-c of fullframe) terwijl Nikon mikt op klein en compact. Wij testen de nieuwe aanwinst de Nikon 1 J5.

Want waarom zou je een aps-c sensor systeemcamerabody bouwen als het bijbehorende glaswerk bijna net zo groot is als het glaswerk van je aps-c reflex? Daar zit natuurlijk wat in. Nikon ontwierp in 2011 het 1 inch cx-sensorformaat en is veel body's en inmiddels twaalf klein-formaatobjectieven voor dit type camera rijker. Inclusief een paar héél lichtsterke exemplaren.

Modellen

De Nikon 1 serie bestaat uit een aantal variaties. De S-serie is de compactste vorm en vooral voor 'point and shoot'-gebruik. De V-serie is voor de meer gevorderde fotograaf en heeft een elektronische zoeker of een optie daarvoor. De AW-serie is waterdicht en kan tot 15 meter diepte met je het water in. De J-serie, waarvan we hier versie 5 zien, zit qua functionaliteit tussen de S en de V in.

De nieuwe Nikon 1 J5 heeft een fraai retro design en een nieuw ontwikkelde 20 megapixel Back Side Illumination (BSI) sensor. Daardoor kunnen de afzonderlijke pixels wat groter zijn van formaat, voor extra scherpte en minder ruis. Dat zien we dan ook meteen in de testresultaten terug. De beeldkwaliteit is bijna net zo hoog als de MFT en sommige aps-c sensoren. En dat is een grote vooruitgang voor zo'n relatief kleine sensor. De ergonomie van de J5 is ook sterk verbeterd. Naast de gebruikelijke motiefprogramma's heeft de camera een volwaardig PASM-belichtingswiel. Verder heeft de camera een tweede controlewiel en is het deels kantelbare aanraakscherm ook te gebruiken om gemakkelijk je camera in te stellen. Of uiteraard het scherpstelpunt voor je volgende opname te bepalen.

Snel

De camera is snel. De autofocus is snel dankzij het 171-punts hybride fase- en contrastdetectiesysteem. Indrukwekkend zijn vooral de 60 beelden per seconde in volle resolutie als je de focus vastzet - of de 20 beelden met volledige continue scherpstelling. Filmen doet de J5 in 1080p met 60 bps. De camera ondersteunt zelfs 4K, maar daar blijft de framerate helaas steken op 15.
Wat we als verwende Zoom.nl-testers nog wil misten, was een elektronische zoeker of de mogelijkheid om eentje aan te sluiten. Vooral in sterk zonlicht. Maar daar zou best over niet al te lange tijd de Nikon 1 V4 voorzien van deze nieuwe BSI-sensor voor kunnen zorgen.

compacte en lichte body
beperkt kantelbare 3 inch aanraakscherm
filmen in 1080p tot 60 bps