Review: Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS USM © canon, zoomlens, objectief, groothoek

10 mei 2016, 10:00

Filmen kan de moderne fotocamera als de beste. Alleen is het glaswerk nog niet altijd optimaal. Canon komt de fotofilmer tegemoet met een objectief met nieuwe Nano USM-motor, met uitstekende filmkwaliteiten.

Het was een technologische doorbraak: filmen met je reflex of systeemcamera. Met hun relatief grote sensoren werden deze camera's een serieus alternatief voor de veel duurdere bestaande professionele filmapparatuur. Body's worden daarom steeds vaker uitgerust met microfoon- en hoofdtelefoonaansluiting, 4K-resolutie, high-high-res codecs en professionele s-log profielen. Toch blijft een net zo belangrijk onderdeel van je apparatuur op dat vlak vaak achter; de objectieven.

STM-motor

Canon had met de STM-autofocusmotoren al een eerste stap gezet. De oudere motoren waren vooral ontworpen voor fotografisch scherpstellen. Daarbij maakte het niet zoveel uit als het objectief doorschoot tijdens het scherpstellen, zolang dat maar razendsnel werd gecorrigeerd. Onder het filmen is dat zoeken naar de ideale scherpte natuurlijk vreselijk irritant.

Nano USM

STM-motoren hebben dat nadeel nauwelijks, vooral niet in combinatie met de Dual Pixel sensortechnologie van de Canon 70D en 80D. Maar STM-motoren zijn niet altijd in staat om bij hoge framerates ook nog snel bewegende onderwerpen te blijven volgen. De nieuwe Nano USM motor kan dat veel beter. Deze is sneller en stiller dan een STM-motor. Zo kun je in je fotowerk razendsnel en werkelijk fluisterstil scherpstellen. Maar dus ook bij snel bewegende onderwerpen. Bij het schieten van video komt die stille werking natuurlijk perfect van pas. Je wilt immers niet dat een rumoerige autofocusmotor je opnames verpesten. Maar de trefzekere autofocus komt pas helemaal tot zijn recht als je tijdens het filmen op het live view-scherm je focuspunt verandert; dat gaat snel en soepel.

Focus pull

Nu zullen de meeste professionele filmers met de hand scherpstellen. Juist omdat het vloeiend 'focus pullen' in een scène van bijvoorbeeld de voor- naar de achtergrond de aandacht van de kijker zo tergend mooi lang kan vasthouden. Met dit nieuwe objectief maakt Canon het voor de beginner mogelijk om min of meer hetzelfde helemaal automatisch te doen. Het objectief heeft aan de onderkant - en dat is ook nieuw voor Canon - elektronische contacten. Daarop kun je de optionele Canon Power Zoom-adapter aansluiten. Hiermee is het mogelijk om met een druk op een knop elektronisch in- of uit te zoomen. Snel of langzaam. En zelfs op afstand met de Canon Connect-app.

Fluisterstil

Deze 18-135 mm is een kitlens met een lang zoombereik van de iets duurdere categorie. Het heeft eigenlijk in grote lijnen dezelfde optische opbouw als zijn voorganger uit 2012. Een uitstekend - om mee te beginnen - objectief dat optisch redelijk tot prima presteert.

Indrukwekkend

Het is het eerste allereerste objectief van Canon met deze Nano USM autofocusmotor. De snelheid en de bijna geluidloze werking daarvan waren indrukwekkend. Het zou ons niet verbazen als deze technologie binnenkort in veel meer Canon-objectieven te vinden zal zijn.

optisch gestabiliseerd
metalen voet
Nano USM AF-motor