Meld je gratis aan
Review: Canon EF 50mm f1.8 STM © canon, objectief, review, Canon EF 50mm F1.8 STM_3

28 juli 2015, 12:18

Er zijn veel redenen te verzinnen waarom iedere fotograaf een 50mm objectief in z'n fototas zou moeten stoppen. Met deze nieuwe EF 50mm f1.8 STM heb je er zomaar een extra reden bij. Wij testen dit objectief.

In het analoge tijdperk was een 50 mm een standaardlens, met een beeldhoek die min of meer overeenkomt met wat het menselijk oog ziet. Met de komst van de eerste digitale reflexen veranderde dat een beetje. Door de verlengingsfactor van 1,6 bij Canons digitale aps-c-reflexen gedroeg een 50 mm zich ineens als een 80 mm, een heel mooi portretobjectief. Dat maakt dit lichtsterke vaste brandpunt natuurlijk het ideale doorgroeiobjectief. Stap je later over van aps-c naar fullframe, dan hoef je dit objectief niet in te ruilen. Integendeel. Dit compacte en uiterst lichte standaardobjectief past in elke fototas, wat voor soort fotograaf je ook bent. Lees hier hoe Edwin de Graaf 50 dagen met een 50 mm fotografeerde.

Plastic fantastic

De voorganger van deze 50 mm ging al 25 jaar mee. Die Canon EF 50mm F1.8 II werd ook wel 'plastic fantastic' genoemd. De bouwkwaliteit was verre van geweldig, maar de optische kwaliteiten waren voor een aanschafprijs van rond de honderd euro natuurlijk ongeëvenaard.

Verbeteringen

Deze STM-versie heeft een aantal verbeteringen gekregen. De plastic voet verdween en werd vervangen door een metalen mount. De nieuwe bredere scherpstelring voelt meer solide, met minder speling. Het aantal diafragmalamellen steeg van vijf naar zeven, waardoor de kwaliteit van de bokeh sterk verbeterde. De nieuwe STM-scherpstelmotor is iets sneller en vooral veel stiller geworden. En dat is ook bij film een groot voordeel. De bouwkwaliteit is ten opzichte van de vorige versie sterk verbeterd.

Beeldkwaliteit

Bij fullframe gebruik is de vignettering bij volle opening duidelijk zichtbaar, maar bij drie stoppen diafragmeren bijna verdwenen. Als je de 50 mm op een aps-c-body zet, valt de lichtafval bijna helemaal buiten het bereik van de sensor. Chromatische aberratie is nauwelijks aanwezig, net zo min als vertekening. De scherpte in het centrum is hoog, ook bij volle opening. De randen zijn bij fullframe al redelijk scherp, maar als je twee stoppen diafragmeert trekken die helemaal bij. Een grote verbetering met de vorige versie. Bij aps-c vallen deze minpunten aan de randen van het beeld bij volle opening uiteraard nauwelijks op.

Bokeh

Wie met een aps-c body alleen nog maar met een kitlens heeft gefotografeerd, zal versteld staan van de beperkte scherptediepte die je bij volle opening van F 1,8 kunt bereiken. Je model zal dankzij de onscherpe achtergrond van je scherm spatten. Zeker als je die opnames vergelijkt met de foto's die je met de kitlens met volle opening van F 5,6 maakt. De kwaliteit van de bokeh van deze nieuwe 50 mm is een stuk verbeterd doordat het diafragma met zeven lamellen een stuk ronder is dan de voorganger die er slechts vijf telde.

Betaalbaar

Lichtsterke objectieven zijn vaak erg prijzig, maar daar heeft deze EF 50mm F1.8 STM geen last van. Een 50mm-objectief is door z'n relatief eenvoudige opbouw goedkoop en lichtsterk te bouwen. Dat maakt deze nieuwe EF 50mm F1.8 STM misschien wel de meest interessante en betaalbare upgrade voor je body. Voor een adviesprijs van 135 euro ligt hij al in je winkelmandje. Een aanrader!

Plus- en minpunten
metalen voet
STM AF-motor
lichtsterk (F 1,8)
verbeterde bokeh
uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
geen scherptediepteschaal

Beoordeling

Ergonomie
Functie
Snelheid
Beeldkwaliteit
Prijs/kwaliteit

Score: 9

Specificaties

    ModelCanon EF 50mm F1.8 STM
    Prijs€ 135,-
    LeverancierCanon,tel. 020-7219103
    Brandspuntafstand50 mm; omgerekend voor aps-c: 80 mm
    LichtsterkteF 1,8
    Aantal diafragmalamellen7
    Objectiefconstructie6 elementen in 5 groepen
    Maximale reproductiemaatstaf0,21
    Optische beeldstabilisatienee
    Scherpstellenhandmatig en AF, 35 cm tot oneindig
    Filtermaat49 mm
    Gemaakt voor sensorformaatfullframe, aps-c
    BeschikbarevattingenCanon EF
    Gewicht/ Afmetingen objectief160 gram/3,9x6,9 cm

Reacties (12)

Om te kunnen reageren, moet je ingelogd zijn

 
Dagmar80 op 26 oktober 2015 om 16:05

Ik gebruik mijn 50 mm 1.8 II heel veel en droom nog van de Sigma 1.4. Nou twijfel ik of deze nieuwe versie van de 1.8 niet een mooie tussenoplossing is? (Ik spaar namelijk ook voor een 100 mm macro, dus die 1.4 moet sowieso nog even wachten)...

Ik fotografeer veel dieren, vooral katten/kittens met mijn 50 mm en ik heb best veel missers... De AF van de 1.8 II is namelijk niet zo heel geweldig...

Iemand die de 1.8 II vervangen heeft voor deze en mij kan vertellen of dit de moeite waard is?

B-R op 31 juli 2015 om 11:16

Dit is dus duidelijk een objectief dat voor APS-C ontwikkeld is anders had het geen vignettering bij FF gehad. De randonscherpte en vooral hoekonscherpte (wat hier niet genoemd wordt) zijn logisch en dat ze bij APS-C duidelijk minder zijn, is gewoon een gevolg van optische wetten. Mijn advies: koop als je full-frame fotografeert een echt full-frame objectief (je zet immers ook geen voor kleinbeeld ontworpen objectieven op een middenformaat camera). Een objectief is altijd het scherpst in het midden bij de optische as en naar de rand van de beeldcirkel neemt de scherpte snel af. Blijft het een mooi geprijsd objectief voor APS-C.

Panzer op 1 augustus 2015 om 22:26

Het is een echt full frame objectief. Probeer hem gewoon, dan merk je dat hij gewoon goed is.

B-R op 2 augustus 2015 om 12:40

Als er vignettering is bij volle opening en sprake van een zeer matige randscherpte en hoekscherpte dan is het objectief niet geschik voor full-frame: oosteuropese objectieven uit de 70-er jaren van de vorige eeuw hadden daar nauwelijks last van.
Een andere mogelijkheid is gezwets hier op zoom.nl, wat niet de eerste keer zou zijn want zoom blinkt niet uit in objectiviteit en kennis.
Verder ik kan hem helaas niet proberen want Canon is niet mijn brand. Verder kan ik mij nog herinneren dat toen dit objectief vorige eeuw uitkwam, samen met een beginnerscamera met kunststof vatting de testresultaten zeer matig waren.

Panzer op 2 augustus 2015 om 16:20

Dan loop je een winkel binnen en vraag je om een 5D met die lens en dan probeer je het zelf.
Je geeft aan dat zoom niet uitblinkt van kennis, dat kan, niet iedereen heeft hetzelfde kennis niveau, dan ga je toch niet uit van datgene zij geschreven hebben? Dan ga je het toch zelf uitproberen.
Ik herken trouwens niets van wat Zoom aangeeft als minpunten. Het zal via technische procedures echt wel te zien zijn dat er lichtafval aanwezig is en onscherpte in de hoeken, maar in mijn foto's zie ik daar niet veel van terug.
Voor Nikon was een tijd geleden een 35mm FX f/1.8 uitgekomen en die zou ook lichtafval in de hoeken hebben. Gek genoeg hoor je daar dan niemand over.

Maar, zoals gezegd, ga de uitdaging aan, zorg dat je een full frame Canon kan lenen of wat dan ook, huur of leen die 50mm en schrijf een artikel waar je de bevindingen van Zoom onderuit trekt. Als je dat doet ben je voor mij de held, of het nou positief of negatief uitpakt. Zo niet, dan ben je voor mij de zoveelste Canon-basher die ik niet serieus neem.

Vergeet niet he? 135 euro in plaats van bijvoorbeeld 2030 euro voor de Leica Summicron-M 50mm F2.0 Zwart.

Misschien vind je de foto helemaal niks, maar deze is met de 50mm gemaakt op een Canon 5D Classic.

http://zoom.nl/foto/overig/oradour-sur-glane--ss-terrorisme.2555105.html?object=user&object_id=46889

B-R op 2 augustus 2015 om 16:52

Het lijkt hier wel een religieuze site: Canon-bashen, daar heb ik totaal geen behoefte aan. Wel aan enige objectieve informatie zonder appels (Canon 50 mm) en peren (Nikon 35 mm) te vergelijken. Er zijn overigens nog veel meer merken dan Canon en Nikon. Met enige kennis kun je beredeneren en begrijpen wat ik stelde daar hoef ik geen camera met objectief voor te lenen. En overigens als je alleen maar digitaal of op briefkaart tot A4 afdrukt is elke kwaliteit goed, dat was al zo in de vorige eeuw dan had je aan een Kodak Instamatic (dat was pas plastic fantastic) meer dan genoeg.

Panzer op 2 augustus 2015 om 17:21

Ik vind kritiek belangrijk, maar kritiek moet onderbouwd zijn en die onderbouwing mis ik in je kritiek. Zeker als je die lens zelf hebt en je de kwaliteit in die lens ziet.

Dat religieuze heb ik niet meer. Zeker niet sinds ik een camera of 60 heb, waarvan de oudste in 1935 is gebouwd Kodak Regent II, er is niks zo leuk om met een losse licht meter op pad te gaan. Die ik sinds kort ook weer kan gebruiken nu Washi voor het 620 formaat films maakt ( ik had totaal geen zin om 120 films op 620 spoelen te gebruiken).

Maar de uitdaging blijft staan, wie weet kan Zoom hierin nog wat betekenen.

Sanderp op 28 juli 2015 om 17:50

Geweldige lens om foto's mee te maken, leuk om te zien hoe je bijv. bij straatfotografie heel veel extra diversiteit aan kan brengen

Panzer op 28 juli 2015 om 13:46

Ik heb hem al een tijdje op mijn 5D Classic zitten en ik ben er helemaal weg van. De testers van Zoom geven aan dat hij iets sneller is, ik vind hem veel sneller, laat ik het zo zeggen, ik kan nu met mijn 5D een bewegend object blijven volgen en het aantal missers is enorm gedaald.

In Lightroom wordt deze lens trouwens herkend als een 50mm F/1.2, het kan zo maar zijn dat de lens veel van zijn duurdere broeder geërfd heeft.

En stil is hij zeker, niet zo stil als de andere STM versies, maar een klap stiller dan de 50 mm f/1.8 II.
Eigenlijk een 'no brainer' heb je 135 euro over, dan heb je hem gewoon. Zeker als je alleen een kittens hebt.

Ander voordeel, de oude 50mm is geen afschreven lens, maar worden nu massaal op de markt gedumpt, soms al voor 40 - 80 euro, en dat maakt van de oude 50mm een aantrekkelijk aanbod.

Ik heb het vermoeden dat de nieuwe 50mm zeker op het niveau van de 85mm zit. Misschien zelfs wel op het zelfde niveau als de 50mm f/1.4.

Misschien voor Zoom eens een reden om de diverse 50mm's een naast elkaar te leggen en te kijken of de 200 euro duurdere 1.4 en de nog duurdere 1.2 versies nog wel zoveel beter zijn dan deze. Qua bouwkwaliteit kan hij zich meten met de duurdere versies.

Voorbeeldje:


http://zoom.nl/foto/overig/oradour-sur-glane--ss-terrorisme.2555105.html?object=user&object_id=46889

Henk Siteur op 28 juli 2015 om 13:28

Ik gebruik de 50 mm f 2 Summicron van Leitz d.m.v. een adapter op de Canon. Ongelooflijk, wat een kwaliteit. Geen enkel ander standaardobjectief kan deze kwaliteit evenaren of overtreffen!


Groeten, Henk.

plonie op 28 juli 2015 om 13:19

Een top lens die je inderdaad niet mag missen, hij is geweldig

perez op 28 juli 2015 om 13:10

Dan toch maar liever de Nikon 50mm f1.8 !!