Review: Canon Powershot G7X Mark II © Canon, Powershot, G7XMII

14 juni 2016, 10:00

We waren twee jaar geleden al erg tevreden over de Canon G7X, Canons antwoord op de erg succesvolle Sony RX100 serie. Deze Mark II werd sneller en overall een beetje beter.

De Mark II kreeg aan de voorkant een handgreep waarmee je de camera een stuk prettiger kunst vasthouden. Ook kreeg de camera de mogelijkheid om de instelring die rond het objectief zit om te schakelen van de wat luidruchtige klikstanden naar een traploze instelling. Dat werkt fijn als je geluidloos en onopvallend als straatfotograaf je opnames wilt schieten.

Het aanraakscherm kon in de eerste versie 180 graden omhoog klappen. Dát in combinatie met de uitstekende gezichtsdetectie maakte 'm tot veel gebruikte vlogcamera. De Mark II heeft datzelfde uitstekende aanraakscherm, dat nu ook 45 graden neerwaarts kan kantelen. Dan kun je ook vanuit een hoog standpunt schieten zonder op een trapje te hoeven staan. Praktisch en heel fijn als je wat creatievere standpunten wilt innemen.

Kleurendiepte

Door de nieuwe processor steeg de burstrate van 6,5 naar 8 bps met volledige autofocus. De camera legt vast in jpg of in 14-bits raw. Ten opzichte van 12-bits rawbestanden levert dat een grotere kleurendiepte. Gelukkig kun je nu ook als je alleen in raw fotografeert, in de camera je beelden omzetten naar jpg. Als je zonder computer reist is dat een welkome aanvulling. Eventueel kun je nog je beelden via wifi naar je smartphone sturen en die vervolgens wereldwijd delen. Je camera op afstand bedienen, kan uiteraard ook, al zijn die mogelijkheden van de Canon-app wat beperkt.

Al met al zijn het geen revolutionaire verbeteringen, maar de update maakt deze erg goede camera gewoon nog iets beter. Met de nieuwe grip, het bestaande lichtsterke zoomobjectief met ruim zoombereik en de makkelijk te bedienen belichting- en belichtingscompensatie-draaiwielen voelt de camera als een fijne reiscamera. Die in vergelijking met de Sony RX 100 III, die zich in dezelfde prijsklasse bevindt, een betere gebruikersinterface biedt, maar helaas wel een elektronische zoeker mist.

mooie compacte body met een goede grip
relatief grote 1-inch beeldsensor
lichtsterk (omgerekend) 24-100 mm-objectief met optische beeldstabilisatie