Review Polaroid Snap  © IDG NL

6 maart 2016, 09:55

De Polaroid Snap is een digitaal antwoord op de oude en vertrouwde Polaroid Instant camera van vroeger. Kimberly van Overmeeren kreeg deze een weekje te leen.

De Polaroid Instant camera van vroeger superleuk, je had een redelijk groot apparaat waar je een cassette met fotopapier in kon laden en je kon fotograferen, de foto kwam er aan de voorkant uit. Het duurde even voordat de foto volledig was ontwikkeld, zo zag je veel mensen die niet konden wachten wapperen met hun foto om het proces te versnellen. Tegenwoordig zie je de invloed terug van de originele Polaroid camera in o.a. Instagram. Nu dat analoog weer iets meer aan het terugkomen is, en de oude ideeën opnieuw worden uitgevonden is de Polaroid Snap ontwikkeld voor de huidige generatie 'kiekjes-schieters'. Kunnen we weer deuren vol met foto-collages van de Polaroid verwachten, moeders die kwaad zijn dat de deur vol zit met punaises en mensen die staan wapperen met foto's?

Ja en nee. Want de Polaroid Snap print de foto's, hij belicht geen lichtgevoelig papier. Zodra je de sluiter indrukt, word de foto naar het mini-printertje aan de rechterzijde gestuurd en print hij je foto uit. Het maakt een klein zoemend geluid. Als je hem net uit de kast haalt en de eerste foto wilt afdrukken zal het iets langer duren, de printer moet natuurlijk wel even de tijd krijgen om op te warmen. Maar bij mij bleef het printen steeds binnen de minuut. Het is daarom ook geen camera om snelle shots mee te nemen. Maar dat is ook oké, je moet weten wat je in je handen hebt en waar je het voor moet gebruiken. En wat betreft de punaises, misschien maar plakband dan toch? Heel veel plaats voor een punaise heb je niet, de foto's zijn niet gek groot, zo'n 5x8 cm.

Zelf ben ik gewend om enkel te fotograferen met mijn Hasselblad of mijn Canon spiegelreflex dus is het even wennen. Daarom schaam ik me er ook niet voor, het magnetische lenskapje enkele keren te vergeten van de camera te halen. Je kijkt door een zoekertje bovenop de camera. Hier zit ook gelijk de aan/uit knop. Het duurt een paar seconden voor de camera aan is.

De Polaroid Snap is voorzien van een 10 megapixel sensor en een 3,4 mm F/2,8 lens, niet verkeerd! Het is verder een simpele camera, met enkele simpele opties: een zelfontspanner, een selectie voor de kleur van de foto met optie voor kleur, sepia en zwart-wit, en een optie om een echte 'Polaroid'-kader rond je foto te zetten. Natuurlijk ben ik zelf helemaal wild van die laatste optie. Die echte retro-feel in een moderne jas. Verder zit er ook een flitser op, met een sensor. Je kan hem niet zelf aan- of uitzetten, je moet je camera vertrouwen met het gebruik van de flitser.

De witbalans wilt soms eens missen en komt er een magenta-gekleurde gloed over de foto. Er zit ook een schroefdraad onder de camera om hem op een statief te plaatsen. Ook al is de camera van plastic, voelt hij zeer solide aan. Een van de voordelen dat deze camera heeft boven andere instant-photo camera's is dat er geen inkt aan de pas komt voor de prints, je kan oneindig blijven printen. Het papier kost je rond de 20 euro voor 30 vel. De camera zelf kost je 149 euro. Maar, naast je foto's te printen, slaat de camera ook nog eens de foto's op op een SD-kaartje die je aan de zijkant in de camera plaatst. Zo kan je ze gemakkelijk op social media plaatsen of doorsturen naar je vrienden.

Mijn oordeel? Ik vind hem gaaf en hip. Natuurlijk geen vervanger voor al ons spiegelreflexgeweld, maar soms wil je eens iets leuks, gewoon omdat het kan. Ik vond het een leuke ervaring, om een foto te maken en hem gelijk te printen. Ik kan hem gelijk weggeven, of ik kan een prikbord vol hangen met allemaal leuke foto's van vrienden, familie.

Leuke momenten worden gelijk vereeuwigd en blijven niet in een verloren mapje op je harde schijf staan. Want laten we wel wezen, hoeveel foto's laten we tegenwoordig nog afdrukken? Dat vind ik een van de tegenvallers van de digitale fotografie, en de Polaroid Snap is hier om dat terug te brengen. De foto's zijn niet gigantisch groot, dat weet ik. Maar dat betekent wel weer dat er veel meer op je deur passen. Stiekem zit ik toch er over na te denken om er zelf eentje te bestellen. Een beetje van nu en een beetje van vroeger!

Pluspunten
+ Je foto's direct in je hand
+ Kleine, handzame camera, voelt stevig, makkelijk en leuk voor op reis
+ Nooit inkt nodig
+ Slaat ook foto's op SD kaart op
+ Verschillende modi zoals sepia/zwart-wit/kleur en het polaroidkadertje

Minpunten
- Witbalans slaat wel eens de plank mis en geeft een magenta-gloed over de foto's
- Prijs papier valt niet tegen maar ook niet mee
- Donkerdere lichtcondities zijn niet ideaal
- Soms zie je printstreepjes op de foto
- Lensdopje op de lens zou de sluiter wel mogen blokkeren

Prijs vanaf: € 129,00

Mijn naam is Kimberly, ik ben afgestudeerd van de Fotovakschool in 2007. Ik fotografeer al vanaf mijn twaalfde, grotendeels analoog. Mijn voorliefde voor analoge fotografie zorgt ervoor dat ik graag met de Hasselblad fotografeer. Natuurlijk ontsnapt digitale fotografie mij niet - voor mij is het niet of/of. Ik gebruik beide graag voor hun sterke kant. Dit combineerde ik tijdens mijn reis naar Tsjernobyl. Een reis, waarover ik een fotografie-boek heb gemaakt. Op www.project-tsjernobyl.nl lees je allerlei anekdotes rond de reis en kan je het boek bestellen. (Foto: Fotostudio72)