Gebruikersreview Canon EOS M10

10 maart 2016, 11:41

Met de EOS M10 presenteert Canon een nieuwe instapper in het EOS M-systeem. Deze compacte systeemcamera staat onder de M3 in het programma. Zoomer Nicky Deenen kreeg de camera een weekje te leen.

De eerste indruk die ik kreeg van de Canon M10 was dat ik hem niet goed kon vasthouden. Er was weinig ruimte voor mijn handen om hem stevig vast te houden. Dit zorgde bij het fotograferen ook voor problemen. Ik zat al snel met mijn vingers voor het zoeklicht, waardoor hij moeite kreeg met scherpstellen toen het begon te schemeren.

Hier had hij, ondanks het scherpstellen op de straat en/of het bord, moeite met het berekenen van het licht door de lucht. Dit kwam waarschijnlijk door de evaluative lichtmeetmethode die in had ingesteld.

Ontzettend snel

Het moment tussen op de knop drukken en de foto maken is miniem. Dit is heel handig als straatfotograaf, mensen op straat hebben vaak niets door. De camera wordt een stuk trager zodra er iets minder licht is. Hij heeft al snel iso 800 nodig om foto's te maken als er bijvoorbeeld bewolking is in de late middag. Ook scherpstellen gaat dan een stuk moeizamer. De kitlens draagt hieraan bij. Nu is F 3,5 niet ontzettend rampzalig, maar dit wordt minimaal F 6,3 bij 45 mm. Gelukkig is iso 800 acceptabel op de Canon M10 en is de iso niet extreem opvallend. Wel moest ik even wennen aan het gebruik van hoge iso bij daglicht.

Zoals je ziet: nauwelijks ruis. Op iso 800

Nicky stelt zich voor
Mijn naam is Nicky Deenen, 21 jaar en ik fotografeer op dit moment vijf jaar. Mijn profielnaam op Zoom.nl is metallica964. Ik fotografeer momenteel met de Canon 70D en de nieuwe Canon 50mm STM. Ik ben voornamelijk thuis in de straat- en portretfotografie.

Compacte body, grote lens

De body was makkelijk mee te nemen, maar de lens niet. Dit zorgde ervoor dat ik alsnog een aparte tas mee moest nemen voor de camera met lens. De lens is al redelijk lang als hij niet in de opnamemodus zit en wordt nog langer als hij wel in opnamemodus zit. Dit vond ik onhandig, omdat dit voor mij (zonder tas) het hele 'point-and-shoot' gevoel weghaalde. Als je wel een tas meeneemt of gewoon de camera om je nek hangt, is er geen probleem.

Onopvallend

Door de combinatie van snelheid, grootte en stille autofocus doet de camera onopvallend z'n werk. Heel prettig voor het fotograferen van dieren, mensen en op plekken waar stilte geboden is (zoals kerken). Het bereik van de kitlens draagt hieraan bij. Door de 15-45 mm kun je ervoor kiezen om je plek te blijven staan of zitten.

Door de grootte van de camera kwam ik dicht bij de grond. Dit maakt het fotograferen van paddenstoelen erg gemakkelijk.

Diafragma/sluitertijd instellen

Ik ben een fotograaf die graag gebruikmaakt van de Av-stand vanwege mijn keuze in lenzen. Natuurlijk heb ik de Av-stand dus ook op de Canon M10 geprobeerd. Het eerste wat me opviel, was dat de camera pas de sluitertijd laat zien als er is scherpgesteld. Dat vind ik in sommige gevallen lastig, omdat ik niet goed kan inschatten welke snelheden de M10 suggereert in bepaalde situaties. Hierdoor ben ik naar de M-stand overgegaan. Het instellen van het diafragma en de sluitertijd in de M-stand ging redelijk vlot. Ik klikte op wat ik wenste te veranderen op het touchscreen en draaide aan het wieltje.

Het is ook voor andere mensen om een foto te maken met deze camera!

De Canon M10 heeft een redelijke beeldkwaliteit en biedt veel voor de beginnende fotograaf. Vooral voor de fotograaf die veel op pad is en een camera zoekt die je gemakkelijk meeneemt en die tóch dat beetje extra snelheid en veelzijdigheid biedt. Het menu is overzichtelijk en lijkt op dat van Canons spiegelreflex-series. Fysiek komt de Canon M10 soms tekort. Hij houdt niet prettig vast, alsof hij elk moment uit je hand kan vallen. Ook is het lastig om een goede houding te vinden om de camera stabiel vast te houden zonder dat je de camerafuncties in de weg zit.

Het vlak bij de grond kunnen plaatsen door de grootte van de camera, geeft extra perspectief.

Zoom's oordeel
De Canon EOS M10 heeft evenveel pixels als zijn voorganger, nieuw is het 180° kantelbare lcd-touchscreen. De accessoireschoen en microfoons zijn geschrapt: je zult het moeten doen met het kleine, kwetsbare inbouwflitsertje en de ingebouwde mono-microfoon. Bij het ontwerpen is vooral gekeken naar wat jong, snel en hip is en minder naar de functie: hij ligt niet helemaal strak in de hand en de gladde voorkant biedt nauwelijks houvast. Het beeldscherm kan omhoog klappen, maar niet andersom kantelen of naar buiten draaien. Menu en bediening zijn wel weer prima. De gevoeligheidsprecisie is net goed. Het degelijk aanvoelende instelwiel rond de ontspanknop werkt precies en direct. Er is een uitgebreid arsenaal aan functies en op lichtmeting en autofocus is evenmin bezuinigd. De matig lichtsterke kitlens doet daaraan weer afbreuk.
Lees hier de volledige review.