Review: Olympus PEN-F

29 maart 2016, 08:55

Héél soms heb je een camera in handen die je betovert. Die je ook gewoon zou willen hebben als het ding niet eens zou kunnen fotograferen. Deze Olympus Pen-F is zo'n camera.

Geïnspireerd door de analoge Pen-F uit de jaren 60 borduurt Olympus stevig voort op de retro-hype. Maar wel boordevol digitale features en instellingsmogelijkheden. Wil je echt retro gaan? Probeer dan eens oude lenzen op je huidige body!

De body van de Olympus PEN-F is gewoonweg prachtig. Met mooi uitgevoerde grote controlewielen voor- en achterop. Voorzien van programmeerbare functietoetsen en vier custom instellingen. De prachtige elektronische zoeker geeft deze PEN echt een meerwaarde. De 5-assige beeldstabilisatie van de sensor zorgt ervoor dat je ook bij lange objectieven en weinig licht niet snel naar een statief hoeft te grijpen of hoge iso-waardes hoeft te gebruiken om scherpe opnames te krijgen.

De Art-filters hebben met een draaiwieltje een prominente plek gekregen. Je kunt de instelling ook nog eens via het menu finetunen, zodat je in zwart-wit verschillende kleurenfilters kunt gebruiken. Zo komen wolken of bomen prominenter in beeld. Je zou verwachten dat de doelgroep, de gevorderde fotograaf, niet snel met deze filters zou gaan fotograferen. In de testperiode bleek het tegendeel: we speelden regelmatig met vooral de zwart-witopties. Omdat we de opnames zowel in raw als jpg opsloegen, konden we altijd nog terugvallen op de neutrale varianten.

Streetwise

Doordat de camera zo vriendelijk oogt en lekker klein is, heeft hij goede papieren voor straatfotografie. Daarbij heeft hij naast een mechanische sluiter ook nog een geluidloze elektronische sluiter. Krijg je met een grote fullframe camera met forse groothoeklens op straat argwanende blikken, met de PEN-F met een (omgerekend) 34 mm objectief ontmoetten we louter vriendelijkheid.
Binnenin huist een nieuw type 20 megapixel micro fourthirds sensor, een 25% upgrade bij de voorgangers. MFT-camera's hebben een kleine sensor, waardoor het volstoppen van veel pixels de scherpte niet ten goede komt. Met de nieuwe 20 megapixel-sensor heeft Olympus een goede balans gevonden. De scherpte is hoger dan de voorgangers, terwijl de ruis tot 3200 iso acceptabel blijft. Wil je meer megapixels, dan kun je bij stilstaande onderwerpen een hr-opname van 50 of 80 megapixel (jpg of raw) maken. De camera maakt dan een aantal opnames achter elkaar terwijl de sensor telkens een pixel verschoven wordt. Deze worden vervolgens in de camera automatisch in elkaar gemonteerd. Het werkt, met stevig statief, verbazend goed.

De body is prijziger dan de directe concurrenten. Je betaalt flink extra voor styling en materiaalkeus. Maar als jij je als straatfotograaf aangetrokken voelt tot deze camera, dan is daar vast een excuus voor te verzinnen.

prachtige metalen retro body
mooie gedetailleerde evf
mechanische én stille elektronische sluiter