Cameragadget: Fujifilm Instax mini 90 © IDG NL

27 november 2015, 10:55

Enthousiast maak je een leuk portretje of selfie met een goede vriend, maar vaak blijft het daarbij. Hoeveel foto's blijven er niet voor altijd ongeopend in de computer? Dat kan anders, dacht Fujifilm, met de Instax mini 90.

Deze kleine lichte camera voelt in eerste instantie erg licht en wat plastic aan. De zoeker om je compositie te bepalen is erg klein, zo klein dat het even zoeken is. Van een instantcamera verwacht je niet veel meer dan een ruimte om papier in te doen en een of twee ontspanknoppen om de foto te maken. Toch zit er bij deze camera meer onder de kap. Hoewel het diafragma vaststaat op F 12,7, regelt de camera wel de scherpstelling wanneer een onderwerp dichtbij of juist ver weg is. Ook kun je best nog wat zaken zelf instellen. Aan de achterkant van de camera vind je twee kleine lcd-schermpjes en vijf knoppen. Een schermpje geeft de voorraad foto's aan, op het tweede zie je de instellingen.

Modusknop

Onder de modusknop vind je vijf scènestanden: feest, kinderen, landschap, dubbele belichting en bulb. Deze kun je ook instellen met de objectiefring. In de feeststand probeert de camera de achtergrond goed mee te nemen en zal inflitsen. In de kinderstand wordt de sluitertijd zo kort mogelijk gehouden en de landschapsstand is geschikt voor onderwerpen verder dan drie meter. Om zelf te bepalen hoe lang je een foto belicht, kies je de bulb-stand en wil je twee opnames op één foto maken, dan zet je de camera op de dubbele belichtingsstand. Met de macroknop houd je de scherpstelling dichtbij.

Ruimte in de belichting is er ook, zo kun je met de brightness control-knop de helderheid beïnvloeden. Wil je inflitsen, dan kun je de flitser forceren af te gaan. Voor het maken van een zelfportret zet je de camera op statief en schakel je de zelftimer in. Heb je de foto gemaakt, dan rolt het blanke papiertje er direct uit en is het vol spanning wachten op het resultaat. Jammer dat het formaat een stuk kleiner is dan de ouderwetse polaroid. Maar wel leuk om direct de foto te kunnen meegeven aan de geportretteerde.