Review: Canon EOS 80D © canon, 80d, voorkant

24 mei 2016, 09:00

Er was een tijd wat kritiek op Canon. Waar de concurrenten met veel extra megapixels of 4K-video strooiden, bleven de specs bij de Canon reflexen wat achter.

Met de introductie van de Canon 70D met de vernieuwende dual pixel AF-sensor, de snelle 7D mark II en uiteraard de 5D 50 megapixel fullframe-serie keerde het bedrijf het tij. Canon is weer terug en laat dat met deze 80D ook weer zien.

Dynamisch bereik

De nieuwe sensor in de 80D heeft dezelfde dual pixel techniek als de 70D en 7D mark II, maar Canon tilde het aantal megapixels voor dit toestel van 20 naar 24. Wat je iets meer resolutie oplevert. Belangrijker is dat deze sensor meer contrastomvang levert dan de sensor in de 70D en 7D mark II. En dat is vooral bij hoge lichtcontrasten en het 'redden' van onderbelichte schaduwen in je opnames een stevige plus.

45-punts fasedetectie-AF

De fasedetectie-autofocus, de scherpstelling die je gebruikt als je door de optische zoeker kijkt, is met 45 AF-punten ruim bemeten. De autofocus is snel en accuraat en het autofocusgebied is redelijk groot. Maar als je hart ligt bij snel bewegende sporters of vogels die dwars door je zoeker bewegen, dan is deze 80D misschien niet de allerbeste keus. Bij de hoogste burstrate van 7 bps hield de 80D in de tracking mode de sporters niet altijd bij.

AF in video

Met de 80D dual pixel autofocustechniek wordt automatisch scherpstellen tijdens filmen een peuleschil. Vooral beginnende filmers hebben erg veel moeite met het vloeiend scherpstellen bij film. Een 'focus pull', het veranderen van je scherpstelpunt van bijvoorbeeld de voor- naar de achtergrond, lijkt op het eerste gezicht erg makkelijk om te doen. Tot je het zelf probeert.
Bij de 80D is dat wel erg eenvoudig en ook nog eens volautomatisch. Je kunt heel simpel tijdens het filmen door het aanklikken van een ander scherpstelpunt op het touchscreen de focus heel mooi verleggen. Dat gaat vloeiend, zonder abrupte overgangen. En je kunt, en daar is goed over nagedacht, zelfs de snelheid van die autofocus focus pull verhogen of verlagen. Het werkt verbazend goed.

Vloggen

De videomogelijkheden worden gecomplementeerd met een microfoon- en hoofdtelefoonuitgang. En het naar alle kanten draaibare touchscreen dat filmen bij moeilijke standpunten, maar ook comfortabel vloggen mogelijk maakt. Helaas blijft de framerate bij 1080p bij 60 fps steken en zijn er geen extreme slomo's of 4K mogelijk. De 80D is vooral een allround fotocamera met goede video scherpstelmogelijkheden.

dual pixel autofocus in live view en video
naar alle kanten draaibaar 3 inch touchscreen
45 AF-fasedetectiepunten, alle kruissensoren